Zajęcia kulinarne są doskonałym źródłem wiedzy dla uczniów. Nasze jedzenie bowiem, zawiera wiele informacji o świecie w którym żyjemy, jest przecież jego częścią. Ze względu na wielorakie doznania zmysłowe zajęcia w kuchni są sposobnością do poznawania otoczenia i integracji zmysłów w naturalnych, niewymuszonych sytuacjach. Przygotowywanie posiłków jest działaniem zintegrowanym, obejmującym między innymi czynności manualne, wrażenia zmysłowe, ćwiczenia w czytaniu, planowanie i wymowę. Uczniowie chętnie nazywają swoje czynności w trakcie takich zajęć. Poza tym konsumpcja przygotowanych przez dzieci potraw jest doskonałą okazją do spożywania ich w dobrej atmosferze. Dotyczy to odpowiedniego podania, nakrywania do stołu i kulturalnego spożywania przygotowanych posiłków, poznawania zasad dobrych obyczajów, utrwalanie nawyku kulturalnego zachowania się przy stole. Najwspanialszym momentem dla uczniów, zwieńczeniem zajęć jest radość i satysfakcja ze wspólnie przyrządzonych potraw, czyli poczęstunku - efektu własnej pracy. Nie ulega wątpliwości, iż zainteresowania kulinarne mają duże znaczenie dla rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, chociażby ze względu na ich aspekt poznawczy i zabarwienie emocjonalne, mają wpływ na zachowanie. Uczą zasad zdrowego odżywiania i dokonywania właściwych wyborów w codziennej diecie, co przy obecnych problemach żywieniowych dzieci jest ważnym zagadnieniem w pracy wychowawczej.