„CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM”

 

W roku szkolnym 2016/2017 rozpoczęliśmy szkolną akcję „Cała Polska czyta dzieciom”. Działania te skierowane są do najmłodszych uczniów naszej szkoły. Akcja ta ma na celu propagowanie aktywności czytania dzieciom jako przyjazną i skuteczną metodę wspomagania ich wszechstronnego rozwoju, a także  wspomaganie kompetencji emocjonalnych, moralnych  i intelektualnych dzieci. Ponadto działania te mają rozbudzać zainteresowania czytelnicze dzieci. Raz w miesiącu zaproszeni zostaną goście, którzy będą czytać uczniom klas I-III wybraną pozycję  z kanonu literatury dziecięcej. Po każdym spotkaniu dzieci będą miały do wykonania proste zadania związane z treścią czytanego tekstu.

Język jest podstawowym narzędziem myślenia, komunikacji z ludźmi i zdobywania wiedzy. Brak umiejętności językowych powoduje problemy w każdej dziedzinie życia – utrudnia zrozumienie informacji, porozumiewanie się, poszerzanie horyzontów umysłowych. Istotna poprawa kompetencji  językowych jest możliwa dzięki czytaniu. Ponieważ większość dzieci w wieku szkolnym nie chce czytać, powinno się im czytać na głos, ale tak, by czytanie zawsze kojarzyło im się z przyjemnością, wybierając wspólnie ciekawe książki, czytając je z zaangażowaniem i  nie traktując czytania jako wstępu do odpytywania lub stawiania stopni

Dzieci, którym nikt nie czyta i z nimi nie rozmawia, rozpoczynają edukację bez podstawowej bazy, jaką jest bogate słownictwo i umiejętność myślenia. Już na początku szkoły ich szanse na sukces są ograniczone i z czasem maleją. Nie rozumieją tekstów i poleceń, nie potrafią się wypowiadać, nie mają motywacji do nauki, ich deficyty językowe przekładają się też na brak umiejętności społecznych i frustrację.

Warto czytać dzieciom , gdyż fundamentem umiejętności językowych jest dobre osłuchanie się z bogatym i poprawnym językiem, jaki niesie tekst literacki – i nie zaprzestawać, gdy dziecko potrafi już czytać samo, gdyż samotne zmaganie się z tekstem jest dla niego przez długi czas zajęciem trudnym i zniechęcającym, zwłaszcza wobec konkurencji mediów elektronicznych.