19.06.2020.

Dzień dobryŚmiech

Temat: Podsumowanie wiadomości z klasy VI

W ramach utrwalenia wiadomości zapraszam na lekcję historii: https://youtu.be/fOAlEcDRM2Q

Życzę Wam wspaniałych wakacji.

Pozdrawiam serdecznie.

_____________________________________________

12.06.2020.

Dzień dobryŚmiech

Temat: Księstwo Warszawskie.

Zapraszam na dzisiejszą lekcję tutaj:https://youtu.be/jwkG_hajvdI

Tekst w podręcziku znajduje się na stronach: 240-247

 

Miłego dnia.

-------------------------------------------------------------------------

5.06.2020r.

Dzień dobry w piątekŚmiech

Temat: Po III rozbiorze Polski

Zapraszam na dzisiejszą lekcję tutaj: https://youtu.be/xbMsywE2ktU

Tekst w podręcziku znajduje się na stronach: 234-239.

Miłego dnia.

-------------------------------------------------------------------------------

29.05.2020.

Dzień dobry w piątekŚmiech

Temat: Podboje Napoleona

Dzisiaj rozpoczynamy nowy dział w podręczniku. Poznacie postać Napoleona Bonaparte.

Test w podręczniku znajduje się na stronach 226-232. Proszę zapoznać się z nim.

Uporządkowane informacje podaję w punktach. Proszę również zobaczyć filmik do tematu

:https://video-cdn.gwo.pl/historia/podboje_napoleona.mp4?token=eYudkyIhaaGMdoP2hOHaIw&date=1590730614

 

1. Sytuacja Francji za rządów dyrektoriatu (1795–1799)

 a. we Francji panowało niezadowolenie z rządów dyrektoriatu z powodu:

 kryzysu gospodarczego

 – wysokich podatków

 korupcji urzędników

 b. Francja toczyła wojny z koalicją Austrii, Prus, Rosji i Wielkiej Brytanii

 – w wyniku wojen Francja zdobyła Belgię i ziemie we Włoszech

 – w czasie wojen włoskich wielką sławę zdobył Napoleon Bonaparte

 2. Zamach stanu Napoleona Bonapartego

a. w 1799 r. Napoleon Bonaparte obalił dyrektoriat i przejął władzę we Francji

b. we Francji ustanowiono rządy trzyosobowego konsulatu

c. Napoleon Bonaparte rządził Francją jako pierwszy konsul 

– dbał o rozwój rolnictwa i przemysłu

– ustanowił cła na towary zagraniczne

– dokonał kolejnych podbojów kosztem Austrii

 3. W 1804 r. został uchwalony zbiór praw zwany Kodeksem Napoleona, który:

likwidował ograniczenia stanowe

– realizował zasadę równości wobec prawa

– zapewniał wolność osobistą i religijną

– gwarantował swobodę działalności gospodarczej

– chronił własność prywatną

 4. W 1804 r. Napoleon Bonaparte koronował się na cesarza Francuzów

 5.  Podboje Napoleona I

 a. wojna z trzecią koalicją (1805 r.)

 – wojska francuskie odniosły zwycięstwo w bitwie pod Austerlitz – 1805 r.

 – cesarz austriacki, Franciszek II zrzekł się tytułu cesarza rzymskiego

 – z części ziem niemieckich Napoleon I utworzył Związek Reński

 b. Napoleon pokonał wojska pruskie w bitwie pod Jeną – 1806 r.

 c. wojna z Rosją

 – wojska rosyjskie zostały pokonane w bitwie pod Frydlandem

 – w 1807 r. został zawarty francusko-rosyjski pokój w Tylży

 d. przeciwko Wielkiej Brytanii Napoleon I wprowadził w 1806 r. tzw.  blokadę kontynentalną.


Pozdrawiam serdecznie.

--------------------------------------------------------------------

22.05.2020.

Dzień dobry w piątekŚmiech

Temat: Upadek Rzeczpospolitej

Dzisiaj kolejne wydarzenia, które doprowadziły do upadku Rzeczpospolitej.- III rozbiór Polski.

Materiał w podręczniku znajduje się na stronach: 218-224.

Proszę również zobaczyć krótki film do tematu:https://video-cdn.gwo.pl/historia/upadek_rzeczypospolitej.mp4?token=rB9zk67nHwa32dFWB7wpuA&date=1590124014.

Podaję również najważniejsze informacje w punktach.

I. Powstanie kościuszkowskie – 1774 r.

1. Bunt brygady kawalerii narodowej Antoniego Madalińskiego

2. Złożenie przez Tadeusza Kościuszkę w Krakwie przysięgi jako naczelnik powstania – 24 III 1794 r. – początek powstania kościuszkowskiego

3. Działania zbrojne

a. zwycięstwo wojsk Tadeusza Kościuszki pod Racławicami – udział kosynierów

b. porażka Tadeusza Kościuszki pod Szczekocinami – udział wojsk pruskich po stronie rosyjskiej

c. skuteczna obrona Warszawy

d. wyprawa dywizji gen. Jana Henryka Dąbrowskiego do Wielkopolski ogarniętej antypruskim powstaniem

e. klęska wojsk powstańczych pod Maciejowicami – ranny Tadeusz Kościuszko w rosyjskiej niewoli

f. zdobycie Warszawy przez wojska carskie

g. kapitulacja ostatnich oddziałów powstańczych – 16 listopada 1794 r.

4. Trzeci rozbiór Polski – 1795 r.


Pozdrawiam serdecznie.

------------------------------------------------------------------------------------

15.05.2020

Dzień dobry w piątekŚmiech

Temat: II rozbiór Polski

Dziś prześledzimy jak doszło do kolejnego rozbioru Polski.

Pracujemy z podręcznikiem- str. 211-217. i oglądamy krótki filmik związany z tematem: https://youtu.be/vJxtmqWWqGc

Najważniejsze, uporządkowane wiadomości zamieszczam poniżej  w notatce.

I. Konfederacja targowicka i wojna w obronie Konstytucji 3 maja.

1. Pogorszenie się koniunktury politycznej – zakończenie wojny rosyjsko-tureckiej – 1792 r.

2. Starania części magnatów o interwencję carycy Katarzyny II w Polsce.

3. Zawiązanie konfederacji targowickiej – kwiecień 1792 r.

– Szczęsny Potocki

– Ksawery Branicki

– Seweryn Rzewuski

4. Wsparcie Katarzyny II dla targowiczan

5. Wojna polsko-rosyjska – 1792 r.

a. zwycięska bitwa pod Zieleńcami – Józef Poniatowski i Tadeusz Kościuszko

b. bitwa pod Dubienką – Tadeusz Kościuszko

c. klęska wojsk polskich księcia Ludwika Wirtemberskiego pod Mirem

d. przystąpienie króla Stanisława Augusta Poniatowskiego do konfederacji targowickiej

e. klęska obrońców Konstytucji 3 maja

 II. Drugi rozbiór Polski.

a. umowa prusko-rosyjska w Petersburgu – decyzja o drugim rozbiorze Polski – styczeń 1793 r.

b. wejście wojsk pruskich do Gdańska i Torunia.

c. sejm w Grodnie – 1793 r.

– rozwiązanie konfederacji targowickiej

– milczenie posłów wyrazem zgody na rozbiór Polski

- udział w II rozbiorze wzięły Rosja i Prusy, które zajęły Gdańsk, Toruń i Wielkopolskę.

 

Czekałam, aż wpłyną do mnie wszystkie prace, przez weekend je ocenię.

Dziękuję za zaangażowanie i ciekawe ujęcie tematu. 

Pozdrawiam serdecznie, życząc Wam miłego dnia.Śmiech

 ----------------------------------------------------------------------------------------------

8.05.2020.

Dzień dobry w piątek.Śmiech

Temat: Konstytucja 3 maja.

W ramach dzisiejszych zajęć pracujemy z tekstem w podręczniku. Strony: 204-210.

Skupiamy się na dwóch najważniejszych punktach.

Oglądamy krótki film do tematu: https://gwo.pl/konstytucja-3-maja-p4611

1. pierwszy rozbiór Polski – 1772 r.

– rozbioru dokonały: Rosja, Austria i Prusy

– mimo oporu części posłów (m. in. Tadeusza Rejtana) rozbiór Polski został zatwierdzony przez działający pod wpływem Rosji sejm

-  ziemie zabrane przez zaborców:

– Rosja zagarnęła wschodnie obszary Polski

– Prusy zabrały Pomorze Gdańskie i Warmię

– Austria otrzymała południową Małopolskę

 2. Reformy Sejmu Wielkiego, zwanego również Sejmem Czteroletnim (1788-1792)

a. zwiększenie liczby wojska

b. uchwalenie prawa o miastach królewskich

c. uchwalenie Konstytucji3 maja 1791 r.


Przypominam o nadesłaniu prac- termin mija dzisiaj.

patrycja.hadzel@o2.pl

Pozdrawiam serdecznie.Śmiech

 

----------------------------------------------------------------------------------

29.04.2020.

Dzień dobry w środę.Śmiech

Temat: Czasy stanisławowskie.

Dzisiejszy temat jest kontynuacją poprzedniego. Dotyczy okresu panowania ostatniego króla Polski- Stanisława Augusta Poniatowskiego - rozwoju polskiej  edukacji, kultury, gospodarki  w czasach oświecenia.  

Tekst w podręczniku, z którym będziecie pracować znajduje się na stronach: 196-202.

Chciałabym, aby każdy z Was przeczytał tekst i opracował go w dowolnej formie..

To może być prezentacja multimedialna, mapa myśli, lapbook.. Wybierasz tylko jedną z form. Tę, która najbardziej Ci odpowiada.

Robiłaś/eś kiedyś lapbook? Lapbook to forma kreatywnego zaprezentowania informacji na dany temat. Przeważnie jest to teczka, ale może być większa kartka/brystol z możliwością składania, dodawania dodatkowych kieszonek, przyczepiania dodatkowych karteczek z informacjami.

Przeczytaj temat lekcji z podręcznika . Na podstawie nowych wiadomości przygotuj lapbook. Bądź kreatywny i wymyślaj. W lapbooku możesz zamieścić informacje, które znajdziesz również i w innych źródłach, np. w internecie. Przygotowany lapbook zabierz na pierwszą lekcję z historii po powrocie do szkoły.

Wiem, że jesteście kreatywni i z pewnością mnie zaskoczycie. Życzę Wam miłej pracy. W razie pytań piszcie do mnie na podany adres bądź przez dziennik elektroniczny.

Czas na wykonanie tego zadania : 8.05.2020r.

Prace proszę przesłać na adres: patrycja.hadzel@o2.pl

Pozdrawiam  Was serdecznie.

 ----------------------------------------------------------------------------------------

22.04.2020r.

Dzień dobry w środę.

Temat:  Ostatni król Polski

Temat ten będzie również realizowany na kolejnych naszych zajęciach.  Z postacią ostatniego króla Polski – Stanisława Augusta Poniatowskiego będzie wiązało się zadanie do wykonania, ale szczegóły omówię za tydzień.  Zadanie będzie podlegało ocenie .

1. Proszę przeczytać tekst z podręcznika ze str.188-195. Zwróćcie uwagę na ilustracje, mapy.                                                                                                                                                                                  2. Najważniejsze informacje przekazuję w formie notatki. Możecie ją skopiować, wydrukować i wkleić do zeszytu albo przepisać.

1. Pierwsze lata panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego

a. w 1764 r. na tronie polskim zasiadł Stanisław August Poniatowski

– koronę otrzymał dzięki poparciu carycy Katarzyny II

– w kraju popierało go stronnictwo Familii

b. reformy wewnętrzne

– reforma finansów – wprowadzenie nowych monet

– powstała Szkoła Rycerska

– ujednolicano system miar i wag

 2. Prawa kardynalne

liberum veto

wolna elekcja

prawo wypowiadania posłuszeństwa królowi

3. Konfederacja barska (1768-1772)

a. przyczyny zawiązania konfederacji

– ingerowanie Rosji w sprawy wewnętrzne

– sprowokowanie przez Rosję konfliktu wyznaniowego

– opór wobec polityki Stanisława Augusta Poniatowskiego

b. konfederacja barska została związana w Barze w 1768 r.

– konfederacji podjęli walkę z wojskami carskimi i królewskimi

– konfederaci podjęli nieudaną próbę porwania Stanisława Augusta Poniatowskiego

– jednym z przywódców konfederacji był Kazimierz Pułaski

– po przegranej część konfederatów musiała udać się na emigrację

 4. Pierwszy rozbiór Polski 1772 r.

a. ziemie zabrane przez zaborców:

– Rosja zagarnęła wschodnie obszary Polski

– Prusy zabrały Pomorze Gdańskie i Warmię

– Austria otrzymała południową Małopolskę

 

Pozdrawiam Was serdecznie.

---------------------------------------------------------------------------------------

15.04.2020r.

Temat: Czasy saskie.

Temat jest kontynuacją poprzedniego tematu.

W ramach dzisiejszej lekcji czytacie tylko rozdziały z podręcznika ze stron: 184 (ostatnie dwa akapity)- 186. Przesyłam najważniejsze informacje w punktach. Zwróćcie na nie uwagę. Proszę je również zamieścić w zeszycie.

2. Walka o władzę po śmierci Augusta II Mocnego – 1733 r.

a. podwójna elekcja

– szlachta wybrała Stanisława Leszczyńskiego,

– pod wpływem Rosji część szlachty wygrała Augusta III Sasa,

b. podwójna elekcja doprowadziła do wybuchu wojny o sukcesję polska,

c. dzięki poparciu Rosji zwycięstwo odniósł August III Sas,

 3. Anarchia za panowania  Augusta III Sasa

a. upadek znaczenia sejmu – większość sejmów została zerwana – liberum veto

b. przejawy słabości państwa

– państwo było bezsilne wobec samowoli magnatów

– Polska nie mogła przeciwstawić się wpływom państw sąsiednich

– na terytorium Polski stacjonowały obce wojska

 4. Za panowania Augusta III Sasa nastąpił rozwój gospodarki i kultury

 5. Projekty reform politycznych

a. w Polsce zaczęły się rozpowszechniać idee oświeceniowe

b. autorzy projektów reform:

– Stanisław Leszczyński – Głos wolny wolność ubezpieczający

– Stanisław Konarski – O skutecznym Rad Sposobie

c. projekty reform zakładały:

– ograniczenie lub likwidację liberum veto

– zastąpienie wolnej elekcji dziedzicznością tronu

– poprawę położenia chłopów – np. zamianę pańszczyzny na czynsz oraz nadanie wolności osobistej.

 

------------------------------------------------------------------------------------

 

8.04.2020 r.

Dzień dobry w środę.Śmiech

Temat: Czasy saskie.

Tematem  tym rozpoczynamy nowy rozdział w podręczniku: Ostatnie stulecie I Rzeczpospolitej.

W ramach dzisiejszej lekcji czytacie tylko rozdziały z podręcznika ze stron: 181-184 (bez ostatnich dwóch akapitów).

Przesyłam najważniejsze informacje w punktach. Zwróćcie na nie uwagę. Proszę je również zamieścić w zeszycie. Proszę również zobaczyć 15 minut filmu, który znajdziecie tutaj: https://youtu.be/gK9WKAqvVtg. Temat będzie kontynuowany na następnych zajęciach, wówczas otrzymacie ode mnie karty pracy, które będą podlegały ocenie.

1. Polska za panowania księcia saskiego z dynastii Wettinów – Augusta II Mocnego.

a.)  wstąpienie na tron Augusta II połączyło Polskę i Saksonię unią personalną,

b.) wpływ  wojny północnej (1700-1721) na sytuację w Polsce,

– August II Mocny zawarł sojusz z carem Piotrem I Wielkim przeciwko Szwecji,

– Szwedzi pokonali wojska rosyjskie i saskie i wkroczyli do Polski,

– po ucieczce Augusta II na tron Polski wstąpił Stanisław Leszczyński,

– w 1709 r. Szwedzi ponieśli klęskę pod Połtawą,

– August II Mocny wrócił na tron polski,

c.) Sejm Niemy

– August II Mocny dążył do wzmocnienia władzy królewskiej

– niezadowolona szlachta zawiązała konfederację

– spór został zakończony za pośrednictwem Rosji podczas tzw. Sejmu Niemego w 1717 r. 

d.) znaczenie Sejmu Niemego

– zapoczątkował ingerencję Rosji w sprawy polskie,

– osłabił władzę króla,

– ustalił liczbę wojska na bardzo niskim poziomie.

Ciąg dalszy nastąpi...

Życzę Wam radosnych, zdrowych Świąt Wielkanocnych.

------------------------------------------------------------------------------------

1.04.2020r.

Dzień dobry w środę Uśmiech

Temat: Od monarchii konstytucyjnej do republiki.

Dzisiejszy temat jest bardzo obszerny i kontynuacją poprzedniego.

Przedstawię Wam go w formie notatki, która zawiera najistotniejsze informcje. 

Zapoznajcie się z nią i przeczytajcie tekst z podręcznika ze str.172-179. Zwróćcie również uwagę na zamieszczone ilustracje. 

Tematem tym kończymy rozdział IV w podręczniku pt. Europa i Ameryka w XVII i XVIII wieku.

  • Rewolucjafrancuska( o której dowiedziałeś się tydzień temu) szybko zwróciła się przeciwko Kościołowi, który wspierał władcę i stary system. Dlatego też w 1790 roku Zgromadzenie Narodowe wydało Dekret o Duchowieństwie. Założenia dekretu znajdziesz w podręczniku na stronie 172 - punkt 1 i 2.
  • Rozpoczęły się represje względem duchownych, którzy nie podpisali dekretu.    

  • Nowa Konstytucja z 1791 roku wprowadziła: 

    trójpodział władzy (na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą),król utracił władzę prawodawczą i sądowniczą, ale zachował wykonawczą, prawa wyborcze uzyskali średniozamożni mężczyźni i zamożni wykształceni. Powstała MONARCHIA KONSTYTUCYJNA.
  • Do nowego Parlamentu weszły ugrupowania prawicowe, lewicowe i centrowe.
  • Najbardziej aktywnym stronnictwem lewicy byli JAKOBINI - na ich czele stał Maksymilian Robespierre. Chciał przekształcić Francję w republikę - dążył do likwidacji monarchii.
  •  W 1792 roku wybucha wojna Francji z Austią i Prusami.
  • Austriacy bronili Ludwika XVI i Marii Antoniny (była Austriaczką).
  • Odpowiedzialnością za klęski Francji, Jakobini oskrażyli króla i duchowieństwo.
  • W tym samym roku ogłoszono Francję republiką, a Ludwik XVI stał się zwykłym obywatelem Kapetem.                             
  • Oburzyło to władców innych państw: Anglii, Austrii, Prus, Hiszpanii, Portugalii, Holadii. Kraje te zawiązały koalicję przeciwko Francji.
  • Rozpoczęła się kolejna wojna.
  • W rejonie Wandei wybuchło powstanie, które doprowadziło do ludobójstwa. Zginęło ok 120 tys. osób.  Sytuacja w kraju była tragiczna. Mimo obalenia monarchii, Francuzom nie żyło się lepiej. Dlatego też powołano do życia Komitet Ocalenia Publicznego, na czele którego stanął Robespierre.
  •  W 1793 rozpoczął się TERROR JAKOBINÓW. Zginęło ok. 40 tys. osób, które sprzeciwiały się rządom Jakobinów. W wyniku zawirowań na gilotynie zginął  Robespierre wraz z najbliższymi współpracownikami.
  • Od tego momentu, przyjęło się powiedzenie: REWOLUCJA POŻERA WŁASNE DZIECI. Wcześniej również życie na gilotynie stracił Ludwik XVI.

Zapoznaj się proszę w podręczniku z podrozdziałem na stronie 178 pt: Co zmieniła rewolucja francuska?

W ramach utrwalenia wiadomości proszę zobacz krótki film o rewolucji francuskiej. :https://youtu.be/ed3ncsgZJ7U

-----------------------------------------------------------------------------------------

25.03.2020r.

Dzień dobry w środę Uśmiech

Temat: Początek rewolucji francuskiej.

1. Przeczytaj proszę uważnie tekst z podręcznika ze str.166-171.

2. Po przeczytaniu tekstu zapewne znasz odpowiedź na następujące pytania:

  • Jak dzieliło się społeczeństwo francuskie w XVIII w? Czy potrafisz wymienić te stany?
  • Kim był Ludwik XVI?
  • Dlaczego doszło do rewolucji francuskiej?
  • Kto i dlaczego zaatakował Bastylię, a póżniej ją zburzył?
  • Czym była Deklaracja praw człowieka i obywatela?
3.  Odpowiedz na te pytania pisemnie w zeszycie.
 
Powodzenia. Pozdrawiam serdecznie.
 

 ---------------------------------------------------------------------------------------------

 W nawiązaniu do tematu, o którym ostatnio rozmawialiśmy na lekcji- Powstanie Stanów Zjedniczonych, 

napisz w zeszycie krótką notatkę na temat polskiego wkładu w walkę o niepodległość Stanów Zjednoczonych.

Przedstaw w niej informacje dotyczące Tadeusza Kościuszki i Kazimerza Pułaskiego. 

Możesz skorzystać z podręcznia ( str.163-164) bądź z innych źródeł.