W związku z zawieszeniem zajęć dydaktycznych oraz wychowawczych informujemy, że pedagodzy szkolni są do dyspozycji uczniów i rodziców od poniedziałku do piątku. Kontakt poprzez e-dziennik.
Konkursy ZTU 2020
Poniżej można pobrać regulaminy wszystkich konkursów, organizowanych w ramach kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł 2020. Regulaminy zostały zaktualizowane 24 marca 2020 oraz 17.04.2020 r. Po ogłoszeniu przez Ministra Zdrowia stanu epidemii postanowiliśmy:
1. Wprowadzić możliwość wysyłania prac konkursowych drogą elektroniczną. Dzięki temu uczniowie mogą przygotować swoje prace w domu, zrobić zdjęcie telefonem i wysłać na nasze adresy e-mail:
Konkurs Wehikuł czasu - e-mail: wehikul@trzezwyumysl.pl
Konkurs Rozwiąż krzyżówkę - e-mail: krzyzowka2020@trzezwyumysl.pl
Konkurs Sport to zdrowie - pocztówka dla przyjaciela- e-mail: pocztowka@trzezwyumysl.pl
2. Przedłużyliśmy terminy przysyłania prac na konkursy Wehikuł czasu, Rozwiąż krzyżówkę oraz Sport to zdrowie - pocztówka dla przyjaciela do 30 września 2020 roku.
W 2020 roku uczniowie mogą wziąć udział w 4 konkursach:
>>Wehikuł czasu - konkurs plastyczno-literacki,
>>Tymek i Tola na ekologicznej ścieżce - konkurs fotograficzny dla klas i grup świetlicowych,
>>Rozwiąż krzyżówkę - konkurs krzyżówkowy,
>>Sport to zdrowie - pocztówka dla przyjaciela - konkurs pocztówkowy.
https://www.trzezwyumysl.pl/wp-content/uploads/2019/12/regulaminy_aktualizacja_20.04.2020.pdf
Poniżej mogą Państwo pobrać wzory dokumentów - wyrażanie zgody przez rodzica na udział dziecka (przetwarzanie danych osobowych dziecka) w konkursach ZTU 2020. Wyrażenie zgody należy dołączyć do przysłanej pracy konkursowej.
Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie ? - bajka terapeutyczna
dostępna pod poniższym linkiem
PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI DLA UCZNIÓW DO POWTARZANIA I UCZENIA SIĘ
-
sporządź w punktach listę, czego musisz się nauczyć i skreślaj, powtórz je wielokrotnie – oczywiście na głosz wielką przyjemnością, co już umiesz
-
nie dowlekacj nauki na ostatnią chwilę, trzymaj się PLANU DNIA
-
podziel sobie zeszyt, notatki na części i po kolei ucz się każdego dnia
-
słówka z języka obcego, wzory z matematyki, chemii wpisuj na kartce i wieszaj przy łóżku
-
zaznaczaj w teście ważniejsze miejsca i ucz się tych fragmentów ze szczególną uwagą
-
ucz się GŁOŚNO
-
definicje, daty z historii, ktore Ci trudno zapamiętać wpisuj na osobnych karteczkach i wieszaj pojedynczo w róznych miejscach na prykład jedno w łazience, drugie na lustrze, inne na drzwiach; gdy się na nie natkniesz
Stosowanie powyższych zasad sprawi, że nauka nie będzie przykrym obowiazkiem, może stać się przyjemnością, a dobre wyniki w nauce będą Cię zachęcać do jeszcze większego wysiłku.
SCHEMAT ZAPAMIĘTYWANIA WEDŁUG DALE'A
Człowiek zapamiętuje:
10% tego, co czyta
20% tego, co słyszy
30% tego, co widzi
50 % tego, co słyszy i widzi
70% tego, co mówi i pisze
90% tego, co mówi i robi
Skąd wiesz, że już umiesz?
Potafisz wytłumaczyć dany materiał rodzicom, dziadkom, rodzeństwu. Spróbuj...
Dekalog dla Rodziców
-
Przekazuj dziecku rzeczowe, sprawdzone informacje, dostosowane do jego wieku i poziomu rozumienia.
-
Nie siej paniki, ale też nie bagatelizuj problemu. Nie pozwól, by Twój niepokój udzielił się dziecku.
-
Pamiętaj, że dziecko obserwuje Twoje reakcje i stara się je naśladować! Twój wzorzec ma ogromny wpływ na jego zachowanie i odczuwanie.
-
Nie narażaj dziecka na zalew informacji, może to tylko potęgować niepokój. Wyłącz telewizor, nie roztrząsaj problemu w obecności dziecka.
-
Rozmawiaj, wyjaśniaj, odpowiadaj na pytania. Nie „zamiataj pod dywan”. Zapewniaj dziecko o swoim wsparciu i gotowości pomocy. Skorzystaj z naszych podpowiedzi bajkowych, które zamieszczamy w zakładce dla dzieci.
-
Zwróć uwagę na emocje! Pozwól dziecku na ich przeżywanie – nie bagatelizuj i nie pomniejszaj ich. Pomóż je nazwać. Podkreśl, że strach jest naturalną reakcją.
-
Chwal jego zachowania związane z ostrożnością (ale bądź czujny, aby nie nakręcać spirali strachu).
-
Wykorzystaj czas na lepsze poznanie swojego dziecka oraz pogłębienie więzi w Rodzinie. Możecie zrobić wspólnie coś, na co brakuje na co dzień czasu (gra, uporządkowanie zdjęć, kronika rodzinna itp.).
-
Nie zalewaj jednak dziecko propozycjami ciągłych aktywności. Zapytaj, co ono chciałoby zrobić.
-
Bądź optymistą! Ten trudny czas kiedyś się skończy. Może nauczy nas czegoś dobrego?
KILKA ZASAD, WEDŁUG KTÓRYCH FUNKCJONUJE NASZA PAMIĘĆ:
-
z łatwością zapamietujemy informacje, które są dla nas zane, jakby "same zostawały nam w głowie", koncentracja osiąga wtedy bardzo wysoki poziom
-
zapamiętywanie jest tym trwalsze, im większa chęć i głębsze przekonanie o potrzebie zapamiętania
-
świeżo przyjęte informacje łatwiej odtworzyć, to zasługa pamięci krótkotrwałej; chcąc zapamiętać informacje na dłużej trzeba je "przetransportować" do pamięci długotrwałej (o tym było wczoraj)
-
pamiętajcie o efekcie początku i końca, środek gdzieś umyka
-
nasza koncentracja spada po 30, 45 minutach nauki, wtedy nauka jest nieskuteczna; wystarczy kilka minut przerwy
Międzynarodowy Dzień Służby Zdrowia
7 kwietnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Służby Zdrowia. W tym roku będzie szczególny, prawda? Zachęcam Was, dużych i małych do zrobienia kartki, laurki, obrazka, wycinanki, wyklejanki, napisania wierszyka i życzeń – a potem zróbcie zdjęcie i prześlijcie na adres j.sroczynska@pppplubliniec.pl. Z Waszych prac zostanie zrobiony kolaż i zostanie on udostępniony osobie, która wraz z grupą ludzi wspiera naszą lubliniecką służbę zdrowia. Wasza praca trafi do sieci (facebook). A jak wszystko się skończy odbiorę od Was prace i zostaną one przekazane do rąk własnych służby zdrowia) Taki mały gest na pewno podniesie na duchu ludzi, którzy teraz dużo poświęcają, żebyśmy byli bezpieczni.
Zachęcam do działania!
PRACA UMYSŁU
Umysł pracuje najefektywniej na początku i końcu dauki danego materiału (efekt początku i końca). Najtrudniejszy do zapamiętania jest środek. Dlatego najlepiej jak najczęściej robić przerwy, aby mieć jak najwięcej początków i końców. Jednak nie częściej niż 30 – 45 minut. Przerwy od nauki przeznaczaj na ćwiczenia oddechowe, relaksujące. Ważne jest, aby w czasie przerw całkowicie oderwać się od wykonywanej pracy.
Aby średnio 5-krotnie zwiększyć skuteczność pamiętania w dłuższym okresie czasu powinienieś powtarzać:
- 10 minut po zakończeniu nauki
- 1 dzień później
- 1 dzień później
- 1 miesiąc później
- 6 miesięcy później
Jutro ciąg dalszy o zaasadach, według których funkcjonuje nasza pamięć
POZYTYWNE AFIRMACJE
To określenie celu do którego dążymy. Musi być sformułowane pozytywnie i w czasie teraźniejszym. Dobrze też, aby było stopniowane np.:
"Z dnia na dzieć staję się coraz lepszym uczniem z matematyki"
"Nauka przychodzi mi z łatwością"
"Lubię się uczyć"
"Matematyka jest ciekawa"
"Dziś szybko nauczę się mnożenia ułamków"
Nie stosuj zaprzeczeń np.: "Nie dostaję dopuszczających ocen".
OD DZIŚ PRZED PRZYSTĄPIENIEM DO NAUKI STOSUJ POZYTYNE AFIRMACJE.
Powodzenia!
ZASADY EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
Najważniejszym czynnikiem wpływającym na łatwośc przyswajania treści jest koncentracja. Bez umiejętności skupienia nauka nie przyniesie wymaganych rezultatów.
Czynniki negatywnie wpływające na koncentrację możne podzielić na zewnętrzne i wewnętrzne.
DO ZEWNĘTRZYNYCH MOŻNA ZALICZYĆ:
- złe oświetlenie
- nieodpowiednią temperaturę
- zgiełk za oknem
- rozpraszające przedmioty, bałagan an biurku
- radio, TV, telefon
- pies, kot, który się łasi
- hałas w domu
DO WEWNĘTRZYNYCH:
- złe samopoczucie
- brak motywacji
- przemęczenie
- nieodpowiednie zaplanowanie czasu nauki
Przeanalizujcie swoje położenie i postarajcie się wyeliminować to, co źle na Was wpływa podczas nauki. Dzięki temu maksymalnie wykorzystacie czas na naukę i później będziecie mieć więcej czasu na zajęcie się czynnościami pozalekcyjnymi.
Istotne jest pozytywne nastawienie do lekcji – zamiast zakładać z góry, że material przesłany przez nauczyciela będzie nudny, nieinteresujący i w dodatku trudny, lepiej jest założyć, że jest on warty uczenia się.
Zadanie na dziś to przeanalizować czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz wprowadzić ewentualne zmiany.
Jutro przekarzę Wam co to są POZYTYWNE AFIRMACJE:)
Rady dla rodziców dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci
Drodzy uczniowie!
Znaleźliśmy się w niewątpliwie trudnej i nowej dla nas sytuacji. Każdy dzień przynosi wiele wydarzeń, nawet nie sposób śledzić wszystkich wiadomości. Lecz istotne jest, że stanęliśmy przed nowym wyzwaniem. Musimy nauczyć się uczyć samemu, bez wychodzenia z domu. Codziennie też przeżywamy całe spektrum różnych uczuć. Zachęcam Was do śledzenia informacji w zakładce pedagoga szkolnego. Będę przesyłać Wam różne ciekawe propozycje spędzania czasu wolnego w izolacji jak również wspierać w samodzielnej nauce.
Drodzy uczniowie!
Organizacja takiej ilości czasu, kiedy to samemu należy się uczyć w domu jest dla każdego z nas nowym wyzwaniem. Chcę Wam zaproponować aby każdy rozpisał sobie PLAN DNIA i oczywiście pilnował się aby go realizować. Porozmawiajcie o nim z rodzicami, spytajcie o ich sugestie.
Oczywiście zaczynamy od POBUDKI. To musi być konkretna godzina. Trzeba wyznaczyć sobie również konkretne godziny na wykonywanie zadań, które otrzymacie od nauczycieli.
Plan powinien również zawierać godzinę pójścia spać. Takie rozplanowanie pomoże Wam zrealizować lekcje i powtórzyć zadany materiał. Nie pozwala na rozleniwienie i „przeciekanie czasu przez palce”!
Róbcie sobie krótkie przerwy między danymi lekcjami około 10-15 minutowe, czyli tyle ile trwa przerwa w szkole.
Należy sobie ułożyć plan nauki na każdy dzień. Spokojnie przeczytajcie, czego macie się dzisiaj nauczyć i napiszcie na odrębnej kartce wykaz kolejnych lekcji i zagadnień. Wskazane jest aby zadania się przeplatały: łatwe, trudne, łatwe, trudne.
Jeśli coś jest zbyt skomplikowanego poszukajcie wsparcia u nauczycieli, starszego rodzeństwa, rodziców. Zawsze jesteśmy do Waszej dyspozycji.
Nigdy nie zostawiaj wszystkiego na koniec dnia. To budzi wiele niepotrzebnych emocji.
Miłego dnia!