Projekt ,,Każdy czytać może, a nawet powinnien"

W Polsce już od kilku lat utrzymuje się niski wskaźnik czytelnictwa. Coraz więcej Polaków przyznaje, że czyta rzadko i tylko sporadycznie kupuje książki lub wypożycza je z bibliotek.

Dlatego tak ważne jest nastawienie na wychowywanie czytelnika świadomego i zaangażowanego, czyli zaszczepienie już u najmłodszych dzieci miłości do książek poprzez pokazanie im, że czytanie może być także rozrywką, a nie tylko obowiązkiem szkolnym. Według przeprowadzanych badań wynika, że dzieci, które czytają dla przyjemności i czytają często, rozwijają się o 30% szybciej niż ich rówieśnicy, którzy nie czytają w ogóle lub rzadko.

Istotne jest więc wprowadzenie uczniów w świat literatury, ugruntowanie ich zainteresowań czytelniczych oraz wyposażenie w kompetencje czytelnicze potrzebne do krytycznego odbioru utworów literackich i innych tekstów kultury. Podejmowne działania mają na celu rozbudzenie u uczniów zamiłowania do czytania oraz zwiększenie ich czytelniczej aktywności.

CELE PROJEKTU
Cel główny:
Promocja literatury wśród uczniów. Kształcenie nawyków czytelniczych, które wspomagają u dzieci rozwój emocjonalny i moralny, a także kształtująpoprawnepostawy społeczne.

Cele szczegółowe:
- rozwijanie wyobraźni,
- doskonalenie umiejętności językowych,
- wyrabianie wrażliwości literackiej,
- rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań literackich,
- wyrabianie nawyków pożytecznego spędzania wolnego czasu - zachęcanie uczniów do sięgania po literaturę piękną i książki popularnonaukowe,
- wspomaganie rozwoju emocjonalnego, dostarczanie pozytywnych przeżyć, budowanie poczucia własnej wartości,
- zapobieganie uzależnieniom od telewizji i komputera,
- przygotowanie do poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów,
- podnoszenie kompetencji czytelniczych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży, w tym dyskusji i rozwijania sztuki rozmowy na wybrany temat,
- wzmocnienie działań związanych z wprowadzeniem najmłodszych czytelników w magiczny świat książek.

Zdjęcie