Grupa docelowa: uczniowie klas IV-VII Zespołu Szkolno- Przedszkolnego
w Sierakowie Śląskim
Opiekun grupy teatralnej: Jolanta Kaczmarzyk
Udział w zajęciach szkolnego teatru umożliwia emocjonalny rozwój młodego człowieka. Pozwala poznawać siebie, pomaga wyrabiać umiejętność wywoływania emocji i radzenia sobie z nimi. Pozwala odkryć inny świat, znaleźć motywację do życia, rozwija wiarę we własne możliwości.
Zajęcia odbywają się w poniedziałki o godzinie 14.20( w miarę potrzeb częściej).
I. CEL GŁÓWNY
Głównym celem programu jest wspomaganie rozwoju młodego człowieka, dokonywanie w nim pozytywnych zmian, uwrażliwianie go na potrzeby otaczającego świata oraz przygotowanie go do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym społeczeństwa.
II. CELE SZCZEGÓŁOWE
· rozwijanie wrażliwości emocjonalnej,
· poznanie i rozwijanie własnych możliwości,
· rozwijanie koncentracji i wyobraźni,
· odwołanie się do indywidualności przy jednoczesnym poszanowaniu odrębności innych,
· wdrażanie do samodzielności,
· pobudzanie do aktywności twórczej,
· rozwijanie odpowiedzialności za własne działanie,
· współdziałanie w grupie,
· doskonalenie mimiki, ekspresji i plastyki ciała,
· poznanie podstawowych zagadnień związanych z teatrem,
· poznanie specyfiki pracy aktora,
· poznanie procesu twórczego nad spektaklem,
· kultywowanie tradycji regionalnych,
· kształtowanie zamiłowanie do literatury,
· kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań wobec napotykanych trudności,
· rozwijanie aktywnego udziału w życiu kulturalnym społeczeństwa.
III. METODY REALIZACJI
Metody aktywne uczą krytycznego myślenia, podejmowania decyzji, rozwiązywania pro-blemów, ale uczą również komunikowania się i współdziałania. Skuteczność tych metod, zależy w dużej mierze od zaangażowania emocjonalnego dzieci, ich zainteresowań i motywacji.
W pracy z dziećmi w szczególności zostaną wykorzystane:
· metody wspomagające odczuwanie zmysłowe i koncentrację,
· burza mózgów,
· obserwacja,
· pogadanka,
· praca z tekstem,
· inscenizacja,
· drama ,
· techniki wyobrażeniowe
· taniec.
IV. FORMY REALIZACJI
· wyjście do teatru,
· przygotowywanie inscenizacji i prezentacja przed publicznością szkolną i lokalną,
· udział w konkursach recytatorskich, przeglądach i festiwalach teatralnych,
V. TREŚCI KSZTAŁCENIA
· integracja grupy teatralnej poprze zabawy własnym ciałem, mimiką, gestem, ruchem, głosem,
· ekspresja emocji w życiu i w teatrze,
· muzyka i plastyka w teatrze,
· podstawowe elementy procesu teatralnego: przestrzeń, aktorzy, widzowie, akcja i czas,
· analiza tekstu, adaptacja, projekt scenariusza,
· obsada aktorska,
· próby analityczne, sytuacyjne, techniczne,
· premiera.
VI. TEMATYKA ZAJĘĆ
1. Zabawy i gry integracyjne w grupie teatralnej.
2. Ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe.
3. Ćwiczenia rozwijające wrażliwość słuchową.
4. Wyrażanie emocji, uczuć gestem, mimiką, ruchem.
5. Ćwiczenia emisyjne i praca nad dykcją.
6. Ćwiczenia pamięci.
7. Praca nad koncentracją.
8. Scenki sytuacyjne, improwizowane.
9. Gry rozbudzające wyobraźnię.
10. Tworzenie prostych scenek dramowych.
11. Praca reżysera i aktorów.
12. Wybór utworów literackich i scenariuszy do spektakli.
13. Praca nad spektaklem.
14. Projektowanie i wykonywanie scenografii i rekwizytów.
15. Dobór muzyki oraz nauka pląsów i prostych układów tanecznych.
16. Występ.
VII. STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
Uczestnik koła teatralnego:
a) potrafi współdziałać w grupie,
b) posiada i wykazuje się wrażliwością emocjonalną,
c) rozumienie odrębność innych i potrafi ją uszanować,
d) działa w sposób samodzielny i twórczy,
e) jest odpowiedzialny za własne działania,
f) wykazuje się znajomością podstawowych pojęć związanych z teatrem,
g) umiejętnie radzi sobie w sytuacjach trudnych,
h) dba o estetyczne wykonywanie scenografii,
i) dykcyjnie poprawnie wypowiada kwestie związane z odgrywaną przez siebie rolą,
j) wykazuje się kulturą w odbiorze sztuki.
Grupa docelowa: uczniowie klas IV-VII Zespołu Szkolno- Przedszkolnego
w Sierakowie Śląskim
Opiekun grupy teatralnej: Jolanta Kaczmarzyk
Udział w zajęciach szkolnego teatru umożliwia emocjonalny rozwój młodego człowieka. Pozwala poznawać siebie, pomaga wyrabiać umiejętność wywoływania emocji i radzenia sobie z nimi. Pozwala odkryć inny świat, znaleźć motywację do życia, rozwija wiarę we własne możliwości.
Zajęcia odbywają się w poniedziałki o godzinie 14.20( w miarę potrzeb częściej).
I. CEL GŁÓWNY
Głównym celem programu jest wspomaganie rozwoju młodego człowieka, dokonywanie w nim pozytywnych zmian, uwrażliwianie go na potrzeby otaczającego świata oraz przygotowanie go do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym społeczeństwa.
II. CELE SZCZEGÓŁOWE
· rozwijanie wrażliwości emocjonalnej,
· poznanie i rozwijanie własnych możliwości,
· rozwijanie koncentracji i wyobraźni,
· odwołanie się do indywidualności przy jednoczesnym poszanowaniu odrębności innych,
· wdrażanie do samodzielności,
· pobudzanie do aktywności twórczej,
· rozwijanie odpowiedzialności za własne działanie,
· współdziałanie w grupie,
· doskonalenie mimiki, ekspresji i plastyki ciała,
· poznanie podstawowych zagadnień związanych z teatrem,
· poznanie specyfiki pracy aktora,
· poznanie procesu twórczego nad spektaklem,
· kultywowanie tradycji regionalnych,
· kształtowanie zamiłowanie do literatury,
· kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań wobec napotykanych trudności,
· rozwijanie aktywnego udziału w życiu kulturalnym społeczeństwa.
III. METODY REALIZACJI
Metody aktywne uczą krytycznego myślenia, podejmowania decyzji, rozwiązywania pro-blemów, ale uczą również komunikowania się i współdziałania. Skuteczność tych metod, zależy w dużej mierze od zaangażowania emocjonalnego dzieci, ich zainteresowań i motywacji.
W pracy z dziećmi w szczególności zostaną wykorzystane:
· metody wspomagające odczuwanie zmysłowe i koncentrację,
· burza mózgów,
· obserwacja,
· pogadanka,
· praca z tekstem,
· inscenizacja,
· drama ,
· techniki wyobrażeniowe
· taniec.
IV. FORMY REALIZACJI
· wyjście do teatru,
· przygotowywanie inscenizacji i prezentacja przed publicznością szkolną i lokalną,
· udział w konkursach recytatorskich, przeglądach i festiwalach teatralnych,
V. TREŚCI KSZTAŁCENIA
· integracja grupy teatralnej poprze zabawy własnym ciałem, mimiką, gestem, ruchem, głosem,
· ekspresja emocji w życiu i w teatrze,
· muzyka i plastyka w teatrze,
· podstawowe elementy procesu teatralnego: przestrzeń, aktorzy, widzowie, akcja i czas,
· analiza tekstu, adaptacja, projekt scenariusza,
· obsada aktorska,
· próby analityczne, sytuacyjne, techniczne,
· premiera.
VI. TEMATYKA ZAJĘĆ
1. Zabawy i gry integracyjne w grupie teatralnej.
2. Ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe.
3. Ćwiczenia rozwijające wrażliwość słuchową.
4. Wyrażanie emocji, uczuć gestem, mimiką, ruchem.
5. Ćwiczenia emisyjne i praca nad dykcją.
6. Ćwiczenia pamięci.
7. Praca nad koncentracją.
8. Scenki sytuacyjne, improwizowane.
9. Gry rozbudzające wyobraźnię.
10. Tworzenie prostych scenek dramowych.
11. Praca reżysera i aktorów.
12. Wybór utworów literackich i scenariuszy do spektakli.
13. Praca nad spektaklem.
14. Projektowanie i wykonywanie scenografii i rekwizytów.
15. Dobór muzyki oraz nauka pląsów i prostych układów tanecznych.
16. Występ.
VII. STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
Uczestnik koła teatralnego:
a) potrafi współdziałać w grupie,
b) posiada i wykazuje się wrażliwością emocjonalną,
c) rozumienie odrębność innych i potrafi ją uszanować,
d) działa w sposób samodzielny i twórczy,
e) jest odpowiedzialny za własne działania,
f) wykazuje się znajomością podstawowych pojęć związanych z teatrem,
g) umiejętnie radzi sobie w sytuacjach trudnych,
h) dba o estetyczne wykonywanie scenografii,
i) dykcyjnie poprawnie wypowiada kwestie związane z odgrywaną przez siebie rolą,
j) wykazuje się kulturą w odbiorze sztuki.