OCENIANIE UCZNIA W II ETAPIE EDUKACYJNYM
- Rada Pedagogiczna przyjęła następującą skalę ocen bieżących: 1, 2, 3, +3, 4, +4, 5, 6.
- Oceny klasyfikacyjne śródroczne są ocenami pełnymi.
- Poziom opanowania poszczególnych umiejętności przez ucznia nauczyciel określa jedną z ocen:
1) ocenę 6 (celującą) otrzymuje uczeń, który: ma wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania danych zajęć edukacyjnych, jest samodzielny i twórczy, biegle i w sposób nieszablonowy posługuje się zdobytą wiedzą w rozwiązywaniu problemów, osiąga sukcesy w konkursach szkolnych i międzyszkolnych;
2) ocenę 5 (bardzo dobrą) otrzymuje uczeń, który: ma wiedzę i umiejętności określone programem nauczania danych zajęć edukacyjnych, jest samodzielny, sprawnie posługuje się zdobytą wiedzą i potrafi ją zastosować w nowych dla siebie sytuacjach;
3) ocenę +4 (plus dobry) otrzymuje uczeń, który: opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności ujęty w programie nauczania danych zajęć edukacyjnych, sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w sytuacjach sobie znanych, nie zawsze jednak potrafi zastosować posiadaną wiedzę w sytuacjach dla siebie nowych;
4) ocenę 4 (dobrą) otrzymuje uczeń, który: nie opanował wszystkich wiadomości i umiejętności ujętych w programie nauczania danych zajęć edukacyjnych, ale jego wiedza wykracza poza zagadnienia ujęte podstawami programowymi, zdobytą wiedzę poprawnie stosuje w rozwiązywaniu problemów;
5) ocenę +3 (plus dostateczny) otrzymuje uczeń, który: nie opanował wszystkich wiadomości i umiejętności ujętych w programie nauczania danych zajęć edukacyjnych, ale jego wiedza wykracza poza zagadnienia ujęte podstawami programowymi, zdobytą wiedzę potrafi zastosować do rozwiązywania problemów o średnim stopniu trudności;
6) ocenę 3 (dostateczny) otrzymuje uczeń, który: opanował wiedzę i umiejętności określone podstawami programowymi danych zajęć edukacyjnych, samodzielnie rozwiązuje problemy o niewielkim stopniu trudności;
7) ocenę 2 (dopuszczający) otrzymuje uczeń, który: nie opanował wszystkich wiadomości i umiejętności ujętych w podstawach programowych, ale posiada podstawową wiedzę w tym zakresie, potrafi przy pomocy nauczyciela rozwiązywać typowe problemy o niewielkim stopniu trudności;
8) ocenę 1 (niedostateczny) otrzymuje uczeń, który: nie opanował wiedzy i umiejętności ujętych w podstawach programowych, a braki te uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy, nie potrafi nawet przy pomocy nauczyciela rozwiązywać problemów o niewielkim stopniu trudności.
- Uczeń z każdego przedmiotu raz w semestrze ma możliwość poprawy oceny niedostatecznej z pracy klasowej lub odpowiedzi ustnej obejmującej większą partię materiału. Może też w tym czasie dwukrotnie zgłosić nauczycielowi swoje nieprzygotowanie do zajęć, ale nie możesię to odbywać przed zapowiedzianymi pracami, sprawdzianami, powtórzeniami itp.
- Uczeń powinien poprawić ocenę niedostateczną (o której mowa w ust. 4) w okresie dwóch tygodni. Poprawa ta powinna odbywać się w czasie pozalekcyjnym ucznia.
- § 2. EGZAMINY KLASYFIKACYJNE
- Egzaminy klasyfikacyjne odbywają się: po klasyfikacji śródrocznej - do końca marca, a po klasyfikacji rocznej - w ostatnim tygodniu wakacji.
- Pisemną prośbę o dopuszczenie do egzaminu klasyfikacyjnego uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności, lub jego rodzice składają u wychowawcy klasy. Prośba ta musi określać o jaką ocenę z poszczególnych przedmiotów uczeń będzie się ubiegał w czasie tego egzaminu.
- Wychowawca klasy na radzie pedagogicznej przedstawia prośbę ucznia, a Rada Pedagogiczna decyduje czy uczeń zostanie dopuszczony do egzaminu.
- Dla przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego powołuje się komisję w składzie:
1) nauczyciel danego przedmiotu - jako egzaminator
2) nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu - jako członek komisji
3) w egzaminie mogą uczestniczyć w charakterze obserwatorów rodzice dziecka.
- Liczbę przedmiotów, z których dziecko może być egzaminowane w ciągu jednego dnia ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z rodzicami dziecka.
- Egzamin przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- Stopień trudności pytań odpowiada kryteriom oceny, na którą uczeń w porozumieniu z rodzicami określił swoją wiedzę (w podaniu o dopuszczenie do egzaminu).
- Pytania opracowuje nauczyciel egzaminator.
- Zgodność pytań z obowiązującymi podstawami programowymi, realizowanym programem nauczania oraz kryteriami oceny stwierdza komisja.
- Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający: skład komisji, pytania egzaminacyjne, krótką informację o odpowiedziach ustnych ucznia oraz wynik tego egzaminu. Egzaminator proponuje ocenę, a komisja ją zatwierdza.
- Protokół jest załącznikiem arkusza ocen ucznia.
- Jeżeli zajdą okoliczności uniemożliwiające stawienie się ucznia w wyznaczonym terminie na egzamin, rodzic ma obowiązek powiadomić o przyczynie komisję, która rozpatrzy zasadność nieobecności i ustalenia kolejnego terminu egzaminu.
-
- § 1. OCENA ZACHOWANIA W II ETAPIE EDUKACYJNYM
- Ocena z zachowania jest oceną wewnątrzszkolną. Jest ona ustalana we współpracy wychowawcy klasy z nauczycielami (co najmniej z połową nauczycieli) uczącymi w danej klasie i z uczniami danej klasy, biorąc pod uwagę samoocenę ucznia.
- Wychowawca klasy ma obowiązek poinformować uczniów i ich rodziców o warunkach, sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz warunkach i trybie uzyskania wyższej oceny z zachowania, niż ta która jest przewidywana.
- Śródroczna i roczna ocena zachowania uwzględnia w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
3) dbałość o honor i tradycje szkoły,
4) dbałość o piękno mowy ojczystej,
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych,
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
7) okazywanie szacunku innym osobom.
Zachowanie uczniów ocenia się następująco:
-
1) ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
a) przykładnie spełnia wymagania w zakresie kultury osobistej wobec kolegów, nauczycieli, pracowników szkoły i innych osób,
b) wykazuje zainteresowanie nauką i bierze aktywny udział w zajęciach,
c) reprezentuje szkołę w zawodach sportowych,
d) godnie reprezentuje szkołę na forum publicznym( występy artystyczne, imprezy szkolne, środowiskowe),
e) wyróżnia się zaangażowaniem w życiu klasy i szkoły,
f) systematycznie i punktualnie uczęszcza na lekcje, nieobecności zawsze usprawiedliwia,
g) zawsze przestrzega higieny osobistej,
h) szanuje mienie szkoły i innych, troszczy się o przyrodę,
i) dba o honor szkoły i rozwija jej tradycje;
2) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
a) należycie spełnia wymagania w zakresie kultury osobistej wobec kolegów, nauczycieli, pracowników szkoły i innych osób,
b) sumiennie pracuje na lekcjach i wykonuje polecenia nauczyciela,
c) należycie spełnia obowiązki szkolne i uczniowskie, systematycznie pogłębia swoją wiedzę,
d) dba o estetykę klasy i szkoły,
e) przestrzega higieny osobistej,
f) szanuje mienie szkoły i innych, przestrzega czystości w swoim otoczeniu,
g) dba o piękno mowy ojczystej,
h) szanuje i dba o honor szkoły;
3) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
a) dobrze spełnia wymagania w zakresie kultury osobistej,
b) z szacunkiem odnosi się do innych osób,
c) jest uczciwy w swoim postępowaniu,
d) dba o higienę osobistą,
e) systematycznie uczęszcza na lekcje ,
f) pracuje pilnie na lekcjach i wykonuje polecenia nauczyciela,
g) wywiązuje się z powierzonych mu zadań,
h) szanuje mienie szkoły,
i) uczestniczy w życiu klasy,
j) szanuje tradycje szkoły;
4) ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
a) nie zawsze spełnia wymagania w zakresie kultury osobistej wobec kolegów, nauczycieli i innych osób,
b) czasami przeszkadza w prowadzeniu lekcji, nie zawsze reaguje na upomnienia nauczycieli,
c) uczęszcza na zajęcia, usprawiedliwia nieobecności,
d) rzadko bierze udział w życiu klasy,
e) jest mało aktywny na lekcjach,
f) stara się przestrzegać higieny osobistej, stara się dbać o środowisko,
g) nie zawsze szanuje mienie szkoły i rzeczy innych,
h) stara się szanować dobre imię szkoły i jej tradycje;
5) ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń który:
a) jest niekulturalny i niegrzeczny wobec kolegów i nauczycieli,
b) przeszkadza nauczycielom w prowadzeniu lekcji,
c) używa wulgarnych słów,
d) niszczy mienie szkolne, niszczy dokumentację ucznia, niszczy własność prywatną,
e) spóźnia się na lekcje,
f) nie usprawiedliwia wszystkich nieobecności,
g) często nie przynosi przyborów szkolnych,
h) rzadko bierze aktywny udział w lekcji,
i) zaśmieca teren szkoły, niszczy zieleń, dewastuje otoczenie,
j) narusza uczucia narodowe, religijne, godność osobistą innych osób;
6) ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
a) postępuje niezgodnie z zasadami kultury osobistej wobec nauczycieli, kolegów, pracowników szkoły i innych osób,
b) używa wulgarnych słów,
c) nie reaguje na upomnienia nauczyciela(liczne uwagi w dzienniku),
d) przeszkadza w prowadzeniu lekcji,
e) celowo niszczy mienie szkoły lub kolegów,
f) kradnie,
g) zaczyna bójki, znęca się fizycznie lub psychicznie nad innymi osobami, zastrasza,
h) przynosi do szkoły przedmioty niebezpieczne ( nóż, zapałki, scyzoryk),
i) propaguje idee niezgodne z ogólnie przyjętymi zasadami etyki i moralności,
j) jest notorycznie nieprzygotowany do lekcji,
k) wagaruje, spóźnia się na lekcje,
l) nie bierze udziału w życiu klasy,
m) nie szanuje tradycji szkoły.
- Ocena naganna wymaga pisemnego umotywowania przez wychowawcę.
- Dokumentację oceniania zachowania wychowawca klasy powinien przechowywać w teczce prac klasowych przez pół roku.
- Tryb szczególny.
1) Zachowanie ucznia mające charakter przestępstwa (konflikt z prawem), tj. kradzież, rozbój, zniesławienie będą podlegały natychmiastowo obniżeniu oceny z zachowania do oceny nagannej. Decyzję o obniżeniu oceny podejmuje dyrektor sZkoły w porozumieniu z wychowawcą klasy i Radą Pedagogiczną.
2) Jeżeli roczna klasyfikacyjna ocena naganna jest uczniowi wystawiona po raz drugi z rzędu i jest ona konsekwencją zachowań ucznia mających charakter przestępstwa tzn. wystawiona jest ona zgodnie z par. 12, ust. 7, pkt 1 niniejszego statutu, Rada Pedagogiczna w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów może podjąć uchwałę o pozostawieniu ucznia w tej samej klasie.
- Tryb odwoławczy
1) Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić do dyrektora szkoły zastrzeżenia, jeśli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z zasadami. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni od zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2) W przypadku stwierdzenia, że ocena z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjna z zachowania. Skład komisji oraz sposób podejmowania decyzji określa rozporządzenie MEN.
- Poziom opanowania poszczególnych umiejętności przez ucznia nauczyciel określa jedną z ocen:
1) ocenę 6 (celującą) otrzymuje uczeń, który: ma wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania danych zajęć edukacyjnych, jest samodzielny i twórczy, biegle i w sposób nieszablonowy posługuje się zdobytą wiedzą w rozwiązywaniu problemów, osiąga sukcesy w konkursach szkolnych i międzyszkolnych;
2) ocenę 5 (bardzo dobrą) otrzymuje uczeń, który: ma wiedzę i umiejętności określone programem nauczania danych zajęć edukacyjnych, jest samodzielny, sprawnie posługuje się zdobytą wiedzą i potrafi ją zastosować w nowych dla siebie sytuacjach;
3) ocenę +4 (plus dobry) otrzymuje uczeń, który: opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności ujęty w programie nauczania danych zajęć edukacyjnych, sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w sytuacjach sobie znanych, nie zawsze jednak potrafi zastosować posiadaną wiedzę w sytuacjach dla siebie nowych;
4) ocenę 4 (dobrą) otrzymuje uczeń, który: nie opanował wszystkich wiadomości i umiejętności ujętych w programie nauczania danych zajęć edukacyjnych, ale jego wiedza wykracza poza zagadnienia ujęte podstawami programowymi, zdobytą wiedzę poprawnie stosuje w rozwiązywaniu problemów;
5) ocenę +3 (plus dostateczny) otrzymuje uczeń, który: nie opanował wszystkich wiadomości i umiejętności ujętych w programie nauczania danych zajęć edukacyjnych, ale jego wiedza wykracza poza zagadnienia ujęte podstawami programowymi, zdobytą wiedzę potrafi zastosować do rozwiązywania problemów o średnim stopniu trudności;
6) ocenę 3 (dostateczny) otrzymuje uczeń, który: opanował wiedzę i umiejętności określone podstawami programowymi danych zajęć edukacyjnych, samodzielnie rozwiązuje problemy o niewielkim stopniu trudności;
7) ocenę 2 (dopuszczający) otrzymuje uczeń, który: nie opanował wszystkich wiadomości i umiejętności ujętych w podstawach programowych, ale posiada podstawową wiedzę w tym zakresie, potrafi przy pomocy nauczyciela rozwiązywać typowe problemy o niewielkim stopniu trudności;
8) ocenę 1 (niedostateczny) otrzymuje uczeń, który: nie opanował wiedzy i umiejętności ujętych w podstawach programowych, a braki te uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy, nie potrafi nawet przy pomocy nauczyciela rozwiązywać problemów o niewielkim stopniu trudności.
- Uczeń z każdego przedmiotu raz w semestrze ma możliwość poprawy oceny niedostatecznej z pracy klasowej lub odpowiedzi ustnej obejmującej większą partię materiału. Może też w tym czasie dwukrotnie zgłosić nauczycielowi swoje nieprzygotowanie do zajęć, ale nie możesię to odbywać przed zapowiedzianymi pracami, sprawdzianami, powtórzeniami itp.
- Uczeń powinien poprawić ocenę niedostateczną (o której mowa w ust. 4) w okresie dwóch tygodni. Poprawa ta powinna odbywać się w czasie pozalekcyjnym ucznia.
- § 2. EGZAMINY KLASYFIKACYJNE
- Egzaminy klasyfikacyjne odbywają się: po klasyfikacji śródrocznej - do końca marca, a po klasyfikacji rocznej - w ostatnim tygodniu wakacji.
- Pisemną prośbę o dopuszczenie do egzaminu klasyfikacyjnego uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności, lub jego rodzice składają u wychowawcy klasy. Prośba ta musi określać o jaką ocenę z poszczególnych przedmiotów uczeń będzie się ubiegał w czasie tego egzaminu.
- Wychowawca klasy na radzie pedagogicznej przedstawia prośbę ucznia, a Rada Pedagogiczna decyduje czy uczeń zostanie dopuszczony do egzaminu.
- Dla przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego powołuje się komisję w składzie:
1) nauczyciel danego przedmiotu - jako egzaminator
2) nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu - jako członek komisji
3) w egzaminie mogą uczestniczyć w charakterze obserwatorów rodzice dziecka.
- Liczbę przedmiotów, z których dziecko może być egzaminowane w ciągu jednego dnia ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z rodzicami dziecka.
- Egzamin przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- Stopień trudności pytań odpowiada kryteriom oceny, na którą uczeń w porozumieniu z rodzicami określił swoją wiedzę (w podaniu o dopuszczenie do egzaminu).
- Pytania opracowuje nauczyciel egzaminator.
- Zgodność pytań z obowiązującymi podstawami programowymi, realizowanym programem nauczania oraz kryteriami oceny stwierdza komisja.
- Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający: skład komisji, pytania egzaminacyjne, krótką informację o odpowiedziach ustnych ucznia oraz wynik tego egzaminu. Egzaminator proponuje ocenę, a komisja ją zatwierdza.
- Protokół jest załącznikiem arkusza ocen ucznia.
- Jeżeli zajdą okoliczności uniemożliwiające stawienie się ucznia w wyznaczonym terminie na egzamin, rodzic ma obowiązek powiadomić o przyczynie komisję, która rozpatrzy zasadność nieobecności i ustalenia kolejnego terminu egzaminu.
TRYB ODWOŁAWCZY
1. Egzaminy sprawdzające.
1) Uczeń ma prawo do składania egzaminu sprawdzającego (o którym mowa w rozdziale 2, § 3, ust.3, pkt 6 rozporządzenia), jeżeli ustalona przez nauczyciela roczna ocena jest jego zdaniem lub zdaniem jego rodziców zaniżona.
2) Uczeń może ubiegać się o egzamin sprawdzający tylko z jednego przedmiotu.
3) Pisemną prośbę o przeprowadzenie egzaminu lub uzyskanie wyższej oceny klasyfikacyjnej z zachowania składają u dyrektora szkoły rodzice ucznia, nie później niż w dniu klasyfikacyjnego posiedzenia rady pedagogicznej. Prośba ta musi określać o jaką ocenę w trakcie tego egzaminu uczeń będzie się ubiegał lub jaką ocenę z zachowania chce uzyskać.
4) Podanie uznaje się za zasadne wtedy, gdy śródroczna ocena klasyfikacyjna z danych zajęć edukacyjnych lub zachowania była taka o jaką ubiega się uczeń w wyniku tego egzaminu lub postępowania wyjaśniającego.
5) Termin egzaminu ustala dyrektor szkoły, przy czym nie może to być termin późniejszy jak przedostatni dzień zajęć lekcyjnych.
6) W celu przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:
a) dyrektor szkoły jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel przedmiotu jako egzaminator,
c) nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu jako członek komisji.
7) W celu rozpatrzenia prośby o podwyższenie oceny z zachowania komisja w składzie: dyrektor szkoły, wychowawca danego ucznia i pedagog szkolny postępują zgodnie z par. 12, ust. 8 statutu.
8) W egzaminie mogą uczestniczyć w charakterze obserwatorów rodzice ucznia i wychowawca klasy.