OCENIANIE UCZNIA W I ETAPIE EDUKACYJNYM
Ocenie podlegać będzie następująca aktywność uczniowska:
- umiejętność pracy i współpracy w grupie,
- aktywność na lekcji,
- sprawność manualna i ruchowa,
- systematyczność i poczucie obowiązku,
- samodzielność,
- mówienie i słuchanie,
- umiejętność koncentracji na cudzej wypowiedzi,
- poprawność zadawanych pytań i udzielanych odpowiedzi,
- logiczność wypowiadania się na temat poznanego tekstu,
- umiejętność czytania ( płynność, wyrazistość, interpunkcja),
- umiejętność pisania (poziom graficzny, pisanie ze słuchu),
- liczenie, posługiwanie się pojęciem liczby we wszystkich jej aspektach,
- nazywanie i rozróżnianie figur geometrycznych,
- określanie stosunków przestrzennych,
- rozwiązywanie zadań tekstowych ,
- umiejętność pisania prac klasowych,
- zakres wiedzy o otaczającym świecie.
Poziom opanowania poszczególnych umiejętności przez ucznia nauczyciel określa jedną z ocen:
1) wspaniale - 6
a) uczeń posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania,
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami,
c) osiąga sukcesy w konkursach i zawodach sportowych poza terenem szkoły.
2) bardzo dobrze - 5
a) uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania danych zajęć edukacyjnych,
b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
c) samodzielnie rozwiązuje problemy typowe dla swojego wieku,
d) umie zastosować poznaną wiedzę w nowych sytuacjach.
3) dobrze - 4
a) uczeń dobrze opanował wiedzę i umiejętności określone przez program nauczania danych zajęć edukacyjnych,
b) pracuje samodzielnie,
c) popełnia nieliczne błędy.
4) dostatecznie – 3
a) uczeń nie opanował wszystkiej wiedzy i umiejętności określonych przez program nauczania danych zajęć edukacyjnych, ale potrafi przy pomocy nauczyciela rozwiązywać problemy typowe dla swojego wieku,
b) nie zawsze potrafi posłużyć się poznaną wiedzą,
c) zna, ale nie zawsze potrafi zastosować poznane zasady.
5) jeszcze nie potrafi – 1
a) uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności objętych podstawami programowymi,
b) jest niesamodzielny - wymaga stałej kontroli i pomocy,
c) nie potrafi rozwiązać prostych zadań nawet z pomocą nauczyciela.
- Kryteria oceniania poszczególnych wiadomości i umiejętności:
1) MÓWIENIE – oceny:
- 6 - wypowiedzi ucznia są wielozdaniowe, rozwinięte, uporządkowane, umie wyrazić swoje myśli - argumentuje wypowiedzi;
- 5 - uczeń wypowiada się kilkoma rozwiniętymi zdaniami na temat;
- 4 - uczeń poprawnie, całymi zdaniami wypowiada się na określony temat;
- 3 - wypowiada się prostymi, pojedynczymi zdaniami, popełnia błędy gramatyczne;
- 1 - uczeń odpowiada pojedynczymi słowami, nawet z pomocą nauczyciela nie potrafi wypowiedzieć się na temat,
2) CZYTANIE – oceny:
- 6 - czyta bez przygotowania różne teksty, głośno, wyraziście, płynnie i ze zrozumieniem;
- 5 - uczeń płynnie czyta różne teksty i rozumie je;
- 4 - poprawnie czyta teksty i rozumie je, czasami popełnia drobne błędy;
- 3 - czyta krótkie teksty drukowane i pisane popełniając błędy, częściowo rozumie tekst;
- 1 - uczeń czyta w bardzo wolnym tempie popełniając liczne błędy, nie rozumie czytanego tekstu.
3) PISANIE – oceny:
- 6 - uczeń pisze estetycznie, bez błędu, w szybkim tempie, układa i zapisuje wypowiedzi wielozdaniowe;
- 5 - uczeń pisze czytelnie, w dobrym tempie, bez błędu, potrafi ułożyć i samodzielnie zapisać kilkuzdaniową wypowiedź;
- 4 - pisze czytelnie w dobrym tempie, z nielicznymi błędami, samodzielnie układa i zapisuje krótkie wypowiedzi na zadany temat;
- 3 - pisze czytelnie, ale niestarannie, popełnia błędy, pod kierunkiem nauczyciela redaguje krótkie zdania;
- 1 - uczeń nie opanował podstawowych umiejętności w zakresie pisania: pismo nieczytelne, liczne błędy, mimo pomocy nauczyciela nie układa zdań.
4) PISANIE Z PAMIĘCI – oceny:
- 5 – 0 błędów;
- 4 – 1 błąd ortograficzny;
- 3 – 2-3 błędy ortograficzne;
- 1 – 4 i więcej błędów ortograficznych;
- 2 pomyłki liczone są jako 1 błąd ortograficzny.
5) PISANIE ZE SŁUCHU - oceny:
- 5 – 0 błędów ortograficznych;
- 4 – 1-2 błędy ortograficzne;
- 3 – 3-4 błędy ortograficzne;
- 1 – 5 i więcej błędów ortograficznych;
- 3 pomyłki liczone są jako 1 błąd ortograficzny.
6) MATEMATYKA:
- 6 - wiedza i umiejętności ucznia wykraczają poza program nauczania, samodzielnie i twórczo rozwiązuje złożone zadania matematyczne;
- 5 - uczeń sprawnie oblicza i posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu zadań teoretycznych i praktycznych;
- 4 - uczeń w obliczeniach popełnia drobne błędy, umie wykorzystać zdobyte wiadomości w rozwiązywaniu prostych zadań teoretycznych i praktycznych;
- 3 - uczeń umie wykonać proste zadania i polecenia, popełnia błędy w obliczeniach;
- 1 - uczeń nie wykonuje poprawnie obliczeń i nie rozwiązuje prostych zadań nawet z pomocą nauczyciela.
7) EDUKACJA SPOŁECZNO- PRZYRODNICZA:
- 6 - zasób wiadomości i umiejętności ucznia wykracza poza program nauczania;
- 5 - uczeń posiada duży zasób wiadomości o najbliższym otoczeniu i środowisku przyrodniczym, potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą;
- 4 - dobrze opanował wiadomości o otaczającej go przyrodzie i środowisku;
- 3 - posiada braki w wiadomościach o najbliższym otoczeniu przyrodniczym, ale rozumie najważniejsze problemy dotyczące otaczającego go środowiska;
- 1 - nie opanował podstawowych wiadomości, nie orientuje się w otaczającym go środowisku.
- Ocena z zachowania
1) Oceny cząstkowe z zachowania ustala się według następującej skali:
a) wzorowe – wz,
b) bardzo dobre – bdb,
c) dobre – db,
d) nieodpowiednie – ndp.
2) Śródroczna i roczna ocena opisowa z zachowania uwzględnia w szczególności:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
b) kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
c) zaangażowanie na rzecz klasy i szkoły,
d) poszanowanie własności,
e) słuchanie, wypełnianie poleceń,
f) ekonomiczne wykorzystanie czasu (potrafi zaplanować swoją pracę),
g) utrzymywanie porządku wokół siebie.
3) Kryteria ocen z zachowania:
a) ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
- przykładnie spełnia wymagania w zakresie kultury osobistej oraz postawy wobec kolegów, nauczycieli, pracowników szkoły i innych osób,
- wykazuje zainteresowanie nauką i bierze aktywny udział w zajęciach,
- jest zawsze wzorowo przygotowany do zajęć,
- godnie reprezentuje szkołę na forum publicznym( występy artystyczne, imprezy szkolne środowiskowe),
- wyróżnia się zaangażowaniem w życiu klasy i szkoły,
- chętnie pomaga koleżankom i kolegom w przezwyciężaniu trudności w nauce,
- szanuje pracę własną i innych,
- szanuje mienie szkoły i innych, troszczy się o przyrodę,
- zawsze dba o ład, porządek i wspólne dobro,
- zawsze dba o higienę osobistą i estetyczny wygląd;
b) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- należycie spełnia wymagania w zakresie kultury osobistej oraz postawy wobec kolegów, nauczycieli, pracowników szkoły i innych osób (drobne uchybienia w swoim zachowaniu stara się szybko naprawić),
- należycie spełnia obowiązki szkolne i uczniowskie,
- sumiennie pracuje na lekcjach i wykonuje polecenia nauczyciela,
- jest zawsze przygotowany do zajęć,
- angażuje się w życie klasy i szkoły,
- pomaga koleżankom i kolegom w nauce,
- szanuje pracę własną i innych,
- szanuje mienie szkoły i innych, przestrzega czystości w swoim otoczeniu,
- dba o estetykę klasy i szkoły,
- przestrzega higieny osobistej;
c) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- nie zawsze spełnia wymagania w zakresie kultury osobistej,
- czasami przeszkadza w prowadzeniu lekcji, ale zawsze reaguje na upomnienia nauczycieli,
- jest mało aktywny na lekcjach,
- rzadko bierze udział w życiu klasy,
- czasami jest nieprzygotowany do zajęć,
- nie zawsze szanuje mienie szkoły i rzeczy innych,
- stara się przestrzegać higieny osobistej, stara się dbać o środowisko;
d) ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń który:
- nie spełnia wymagań w zakresie kultury osobistej - jest niekulturalny i arogancki wobec kolegów i nauczycieli,
- przeszkadza nauczycielom w prowadzeniu lekcji i nie reaguje na upomnienia,
- często jest nieprzygotowany do lekcji,
- rzadko bierze aktywny udział w lekcji,
- spóźnia się na lekcje, często opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia,
- często nie przynosi przyborów szkolnych,
- stosuje przemoc fizyczna i psychiczną wobec kolegów,
- używa wulgarnych słów,
- niszczy mienie szkolne i własność prywatną,
- zaśmieca teren szkoły, niszczy zieleń, dewastuje otoczenie,
- wywiera negatywny wpływ na rówieśników.
4) Ocenę z zachowania w każdym semestrze formułuje się uwzględniając, co najmniej pięć ocen cząstkowych z zachowania.