OCENIANIE UCZNIA W I ETAPIE EDUKACYJNYM

 

Ocenie  podlegać  będzie  następująca  aktywność  uczniowska:                                      

  1.  umiejętność  pracy  i  współpracy  w  grupie,                                                
  2.  aktywność  na  lekcji,                                                                                         
  3. sprawność  manualna  i  ruchowa,
  4. systematyczność  i  poczucie  obowiązku,
  5.  samodzielność,
  6.  mówienie  i  słuchanie,
  7.  umiejętność  koncentracji  na  cudzej  wypowiedzi,
  8.  poprawność  zadawanych  pytań  i  udzielanych  odpowiedzi,
  9.  logiczność  wypowiadania  się  na  temat  poznanego  tekstu,
  10.  umiejętność  czytania ( płynność, wyrazistość, interpunkcja),
  11.  umiejętność  pisania  (poziom  graficzny, pisanie  ze  słuchu),
  12.  liczenie, posługiwanie  się  pojęciem  liczby  we  wszystkich  jej  aspektach,
  13.   nazywanie i rozróżnianie figur  geometrycznych,
  14.  określanie  stosunków  przestrzennych,
  15.  rozwiązywanie  zadań  tekstowych    ,
  16. umiejętność  pisania  prac  klasowych,
  17.   zakres  wiedzy o otaczającym świecie.

Poziom  opanowania  poszczególnych  umiejętności  przez  ucznia  nauczyciel  określa jedną  z  ocen:

                                 1)      wspaniale - 6    

a)       uczeń  posiada  wiedzę i umiejętności wykraczające  poza  program  nauczania,

b)      biegle posługuje się zdobytymi  wiadomościami,

c)       osiąga  sukcesy w konkursach i zawodach sportowych poza terenem szkoły.

                                 2)      bardzo dobrze - 5

a)       uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania danych zajęć edukacyjnych,

b)      sprawnie  posługuje  się  zdobytymi  wiadomościami,

c)       samodzielnie rozwiązuje problemy typowe dla swojego wieku,

d)      umie zastosować poznaną wiedzę w nowych sytuacjach.

                                 3)      dobrze - 4

a)       uczeń dobrze opanował wiedzę i umiejętności określone przez program nauczania danych zajęć edukacyjnych,

b)      pracuje samodzielnie,

c)       popełnia nieliczne błędy.

                                 4)      dostatecznie – 3

a)       uczeń nie opanował wszystkiej wiedzy i umiejętności określonych przez program  nauczania  danych  zajęć  edukacyjnych, ale  potrafi  przy  pomocy  nauczyciela   rozwiązywać  problemy  typowe dla  swojego wieku,

b)      nie zawsze potrafi posłużyć się poznaną wiedzą,

c)       zna, ale nie zawsze potrafi zastosować poznane zasady.

                                 5)      jeszcze nie potrafi – 1      

a)       uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności objętych podstawami programowymi,

b)      jest niesamodzielny - wymaga stałej kontroli i pomocy,

c)       nie potrafi  rozwiązać prostych zadań nawet z pomocą nauczyciela.       

  1. Kryteria oceniania poszczególnych wiadomości i umiejętności:

                                 1)      MÓWIENIE – oceny:

-  6  -  wypowiedzi ucznia są wielozdaniowe, rozwinięte, uporządkowane, umie wyrazić  swoje myśli - argumentuje wypowiedzi;

-  5  - uczeń wypowiada się kilkoma rozwiniętymi zdaniami na temat;

-  4  - uczeń poprawnie, całymi zdaniami wypowiada się na określony temat;

-  3 -  wypowiada się prostymi, pojedynczymi zdaniami, popełnia błędy gramatyczne;

-  1 -  uczeń odpowiada pojedynczymi słowami, nawet z pomocą nauczyciela  nie potrafi  wypowiedzieć się na temat,

                                 2)      CZYTANIE – oceny:

-  6 - czyta bez przygotowania różne teksty, głośno, wyraziście, płynnie i ze zrozumieniem;

-  5 - uczeń płynnie czyta różne teksty i rozumie je;

-  4 - poprawnie czyta teksty i rozumie je, czasami popełnia drobne błędy;

-  3 - czyta krótkie teksty drukowane i pisane popełniając błędy, częściowo rozumie tekst;

-  1 - uczeń czyta w bardzo wolnym tempie popełniając liczne błędy, nie rozumie  czytanego tekstu.

                                 3)      PISANIE – oceny:

-  6 - uczeń pisze estetycznie, bez błędu, w szybkim tempie, układa i zapisuje wypowiedzi wielozdaniowe;

-  5 - uczeń pisze czytelnie, w dobrym tempie, bez błędu, potrafi ułożyć i samodzielnie zapisać kilkuzdaniową wypowiedź;

-  4 - pisze czytelnie w dobrym tempie, z nielicznymi błędami, samodzielnie układa i zapisuje krótkie wypowiedzi na zadany temat;

-  3 - pisze czytelnie, ale niestarannie, popełnia błędy, pod kierunkiem nauczyciela redaguje krótkie zdania;

-  1 - uczeń nie opanował podstawowych umiejętności w zakresie pisania: pismo nieczytelne, liczne błędy, mimo pomocy nauczyciela nie układa zdań.

                                 4)      PISANIE Z PAMIĘCI – oceny:

-  5 – 0 błędów;

-  4 – 1 błąd ortograficzny;

-  3 – 2-3 błędy ortograficzne;

-  1 – 4 i więcej błędów ortograficznych;

-  2 pomyłki liczone są jako 1 błąd ortograficzny.

                                 5)      PISANIE ZE SŁUCHU  - oceny:

-  5 – 0 błędów ortograficznych;

-  4 – 1-2 błędy ortograficzne;

-  3 – 3-4 błędy ortograficzne;

-  1 – 5 i więcej błędów ortograficznych;

-  3 pomyłki liczone są jako 1 błąd ortograficzny.

                                 6)      MATEMATYKA:

-  6 - wiedza i umiejętności ucznia wykraczają poza program nauczania, samodzielnie i twórczo rozwiązuje złożone zadania matematyczne;

-  5 - uczeń sprawnie oblicza i posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu zadań teoretycznych i praktycznych;

-  4 - uczeń w obliczeniach popełnia drobne błędy, umie wykorzystać zdobyte wiadomości w rozwiązywaniu prostych zadań teoretycznych i praktycznych;

-  3 - uczeń umie wykonać proste zadania i polecenia, popełnia błędy w obliczeniach;

-  1 - uczeń nie wykonuje poprawnie obliczeń i nie rozwiązuje prostych zadań nawet z pomocą nauczyciela.

                                 7)      EDUKACJA SPOŁECZNO- PRZYRODNICZA:

-  6 - zasób wiadomości i umiejętności ucznia wykracza poza program nauczania;

-  5 - uczeń posiada duży zasób wiadomości o najbliższym otoczeniu i środowisku przyrodniczym, potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą;

-  4 - dobrze opanował wiadomości o otaczającej go przyrodzie i środowisku;

-  3 - posiada braki w wiadomościach o najbliższym otoczeniu przyrodniczym, ale rozumie najważniejsze problemy dotyczące otaczającego go środowiska;

-  1 - nie opanował podstawowych wiadomości, nie orientuje się w otaczającym go środowisku.

  1. Ocena z zachowania

                                 1)      Oceny cząstkowe z zachowania ustala się według następującej skali:

a)       wzorowe – wz,

b)      bardzo dobre – bdb,

c)       dobre – db,

d)      nieodpowiednie – ndp.

                                 2)      Śródroczna i roczna ocena opisowa z zachowania uwzględnia w szczególności:

a)       wywiązywanie się z obowiązków ucznia,

b)      kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,

c)       zaangażowanie na rzecz klasy i szkoły,

d)      poszanowanie własności,

e)      słuchanie, wypełnianie poleceń,

f)        ekonomiczne wykorzystanie czasu (potrafi zaplanować swoją pracę),

g)       utrzymywanie porządku wokół siebie.

                                 3)      Kryteria ocen z zachowania:

a)       ocenę wzorową  otrzymuje uczeń, który:

-  przykładnie spełnia wymagania w zakresie kultury osobistej oraz postawy wobec kolegów, nauczycieli, pracowników szkoły i innych osób,

-  wykazuje zainteresowanie nauką i bierze aktywny udział w zajęciach,

-  jest zawsze wzorowo przygotowany do zajęć,

-  godnie reprezentuje szkołę na forum publicznym( występy artystyczne, imprezy szkolne środowiskowe),

-  wyróżnia się zaangażowaniem w życiu klasy i szkoły,

-  chętnie pomaga koleżankom i kolegom w przezwyciężaniu trudności w nauce,

-  szanuje pracę własną i innych,

-  szanuje mienie szkoły i innych, troszczy się o przyrodę,

-  zawsze dba o ład, porządek i wspólne dobro,

-  zawsze dba o higienę osobistą i estetyczny wygląd;

b)      ocenę bardzo dobrą  otrzymuje uczeń, który:

-  należycie spełnia wymagania w zakresie kultury osobistej oraz postawy wobec kolegów, nauczycieli, pracowników szkoły i innych osób (drobne uchybienia w swoim zachowaniu stara się szybko naprawić),

-  należycie spełnia obowiązki szkolne i uczniowskie,

-  sumiennie pracuje na lekcjach i wykonuje polecenia nauczyciela,

-  jest zawsze przygotowany do zajęć,

-  angażuje się w życie klasy i szkoły,

-  pomaga koleżankom i kolegom w nauce,

-  szanuje pracę własną i innych,

-  szanuje mienie szkoły i innych, przestrzega czystości w swoim otoczeniu,

-  dba o estetykę klasy i szkoły,

-  przestrzega higieny osobistej;

c)       ocenę dobrą  otrzymuje uczeń, który:

-  nie  zawsze  spełnia  wymagania  w  zakresie kultury  osobistej,

-  czasami  przeszkadza  w  prowadzeniu  lekcji, ale  zawsze  reaguje na upomnienia nauczycieli,

-  jest mało aktywny na lekcjach,

-  rzadko bierze udział w życiu klasy,

-  czasami jest nieprzygotowany do zajęć,

-  nie zawsze szanuje mienie szkoły i rzeczy innych,

-  stara się przestrzegać higieny osobistej, stara się dbać o środowisko;

d)      ocenę nieodpowiednią  otrzymuje uczeń który:

-  nie spełnia wymagań w zakresie kultury osobistej - jest niekulturalny i arogancki wobec kolegów i nauczycieli,

-  przeszkadza nauczycielom w prowadzeniu lekcji i nie reaguje na upomnienia,

-  często jest nieprzygotowany do lekcji,

-  rzadko bierze aktywny udział w lekcji,

-  spóźnia się na lekcje, często opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia,

-  często nie przynosi przyborów szkolnych,

-  stosuje przemoc fizyczna i psychiczną wobec kolegów,

-  używa wulgarnych słów,

-  niszczy mienie szkolne i własność prywatną,

-  zaśmieca teren szkoły, niszczy zieleń, dewastuje otoczenie,

-  wywiera negatywny wpływ na rówieśników.

  4)      Ocenę z zachowania w każdym semestrze formułuje się uwzględniając, co najmniej pięć ocen cząstkowych z zachowania.