OCENIANIE UCZNIA W II ETAPIE EDUKACYJNYM

  1. Rada  Pedagogiczna  przyjęła  następującą  skalę  ocen  bieżących: 1, 2, 3, +3, 4, +4, 5, 6.
  2. Oceny  klasyfikacyjne  śródroczne   są  ocenami  pełnymi.
    1. Poziom  opanowania  poszczególnych  umiejętności  przez  ucznia  nauczyciel  określa jedną  z  ocen:

                                     1)      ocenę 6 (celującą)  otrzymuje  uczeń, który: ma  wiedzę  i  umiejętności  wykraczające  poza  program  nauczania  danych  zajęć  edukacyjnych,  jest  samodzielny  i  twórczy, biegle  i  w  sposób  nieszablonowy  posługuje  się  zdobytą  wiedzą  w  rozwiązywaniu  problemów, osiąga  sukcesy  w  konkursach  szkolnych  i   międzyszkolnych;

                                     2)      ocenę  5 (bardzo  dobrą)  otrzymuje  uczeń, który:  ma  wiedzę  i  umiejętności  określone  programem  nauczania  danych  zajęć  edukacyjnych, jest  samodzielny, sprawnie  posługuje  się  zdobytą  wiedzą  i  potrafi  ją  zastosować  w  nowych  dla  siebie  sytuacjach;

                                     3)      ocenę  +4  (plus  dobry)  otrzymuje  uczeń, który:  opanował  pełny  zakres  wiedzy  i  umiejętności  ujęty  w  programie  nauczania  danych  zajęć  edukacyjnych, sprawnie  posługuje  się  zdobytymi  wiadomościami  i  umiejętnościami  w  sytuacjach  sobie  znanych, nie  zawsze  jednak  potrafi  zastosować  posiadaną  wiedzę  w  sytuacjach  dla  siebie  nowych;

                                     4)      ocenę  4  (dobrą)  otrzymuje  uczeń, który:  nie  opanował  wszystkich  wiadomości  i  umiejętności  ujętych  w  programie  nauczania  danych  zajęć  edukacyjnych, ale  jego  wiedza wykracza  poza  zagadnienia  ujęte  podstawami  programowymi, zdobytą  wiedzę  poprawnie  stosuje  w  rozwiązywaniu  problemów;     

                                     5)      ocenę  +3  (plus  dostateczny)  otrzymuje  uczeń, który:  nie  opanował  wszystkich  wiadomości  i  umiejętności  ujętych  w  programie  nauczania  danych  zajęć  edukacyjnych, ale  jego  wiedza  wykracza  poza  zagadnienia  ujęte  podstawami  programowymi, zdobytą  wiedzę  potrafi  zastosować  do  rozwiązywania  problemów  o  średnim  stopniu  trudności;

                                     6)      ocenę  3  (dostateczny)  otrzymuje  uczeń, który:  opanował  wiedzę  i  umiejętności  określone  podstawami  programowymi  danych  zajęć  edukacyjnych, samodzielnie  rozwiązuje  problemy  o  niewielkim  stopniu  trudności;                                                                

                                     7)      ocenę  2  (dopuszczający)  otrzymuje  uczeń, który:  nie  opanował  wszystkich  wiadomości  i  umiejętności  ujętych  w  podstawach  programowych, ale  posiada  podstawową  wiedzę  w  tym  zakresie, potrafi  przy  pomocy  nauczyciela  rozwiązywać      typowe  problemy  o  niewielkim  stopniu  trudności;                                                   

                                     8)      ocenę  1  (niedostateczny)  otrzymuje  uczeń, który:  nie  opanował  wiedzy  i  umiejętności ujętych  w  podstawach  programowych, a  braki  te  uniemożliwiają  dalsze  zdobywanie  wiedzy, nie  potrafi  nawet  przy  pomocy  nauczyciela  rozwiązywać  problemów  o  niewielkim  stopniu  trudności.                                                                                   

    1. Uczeń z  każdego  przedmiotu  raz  w  semestrze  ma  możliwość  poprawy  oceny                niedostatecznej z  pracy  klasowej  lub  odpowiedzi  ustnej  obejmującej  większą  partię      materiału. Może  też  w tym  czasie  dwukrotnie  zgłosić  nauczycielowi  swoje      nieprzygotowanie  do  zajęć, ale nie możesię to odbywać przed zapowiedzianymi pracami,     sprawdzianami, powtórzeniami  itp.
    2. Uczeń  powinien  poprawić  ocenę  niedostateczną  (o której mowa w ust. 4)  w  okresie  dwóch tygodni.  Poprawa  ta   powinna  odbywać  się   w  czasie  pozalekcyjnym  ucznia.
    • § 2.       EGZAMINY  KLASYFIKACYJNE
    1. Egzaminy  klasyfikacyjne  odbywają  się:  po  klasyfikacji  śródrocznej  - do  końca  marca,  a po  klasyfikacji   rocznej - w  ostatnim  tygodniu  wakacji.                          
    2. Pisemną  prośbę  o  dopuszczenie  do  egzaminu  klasyfikacyjnego  uczeń  nieklasyfikowany  z powodu  nieusprawiedliwionej  nieobecności, lub  jego  rodzice  składają  u  wychowawcy   klasy. Prośba  ta  musi  określać  o  jaką  ocenę  z  poszczególnych  przedmiotów  uczeń  będzie  się ubiegał  w  czasie  tego  egzaminu.
    3. Wychowawca  klasy  na  radzie  pedagogicznej  przedstawia  prośbę  ucznia, a  Rada Pedagogiczna decyduje  czy  uczeń  zostanie  dopuszczony  do  egzaminu.
    4. Dla  przeprowadzenia  egzaminu  klasyfikacyjnego  powołuje  się  komisję  w  składzie:               

                                     1)      nauczyciel  danego  przedmiotu - jako  egzaminator    

                                     2)      nauczyciel  tego  samego  lub  pokrewnego  przedmiotu - jako  członek  komisji

                                     3)      w  egzaminie  mogą  uczestniczyć  w  charakterze  obserwatorów  rodzice dziecka.              

    1. Liczbę  przedmiotów, z  których  dziecko może  być  egzaminowane  w  ciągu  jednego dnia ustala  dyrektor  szkoły  w  porozumieniu  z   rodzicami  dziecka.
    2. Egzamin  przeprowadza  się  w  formie  pisemnej  i  ustnej.                                                
    3. Stopień  trudności  pytań  odpowiada  kryteriom  oceny, na  którą  uczeń  w  porozumieniu  z rodzicami  określił  swoją  wiedzę  (w  podaniu  o  dopuszczenie  do  egzaminu).         
    4. Pytania  opracowuje  nauczyciel  egzaminator.                                                                                     
    5. Zgodność  pytań  z  obowiązującymi  podstawami  programowymi,  realizowanym programem  nauczania  oraz  kryteriami  oceny  stwierdza  komisja.
    6. Z przeprowadzonego  egzaminu  sporządza  się  protokół  zawierający:  skład  komisji, pytania egzaminacyjne, krótką  informację  o  odpowiedziach  ustnych  ucznia  oraz  wynik  tego egzaminu. Egzaminator  proponuje  ocenę, a  komisja  ją  zatwierdza.
    7. Protokół  jest  załącznikiem  arkusza  ocen  ucznia.
    8. Jeżeli  zajdą  okoliczności  uniemożliwiające  stawienie  się  ucznia  w  wyznaczonym  terminie na  egzamin, rodzic  ma  obowiązek  powiadomić  o  przyczynie  komisję, która  rozpatrzy zasadność  nieobecności  i  ustalenia  kolejnego  terminu  egzaminu.
    • § 1.       OCENA ZACHOWANIA W II ETAPIE EDUKACYJNYM
    1. Ocena z zachowania jest oceną wewnątrzszkolną. Jest ona ustalana we współpracy wychowawcy klasy z nauczycielami (co najmniej z połową nauczycieli) uczącymi w danej klasie i z uczniami danej klasy, biorąc pod uwagę samoocenę ucznia.
    2. Wychowawca klasy ma obowiązek poinformować uczniów i ich rodziców o warunkach, sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz warunkach i trybie uzyskania wyższej oceny z zachowania, niż ta która jest przewidywana.
    3. Śródroczna i roczna ocena zachowania uwzględnia w szczególności:

                                     1)      wywiązywanie się z obowiązków ucznia,

                                     2)      postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,

                                     3)      dbałość o honor i tradycje szkoły,

                                     4)      dbałość o piękno mowy ojczystej,

                                     5)      dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych,

                                     6)      godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,

                                     7)      okazywanie szacunku innym osobom.

 

Zachowanie uczniów ocenia się następująco:

  1.                                  1)      ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który: 

    a)       przykładnie spełnia wymagania w zakresie kultury osobistej  wobec kolegów, nauczycieli, pracowników szkoły i innych osób,

    b)      wykazuje zainteresowanie nauką i bierze aktywny udział w zajęciach,

    c)       reprezentuje szkołę w zawodach sportowych,

    d)      godnie reprezentuje szkołę na forum publicznym( występy artystyczne, imprezy szkolne, środowiskowe),

    e)      wyróżnia się zaangażowaniem w życiu klasy i szkoły,

    f)        systematycznie i punktualnie uczęszcza na lekcje, nieobecności zawsze usprawiedliwia,

    g)       zawsze przestrzega higieny osobistej,

    h)      szanuje mienie szkoły i innych, troszczy się o przyrodę,

    i)        dba o honor szkoły i rozwija jej tradycje;

                                     2)      ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:  

    a)       należycie spełnia wymagania w zakresie kultury osobistej wobec kolegów, nauczycieli, pracowników szkoły i innych osób,    

    b)      sumiennie pracuje na lekcjach i wykonuje polecenia nauczyciela,

    c)       należycie spełnia obowiązki szkolne i uczniowskie, systematycznie pogłębia swoją wiedzę,

    d)      dba o estetykę klasy i szkoły,

    e)      przestrzega higieny osobistej,

    f)        szanuje mienie szkoły i innych, przestrzega czystości w swoim otoczeniu,

    g)       dba o piękno mowy ojczystej,

    h)      szanuje i dba o honor szkoły;

                                     3)      ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który: 

    a)       dobrze spełnia wymagania w zakresie kultury osobistej,

    b)      z szacunkiem odnosi się do innych osób,

    c)       jest uczciwy w swoim postępowaniu,

    d)      dba o higienę osobistą,

    e)      systematycznie uczęszcza na lekcje ,

    f)        pracuje pilnie na lekcjach i wykonuje polecenia nauczyciela,

    g)       wywiązuje się z powierzonych mu zadań,

    h)      szanuje mienie szkoły,

    i)        uczestniczy w życiu klasy,

    j)        szanuje tradycje szkoły;

                                     4)      ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:

    a)       nie zawsze spełnia wymagania w zakresie kultury osobistej wobec kolegów, nauczycieli i innych osób,

    b)      czasami przeszkadza w prowadzeniu lekcji, nie zawsze reaguje na upomnienia nauczycieli,

    c)       uczęszcza na zajęcia, usprawiedliwia nieobecności,

    d)      rzadko bierze udział w życiu klasy,

    e)      jest mało aktywny na lekcjach,

    f)        stara się przestrzegać higieny osobistej, stara się dbać o środowisko,

    g)       nie zawsze szanuje mienie szkoły i rzeczy innych,

    h)      stara się szanować dobre imię szkoły i jej tradycje;

                                     5)      ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń który:

    a)       jest niekulturalny i niegrzeczny wobec kolegów i nauczycieli,

    b)      przeszkadza nauczycielom w prowadzeniu lekcji,

    c)       używa wulgarnych słów,

    d)      niszczy mienie szkolne, niszczy dokumentację ucznia, niszczy własność prywatną,

    e)      spóźnia się na lekcje,

    f)        nie usprawiedliwia wszystkich nieobecności,

    g)       często nie przynosi przyborów szkolnych,

    h)      rzadko bierze aktywny udział w lekcji,

    i)        zaśmieca teren szkoły, niszczy zieleń, dewastuje otoczenie,

    j)        narusza uczucia narodowe, religijne, godność osobistą innych osób;

                                     6)      ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:

    a)       postępuje niezgodnie z zasadami kultury osobistej wobec nauczycieli, kolegów, pracowników szkoły i innych osób,

    b)      używa wulgarnych słów,

    c)       nie reaguje na upomnienia nauczyciela(liczne uwagi w dzienniku),

    d)      przeszkadza w prowadzeniu lekcji,

    e)      celowo niszczy mienie szkoły lub kolegów,

    f)        kradnie,

    g)       zaczyna bójki, znęca się fizycznie lub psychicznie nad innymi osobami, zastrasza,

    h)      przynosi do szkoły przedmioty niebezpieczne ( nóż, zapałki, scyzoryk),

    i)        propaguje idee niezgodne z ogólnie przyjętymi zasadami etyki i moralności,

    j)        jest notorycznie nieprzygotowany do lekcji,

    k)       wagaruje, spóźnia się na lekcje,

    l)        nie bierze udziału w życiu klasy,

    m)     nie szanuje tradycji szkoły.

    1. Ocena naganna  wymaga  pisemnego umotywowania  przez  wychowawcę.
    2. Dokumentację oceniania zachowania wychowawca klasy powinien przechowywać w teczce prac klasowych przez pół roku.
    3. Tryb szczególny.

                              1)      Zachowanie ucznia mające charakter przestępstwa (konflikt z prawem), tj. kradzież, rozbój, zniesławienie będą podlegały natychmiastowo obniżeniu oceny z zachowania do oceny nagannej. Decyzję o obniżeniu oceny podejmuje dyrektor sZkoły w porozumieniu z wychowawcą klasy i Radą Pedagogiczną.

                             2)      Jeżeli  roczna  klasyfikacyjna  ocena  naganna  jest  uczniowi  wystawiona  po  raz  drugi  z  rzędu  i  jest  ona  konsekwencją  zachowań  ucznia  mających  charakter  przestępstwa  tzn. wystawiona  jest  ona  zgodnie  z par. 12, ust. 7, pkt 1 niniejszego  statutu, Rada  Pedagogiczna  w  głosowaniu  jawnym  zwykłą  większością głosów  może  podjąć  uchwałę  o  pozostawieniu  ucznia  w  tej  samej  klasie.

    1. Tryb odwoławczy

                            1)      Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić do dyrektora szkoły zastrzeżenia, jeśli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z zasadami. Zastrzeżenia mogą  być zgłoszone w terminie do 7 dni od zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

                           2)      W przypadku stwierdzenia, że ocena z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor powołuje komisję, która ustala roczną ocenę  klasyfikacyjna  z  zachowania. Skład  komisji  oraz  sposób  podejmowania  decyzji  określa  rozporządzenie  MEN.

  2. Poziom  opanowania  poszczególnych  umiejętności  przez  ucznia  nauczyciel  określa jedną  z  ocen:

                                 1)      ocenę 6 (celującą)  otrzymuje  uczeń, który: ma  wiedzę  i  umiejętności  wykraczające  poza  program  nauczania  danych  zajęć  edukacyjnych,  jest  samodzielny  i  twórczy, biegle  i  w  sposób  nieszablonowy  posługuje  się  zdobytą  wiedzą  w  rozwiązywaniu  problemów, osiąga  sukcesy  w  konkursach  szkolnych  i   międzyszkolnych;

                                 2)      ocenę  5 (bardzo  dobrą)  otrzymuje  uczeń, który:  ma  wiedzę  i  umiejętności  określone  programem  nauczania  danych  zajęć  edukacyjnych, jest  samodzielny, sprawnie  posługuje  się  zdobytą  wiedzą  i  potrafi  ją  zastosować  w  nowych  dla  siebie  sytuacjach;

                                 3)      ocenę  +4  (plus  dobry)  otrzymuje  uczeń, który:  opanował  pełny  zakres  wiedzy  i  umiejętności  ujęty  w  programie  nauczania  danych  zajęć  edukacyjnych, sprawnie  posługuje  się  zdobytymi  wiadomościami  i  umiejętnościami  w  sytuacjach  sobie  znanych, nie  zawsze  jednak  potrafi  zastosować  posiadaną  wiedzę  w  sytuacjach  dla  siebie  nowych;

                                 4)      ocenę  4  (dobrą)  otrzymuje  uczeń, który:  nie  opanował  wszystkich  wiadomości  i  umiejętności  ujętych  w  programie  nauczania  danych  zajęć  edukacyjnych, ale  jego  wiedza wykracza  poza  zagadnienia  ujęte  podstawami  programowymi, zdobytą  wiedzę  poprawnie  stosuje  w  rozwiązywaniu  problemów;     

                                 5)      ocenę  +3  (plus  dostateczny)  otrzymuje  uczeń, który:  nie  opanował  wszystkich  wiadomości  i  umiejętności  ujętych  w  programie  nauczania  danych  zajęć  edukacyjnych, ale  jego  wiedza  wykracza  poza  zagadnienia  ujęte  podstawami  programowymi, zdobytą  wiedzę  potrafi  zastosować  do  rozwiązywania  problemów  o  średnim  stopniu  trudności;

                                 6)      ocenę  3  (dostateczny)  otrzymuje  uczeń, który:  opanował  wiedzę  i  umiejętności  określone  podstawami  programowymi  danych  zajęć  edukacyjnych, samodzielnie  rozwiązuje  problemy  o  niewielkim  stopniu  trudności;                                                                

                                 7)      ocenę  2  (dopuszczający)  otrzymuje  uczeń, który:  nie  opanował  wszystkich  wiadomości  i  umiejętności  ujętych  w  podstawach  programowych, ale  posiada  podstawową  wiedzę  w  tym  zakresie, potrafi  przy  pomocy  nauczyciela  rozwiązywać      typowe  problemy  o  niewielkim  stopniu  trudności;                                                   

                                 8)      ocenę  1  (niedostateczny)  otrzymuje  uczeń, który:  nie  opanował  wiedzy  i  umiejętności ujętych  w  podstawach  programowych, a  braki  te  uniemożliwiają  dalsze  zdobywanie  wiedzy, nie  potrafi  nawet  przy  pomocy  nauczyciela  rozwiązywać  problemów  o  niewielkim  stopniu  trudności.                                                                                   

  1. Uczeń z  każdego  przedmiotu  raz  w  semestrze  ma  możliwość  poprawy  oceny                niedostatecznej z  pracy  klasowej  lub  odpowiedzi  ustnej  obejmującej  większą  partię      materiału. Może  też  w tym  czasie  dwukrotnie  zgłosić  nauczycielowi  swoje      nieprzygotowanie  do  zajęć, ale nie możesię to odbywać przed zapowiedzianymi pracami,     sprawdzianami, powtórzeniami  itp.
  2. Uczeń  powinien  poprawić  ocenę  niedostateczną  (o której mowa w ust. 4)  w  okresie  dwóch tygodni.  Poprawa  ta   powinna  odbywać  się   w  czasie  pozalekcyjnym  ucznia.
  • § 2.       EGZAMINY  KLASYFIKACYJNE
  1. Egzaminy  klasyfikacyjne  odbywają  się:  po  klasyfikacji  śródrocznej  - do  końca  marca,  a po  klasyfikacji   rocznej - w  ostatnim  tygodniu  wakacji.                          
  2. Pisemną  prośbę  o  dopuszczenie  do  egzaminu  klasyfikacyjnego  uczeń  nieklasyfikowany  z powodu  nieusprawiedliwionej  nieobecności, lub  jego  rodzice  składają  u  wychowawcy   klasy. Prośba  ta  musi  określać  o  jaką  ocenę  z  poszczególnych  przedmiotów  uczeń  będzie  się ubiegał  w  czasie  tego  egzaminu.
  3. Wychowawca  klasy  na  radzie  pedagogicznej  przedstawia  prośbę  ucznia, a  Rada Pedagogiczna decyduje  czy  uczeń  zostanie  dopuszczony  do  egzaminu.
  4. Dla  przeprowadzenia  egzaminu  klasyfikacyjnego  powołuje  się  komisję  w  składzie:               

                                 1)      nauczyciel  danego  przedmiotu - jako  egzaminator    

                                 2)      nauczyciel  tego  samego  lub  pokrewnego  przedmiotu - jako  członek  komisji

                                 3)      w  egzaminie  mogą  uczestniczyć  w  charakterze  obserwatorów  rodzice dziecka.              

  1. Liczbę  przedmiotów, z  których  dziecko może  być  egzaminowane  w  ciągu  jednego dnia ustala  dyrektor  szkoły  w  porozumieniu  z   rodzicami  dziecka.
  2. Egzamin  przeprowadza  się  w  formie  pisemnej  i  ustnej.                                                
  3. Stopień  trudności  pytań  odpowiada  kryteriom  oceny, na  którą  uczeń  w  porozumieniu  z rodzicami  określił  swoją  wiedzę  (w  podaniu  o  dopuszczenie  do  egzaminu).         
  4. Pytania  opracowuje  nauczyciel  egzaminator.                                                                                     
  5. Zgodność  pytań  z  obowiązującymi  podstawami  programowymi,  realizowanym programem  nauczania  oraz  kryteriami  oceny  stwierdza  komisja.
  6. Z przeprowadzonego  egzaminu  sporządza  się  protokół  zawierający:  skład  komisji, pytania egzaminacyjne, krótką  informację  o  odpowiedziach  ustnych  ucznia  oraz  wynik  tego egzaminu. Egzaminator  proponuje  ocenę, a  komisja  ją  zatwierdza.
  7. Protokół  jest  załącznikiem  arkusza  ocen  ucznia.
  8. Jeżeli  zajdą  okoliczności  uniemożliwiające  stawienie  się  ucznia  w  wyznaczonym  terminie na  egzamin, rodzic  ma  obowiązek  powiadomić  o  przyczynie  komisję, która  rozpatrzy zasadność  nieobecności  i  ustalenia  kolejnego  terminu  egzaminu.

 

 

TRYB ODWOŁAWCZY

1. Egzaminy sprawdzające.

1) Uczeń ma prawo do składania egzaminu sprawdzającego (o którym mowa w rozdziale 2, § 3, ust.3, pkt 6 rozporządzenia), jeżeli ustalona przez nauczyciela roczna ocena jest jego zdaniem lub zdaniem jego rodziców zaniżona.

2) Uczeń może ubiegać się o egzamin sprawdzający tylko z jednego przedmiotu.

3) Pisemną prośbę o przeprowadzenie egzaminu lub uzyskanie wyższej oceny klasyfikacyjnej z zachowania składają u dyrektora szkoły rodzice ucznia, nie później niż w dniu klasyfikacyjnego posiedzenia rady pedagogicznej. Prośba ta musi określać o jaką ocenę w trakcie tego egzaminu uczeń będzie się ubiegał lub jaką ocenę z zachowania chce uzyskać.

4) Podanie uznaje się za zasadne wtedy, gdy śródroczna ocena klasyfikacyjna z danych zajęć edukacyjnych lub zachowania była taka o jaką ubiega się uczeń w wyniku tego egzaminu lub postępowania wyjaśniającego.

5) Termin egzaminu ustala dyrektor szkoły, przy czym nie może to być termin późniejszy jak przedostatni dzień zajęć lekcyjnych.

6) W celu przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:

a) dyrektor szkoły jako przewodniczący komisji,

b) nauczyciel przedmiotu jako egzaminator,

c) nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu jako członek komisji.

7) W celu rozpatrzenia prośby o podwyższenie oceny z zachowania komisja w składzie: dyrektor szkoły, wychowawca danego ucznia i pedagog szkolny postępują zgodnie z par. 12, ust. 8 statutu.

8) W egzaminie mogą uczestniczyć w charakterze obserwatorów rodzice ucznia i wychowawca klasy.