Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych oraz w przypadku zagrożenia ucznia demoralizacją w Szkole Podstawowej w Sierakowie Śląskim
Sytuacje uznawane za kryzysowe, wymagające interwencji omówione w dokumencie.
- 1. Zagrożenie pożarem, wybuchem i zatruciem.
- 2. Stwierdzenie na terenie szkoły podejrzanych przedmiotów lub substancji.
- 3. Obecność na terenie szkoły osób niepożądanych, zachowujących się niewłaściwie lub zwierząt zagrażających bezpieczeństwu uczniów.
- 4. Uszkodzenie mienia szkolnego.
- 5. Kradzieże na terenie szkoły.
- 6. Posiadanie przez uczniów narzędzi i środków niebezpiecznych.
- 7. Wypadek podczas zajęć szkolnych, zajęć pozalekcyjnych oraz podczas przerw śródlekcyjnych.
- 8. Nagła niedyspozycja zdrowotna ucznia, zasłabnięcie
- 9. Posiadanie i używanie środków odurzających( narkotyki, leki), alkoholu, papierosów.
- 10. Oddalenie się ucznia od grupy w czasie wycieczki szkolnej na terenie miasta i poza miejscem zamieszkania.
- 11. Nieodebrane dziecko ze świetlicy szkolnej przez rodziców i samowolne oddalenie się dziecka ze świetlicy.
- 12. Brak kontaktu z rodzicami dziecka.
- 13. Zachowanie uniemożliwiające prowadzenie lekcji ( wulgarne zachowanie w stosunku do rówieśników i nauczycieli, głośne rozmowy, chodzenie po sali, brak reakcji na plecenia nauczyciela itp.)
- 14. Zachowania agresywne wobec uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz osób przebywających w szkole.
- 15. Korzystanie z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych naterenie szkoły.
- 16. Pomoc ofiarom przemocy fizycznej i psychicznej oraz cyberprzemocy.
- 17. Postępowanie w przypadku próby samobójczej (usiłowania lub zamiaru samobójczego) ucznia poza terenem szkoły.
- 18. Postępowanie nauczycieli, wychowawców w przypadku próby samobójczej ucznia na terenie szkoły.
- 19. Postępowanie w przypadku dokonania przez ucznia samobójstwa.
- 20. Postępowanie w przypadku, gdy po dziecko stawi się rodzic będący pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.
Zagrożenie pożarem, wybuchem i zatruciem.
- 1. Nauczyciel lub inny pracownik szkoły, będący świadkiem zdarzenia, ustala podstawowe okoliczności zagrożenia i ocenia wstępnie jego możliwe skutki.
- 2. Nauczyciel lub inny pracownik szkoły podejmuje czynności mające na celu odizolowanie uczniów od źródła zagrożenia i w razie potrzeby udziela pierwszej pomocy osobom uczestniczącym w zdarzeniu.
- 3. Nauczyciel lub inny pracownik szkoły powiadamia o zdarzeniu dyrektora szkoły oraz kierownika do spraw gospodarczych.
- 4. Dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba powiadamia o zdarzeniu odpowiednie służby ratunkowe ( Policję, Straż Pożarną, Pogotowie Ratunkowe).
- 5. Osoby odpowiedzialne, wyznaczone przez dyrektora organizują ewakuację zgodnie z przepisami BHP i przeciwpożarowymi.
Stwierdzenie na terenie szkoły podejrzanych przedmiotów lub substancji nie będących w posiadaniu uczniów.
Za podejrzane należy uznać przedmioty lub substancje o nieznanym pochodzeniu, np. przypominające narkotyk, materiał wybuchowy, żrący, nieznaną substancję chemiczną. itp.
- 1. Nauczyciel lub pracownik szkoły zabezpiecza tymczasowo dostęp uczniów do miejsca, w którym znaleziono przedmioty lub substancje podejrzane.
- 2. Nauczyciel lub upoważniony pracownik szkoły zawiadamia dyrektora szkoły.
- 3. Dyrektor szkoły oddelegowuje pracownika szkoły do zabezpieczenia miejsca zdarzenia do czasu przybycia odpowiednich służb.
- 4. Dyrektor szkoły lub upoważniony pracownik szkoły zawiadamia odpowiednie służby: Policję, Straż Pożarną i wydaje decyzję o ewentualnej ewakuacji uczniów z budynku szkoły.
Obecność na terenie szkoły osób niepożądanych, zachowujących się niewłaściwie lub zwierząt zagrażających bezpieczeństwu uczniów.
Zwierzę bez opieki właściciela na terenie szkoły.
- 1. Nauczyciel lub pracownik szkoły będący świadkiem zdarzenia izoluje dzieci od zwierzęcia (dzieci nie wychodzą z klasy, a gdy są na boisku na polecenie nauczycieli dyżurujących wracają do budynku szkoły).
- 2. Nauczyciel lub pracownik szkoły będący świadkiem zdarzenia zawiadamia pracownika obsługi.
- 3. Pracownik obsługi informuje dyrekcję szkoły i podejmują działania zmierzające do odizolowania zwierzęcia.
Osoby trzecie bezzasadnie przebywające na terenie szkoły lub osoby zachowujące się niewłaściwie na terenie szkoły
- Nauczyciel lub inny pracownik szkoły, który stwierdził bezzasadny fakt przebywania osoby trzeciej w szkole prosi o opuszczenie jej terenu, a w przypadku odmowy zawiadamia pracowników obsługi lub dyrektora szkoły.
- Nauczyciel lub inny pracownik szkoły, który stwierdził niewłaściwe zachowanie osoby trzeciej przebywającej w szkole stosuje słowne upomnienie, a w przypadku braku reakcji prosi o opuszczenie jej terenu i zawiadamia o zdarzeniu dyrektora szkoły.
- W przypadku braku reakcji dyrektor szkoły zawiadamia Policję.
Uszkodzenie lub zniszczenie mienia szkolnego
- 1. Nauczyciel lub inny pracownik szkoły będący świadkiem zdarzenia podejmuje interwencję mającą na celu powstrzymanie dalszych działań sprawców, a następnie powiadamia wychowawcę lub pedagoga.
- 2. W przypadku braku ustalenia sprawcy, osoba stwierdzająca uszkodzenie mienia ustala podstawowe okoliczności zdarzenia, a następnie informuje wychowawcę lub pedagoga.
- 3. Wychowawca, a w przypadku jego nieobecności pedagog przeprowadza rozmowę dyscyplinującą ze sprawcą zdarzenia, ustala sposób jego ukarania i sporządza notatkę w dokumentacji pedagoga.
- 4. Wychowawca lub pedagog informuje o zdarzeniu rodziców sprawcy i przekazuje sprawę dyrektorowi, który ustala sposób i termin naprawienia szkody.
- 5. W przypadku stwierdzenia dużej szkody pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji.
Kradzieże na terenie szkoły
- 1. Nauczyciel prowadzący zajęcia lub wychowawca, po otrzymaniu informacji od ucznia o kradzieży, przeprowadza z poszkodowanym i świadkami rozmowę w celu ustalenia okoliczności zdarzenia.
- 2. Nauczyciel podejmuje działania zmierzające do zwrotu skradzionego mienia poszkodowanemu, z wyłączeniem jednak przeszukania domniemanego sprawcy.
- 3. Nauczyciel, który podjął wstępną interwencję, przekazuje informację o zdarzeniu wychowawcy klasy poszkodowanego i sprawcy, a w przypadku jego nieobecności pedagogowi.
- 4. Wychowawca lub pedagog, jeżeli istnieje taka konieczność, kontynuują wyjaśnianie okoliczności zdarzenia.
- 5. Wychowawca lub pedagog przeprowadza rozmowę ze sprawcą zdarzenia oraz jego rodzicami. Rozmowa obejmuje informacje o ustalonych okolicznościach zdarzenia, ustalenie formy i terminu zwrotu skradzionego mienia , sposób ukarania sprawcy.
6. Wychowawca lub pedagog przeprowadza rozmowę z poszkodowanym i jego
Rodzicami przekazując ustalenia podjęte podczas spotkania ze sprawcą i jego rodzicami.
7. W uzasadnionym przypadku pedagog i wychowawca w porozumieniu z dyrektorem szkoły podejmują decyzję o zawiadomieniu policji. O tym fakcie informują rodziców poszkodowanego i sprawcy.
Postanowienia dodatkowe
- Szkoła nie odpowiada za przedmioty wartościowe, nie związane z procesem dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńczym / np. telefony komórkowe, biżuterię, odtwarzacze MP3 i MP4, gry elektroniczne, zabawki , itp./.
- Na lekcji wychowania fizycznego rzeczy pozostawione są w szatni i zamykane na klucz, a uczniowie nie mają prawa podczas lekcji wchodzić do szatni.
Posiadanie przez uczniów narzędzi, przedmiotów i substancji niebezpiecznych oraz
substancji uzależniających
Niebezpieczne narzędzia, przedmioty i substancje:
Za przedmioty niebezpieczne uważa się: scyzoryki i noże, duże metalowe sygnety, łańcuchy, szpikulce, kije, lasery, gaz, straszaki broni, pałki gumowe lub plastikowe oraz inne niebezpieczne przedmioty, substancje chemiczne łatwopalne, wybuchowe i żrące, narkotyki, alkohol, nikotynę, leki psychotropowe, tzw. „dopalacze”.
- 1. Nauczyciel lub inny pracownik szkoły, który jest świadkiem posiadania przez ucznia niedozwolonego narzędzia lub substancji, nakłania go do oddania niebezpiecznego przedmiotu i podejmuje działanie zmierzające do jego zabezpieczenia ( zachowując środki ostrożności deponuje w pokoju nauczycielskim lub gabinecie dyrektora)
- 2. Jeżeli uczeń nie chce oddać przedmiotu lub substancji nauczyciel interweniujący natychmiast powiadamia wychowawcę, pedagoga, a w uzasadnionych sytuacjach dyrektora szkoły.
- 3. Wychowawca bądź pedagog odbiera niebezpieczny przedmiot, przeprowadza rozmowę z uczniem wyjaśniając przyczyny przyniesienia tego przedmiotu, pouczając o grożącym niebezpieczeństwie oraz informując o sposobie ukarania.
- 4. Wychowawca lub pedagog informuje o zdarzeniu rodziców ucznia, wzywa ich do szkoły i jeżeli jest to prawnie możliwe, oddaje przedmiot oraz sporządza notatkę w dokumentacji pedagoga szkoły.
- 6. W przypadku, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie, że jest to narkotyk, substancja lub przedmiot zagrażający zdrowiu i życiu dyrektor szkoły, pedagog lub interweniujący nauczyciel wzywa policję
Wypadek podczas zajęć szkolnych, zajęć pozalekcyjnych oraz podczas przerw śródlekcyjnych
Wypadek ucznia – nagłe zdarzenie powodujące uraz, wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w czasie pozostawania ucznia pod opieką szkoły: na terenie szkoły lub poza terenem szkoły (wycieczki, wyjścia pod opieką nauczycieli, „zielona szkoła” itp.).
- 1. Nauczyciel będący świadkiem wypadku niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, udziela pierwszej pomocy, a w razie zagrożenia zdrowia i życia wzywa pogotowie ratunkowe.
- 2. Nauczyciel o wypadku niezwłocznie powiadamia rodziców ucznia, a w przypadku ciężkiego wypadku również dyrektora szkoły.
- 3. Nauczyciel informuje o okolicznościach wypadku dyrektora, który sporządza protokół wypadku.
- 4. Jeżeli wypadek został spowodowany niesprawnością techniczną pomieszczenia lub urządzeń, miejsce wypadku pozostawia się nienaruszone i wyprowadza pozostałe dzieci z pomieszczenia. Dyrektor zabezpiecza je do czasu dokonania oględzin.
- 5. O każdym wypadku ciężkim dyrektor szkoły zawiadamia niezwłocznie organ prowadzący i współpracującego ze szkołą pracownika służby BHP.
- 6. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym dyrektor szkoły zawiadamia niezwłocznie prokuratora, policję i kuratora oświaty.
- 5. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, dyrektor szkoły zawiadamia niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.
- 6. Jeżeli wypadek zdarzył się w czasie wyjścia, imprezy organizowanej poza terenem szkoły, wszystkie stosowne decyzje podejmuje opiekun grupy/kierownik wycieczki i odpowiada za nie.
Nagła niedyspozycja zdrowotna ucznia, zasłabnięcie
Nagła niedyspozycja zdrowotna ucznia – gorączka, dolegliwości żołądkowe, dolegliwości bólowe, duszności, krótkotrwałe omdlenia i zasłabnięcia.
- 1. Nauczyciel prowadzący zajęcia lub nauczyciel dyżurujący dokonuje wstępnej oceny sytuacji, zapewnia uczniowi opiekę i udziela pierwszej pomocy, a w razie potrzeby informuje dyrekcje szkoły poprzez wyznaczonego ucznia .
- 2. Dyrektor powiadamia rodziców/prawnych opiekunów i ustala sposób odebrania dziecka ze szkoły.
- 3. Do momentu odebrania przez rodziców lub przyjazdu pogotowia uczeń pozostaje pod opieką nauczyciela lub innej osoby wyznaczonej przez dyrektora szkoły.
- 4. W przypadku, gdy istnieje obawa, że zagrożone jest zdrowie i życie dziecka nauczyciel wzywa pogotowie ratunkowe, zawiadamia dyrektora szkoły, rodziców ucznia.
Używanie przez uczniów substancji odurzających i uzależniających ( nikotyna, alkohol, narkotyki, leki psychotropowe, tzw. dopalacze itp.
Postępowanie w sytuacji podejrzenia, że uczeń znajduje się pod wpływem alkoholu lub środków odurzających
- 1. Nauczyciel odizolowuje ucznia od innych dzieci .
- 2. Nauczyciel informuje o zdarzeniu pedagoga, wychowawcę lub dyrektora szkoły.
- 3. Pedagog, wychowawca lub dyrektor informuje rodziców ucznia i wzywa do szkoły. W przypadku odmowy przyjazdu rodziców lub niemożności skontaktowania się z rodzicami, zawiadamia policję.
- 4. W przypadku istnienia podejrzenia o zagrożeniu zdrowia i życia ucznia pedagog lub dyrektor szkoły wzywa karetkę pogotowia i policję.
- 5. Pedagog odnotowuje zdarzenie w dokumentacji pedagoga szkoły.
- 6. Wychowawca i pedagog przeprowadzają rozmowy z uczniem i jego rodzicami. Rozmowa obejmuje informacje o ustalonych okolicznościach zdarzenia, konsekwencjach zażywania środków odurzających, formie ukarania ucznia.
- 7. W uzasadnionym przypadku pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły powiadamia policję.
Postępowanie w sytuacji posiadania bądź stwierdzenia palenia tytoniu przez ucznia
- 1. Nauczyciel nakazuje uczniowi zwrot tytoniu i informuje o zdarzeniu wychowawcę klasy.
- 2. Wychowawca powiadamia o zdarzeniu rodziców ucznia oraz odnotowuje fakt w dokumentacji pedagoga szkoły.
- 3. Wychowawca w porozumieniu z pedagogiem przeprowadza rozmowy z uczniem i jego rodzicami. Rozmowa obejmuje informacje o ustalonych okolicznościach zdarzenia, konsekwencjach palenia tytoniu, formie ukarania ucznia.
Ucieczka ucznia ze szkoły w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
- 1. Nauczyciel, który stwierdził fakt ucieczki ucznia odnotowuje nieobecność w dzienniku lekcyjnym i powiadamia telefonicznie rodziców ucznia. O zaistniałym fakcie informuje wychowawcę klasy.
- 2. Wychowawca przeprowadza rozmowy z uczniem i jego rodzicami i odnotowuje ten fakt w dokumentacji pedagoga szkolnego. Rozmowa ma na celu ustalenie przyczyn ucieczki z lekcji oraz przekazanie informacji o konsekwencjach takiego postępowania i formie ukarania ucznia.
- 3. W przypadku utrudnionego kontaktu z rodzicami ucznia wychowawca wzywa ich do szkoły listem poleconym, którego kserokopię zachowuje.
- 4. Jeżeli problem powtarza się, wychowawca informuje pedagoga szkolnego, który przeprowadza ponowną rozmowę z uczniem i jego rodzicami.
- 5. W przypadku braku poprawy zachowania lub braku zainteresowania ze strony rodziców pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły podejmuje inne, przewidziane prawem czynności.
- 6. Powtarzające się ucieczki pedagog zgłasza do sądu rodzinnego.
Oddalenie się ucznia od grupy w czasie wycieczki szkolnej na terenie wsi i poza miejscem zamieszkania
1. Opiekun grupy/ kierownik wycieczki ustala okoliczności oddalenia i podejmuje
natychmiastowe poszukiwania zaginionego ucznia:
a) poza miejscem zamieszkania poszukiwanie podejmuje kierownik wycieczki, a grupa z opiekunami pozostaje w ustalonym miejscu
b) w miejscu zamieszkania opiekun grupy telefonicznie informuje dyrekcję szkoły, która deleguje osobę do doprowadzenia grupy do szkoły, a opiekun podejmuje poszukiwania.
2. Po odnalezieniu ucznia opiekun grupy/ kierownik wycieczki:
- wyjaśnia przyczyny, które doprowadziły do takiej sytuacji,
- uświadamia odnalezionej osobie konsekwencje jej zachowania,
- jeśli oddalenie było nieświadome, przypomina regulamin wycieczki i udziela uczniowi upomnienia,
- jeśli oddalenie było świadome – przypomina regulamin wycieczki i informuje ucznia o sposobie ukarania,
- informuje rodziców
3. Jeśli poszukiwania ucznia są bezskuteczne, opiekun/kierownik grupy informuje policję, dyrektora szkoły i rodziców.
4. Jeśli oddalenie od grupy będzie się powtarzało, uczestnictwo ucznia w następnej
imprezie turystycznej zostaje zawieszone.
Nieodebrane dziecko ze świetlicy szkolnej przez rodziców i samowolne oddalenie się dziecka ze świetlicy
Samowolne oddalenie się dziecka ze świetlicy
- 1. Nauczyciel świetlicy ustala okoliczności oddalenia i podejmuje natychmiastowe poszukiwania zaginionego ucznia, odnotowuje w dokumentacji jego nieobecność. W przypadku, jeśli pełni opiekę jednoosobowo, powiadamia o fakcie dyrekcję szkoły.
2. Po odnalezieniu ucznia nauczyciel udziela mu upomnienia i informuje o
konsekwencjach złamania zasad regulaminu oraz informuje o zaistniałym fakcie
rodzicóworaz wychowawcę klasy.
3. W przypadku nieodnalezienia dziecka nauczyciel świetlicy informuje o fakcie
dyrektora szkoły, rodziców.
4. Jeśli dalsze poszukiwania podjęte przez szkołę i rodziców nie przynoszą oczekiwanego rezultatu, dyrektor szkoły powiadamia policję.
5. Jeżeli zachowanie powtarza się nauczyciel świetlicy informuje pedagoga i
wychowawcę klasy, którzy w porozumieniu z rodzicami podejmują działania zapobiegawcze.
Uczeń nieodebrany ze świetlicy
1. Nauczyciel świetlicy kontaktuje się telefonicznie z rodzicami/opiekunami prawnymi
dziecka, ustala przyczyny zdarzenia i zapewnia dziecku opiekę do czasu ich przybycia.
2. Nauczyciel świetlicy przypomina rodzicom/opiekunom prawnym, że są zobowiązani
do punktualnego odbioru dziecka ze świetlicy.
3. W przypadku braku kontaktu z rodzicami nauczyciel
informuje dyrektora.
4. W przypadku braku kontaktu z rodzicami powiadamia policję, zapewniając dziecku opiekę do czasu jej przyjazdu.
5. Jeżeli sytuacja powtarza się nauczyciel świetlicy informuje pedagoga i dyrektora
szkoły, którzy rozpoznają sytuację i podejmują dalsze przewidziane prawem działania.
Brak kontaktu z rodzicami ucznia
1. W przypadku, gdy rodzic/opiekun prawny nie kontaktuje się z wychowawcą w czasie
wyznaczonym, wychowawca prosi rodzica o przybycie do szkoły, wykorzystując różne formy nawiązywania kontaktu z rodzicem: wpis do zeszytu wychowawczego, kontakt telefoniczny, wizyta w domu. Podjęte działania dokumentuje w dzienniku lekcyjnym.
2. W przypadku braku reakcji ze strony rodzica wychowawca
wysyła list polecony za potwierdzeniem odbioru.
3. W przypadku, gdy rodzic nadal nie reaguje na wezwanie,
wychowawca w porozumieniu z pedagogiem i dyrektorem szkoły podejmuje dalsze przewidziane prawem działania.
Zachowanie uniemożliwiające prowadzenie lekcji ( wulgarne zachowanie w stosunku do rówieśników i nauczycieli, głośne rozmowy, chodzenie po sali, brak reakcji na polecenia nauczyciela itp.)
- Nauczyciel prowadzący zajęcia upomina słownie ucznia, przeprowadza z nim rozmowę, a w przypadku braku reakcji, informuje o zachowaniu rodziców ucznia osobiście lub wpisując odpowiednią notatkę do zeszytu korespondencji lub zeszytu przedmiotowego. Na kolejnej lekcji kontroluje fakt zapoznania się rodzica z notatką.
- W sytuacji wymagającej natychmiastowej interwencji innych osób nauczyciel powiadamia pedagoga lub dyrektora szkoły poprzez skierowanie do gabinetu dyrektora ucznia z klasy.
- Nauczyciel prowadzący zajęcia informuje o zdarzeniu wychowawcę oraz pedagoga i sporządza odpowiednią notatkę w dzienniku lekcyjnym.
- Wychowawca i pedagog przeprowadzają rozmowę z uczniem oraz jego rodzicami i wymierza kary zgodnie z WSO.
- W przypadku braku poprawy zachowania wychowawca w porozumieniu i w obecności nauczyciela prowadzącego i pedagoga przeprowadza rozmowę z uczniem oraz jego rodzicami. W przypadkach trudnych konsultuje się z zespołem wychowawczym w celu podjęcia działań zmierzających do zdyscyplinowania ucznia.
Postępowanie w sytuacji zachowania agresywnego wobec uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz osób przebywających w szkole
Zachowania agresywne uczniów i innych osób nieletnich w stosunku do rówieśników
1. Nauczyciel szkoły przerywa zachowanie agresywne, którego jest świadkiem
i jeżeli jest taka możliwość przeprowadza wstępną rozmowę z uczniem i ustala
okoliczności zdarzenia.
2. Nauczyciel informuje wychowawcę o zdarzeniu i wstępnych ustaleniach, a w
uzasadnionych przypadkach pedagoga.
3. Wychowawca przeprowadza rozmowę z uczniem, sporządza notatkę w dzienniku lekcyjnym
i wymierza karę stosowną do zaistniałej sytuacji.
4. Wychowawca informuje poprzez wpis do zeszytu informacyjnego rodziców ucznia o zdarzeniu i formie wymierzonej kary.
5. Jeżeli zachowania agresywne powtarzają się, wychowawca informuje pedagoga szkolnego,
który podejmuje inne działania:
- przeprowadza rozmowę interwencyjną w obecności rodziców i policjanta ds. nieletnich,
- wnioskuje o zwołanie zespołu wychowawczego, który ustali dalszą strategię działań. Pedagog sporządza z podjętych działań notatki umieszczone w dokumentacji pedagoga.
6. W sytuacji, kiedy uczeń w dalszym ciągu stwarza zagrożenie dla innych uczniów,
pedagog szkolny w porozumieniu z dyrektorem szkoły i wychowawcą ucznia kieruje
wniosek do sądu rodzinnego o zastosowanie środka wychowawczego zapobiegającego
demoralizacji ucznia.
Postępowanie wobec ucznia - sprawcy czynu karalnego lub przestępstwa, (rozbój, uszkodzenie ciała, itp.)
- 1. Nauczyciel niezwłocznie informuje o zdarzeniu pedagoga oraz dyrektora szkoły i jeśli jest to możliwe, zatrzymuje i przekazuje sprawcę. Dyrektor szkoły wzywa policję.
- 2. Nauczyciel zabezpiecza ewentualne dowody przestępstwa lub przedmioty pochodzące z przestępstwa i przekazuje policji.
3. Pedagog w porozumieniu z nauczycielem lub wychowawcą ustala wstępnie
okoliczności czynu, świadków zdarzenia i przekazuje te informacje policji.
4. Pedagog powiadamia rodziców ucznia- sprawcy i sporządza notatkę w dokumentacji pedagoga.
5. Pedagog jest obecny podczas wykonywania czynności przez policję przewidzianych prawem.
6. W sytuacjach wyjątkowych( zagrożenie życia, nieobecność dyrekcji i pedagoga w
godzinach zajęć popołudniowych w szkole, zajęć poza szkołą) nauczyciel
bezzwłocznie powiadamia o przestępstwie ( zdarzeniu) policję.
Postępowania wobec ucznia, który stał się ofiarą czynu karalnego
1. Nauczyciel udziela pierwszej pomocy lub zapewnia jej udzielenie w razie konieczności karetkę pogotowia.
2. Nauczyciel niezwłocznie powiadamia dyrektora szkoły i pedagoga oraz rodziców ucznia.
3. Pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły powiadamia policję i ustala okoliczności i ewentualnych świadków zdarzenia. Uzyskane informacje przekazuje policji i rodzicom/prawnym opiekunom. Z podjętych działań sporządza notatkę umieszczoną w dokumentacji pedagoga.
Postępowanie w przypadku agresji ucznia wobec nauczyciela, pracownika szkoły, innych osób dorosłych przebywających w szkole.
1. Nauczyciel/ pracownik szkoły/ inna osoba informuje o zdarzeniu pedagoga lub dyrektora szkoły.
2. Pedagog ustala przebieg zajścia i świadków zdarzenia. Sporządza notatkę w dokumentacji pedagoga.
3. Pedagog wzywa do szkoły rodziców ucznia, informuje o
zdarzeniu i dalszym postępowaniu wobec ucznia.
4. W uzasadnionych przypadkach pedagog szkoły wnioskuje o zwołanie zespołu wychowawczego, który ustali dalszą strategię działań.
5. Zawiadomienie policji odbywa się na wniosek poszkodowanego.
6. W sytuacji wyjątkowej ( zagrożenia życia, nieobecności dyrektora, w godzinach zajęć
popołudniowych w szkole) nauczyciel/ pracownik szkoły zawiadamia niezwłocznie o zdarzeniu policję.
Postępowanie w przypadku agresywnego zachowania pracownika szkoły wobec ucznia
1. Po uzyskaniu informacji o zdarzeniu od ucznia/rodzica/pracownika szkoły, dyrektor szkoły przeprowadza niezwłocznie postępowanie wyjaśniające.
2. Dyrektor szkoły podejmuje przewidziane prawem działania wobec pracownika i informuje o nich rodziców ucznia.
3. Dyrektor sporządza z podjętych działań notatkę potwierdzoną podpisem rodzica i umieszczoną w dokumentacji zdarzeń.
Postępowanie w przypadku agresywnego zachowania rodziców i innych osób dorosłych
przebywających na terenie szkoły wobec uczniów
1. Nauczyciel/ pracownik szkoły podejmuje próbę przerwania zachowania agresywnego
i wstępnego rozpoznania okoliczności zdarzenia.
2. Nauczyciel/ pracownik szkoły powiadamia dyrektora szkoły o zaistniałej sytuacji.
3. W przypadku gdy osoba dorosła nie zaprzestała zachowania agresywnego, dyrektor
szkoły zawiadamia policję.
4. W sytuacji wyjątkowej ( zagrożenia życia, braku dyrekcji w godzinach zajęć
popołudniowych w szkole) nauczyciel/ pracownik szkoły niezwłocznie powiadamia policję.
Postępowanie wobec ofiar przemocy fizycznej i psychicznej w rodzinie
- 1. Nauczyciel, który podejrzewa, że uczeń jest ofiarą przemocy domowej informuje o tym fakcie wychowawcę, a ten pedagoga.
- 2. Wychowawca w porozumieniu z pedagogiem, w zależności od sytuacji, przeprowadza rozmowę z dzieckiem, podejmuje inne przewidziane prawem czynności zmierzające do rozpoznania sprawy.
- 3. Pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły przeprowadza rozmowę z rodzicami. Informuje o podejrzeniu stosowania przemocy wobec dziecka i niedostatecznej nad nim opieki oraz o konsekwencjach takiego postępowania i wskazuje formy pomocy.
4. Pedagog sporządza notatkę z przeprowadzonej rozmowy, którą podpisują również rodzice dziecka.
5. Jeżeli podejrzenia potwierdzają się lub istnieje uzasadniona obawa, że dziecko jest
ofiarą przemocy, pedagog informuje policję i sąd rodzinny. Sporządza notatkę w dokumentacji pedagoga. W przypadku rodziny objętej dozorem, o swoich podejrzeniach niezwłocznie informuje kuratora.
Postępowanie wobec ofiar i sprawców cyberprzemocy
- 1. Nauczyciel, któremu zgłoszony został przypadek cyberprzemocy, informuje o zdarzeniu wychowawcę, a ten pedagoga.
- 2. Wychowawca w porozumieniu z pedagogiem przeprowadza rozmowę z ofiarą
cyberprzemocy, udziela jej wsparcia i porady, ustala okoliczności zdarzenia i
ewentualnych świadków.
- 3. Wychowawca i pedagog przy udziale nauczyciela informatyki zabezpieczają dowody i
jeżeli to możliwe, ustalają tożsamość sprawcy cyberprzemocy.
- 4. Wychowawca w porozumieniu z pedagogiem informuje o zdarzeniu rodziców poszkodowanego i sprawcy ( jeżeli jest znany i nieletni).
- 5. Jeżeli sprawca cyberprzemocy jest uczniem szkoły, wychowawca postępuje zgodnie z zasadami oceny negatywnego zachowania zawartymi w WSO.
6. W innych przypadkach pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły zawiadamia policję. Sporządza notatkę przechowywaną w dokumentacji pedagoga.
7. Wychowawca i pedagog monitorują sytuację ucznia (ofiary), sprawdzając, czy nie są
wobec niego podejmowane działania przemocowe bądź odwetowe ze strony sprawcy.
Postępowanie w przypadku próby samobójczej (usiłowania lub zamiaru samobójczego) ucznia poza terenem szkoły.
1. Pracownik szkoły przekazuje informację wychowawcy klasy.
2. Wychowawca klasy zbiera wstępne informacje o okolicznościach zdarzenia, najlepiej od osób najbliższych, np. rodziców i informuje o zdarzeniu dyrektora szkoły.
3. Dyrektor szkoły zawiadamia organ prowadzący i nadzorujący szkołę. 4. Dyrektor powołuje zespół kryzysowy i wspólnie z zespołem ustala plan dalszych działań:
§ zdiagnozowanie sytuacji,
- § podjęcie działań interwencyjnych,
- § podjęcie współpracy instytucjonalnej.
5. Dyrektor zwołuje posiedzenie Rady Pedagogicznej i informuje o zaistniałej sytuacji - pod rygorem tajemnicy Rady Pedagogicznej - w celu podjęcia wspólnych oddziaływań oraz obserwacji zachowania ucznia oraz innych zagrożonych uczniów przez wszystkich nauczycieli.
6. Wychowawcy klasy przeprowadzają rozmowy z uczniami, w razie potrzeby korzystając z pomocy pedagoga szkolnego.
7. Wychowawca/pedagog szkolny wspierają ucznia po zamiarze lub usiłowaniu samobójstwa i jego rodziny poprzez:
- § udzielenie pomocy w uzyskaniu przez ucznia i jego rodzinę pomocy specjalistycznej,
- § realizację zaleceń zawartych we wskazaniach specjalistów opiekujących się dzieckiem,
- § zmobilizowanie rodziny, do udzielenia dziecku wsparcia i zapewnienia bezpieczeństwa,
- § objęcie ucznia opieką psychologiczno-pedagogiczną.
8. Pedagog/psycholog szkolny udzielają wsparcia uczniom klasy.
9. Wszyscy pracownicy szkoły zobowiązani są do stałego monitorowania zachowania ucznia w szkole (unikając nadmiernej kontroli) oraz niezwłocznego informowania pedagoga/psychologa szkolnego o niepokojących sygnałach.
10. Z mediami kontaktuje się wyłącznie dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba. Należy unikać umedialnienia problemu.
Postępowanie nauczycieli, wychowawców w przypadku próby samobójczej ucznia na terenie szkoły.
- Pracownik szkoły nie pozostawia ucznia samego!
- Niezwłocznie wzywa pedagoga
- Powiadamia dyrektora szkoły, pedagoga szkolnego oraz wychowawcę klasy.
- Wychowawca niezwłocznie powiadamia o zaistniałym zdarzeniu rodziców/opiekunów ucznia.
- Pedagog szkolny jeżeli zaistnieje taka konieczność, wzywa pomoc (pogotowie ratunkowe, policję).
- Dyrektor szkoły powiadamia organ prowadzący i nadzorujący szkołę.
- Dyrektor szkoły zwołuje zebranie zespołu kryzysowego i wspólnie z zespołem ustala plan dalszych działań:
- § zdiagnozowanie sytuacji,
§ podjęcie działań interwencyjnych,
- § podjęcie współpracy międzyinstytucjonalnej.
8. Dyrektor zwołuje posiedzenie Rady Pedagogicznej i informuje o zaistniałej sytuacji - pod rygorem tajemnicy Rady Pedagogicznej - w celu podjęcia wspólnych oddziaływań oraz obserwacji zachowania ucznia oraz innych zagrożonych uczniów przez wszystkich nauczycieli.
9. Pedagog szkolny wspiera ucznia po zamiarze lub usiłowaniu samobójstwa i jego rodzinę poprzez:
§ pomoc w uzyskaniu przez ucznia i jego rodzinę pomocy specjalistycznej,
- § otoczenie ucznia opieką,
- § nadzorowanie realizacji zaleceń zawartych we wskazaniach specjalistów opiekujących się uczniem,
- § objęcie ucznia opieką psychologiczno-pedagogiczną.
10. Pedagog szkolny podejmuje rozmowy z młodzieżą oraz przygotowują do rozmów wychowawców klas/nauczycieli.
11. Wszyscy pracownicy szkoły zobowiązani są do stałego monitorowania zachowania ucznia w szkole (unikając nadmiernej kontroli) oraz niezwłocznego informowania pedagoga szkolnego o niepokojących sygnałach.
12. Z mediami kontaktuje się wyłącznie dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba. Należy unikać umedialnienia problemu.
Postępowanie w przypadku dokonania przez ucznia samobójstwa.
1. Pracownik szkoły przekazuje uzyskane informacje dyrektorowi szkoły. Zawiadomienie organu prowadzącego i nadzorującego szkołę przez dyrektora szkoły.
2. Dyrektor szkoły powiadamia organ prowadzący i nadzorujący szkołę.
3. Dyrektor szkoły zwołuje zebranie zespołu kryzysowego i wspólnie z zespołem ustala plan dalszych działań.
4. Dyrektor szkoły informuje nauczycieli o zdarzeniu na posiedzeniu Rady Pedagogicznej. 5. Nauczyciele na pierwszych zajęciach w danym dniu informują o zdarzeniu uczniów na forum klasy poprzez odczytanie przygotowanej przez zespół kryzysowy pisemnej informacji.
6. Wychowawca/pedagog szkolny zapewniają pomoc zagrożonym uczniom zgodnie z wymienionymi kategoriami:
- § osoby najbliższe zmarłemu,
- § znajomi zmarłego, osoby podobne, które nie musiały znać osoby,
- § inni uczniowie zagrożeni.
7. Wychowawcy we współpracy z pedagogiem szkolnym podejmują działania profilaktyczne poprzez przekazanie 2-3 razy w ciągu roku szkolnego podczas kilkunastominutowych spotkań informacji o dostępnej pomocy (lista dostępnych placówek psychiatrycznych, poradni zdrowia psychicznego, poradni psychologiczno – pedagogicznej, ośrodka interwencji kryzysowej, organizacji pozarządowych z aktualnymi adresami i numerami telefonów zaufania) z podkreśleniem, że samobójstwu można zapobiec.
8. Z mediami kontaktuje się wyłącznie dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba. Należy za wszelką cenę unikać sensacyjnego rozgłosu i umedialnienia problemu. 9. Komunikaty należy ograniczać do minimum:
- § nie wspominać, nie opisywać metody samobójstwa i miejsca, w którym je popełniono, § unikać nadmiernych uproszczeń, podkreślać, że do tragedii doszło na skutek interakcji wielu czynników,
- § unikać przedstawiania samobójstwa jako metody radzenia sobie z problemami osobistymi takimi jak: zawód miłosny, konflikt z rodziną, rówieśnikami, rozwód rodziców, niepowodzenia szkolne, itp.,
- § unikać gloryfikowani ucznia, przedstawiając go jako męczennika, ofiary. Zamiast tego należy położyć nacisk na żałobę po śmierci samobójcy, cierpienie i trudne emocje u ludzi z najbliższego otoczenia - mniej mówimy o osobie więcej o konsekwencjach dla osób, które pozostały. Śmierć jest tym co przygnębia i obciąża
Postępowanie w przypadku, gdy po dziecko stawi się rodzic będący pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.
1. Nauczyciel odmawia przekazania ucznia rodzicowi, będącemu pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.
2. Wzywa w trybie natychmiastowym drugiego rodzica lub opiekuna prawnego ucznia.
3. Zawiadamia wychowawcę ucznia, pedagoga szkolnego lub dyrektora szkoły.
4. Jeżeli nie ma możliwości kontaktu z drugim rodzicem lub opiekunem prawnym ucznia, dyrektor szkoły wzywa policję.
5. Wychowawca wraz z pedagogiem szkolnym w następnym dniu wzywają rodziców ucznia w celu wyjaśnienia zdarzenia oraz omówienia poprawności funkcjonowania rodziny.
6. W przypadku stwierdzenia dysfunkcjonalności rodziny i braku właściwej opieki nad dzieckiem dyrektor szkoły powiadamia sąd rodzinny.