19.06.2020.
Dzień dobry
Temat: Podsumowanie wiadomości z klasy VI
W ramach utrwalenia wiadomości zapraszam na lekcję historii: https://youtu.be/fOAlEcDRM2Q
Życzę Wam wspaniałych wakacji.
Pozdrawiam serdecznie.
_____________________________________________
12.06.2020.
Dzień dobry
Temat: Księstwo Warszawskie.
Zapraszam na dzisiejszą lekcję tutaj:https://youtu.be/jwkG_hajvdI
Tekst w podręcziku znajduje się na stronach: 240-247
Miłego dnia.
-------------------------------------------------------------------------
5.06.2020r.
Dzień dobry w piątek
Temat: Po III rozbiorze Polski
Zapraszam na dzisiejszą lekcję tutaj: https://youtu.be/xbMsywE2ktU
Tekst w podręcziku znajduje się na stronach: 234-239.
Miłego dnia.
-------------------------------------------------------------------------------
29.05.2020.
Dzień dobry w piątek
Temat: Podboje Napoleona
Dzisiaj rozpoczynamy nowy dział w podręczniku. Poznacie postać Napoleona Bonaparte.
Test w podręczniku znajduje się na stronach 226-232. Proszę zapoznać się z nim.
Uporządkowane informacje podaję w punktach. Proszę również zobaczyć filmik do tematu
:https://video-cdn.gwo.pl/historia/podboje_napoleona.mp4?token=eYudkyIhaaGMdoP2hOHaIw&date=1590730614
1. Sytuacja Francji za rządów dyrektoriatu (1795–1799)
a. we Francji panowało niezadowolenie z rządów dyrektoriatu z powodu:
– kryzysu gospodarczego
– wysokich podatków
– korupcji urzędników
b. Francja toczyła wojny z koalicją Austrii, Prus, Rosji i Wielkiej Brytanii
– w wyniku wojen Francja zdobyła Belgię i ziemie we Włoszech
– w czasie wojen włoskich wielką sławę zdobył Napoleon Bonaparte
2. Zamach stanu Napoleona Bonapartego
a. w 1799 r. Napoleon Bonaparte obalił dyrektoriat i przejął władzę we Francji
b. we Francji ustanowiono rządy trzyosobowego konsulatu
c. Napoleon Bonaparte rządził Francją jako pierwszy konsul
– dbał o rozwój rolnictwa i przemysłu
– ustanowił cła na towary zagraniczne
– dokonał kolejnych podbojów kosztem Austrii
3. W 1804 r. został uchwalony zbiór praw zwany Kodeksem Napoleona, który:
– likwidował ograniczenia stanowe
– realizował zasadę równości wobec prawa
– zapewniał wolność osobistą i religijną
– gwarantował swobodę działalności gospodarczej
– chronił własność prywatną
4. W 1804 r. Napoleon Bonaparte koronował się na cesarza Francuzów
5. Podboje Napoleona I
a. wojna z trzecią koalicją (1805 r.)
– wojska francuskie odniosły zwycięstwo w bitwie pod Austerlitz – 1805 r.
– cesarz austriacki, Franciszek II zrzekł się tytułu cesarza rzymskiego
– z części ziem niemieckich Napoleon I utworzył Związek Reński
b. Napoleon pokonał wojska pruskie w bitwie pod Jeną – 1806 r.
c. wojna z Rosją
– wojska rosyjskie zostały pokonane w bitwie pod Frydlandem
– w 1807 r. został zawarty francusko-rosyjski pokój w Tylży
d. przeciwko Wielkiej Brytanii Napoleon I wprowadził w 1806 r. tzw. blokadę kontynentalną.
Pozdrawiam serdecznie.
--------------------------------------------------------------------
22.05.2020.
Dzień dobry w piątek
Temat: Upadek Rzeczpospolitej
Dzisiaj kolejne wydarzenia, które doprowadziły do upadku Rzeczpospolitej.- III rozbiór Polski.
Materiał w podręczniku znajduje się na stronach: 218-224.
Proszę również zobaczyć krótki film do tematu:https://video-cdn.gwo.pl/historia/upadek_rzeczypospolitej.mp4?token=rB9zk67nHwa32dFWB7wpuA&date=1590124014.
Podaję również najważniejsze informacje w punktach.
I. Powstanie kościuszkowskie – 1774 r.
1. Bunt brygady kawalerii narodowej Antoniego Madalińskiego
2. Złożenie przez Tadeusza Kościuszkę w Krakwie przysięgi jako naczelnik powstania – 24 III 1794 r. – początek powstania kościuszkowskiego
3. Działania zbrojne
a. zwycięstwo wojsk Tadeusza Kościuszki pod Racławicami – udział kosynierów
b. porażka Tadeusza Kościuszki pod Szczekocinami – udział wojsk pruskich po stronie rosyjskiej
c. skuteczna obrona Warszawy
d. wyprawa dywizji gen. Jana Henryka Dąbrowskiego do Wielkopolski ogarniętej antypruskim powstaniem
e. klęska wojsk powstańczych pod Maciejowicami – ranny Tadeusz Kościuszko w rosyjskiej niewoli
f. zdobycie Warszawy przez wojska carskie
g. kapitulacja ostatnich oddziałów powstańczych – 16 listopada 1794 r.
4. Trzeci rozbiór Polski – 1795 r.
Pozdrawiam serdecznie.
------------------------------------------------------------------------------------
15.05.2020
Dzień dobry w piątek
Temat: II rozbiór Polski
Dziś prześledzimy jak doszło do kolejnego rozbioru Polski.
Pracujemy z podręcznikiem- str. 211-217. i oglądamy krótki filmik związany z tematem: https://youtu.be/vJxtmqWWqGc
Najważniejsze, uporządkowane wiadomości zamieszczam poniżej w notatce.
I. Konfederacja targowicka i wojna w obronie Konstytucji 3 maja.
1. Pogorszenie się koniunktury politycznej – zakończenie wojny rosyjsko-tureckiej – 1792 r.
2. Starania części magnatów o interwencję carycy Katarzyny II w Polsce.
3. Zawiązanie konfederacji targowickiej – kwiecień 1792 r.
– Szczęsny Potocki
– Ksawery Branicki
– Seweryn Rzewuski
4. Wsparcie Katarzyny II dla targowiczan
5. Wojna polsko-rosyjska – 1792 r.
a. zwycięska bitwa pod Zieleńcami – Józef Poniatowski i Tadeusz Kościuszko
b. bitwa pod Dubienką – Tadeusz Kościuszko
c. klęska wojsk polskich księcia Ludwika Wirtemberskiego pod Mirem
d. przystąpienie króla Stanisława Augusta Poniatowskiego do konfederacji targowickiej
e. klęska obrońców Konstytucji 3 maja
II. Drugi rozbiór Polski.
a. umowa prusko-rosyjska w Petersburgu – decyzja o drugim rozbiorze Polski – styczeń 1793 r.
b. wejście wojsk pruskich do Gdańska i Torunia.
c. sejm w Grodnie – 1793 r.
– rozwiązanie konfederacji targowickiej
– milczenie posłów wyrazem zgody na rozbiór Polski
- udział w II rozbiorze wzięły Rosja i Prusy, które zajęły Gdańsk, Toruń i Wielkopolskę.
Czekałam, aż wpłyną do mnie wszystkie prace, przez weekend je ocenię.
Dziękuję za zaangażowanie i ciekawe ujęcie tematu.
Pozdrawiam serdecznie, życząc Wam miłego dnia.
----------------------------------------------------------------------------------------------
8.05.2020.
Dzień dobry w piątek.
Temat: Konstytucja 3 maja.
W ramach dzisiejszych zajęć pracujemy z tekstem w podręczniku. Strony: 204-210.
Skupiamy się na dwóch najważniejszych punktach.
Oglądamy krótki film do tematu: https://gwo.pl/konstytucja-3-maja-p4611
1. pierwszy rozbiór Polski – 1772 r.
– rozbioru dokonały: Rosja, Austria i Prusy
– mimo oporu części posłów (m. in. Tadeusza Rejtana) rozbiór Polski został zatwierdzony przez działający pod wpływem Rosji sejm
- ziemie zabrane przez zaborców:
– Rosja zagarnęła wschodnie obszary Polski
– Prusy zabrały Pomorze Gdańskie i Warmię
– Austria otrzymała południową Małopolskę
2. Reformy Sejmu Wielkiego, zwanego również Sejmem Czteroletnim (1788-1792)
a. zwiększenie liczby wojska
b. uchwalenie prawa o miastach królewskich
c. uchwalenie Konstytucji – 3 maja 1791 r.
Przypominam o nadesłaniu prac- termin mija dzisiaj.
patrycja.hadzel@o2.pl
Pozdrawiam serdecznie.
----------------------------------------------------------------------------------
29.04.2020.
Dzień dobry w środę.
Temat: Czasy stanisławowskie.
Dzisiejszy temat jest kontynuacją poprzedniego. Dotyczy okresu panowania ostatniego króla Polski- Stanisława Augusta Poniatowskiego - rozwoju polskiej edukacji, kultury, gospodarki w czasach oświecenia.
Tekst w podręczniku, z którym będziecie pracować znajduje się na stronach: 196-202.
Chciałabym, aby każdy z Was przeczytał tekst i opracował go w dowolnej formie..
To może być prezentacja multimedialna, mapa myśli, lapbook.. Wybierasz tylko jedną z form. Tę, która najbardziej Ci odpowiada.
Robiłaś/eś kiedyś lapbook? Lapbook to forma kreatywnego zaprezentowania informacji na dany temat. Przeważnie jest to teczka, ale może być większa kartka/brystol z możliwością składania, dodawania dodatkowych kieszonek, przyczepiania dodatkowych karteczek z informacjami.
Przeczytaj temat lekcji z podręcznika . Na podstawie nowych wiadomości przygotuj lapbook. Bądź kreatywny i wymyślaj. W lapbooku możesz zamieścić informacje, które znajdziesz również i w innych źródłach, np. w internecie. Przygotowany lapbook zabierz na pierwszą lekcję z historii po powrocie do szkoły.
Wiem, że jesteście kreatywni i z pewnością mnie zaskoczycie. Życzę Wam miłej pracy. W razie pytań piszcie do mnie na podany adres bądź przez dziennik elektroniczny.
Czas na wykonanie tego zadania : 8.05.2020r.
Prace proszę przesłać na adres: patrycja.hadzel@o2.pl
Pozdrawiam Was serdecznie.
----------------------------------------------------------------------------------------
22.04.2020r.
Dzień dobry w środę.
Temat: Ostatni król Polski
Temat ten będzie również realizowany na kolejnych naszych zajęciach. Z postacią ostatniego króla Polski – Stanisława Augusta Poniatowskiego będzie wiązało się zadanie do wykonania, ale szczegóły omówię za tydzień. Zadanie będzie podlegało ocenie .
1. Proszę przeczytać tekst z podręcznika ze str.188-195. Zwróćcie uwagę na ilustracje, mapy. 2. Najważniejsze informacje przekazuję w formie notatki. Możecie ją skopiować, wydrukować i wkleić do zeszytu albo przepisać.
1. Pierwsze lata panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego
a. w 1764 r. na tronie polskim zasiadł Stanisław August Poniatowski
– koronę otrzymał dzięki poparciu carycy Katarzyny II
– w kraju popierało go stronnictwo Familii
b. reformy wewnętrzne
– reforma finansów – wprowadzenie nowych monet
– powstała Szkoła Rycerska
– ujednolicano system miar i wag
2. Prawa kardynalne
– liberum veto
– wolna elekcja
– prawo wypowiadania posłuszeństwa królowi
3. Konfederacja barska (1768-1772)
a. przyczyny zawiązania konfederacji
– ingerowanie Rosji w sprawy wewnętrzne
– sprowokowanie przez Rosję konfliktu wyznaniowego
– opór wobec polityki Stanisława Augusta Poniatowskiego
b. konfederacja barska została związana w Barze w 1768 r.
– konfederacji podjęli walkę z wojskami carskimi i królewskimi
– konfederaci podjęli nieudaną próbę porwania Stanisława Augusta Poniatowskiego
– jednym z przywódców konfederacji był Kazimierz Pułaski
– po przegranej część konfederatów musiała udać się na emigrację
4. Pierwszy rozbiór Polski – 1772 r.
a. ziemie zabrane przez zaborców:
– Rosja zagarnęła wschodnie obszary Polski
– Prusy zabrały Pomorze Gdańskie i Warmię
– Austria otrzymała południową Małopolskę
Pozdrawiam Was serdecznie.
---------------------------------------------------------------------------------------
15.04.2020r.
Temat: Czasy saskie.
Temat jest kontynuacją poprzedniego tematu.
W ramach dzisiejszej lekcji czytacie tylko rozdziały z podręcznika ze stron: 184 (ostatnie dwa akapity)- 186. Przesyłam najważniejsze informacje w punktach. Zwróćcie na nie uwagę. Proszę je również zamieścić w zeszycie.
2. Walka o władzę po śmierci Augusta II Mocnego – 1733 r.
a. podwójna elekcja
– szlachta wybrała Stanisława Leszczyńskiego,
– pod wpływem Rosji część szlachty wygrała Augusta III Sasa,
b. podwójna elekcja doprowadziła do wybuchu wojny o sukcesję polska,
c. dzięki poparciu Rosji zwycięstwo odniósł August III Sas,
3. Anarchia za panowania Augusta III Sasa
a. upadek znaczenia sejmu – większość sejmów została zerwana – liberum veto
b. przejawy słabości państwa
– państwo było bezsilne wobec samowoli magnatów
– Polska nie mogła przeciwstawić się wpływom państw sąsiednich
– na terytorium Polski stacjonowały obce wojska
4. Za panowania Augusta III Sasa nastąpił rozwój gospodarki i kultury
5. Projekty reform politycznych
a. w Polsce zaczęły się rozpowszechniać idee oświeceniowe
b. autorzy projektów reform:
– Stanisław Leszczyński – Głos wolny wolność ubezpieczający
– Stanisław Konarski – O skutecznym Rad Sposobie
c. projekty reform zakładały:
– ograniczenie lub likwidację liberum veto
– zastąpienie wolnej elekcji dziedzicznością tronu
– poprawę położenia chłopów – np. zamianę pańszczyzny na czynsz oraz nadanie wolności osobistej.
------------------------------------------------------------------------------------
8.04.2020 r.
Dzień dobry w środę.
Temat: Czasy saskie.
Tematem tym rozpoczynamy nowy rozdział w podręczniku: Ostatnie stulecie I Rzeczpospolitej.
W ramach dzisiejszej lekcji czytacie tylko rozdziały z podręcznika ze stron: 181-184 (bez ostatnich dwóch akapitów).
Przesyłam najważniejsze informacje w punktach. Zwróćcie na nie uwagę. Proszę je również zamieścić w zeszycie. Proszę również zobaczyć 15 minut filmu, który znajdziecie tutaj: https://youtu.be/gK9WKAqvVtg. Temat będzie kontynuowany na następnych zajęciach, wówczas otrzymacie ode mnie karty pracy, które będą podlegały ocenie.
1. Polska za panowania księcia saskiego z dynastii Wettinów – Augusta II Mocnego.
a.) wstąpienie na tron Augusta II połączyło Polskę i Saksonię unią personalną,
b.) wpływ wojny północnej (1700-1721) na sytuację w Polsce,
– August II Mocny zawarł sojusz z carem Piotrem I Wielkim przeciwko Szwecji,
– Szwedzi pokonali wojska rosyjskie i saskie i wkroczyli do Polski,
– po ucieczce Augusta II na tron Polski wstąpił Stanisław Leszczyński,
– w 1709 r. Szwedzi ponieśli klęskę pod Połtawą,
– August II Mocny wrócił na tron polski,
c.) Sejm Niemy
– August II Mocny dążył do wzmocnienia władzy królewskiej
– niezadowolona szlachta zawiązała konfederację
– spór został zakończony za pośrednictwem Rosji podczas tzw. Sejmu Niemego w 1717 r.
d.) znaczenie Sejmu Niemego
– zapoczątkował ingerencję Rosji w sprawy polskie,
– osłabił władzę króla,
– ustalił liczbę wojska na bardzo niskim poziomie.
Ciąg dalszy nastąpi...
Życzę Wam radosnych, zdrowych Świąt Wielkanocnych.
------------------------------------------------------------------------------------
1.04.2020r.
Dzień dobry w środę
Temat: Od monarchii konstytucyjnej do republiki.
Dzisiejszy temat jest bardzo obszerny i kontynuacją poprzedniego.
Przedstawię Wam go w formie notatki, która zawiera najistotniejsze informcje.
Zapoznajcie się z nią i przeczytajcie tekst z podręcznika ze str.172-179. Zwróćcie również uwagę na zamieszczone ilustracje.
Tematem tym kończymy rozdział IV w podręczniku pt. Europa i Ameryka w XVII i XVIII wieku.
- Rewolucjafrancuska( o której dowiedziałeś się tydzień temu) szybko zwróciła się przeciwko Kościołowi, który wspierał władcę i stary system. Dlatego też w 1790 roku Zgromadzenie Narodowe wydało Dekret o Duchowieństwie. Założenia dekretu znajdziesz w podręczniku na stronie 172 - punkt 1 i 2.
-
Rozpoczęły się represje względem duchownych, którzy nie podpisali dekretu.
-
Nowa Konstytucja z 1791 roku wprowadziła:
trójpodział władzy (na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą),król utracił władzę prawodawczą i sądowniczą, ale zachował wykonawczą, prawa wyborcze uzyskali średniozamożni mężczyźni i zamożni wykształceni. Powstała MONARCHIA KONSTYTUCYJNA.
- Do nowego Parlamentu weszły ugrupowania prawicowe, lewicowe i centrowe.
- Najbardziej aktywnym stronnictwem lewicy byli JAKOBINI - na ich czele stał Maksymilian Robespierre. Chciał przekształcić Francję w republikę - dążył do likwidacji monarchii.
- W 1792 roku wybucha wojna Francji z Austią i Prusami.
- Austriacy bronili Ludwika XVI i Marii Antoniny (była Austriaczką).
- Odpowiedzialnością za klęski Francji, Jakobini oskrażyli króla i duchowieństwo.
- W tym samym roku ogłoszono Francję republiką, a Ludwik XVI stał się zwykłym obywatelem Kapetem.
- Oburzyło to władców innych państw: Anglii, Austrii, Prus, Hiszpanii, Portugalii, Holadii. Kraje te zawiązały koalicję przeciwko Francji.
- Rozpoczęła się kolejna wojna.
- W rejonie Wandei wybuchło powstanie, które doprowadziło do ludobójstwa. Zginęło ok 120 tys. osób. Sytuacja w kraju była tragiczna. Mimo obalenia monarchii, Francuzom nie żyło się lepiej. Dlatego też powołano do życia Komitet Ocalenia Publicznego, na czele którego stanął Robespierre.
- W 1793 rozpoczął się TERROR JAKOBINÓW. Zginęło ok. 40 tys. osób, które sprzeciwiały się rządom Jakobinów. W wyniku zawirowań na gilotynie zginął Robespierre wraz z najbliższymi współpracownikami.
- Od tego momentu, przyjęło się powiedzenie: REWOLUCJA POŻERA WŁASNE DZIECI. Wcześniej również życie na gilotynie stracił Ludwik XVI.
Zapoznaj się proszę w podręczniku z podrozdziałem na stronie 178 pt: Co zmieniła rewolucja francuska?
W ramach utrwalenia wiadomości proszę zobacz krótki film o rewolucji francuskiej. :https://youtu.be/ed3ncsgZJ7U
-----------------------------------------------------------------------------------------
25.03.2020r.
Dzień dobry w środę
Temat: Początek rewolucji francuskiej.
1. Przeczytaj proszę uważnie tekst z podręcznika ze str.166-171.
2. Po przeczytaniu tekstu zapewne znasz odpowiedź na następujące pytania:
- Jak dzieliło się społeczeństwo francuskie w XVIII w? Czy potrafisz wymienić te stany?
- Kim był Ludwik XVI?
- Dlaczego doszło do rewolucji francuskiej?
- Kto i dlaczego zaatakował Bastylię, a póżniej ją zburzył?
- Czym była Deklaracja praw człowieka i obywatela?
---------------------------------------------------------------------------------------------
W nawiązaniu do tematu, o którym ostatnio rozmawialiśmy na lekcji- Powstanie Stanów Zjedniczonych,
napisz w zeszycie krótką notatkę na temat polskiego wkładu w walkę o niepodległość Stanów Zjednoczonych.
Przedstaw w niej informacje dotyczące Tadeusza Kościuszki i Kazimerza Pułaskiego.
Możesz skorzystać z podręcznia ( str.163-164) bądź z innych źródeł.