Cyberlekcje 3.0 to projekt będący inicjatywą Ministerstwa Cyfryzacji i NASK-PIB, która jest skierowana głównie do nauczycieli i uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Jego celem jest wspieranie nauczania o bezpiecznym korzystaniu z Internetu poprzez dostarczenie gotowych narzędzi dydaktycznych do prowadzenia zajęć. 

Cyberlekcje 3.0 obejmują różne tematy, takie jak przeszukiwanie Internetu, bezpieczeństwo online, prywatność, relacje w sieci, zagrożenia online, zarządzanie danymi, poszanowanie praw autorskich, rozpoznawanie i przeciwdziałanie dezinformacji, a także nadużywanie nowych technologii i dobrostan psychiczny. Każdy z tych obszarów tematycznych jest dostosowany do wymagań programów nauczania na różnych poziomach edukacji. 


W ramach Cyberlekcji 3.0  uczniowie naszej szkoły byli uczestnikami webinarów pt:

  1. „Nie hejtuję, nie dołuję – cyberprzemoc” – lekcja ta była o cyberprzemocy, problemie, który bardzo często pojawia się w klasach, ze szczególnym uwzględnieniem jego najpopularniejszej odmiany, czyli hejtu. Uczniowie dowiedzieli się, jak rozpoznać ten problem i dlaczego warto jak najszybciej zadziałać gdy go zauważymy i w jaki sposób każda osoba w klasie może pomóc w jego powstrzymaniu.
  2. „Nie bądź lustrem ani cieniem i krytyczne włącz myślenie”-  Podczas lekcji uczniowie mieli możliwość przyjrzenia się jak w lustrze pracy twórcy internetowego.  Wspólnie mogli obserwować  czy to co na nagraniu w Internecie, to zabawa, a może obowiązek. 

Ciekawostką był fakt, że uczniowie uczestniczyli w webinarze online, który odbywał się na żywo. Można było komunikować się z prowadzącym za pomocą czatu, na którym uczniowie chętnie odpowiadali na pytania.