Witam Wyluzowany (22.06.2020 r.)

 

* Zapisujemy temat: "Wakacje tuż, tuż!".

 

* Na naszej ostatniej lekcji proponuję obejrzeć jeden z ciekawszych filmów kina familijnego pt. "Most do Terabithii", który opowiada historię przyjaźni dwójki dzieci – Jessa i Leslie. Jess Aarons to chłopiec z biednej rodziny, który ma dwie pasje – rysowanie i bieganie. Właśnie ta druga pasja skłania go do udziału w szkolnym wyścigu. Konkurs wygrywa jednak nowa i niezbyt lubiana uczennica – Leslie Burke. Pomimo przegranej Jess zaprzyjaźnia się z Leslie, która postanawia odnaleźć dla nich miejsce z dala od problemów i dokuczających im w szkole dzieciaków. Odkrywają w lesie magiczną krainę, którą nazywają Terabithią: https://www.cda.pl/video/18762652b

 

Życzę Wam zdrowych i słonecznych wakacji!

 

Pozdrawiam 



Witam Wyluzowany (15.06.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Teatr z przymrużeniem oka".

* Zapoznajemy się z fragmentem "Teatrzyk Zielona Gęś ma zaszczyt przedstawić Siedmiu Braci Śpiących" na str. 383 w podr. oraz tekstem "Teatrzyk Zielona Gęś ma zaszczyt przedstawić Gżegżółkę w roli trębacza z wieży mariackiej" na str. 384 w podr., oraz "Teatrzyk Zielona Gęś ma zaszczyt przedstawić sztukę dydaktyczną pt. Potęga słów, czyli ostrożnie z przekleństwami" na str. 385 w podr.

* W zeszytach przedmiotowych piszemy krótką wypowiedź odpowiadając na pytania:

- "Jakie uczucia budzą w Was te teksty?",

- "Co może zaskakiwać czytelnika?",

- "Czy chcielibyście zobaczyć te teksty w formie sztuki wystawionej na scenie?".

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (10.06.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Ćwiczenia utrwalające zdobytą wiedzę".

* Przypominamy sobie informacje dotyczące redagowania listu prywatnego: 

List prywatny piszemy do bliskiej osoby – rodziców, przyjaciela, kolegi.
W liście dzielimy  się wiadomościami, przeżyciami i refleksjami.

 

Budowa listu:
1. W prawym górnym rogu należy napisać miejscowość i datę, np. Kutno, 15 listopada 2015 r.

2. Niżej umieszczamy nagłówek – zwrot do adresata, np. Drogi Kolego!, Kochana Babciu!, Kochani Rodzice!

3. List powinien składać się z trzech części( piszemy je od akapitów):

I Wstęp: w tej części pracy witamy adresata, dziękujemy za poprzedni list i wyjaśniamy powody napisania swojego listu,

II Rozwinięcie – główna część listu, w której przedstawiamy wiadomości, refleksje, przeżycia,

III Zakończenie – podsumowanie, prośba o odpowiedź, pozdrowienia, np. Pozdrawiam serdecznie Ciebie i Twoją rodzinę. Całuję Cię mocno.

4. Pod listem należy się podpisać.

5. Jeśli chcemy pod listem dopisać jeszcze jakieś informacje, piszemy postscriptum ( w skrócie PS) , czyli dopisek.

6. Proszę pamiętać, że wszystkie formy i zwroty grzecznościowe (np. Ciebie, Twój) piszemy z dużej litery.

* Korzystając w powyższych wiadomości wykonujemy ćwicz. 17 ze str. 123 w zeszycie ćwiczeń. 

* Możecie skorzystać z filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=P16fsH282fE

Pozdrawiam

 

Witam Wyluzowany (08.06.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "W krainie literatury - powtórzenie".

* Zapoznajemy się z planszą pt. "Świat epiki" na str. 367-369 w podr. 

* Wpisujemy do zeszytu definicję epiki: " jest to jeden z trzech rodzajów literackich (obok liryki i dramatu). Ukształtowała się z ustnych sag, podań, legend i mitów o przeszłości. Cechy epiki: obecność narratora, świat przedstawiony, fabuła (oraz układ przyczynowo-skutkowy zdarzeń), zapis prozą (wyjątki – epopeja, powieści poetyckie), wiele wydarzeń i miejsc akcji). Przykłady gatunków, które należą do epiki: powieść, nowela, epos, opowiadanie, baśń, legenda, anegdota, satyra, pamiętnik, ballada".

* W zeszytach przedmiotowych wykonujemy ćwicz. 6 ze str. 365 w podr.

Pozdrawiam

 

 


Witam Wyluzowany (04.06.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Wiersz i jego przekład za pomocą obrazu".

* Zapoznajemy się z tekstem "Może" na str. 389 w podr.

* W zeszytach przedmiotowych wykonujemy ćwicz. 12 ze str. 390 w podr. Odpowiedź wysyłamy do 06.06.2020 r. na mój adres e-mail.

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (03.06.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Czytanie ze zrozumieniem".

* Zapoznajemy się z tekstem "Wywiad z Andrzejem Maleszką" na str. 386 w podr.

* Wykonujemy zad. 1 i zad. 2 w podr na str. 387 w podr.

* Redagujemy krótką wypowiedź pisemną, która zachęci Waszych kolegów i Wasze koleżanki do obejrzenia wybranego przez Was filmu.

Pozdrawiam

Witam Wyluzowany (01.06.2020 r.)

* "Bądź dzieckiem jak najdłużej. Jak dziecko baw się, śmiej. I kochaj tak jak dziecko. I serce dziecka zawsze miej!" - z okazji Waszego święta życzę Wam wszystkiego najlepszego!

* W dniu dzisiejszym proponuję obejrzeć film "Charlie i fabryka czekolady", który opowiada o pochodzącym z bardzo biednego domu chłopcu, który nazywa się Charlie Bucket. Pewnego dnia Charlie – jako jeden z pięciu „szczęściarzy” – zdobywa Złoty Bilet, uprawniający go do zwiedzenia niezwykłej fabryki czekolady Willy’ego Wonki. Udaje się tam wraz ze swoim dziadkiem – byłym pracownikiem fabryki: https://www.cda.pl/video/49842380a

Pozdrawiam

Witam Wyluzowany (28.05.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Piszemy dalszy ciąg przygód bohaterów".

* W nawiązaniu do przeczytanego tekstu "W sercu Czarnego Młyna" na str. 377 w podr. wykonujemy ćwicz. 4 ze str. 382 w podr.

* Dla chętnych pracę można przesłać do 03.06.2020 r. na mój adres e-mail.

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (27.05.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Być jak bohater baśni".

* Zapoznajemy się z tekstem "W sercu Czarnego Młyna" na str. 377 w podr.

* Po zapoznaniu się z tekstem wykonujemy w zeszytach przedmiotowych ćwicz. 1 ze str. 381.

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (25.05.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Czas i miejsce akcji lektury "Hobbit, czyli tam i z powrotem" jako elementy świata przedstawionego".

* Korzystając z lektury odpowiadamy w zeszycie na pytania: 

- "Jaki jest czas i miejsce akcji w powieści?",

- "Jacy bohaterowie występują w powieści?".

* Dokonujemy krótkiej charakterystyki (kilka informacji)na temat wybranego przez siebie bohatera książki.

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (21.05.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Części mowy - przypomnienie wiadomości".

* W nawiązaniu do przeczytanego tekstu "O złodzieju" ze str. 136 w zeszycie ćwiczeń, wykonujemy zad. 9 podpunkt 1, 2, 3 i 4 ze str. 141 w zeszycie ćwiczeń. 

Z wyżej wymienionego tekstu wypisujemy do zeszytu po trzy części mowy.

Pozdrawiam

Witam Wyluzowany (20.05.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Sprawdź siebie - powtórzenie".

* Zapoznajemy się z tekstem "O złodzieju" na str. 136 w zeszycie ćwiczeń.

* Po przeczytaniu wykonujemy ćwicz. 1 ze str. 138 i 139, ćwicz. 2 i 4 ze str. 139 oraz ćwicz. 7 i 8 ze str. 140 w zeszycie ćwiczeń.

Pozdrawiam

 

 

Witam Wyluzowany (18.05.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Nasze lektury - utrwalenie wiadomości".

* Osoby, które przeczytały lekturę "Hobbit, czyli tam i z powrotem" odpowiadają na poniższe pytania:

- "Jakie nazwisko nosił Bilbo, główny bohater książki?",

- "Gdzie mieszkał Bilbo?",

- "Ilu krasnoludów odwiedziło Bilba?",

- "Na jakim instrumencie grał Thorin?",

- "Kto oprócz Bilba towarzyszył krasnoludom?",

- "Co otrzymał Thorin od Gandalfa?",

- "Dlaczego krasnoludy zorganizowały wyprawę?",

- "Jak nazywał się smok, który mieszkał pod Samotną Górą?",

- "Jaką nazwę nosiło zniszczone przez Smauga miasto?",

- "Jakie imiona nosili dziadek oraz ojciec Thorina?",

- "W jakiej gospodzie krasnoludy czekały na Bilba?",

- "Kim został Bilbo na czas wyprawy?",

- "Czego zapomniał Bilbo z domu?",

- "Kto trzymał krasnoludy w workach?",

- "Co pomogło w uwolnieniu krasnoludów?",

- "W co zmieniły się trolle?",

- "Komu Bilbo oddał Arcyklejnot?",

- "Kto przybył, by pomóc Thorinowi w walce o skarby?",

- "Ile skarbu miał oddać Thorin Bardowi za Arcyklejnot?",

- "Kto brał udział w bitwie pięciu armii?".

* Osoby, które przeczytały "Księcia i żebraka", niech ułożą dwadzieścia pytań, które dotyczyć będą przeczytanej lektury.

* Wasze odpowiedzi i pytania dotyczące obydwu książek proszę przesłać mi na maila do 19.05.2020 r. 

Pozdrawiam

 



Witam Wyluzowany (14.05.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Zbieramy materiał do charakterystyki".

* Zapoznajemy się z fragmentem tekstu pt. "Omega" na str. 38 w zeszycie ćwiczeń.

* Również w ćwiczeniach wykonujemy ćwicz. 1a i b ze str. 39 oraz 5 ze str. 40

* Skorzystajcie z filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=OncZmrYs02I (przyda się również na kolejnych lekcjach).

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (13.05.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Powtarzamy i utrwalamy".

* W zeszycie wykonujemy podane poniżej zadania:

- odmień przez przypadki, w liczbie pojedynczej i mnogiej, wyrażenie "deszczowa pogoda",

- uzupełnij luki z trudnościami ortograficznymi dotyczącymi "u" i "ó": 

Piotrek um__wił się z Maciejem o __smej na przystank__.

 

Mr__wki ciężko prac__ją i bud__ją d__że gniazdo.

 

Wczoraj p__źnym wieczorem poszliśmy do las__ i widzieliśmy
wiewi__rki.

 

Jak__b kupił smaczną s__rówkę z kap__sty i og__rka.

 

M__j tata pomalował dom na ż__łto i założył dach__wkę.

 

Dziadek J__zef l__bi nosić swoje r__żowe b__ty.

 

Dw__ch m__rarzy b__duje bardzo gr__by i wysoki m__r.

 

M__szę dziś powt__rzyć materiał, bo j__tro mam kartk__wkę z
m__zyki.

 

Kto by pomyślał, że w środk__lata zeps__je mi się lod__wka.,

- podkreśl części zdania w podanych zdaniach (podmiot, okolicznik, przydawka i orzeczenie): "Dziś wieczorem padał ciepły deszcz", "Wiosenne kwiaty rozkwitły w kolorowych ogrodach", "Chłopcy szybko pobiegli do swoich domów".

Pozdrawiam

 

 

Witam Wyluzowany (11.05.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Graficzne znaki spójności tekstu".

* Zapoznajemy się z tekstem "Warner Bros? Tak naprawdę nazywali się..." na str. 370 w podr. 

* W zeszytach wykonujemy ćwicz. 1 na str. 372 w podr.

* Do zeszytu zapisujemy definicję tytułu, śródtytułu, akapitu, znaków interpunkcyjnych z podr. na str. 372.

* Czytamy i próbujemy zapamiętać, do czego służą najważniejsze znaki interpunkcyjne, jak myślnik, dwukropek, nawias i średnik.

Pozdrawiam

 


Witam Wyluzowany (07.05.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Baśń po nowemu".

* Zapoznajemy się tekstem: "Czerwony Kapturek" na str. 356 w podr.

* Piszemy w zeszycie definicję zdrobnienia: "przedmiot mniejszy w stosunku do poprzedniego, oznaczać może pieszczotliwy lub pogardliwy stosunek mówiącego do obiektu, np. piątek-piąteczek".

* Wyszukujemy w tekście zdrobnienia i wpisujemy je do zeszytu.

* Napiszcie opowiadanie, którego bohaterem będzie postać z wybranej przez siebie baśni. Termin wysłania pracy to 14.05.2020 r. Opowiadanie prześlijcie na mojego maila: iza.weidel@poczta.fm (pracę wysyłają wszyscy uczniowie).

Pozdrawiam

Witam Wyluzowany (06.05.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "W świecie stworzonym słowem".

* Zapoznajemy się z tekstem "Za bramą Ombry" na str. 350 w podr.

* Z tekstu wypisujemy po pięć znanych nam części mowy - dwa wybrane rzeczowniki odmieniamy przez przypadki w liczbie pojedynczej i w liczbie mnogiej.

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (04.05.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Środki stylistyczne - powtórzenie".

* Zapoznajemy się z utworami poetyckimi Czesława Miłosza i Wisławy Szymborskiej na str. 345 i 346 w podr.

* W zeszycie przedmiotowym wypisujemy znane nam środki stylistyczne.

* W ramach powtórzenia i przypomnienia i powtórzenia proszę obejrzeć: https://www.youtube.com/watch?v=HgKvsIBDP-0

* Pozdrawiam

Witam Wyluzowany (30.04.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Polscy poeci wyróżnieni Nagrodą Nobla".

* Wpisujemy do zeszytu informację dotyczącą Nagrody Nobla - "wyróżnienie przyznawane za wybitne osiągnięcia naukowe, literackie lub zasługi dla społeczeństw i ludzkości, ustanowione ostatnią wolą fundatora, szwedzkiego przemysłowca i wynalazcy dynamitu, Alfreda Nobla".

* W zeszycie wymieniamy polskich noblistów: Maria Skłodowska-Curie (fizyka i chemia), Henryk Sienkiewicz (literatura), Władysław Reymont (literatura), Czesław Miłosz (literatura), Lech Wałęsa (pokojowa), Wisława Szymborska (literatura), Olga Tokarczuk (literatura) i Józef Rotblat (pokojowa).

* Zapoznajemy się z postaciami polskich poetów Wisławy Szymborskiej i Czesława Miłosza na str. 343 i 344 w podr.

* Na podstawie informacji ze stron 343 i 344 w podr. układamy po pięć pytań dotyczących faktów z życia Wisławy Szymborskiej i Czesława Miłosza.

* Zachęcam do zapoznania się z sylwetkami polskich noblistów: https://www.youtube.com/watch?v=ODpDkebGriw, a szczególnie ten filmik https://www.youtube.com/watch?v=YXV85kILiu8 (przy okazji poćwiczycie angielski Mrugnięcie).

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (28.04.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Magia teatru".

* Zapoznajemy się z tekstem "Teatr w Dębowym Lesie" na str. 333 w podr.

* W zeszytach wykonujemy ćwicz. 1 ze str. 338 w podr.

* Zachęcam do obejrzenia filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=azMWu8idFRk

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (26.04.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Sprawdź siebie".

* W zeszycie przedmiotowym zapisujemy definicję, co to jest tekst literacki (" tekst słowny, pisany lub ustny, ukształtowany za pomocą środków, jakimi dysponuje język, na sposób artystyczny"), reklamowy ("to jedna z części reklamy tekstowej, zawierająca dłuższy opis promowanej oferty") i informacyjny ("to tekst, którego głównym zadaniem jest przekazanie informacji").

* Wykonujemy ćwicz. 1 i 2 ze str. 319 w podr. 

* Dla chętnych do wykonania ćwicz. 5 ze str. 319 do 01.05.2020 r. do wysłania na maila.

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (23.04.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Zanurzeni w fantazji".

* Zapoznajemy się z komiksem "Hobbit albo tam i z powrotem" w podr. na str. 326.

* Zapisujemy w zeszycie definicję komiksu - "historia obrazkowa często z dodanym tekstem, publikowana w prasie lub w formie osobnych zeszytów, która wykształciła się jako odrębna forma wydawnicza na przełomie XIX i XX wieku z gazetowej grafiki satyrycznej".

* W zeszytach przedmiotowych wykonujemy ćwicz. 2 ze str. 331, zapoznając się wcześniej i wpisując do zeszytu definicję streszczenia  - "przekształcenie tekstu polegające na zmniejszeniu jego długości przy zachowaniu zasadniczych, wyróżnionych jego elementów: najważniejszych treści, problemów, w przypadku opracowań dzieł literackich podstawowej zawartości fabuły".

* Zachęcam do wysłuchania całości "Hobbita" (https://www.youtube.com/watch?v=SC5H39eBbyQ) oraz do obejrzenia filmu (https://www.cda.pl/video/658856a0), naprawdę warto. Myślę, iż niektórzy z Was przeczytali tę książkę jako lekturę, która będzie omawiana na początku maja.

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (21.04.2020 r.)

* Zapisujemy w zeszycie temat: "Sławni artyści i ich dzieła".

* Redagujemy krótką notatkę na temat: "Kim był Vincent van Gogh?" - "Vincent van Gogh urodził się w 1853 r. w Zundert, zmarł w 1890 r. w Auvers-sur-Oise. Holenderski malarz. Swojej artystycznej pasji poświęcił się stosunkowo późno, wcześniej zaś parał się różnymi zawodami (był m.in. antykwariuszem i kaznodzieją). Początkowo tworzył w nurcie realizmu, jednak znany jest przede wszystkim jako malarz postimpresjonistyczny. Jego dzieła cechują: intensywny kolor, bogata faktura oraz pewna deformacja rysunku. Niezrozumiany za życia, Van Gogh doceniony został dopiero po śmierci".

* Oglądamy wirtualny spacer po muzeum Vincenta van Gogha w Paryżu: https://www.youtube.com/watch?v=BbgrHnbgoDU

* W zeszycie wykonujemy zadanie 2 ze str. 324 w podr.

* Zapoznajemy się z wierszem "Buty artysty" ze str. 325 w podr.

* Przypominamy sobie, jakie znamy środki stylistyczne i wypisujemy je z wiersza do zeszytu.

* Dla chętnych do 27.04.2020 r.: "Napisz opowiadanie, którego bohaterem uczynisz buty z obrazu Vincenta van Gogha lub ich właściciela".

Para butów (obuwia) – Vincent Van Gogh

Pozdrawiam

Witam Wyluzowany (20.04.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "W królestwie myślących maszyn".

* Zapoznajemy się z tekstem w podr. str. 302 "Bajka o maszynie cyfrowej, co ze smokiem walczyła".

* Do zeszytu wpisujemy definicję, co to jest fantastyka naukowa - "gatunek literacki, filmowy oraz gier komputerowych o fabule osnutej na przewidywanych osiągnięciach nauki i techniki oraz ukazującej ich wpływ na życie jednostki lub społeczeństwa. W świecie przedstawionym utworów nie występują elementy cudowności, a także przestrzega się zasad prawdopodobieństwa. Razem z fantasy i horrorem, fantastyka naukowa zaliczana jest do fantastyki".

* W zeszycie wykonujemy ćwicz. 1 na str. 307. Natomiast w zeszycie ćwiczeń zad. 1 i 2 ze str. 105 oraz zad. 3 ze str. 106.

* Proponuję posłuchać w wolnej chwili ciekawych, innych "Bajek robotów": https://www.youtube.com/watch?v=erF0T0WQ1J8.

* Bardzo zobaczyć również na TVP Kultura 21.04.2020 r. o godz. 13:05 film "Magiczne drzewo".

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (16.04.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Zanurzeni w historii".

* Zapoznajemy się z tekstem "Tajemnica człowieka z blizną" ze str. 296 w podr. 

* W zeszytach przedmiotowych wykonujemy ćwicz. 2 ze str. 302 w podr.

* Do zeszytu zapisujemy notatkę o Lechu Wałęsie - człowieku, który przyczynił się do upadku komunizmu w Polsce w 1989 roku. 

~ Lech Wałęsa ur. 29 września 1943 w Popowie) – polski polityk i działacz związkowy, z zawodu elektryk. Czołowy opozycjonista w okresie PRL, współzałożyciel i pierwszy przewodniczący NSZZ „Solidarność”, w 1983 laureat Pokojowej Nagrody NoblaPrezydent Rzeczypospolitej Polskiej w latach 1990–1995.

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (07.04.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Czytanie ze zrozumieniem".

* Zapoznajemy się z tekstem "Która to Malala?" ze str. 292 w podr.

* Na podstawie tekstu dokonujemy krótkiej charakterystyki bohaterki, wykonując w zeszycie zad. 1 ze str. 294 w podr.

* Wykonujemy (dla chętnych) zad. 4 ze str. 294 w podr. do 15.04.2020 r.

* Zachęcam do zobaczenia na TVP Kultura o godz. 16:00 pierwszego odcinka ekranizacji powieści przygodowej "Sposób na Alcybiadesa" dnia 07.04.2020 r. oraz dwóch kolejny odcinków 08.04.2020 r. o godz. 15:55.

Życzę wszystkim zdrowej i spokojnej Wielkanocy! Śmiech

Pozdrawiam

 



Witam Wyluzowany (06.04.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Z przymrużeniem oka".

* Zapoznajemy się z tekstem "Prima Aprilis" ze str. 217 w podr.

* W zeszycie wykonujemy ćwicz. 2, 3, 4 i 5 ze str. 219 w podr.

* W zeszycie zapisujemy definicję "Co to jest tekst informacyjny?": "Przekazuje wiedzę na określony temat. Jest zwięzły , rzeczowy i podaje fakty , informacje zgodne z prawdą . Zwykle nie zawiera komentarzy ani opinii autora ."

Pozdrawiam

Witam Wyluzowany (02.04.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Dosłowne i przenośne odczytanie wiersza.".

* Zapoznajemy się z wierszem "Matematyk" str. 275 w podr.

* Zapisujemy w zeszytach definicję wyrazu wieloznacznego podr. str. 276, tabelka.

* W zeszycie odpowiadamy na pytania: "Kim jest osoba mówiąca w wierszu (podmiot liryczny)? Czym się zajmuje podmiot liryczny? O jakich zajęciach mówi? Co chciałby osiągnąć?".

Pozdrawiam

Witam Wyluzowany (31.03.2020 r.)

* Małe sprostowanie: dla chętnych do wykonania ćwicz. 5 str. 271 z podr. - wysłać na podany wcześniej mój mail do 01.04.2020 r.

* Zapisujemy temat: "Rodzaje okoliczników".

* Zapoznajemy się z tabelką dotyczącą rodzajów okoliczników na str. 273 w podr.

* Korzystając z tabelki, wykonujemy w zeszycie przedmiotowym ćwicz. 2 ze str. 273 w podr.

* W zeszycie ćwiczeń wykonujemy zad. 1, 2 ze str. 88 oraz zad. 3 ze str. 89.

Pozdrawiam

Witam Wyluzowany (30.03.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Okolicznik jako część zdania".

* Zapoznajemy się z tabelą na str. 272 w podr.

* Do zeszytu zapisujemy definicję "Okolicznik to część zdania, która należy do grupy orzeczenia. Odpowiada na pytania: jak?, gdzie?, kiedy?, po co?, z jakiego powodu?, mimo czego? Najczęściej okolicznik jest wyrażony w zdaniu przysłówkiem, wyrażeniem przyimkowym lub zaimkiem. Przykładowe zdania:

Moja mama upiekła wczoraj (kiedy? okolicznik) pyszne ciasto. 

Chłopcy pobiegli szybko (jak? okolicznik) zagrać w piłkę."

* W zeszycie wykonajcie ćwicz. 1a ze str. 272 w podr.

* Zachęcam do zobaczenia na TVP Kultura 30.03.2020 r. o godz. 16:45 filmu "Samochodzik i Templariusze". Pan Samochodzik, czyli Pan Tomasz, historyk sztuki, i jego mali pomocnicy o wdzięcznych przezwiskach: Wilhelm Tell, Wiewiórka i Sokole Oko szukają skarbu Templariuszy. Kolejne odcinki 31.03.2020 r. o godz. 16:45, 01.04.2020 r. o godz. 16:40 i  02.04.2020 r. o godz. 16:55. Film powstał na podstawie książki Zbigniewa Nienackiego. Ja w waszym wieku przeczytałam wszystkie książki tego autora ;D

Pozdrawiam

 

 

Witam Wyluzowany (26.03.2020 r.)

* Przeczytajcie teskt z podręcznika "W szopie przy ulicy Lhomond" str. 267.

* W zeszycie wykonajcie ćwiczenie 1 str. 271.

* Dla informacji podaję, iż do form notatek zaliczamy:

- notatkę z tekstu w podręczniku,

- notatkę-plan,

- notatkę-streszczenie,

- notatkę-tabelę, schemat lub wykres,

- notatkę z cytatów.

Wybierzcie ten sposób, który najbardziej Wam odpowiada. Typy notatek wpiszcie do zeszytu.

* Dla chętnych (na ocenę) ćwicz. 5 str. 271 w podręczniku. Przesłać na adres iza.weidel@poczta.fm lub przez dziennik elektroniczny do 30.03.2020 r.

Pozdrawiam

 

 

Dzień dobry Wyluzowany (16.03.2020 r.)

* Zapoznajemy się z materiałem i wykonujemy ćwiczenia: https://epodreczniki.pl/a/opis---rozne-typy-i-funkcje-opisow/D1GkkPjWP.

* Redagujemy opis obrazu: https://images.app.goo.gl/ZMLQNXmS2VJBG9Yr8 i wysyłamy na adres e-mail iza.weidel@poczta.fm do 20.03.2020 r. wersja elektroniczna lub zdjęcie. Ewentualnie prace pisemne będą zebrane po powrocie do szkoły.

* Czytamy lekturę "Książę i żebrak": https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/ksiaze-i-zebrak/

* Zachęcam do obejrzenia na stacji TVP Kultura - wszystkie filmy można oglądać online : wtorek, 17 marzec, godz. 17:00 "Klub włóczykijów i tajemnica dziadka Hieronima". Czwartek 19 marzec, godz. 13:00 "Katarynka".

Pozdrawiam

 

Witam Wyluzowany (18.03.2020 r.)

* Z podanego poniżej wiersza wypisz środki stylistyczne, wpisz je do zeszytu oraz prześlij na adres e-mail iza.weidel@poczta.fm lub na dziennik elektroniczny do 22 marca 2020 r.

Konsanty Ildefons Gałczyński

"Strasna Zaba"

Pew­na pani na Mar­sal­kow­skiej
ku­po­wa­ła syn­kę z gro­skiem
w to­wa­zy­stwie swe­go męża, po­nu­re­go dra­ba;

Wy­cho­dzą ze skle­pu, pani w sloch,
w ksyk i w la­ment: - Mężu, och, och!
po­pats, po­pats, jaka stra­sna żaba!

Mąż był wy­zsy uzęd­nik,
pse­tarl mgłę w oku­la­ze i mówi:
- Ze­cy­wi­ście coś ska­ce po tro­tu­aze!

Cy to żaba, cy tez nie,
w każ­dym ra­zie ja tym za­in­te­re­su­ję się;
za­raz za­dzwo­nię do Ce­sła­wa,

a Ce­slaw niech za­dzwo­ni do Sy­mo­na -
nie wy­pa­da, zęby War­sa­wa
była na "ta­kie coś" na­ra­żo­na.

Dzwo­ni­li, dzwo­ni­li i po tsech la­tach
wre­scie schwy­ta­no żabę koło No­we­go Świa­ta;
a żeby spra­wa żaby nie ode­sta w mgli­stość,
uzą­dzo­no hi­sto­ryc­ną uro­cy­stość;

usta­wio­no try­bu­ny, spę­dzo­no tłu­my,
,,Stsel­ców" i "Fe­de­ra­stów" - Sło­wem, cale mia­sto.
Po­tem na try­bu­nę we­sla Wy­so­ka Fi­gu­ra
i kie­dy od­gzmia­ty wsyst­kie ,,hur­ra",
Wy­so­ka Fi­gu­ra zece tak:

- Wspól­nym wy­sił­kiem zadu i spo­łe­ceń­stwa po­zby­li­śmy się ża­bie­go be­ze­ceń­stwa - pa­no­wie, do góry gło­wy i syje! A spo­łe­ceń­stwo: - Ze­cy­wi­ście,
do­bze, ze tę żabę zła­pa­li­ście,
wsy­scy pse­to za­wo­łaj­my: "Niech żyje!"

* Zapoznaj się z materiałem i wykonaj ćwiczenia: https://epodreczniki.pl/a/marzenia/D17fFgXUk

Pozdrawiam

 

Witam Wyluzowany (19.03.2020 r.)

* Czytamy tekst z podręcznika str. 302 "Bajka o maszynie cyfrowej, co ze smokiem walczyła".

* W zeszycie określamy:

- czas i miejce akcji,

- bohaterów (wymieniamy i krótko chara kteryzujemy, jedno-dwa zdania),

- układamy w punktach (pięc-osiem punktów) plan wydarzeń.

Pozdrawiam

 

Witam w pierwszym dniu wiosny Wyluzowany (20.03.2020 r.)

* W ramach powtórzenia zapoznaj się z danymi materiałami: https://www.youtube.com/watch?v=WSucqiHTuDA i https://www.youtube.com/watch?v=lpkNvBe3fes

* W zeszycie ułóż krzyżówkę do hasła "HIACYNT" (nie podając odpowiedzi).

* Pooglądaj na TVP Kultura 23.03.2020 o godz. 13:00 legendę "Złota kaczka".

Pozdrawiam

Witam Wyluzowany (23.03.2020 r.)

* Zapoznaj się z treścią fragmentu z podręcznika str. 310 "Córka czarownic". W zeszycie dokonaj krótkiej charakterystyki bohaterki 10-15 zdań.

Pozdrawiam

Witam Wyluzowany (24.03.2020 r.)

* Zapoznajemy się z tekstem "Czarny rycerz Zawisza Czarny" str. 237.

* W zeszycie wypisujemy z tekstu po pięć części mowy.