Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych oraz w przypadku zagrożenia ucznia demoralizacją  w Szkole Podstawowej w Sierakowie Śląskim

 

 

Sytuacje uznawane za kryzysowe, wymagające interwencji omówione w dokumencie.

  1. 1.      Zagrożenie pożarem, wybuchem i zatruciem.
  2. 2.      Stwierdzenie na terenie szkoły podejrzanych przedmiotów lub substancji.
  3. 3.      Obecność na terenie szkoły osób niepożądanych, zachowujących się niewłaściwie lub zwierząt zagrażających bezpieczeństwu uczniów.     
  4. 4.      Uszkodzenie mienia szkolnego.
  5. 5.      Kradzieże na terenie szkoły.
  6. 6.      Posiadanie przez uczniów narzędzi i środków niebezpiecznych.
  7. 7.      Wypadek podczas zajęć szkolnych, zajęć pozalekcyjnych oraz podczas przerw śródlekcyjnych.                                                                        
  8. 8.      Nagła niedyspozycja zdrowotna ucznia, zasłabnięcie                                                        
  9. 9.      Posiadanie i używanie środków odurzających( narkotyki, leki), alkoholu, papierosów.
  10. 10.  Oddalenie się ucznia od grupy w czasie wycieczki szkolnej na terenie miasta i poza miejscem zamieszkania.
  11. 11.  Nieodebrane dziecko ze świetlicy szkolnej przez rodziców i samowolne oddalenie się dziecka ze świetlicy.       
  12. 12.  Brak kontaktu z rodzicami dziecka.                                                                     
  13. 13.  Zachowanie uniemożliwiające prowadzenie lekcji ( wulgarne zachowanie w stosunku do rówieśników i nauczycieli, głośne rozmowy, chodzenie po sali, brak reakcji na plecenia nauczyciela itp.)
  14. 14.  Zachowania agresywne wobec uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz osób przebywających w szkole.
  15. 15.  Korzystanie z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych naterenie szkoły.                                                                                                                                      
  16. 16.   Pomoc ofiarom przemocy fizycznej i psychicznej oraz cyberprzemocy.
  17. 17.  Postępowanie w przypadku próby samobójczej (usiłowania lub zamiaru samobójczego) ucznia poza terenem szkoły.
  18. 18.  Postępowanie nauczycieli, wychowawców w przypadku próby samobójczej ucznia na terenie szkoły.
  19. 19.  Postępowanie w przypadku dokonania przez ucznia samobójstwa.
  20. 20.  Postępowanie w przypadku, gdy po dziecko stawi się rodzic będący pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.

 

 

Zagrożenie pożarem, wybuchem i zatruciem.

 

  1. 1.      Nauczyciel lub inny pracownik szkoły, będący świadkiem zdarzenia, ustala podstawowe okoliczności zagrożenia i ocenia wstępnie jego możliwe skutki.
  2. 2.      Nauczyciel lub inny pracownik szkoły podejmuje czynności mające na celu odizolowanie uczniów od źródła zagrożenia i w razie potrzeby udziela pierwszej pomocy osobom uczestniczącym w zdarzeniu.
  3. 3.      Nauczyciel lub inny pracownik szkoły powiadamia o zdarzeniu dyrektora szkoły  oraz kierownika do spraw gospodarczych.
  4. 4.      Dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba powiadamia o zdarzeniu odpowiednie służby ratunkowe ( Policję, Straż Pożarną, Pogotowie Ratunkowe).
  5. 5.      Osoby odpowiedzialne, wyznaczone przez dyrektora organizują ewakuację zgodnie z przepisami BHP i przeciwpożarowymi.

 

 

Stwierdzenie na terenie szkoły podejrzanych przedmiotów lub substancji nie będących w posiadaniu uczniów.

 

Za podejrzane należy uznać przedmioty lub substancje o nieznanym pochodzeniu, np. przypominające narkotyk, materiał wybuchowy, żrący, nieznaną substancję chemiczną. itp.

 

  1. 1.      Nauczyciel lub pracownik szkoły zabezpiecza tymczasowo dostęp uczniów do miejsca, w którym znaleziono przedmioty lub substancje podejrzane.
  2. 2.      Nauczyciel lub upoważniony pracownik szkoły zawiadamia dyrektora szkoły.
  3. 3.      Dyrektor szkoły oddelegowuje pracownika szkoły do zabezpieczenia miejsca zdarzenia do czasu przybycia odpowiednich służb.
  4. 4.      Dyrektor szkoły lub upoważniony pracownik szkoły zawiadamia odpowiednie służby: Policję, Straż Pożarną  i wydaje decyzję o ewentualnej ewakuacji uczniów z budynku szkoły.

 

Obecność na terenie szkoły osób niepożądanych, zachowujących się niewłaściwie lub zwierząt zagrażających bezpieczeństwu uczniów.

 

Zwierzę bez opieki właściciela na terenie szkoły.

 

  1. 1.      Nauczyciel lub pracownik szkoły będący świadkiem zdarzenia izoluje dzieci od zwierzęcia (dzieci nie wychodzą z klasy, a gdy są na boisku na polecenie nauczycieli dyżurujących wracają do budynku szkoły).
  2. 2.      Nauczyciel lub pracownik szkoły będący świadkiem zdarzenia zawiadamia pracownika obsługi.
  3. 3.      Pracownik obsługi informuje dyrekcję szkoły i  podejmują działania zmierzające do odizolowania zwierzęcia.

 

Osoby trzecie bezzasadnie przebywające na terenie szkoły lub osoby zachowujące się niewłaściwie na terenie szkoły

 

  1. Nauczyciel lub inny pracownik szkoły, który stwierdził bezzasadny fakt przebywania osoby trzeciej w szkole prosi o opuszczenie jej terenu, a w przypadku odmowy zawiadamia pracowników obsługi lub dyrektora szkoły.
  2. Nauczyciel lub inny pracownik szkoły, który stwierdził niewłaściwe zachowanie osoby trzeciej przebywającej w szkole stosuje słowne upomnienie, a w przypadku braku reakcji prosi o opuszczenie jej terenu  i zawiadamia o zdarzeniu dyrektora szkoły.
  3. W przypadku braku reakcji dyrektor szkoły zawiadamia Policję.        

 

Uszkodzenie lub zniszczenie mienia szkolnego

 

  1. 1.      Nauczyciel lub inny pracownik szkoły będący świadkiem zdarzenia podejmuje interwencję mającą na celu powstrzymanie dalszych działań sprawców, a następnie powiadamia wychowawcę lub pedagoga.
  2. 2.      W przypadku braku ustalenia sprawcy, osoba stwierdzająca uszkodzenie mienia ustala podstawowe okoliczności zdarzenia, a następnie informuje wychowawcę lub pedagoga.
  3. 3.      Wychowawca, a w przypadku jego nieobecności pedagog przeprowadza rozmowę dyscyplinującą ze sprawcą zdarzenia, ustala sposób jego ukarania i sporządza notatkę w dokumentacji pedagoga.
  4. 4.      Wychowawca lub pedagog informuje o zdarzeniu rodziców sprawcy i przekazuje sprawę  dyrektorowi, który ustala sposób i termin naprawienia szkody.
  5. 5.      W przypadku stwierdzenia dużej szkody pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji.

 

                                                                                              

Kradzieże na terenie szkoły

 

  1. 1.      Nauczyciel prowadzący zajęcia lub wychowawca, po otrzymaniu informacji od ucznia o kradzieży, przeprowadza z poszkodowanym i świadkami rozmowę w celu ustalenia okoliczności  zdarzenia.
  2. 2.      Nauczyciel  podejmuje działania zmierzające do zwrotu skradzionego mienia poszkodowanemu, z wyłączeniem jednak przeszukania domniemanego sprawcy.
  3. 3.      Nauczyciel, który podjął wstępną interwencję, przekazuje informację o zdarzeniu wychowawcy klasy poszkodowanego i sprawcy, a w przypadku jego nieobecności pedagogowi.
  4. 4.      Wychowawca lub pedagog, jeżeli istnieje taka konieczność, kontynuują wyjaśnianie okoliczności zdarzenia.
  5. 5.      Wychowawca lub pedagog przeprowadza rozmowę ze sprawcą zdarzenia oraz jego rodzicami. Rozmowa obejmuje informacje o ustalonych okolicznościach zdarzenia, ustalenie formy i terminu zwrotu skradzionego mienia , sposób ukarania sprawcy.

            6.  Wychowawca lub pedagog przeprowadza rozmowę z poszkodowanym i  jego

              Rodzicami przekazując ustalenia podjęte podczas spotkania ze sprawcą i jego rodzicami.

           7. W uzasadnionym przypadku pedagog i wychowawca w porozumieniu z dyrektorem szkoły podejmują decyzję o zawiadomieniu policji. O tym fakcie informują rodziców poszkodowanego i sprawcy.

 Postanowienia dodatkowe

  • Szkoła nie odpowiada za przedmioty wartościowe, nie związane z procesem dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńczym / np. telefony komórkowe, biżuterię, odtwarzacze MP3 i MP4, gry elektroniczne, zabawki , itp./.
  • Na lekcji wychowania fizycznego rzeczy  pozostawione są w szatni i zamykane na klucz, a uczniowie nie mają prawa podczas lekcji wchodzić do szatni.

Posiadanie przez uczniów narzędzi, przedmiotów i substancji niebezpiecznych oraz

substancji uzależniających

 

 Niebezpieczne narzędzia,  przedmioty i substancje:

Za przedmioty niebezpieczne uważa się: scyzoryki i noże, duże metalowe sygnety, łańcuchy, szpikulce, kije, lasery, gaz, straszaki broni, pałki gumowe lub plastikowe oraz inne niebezpieczne przedmioty, substancje chemiczne łatwopalne, wybuchowe i żrące, narkotyki, alkohol, nikotynę, leki psychotropowe, tzw. „dopalacze”.

 

  1. 1.      Nauczyciel lub inny pracownik szkoły, który jest świadkiem posiadania przez ucznia niedozwolonego narzędzia lub substancji, nakłania go do oddania niebezpiecznego przedmiotu i podejmuje działanie zmierzające do jego zabezpieczenia ( zachowując środki ostrożności deponuje w pokoju nauczycielskim lub gabinecie dyrektora)
  2. 2.      Jeżeli uczeń nie chce oddać przedmiotu lub substancji nauczyciel interweniujący natychmiast powiadamia wychowawcę, pedagoga, a w uzasadnionych sytuacjach dyrektora szkoły.
  3. 3.      Wychowawca bądź pedagog odbiera niebezpieczny przedmiot, przeprowadza rozmowę z uczniem wyjaśniając przyczyny przyniesienia tego przedmiotu, pouczając o grożącym niebezpieczeństwie oraz informując o sposobie ukarania.
  4. 4.      Wychowawca  lub pedagog informuje o zdarzeniu  rodziców  ucznia, wzywa ich do szkoły i jeżeli jest to prawnie możliwe, oddaje przedmiot  oraz  sporządza notatkę w dokumentacji pedagoga szkoły.
  5. 6.      W przypadku, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie, że jest to narkotyk, substancja lub przedmiot zagrażający  zdrowiu i życiu dyrektor szkoły, pedagog lub interweniujący nauczyciel wzywa policję

 

Wypadek podczas zajęć szkolnych, zajęć pozalekcyjnych oraz podczas przerw śródlekcyjnych

 

Wypadek ucznia – nagłe zdarzenie powodujące uraz, wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w czasie pozostawania ucznia pod opieką szkoły: na terenie szkoły lub poza terenem szkoły (wycieczki, wyjścia pod opieką nauczycieli, „zielona szkoła” itp.).

 

  1. 1.      Nauczyciel będący świadkiem wypadku niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, udziela pierwszej pomocy, a w razie zagrożenia zdrowia i życia wzywa pogotowie ratunkowe.
  2. 2.      Nauczyciel o wypadku niezwłocznie powiadamia rodziców ucznia, a w przypadku ciężkiego wypadku również dyrektora szkoły.
  3. 3.      Nauczyciel informuje o okolicznościach wypadku dyrektora, który sporządza protokół wypadku.
  4. 4.      Jeżeli wypadek został spowodowany niesprawnością techniczną pomieszczenia lub urządzeń, miejsce wypadku pozostawia się nienaruszone i wyprowadza pozostałe dzieci z pomieszczenia. Dyrektor zabezpiecza je do czasu dokonania oględzin.
  5. 5.      O każdym wypadku ciężkim dyrektor szkoły zawiadamia niezwłocznie organ prowadzący i współpracującego ze szkołą pracownika służby BHP.
  6. 6.      O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym dyrektor szkoły zawiadamia niezwłocznie prokuratora, policję i kuratora oświaty.
  7. 5.      O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, dyrektor szkoły zawiadamia niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.
  8. 6.      Jeżeli wypadek zdarzył się w czasie wyjścia, imprezy organizowanej poza terenem szkoły, wszystkie stosowne decyzje podejmuje opiekun grupy/kierownik wycieczki i odpowiada za nie.

 

Nagła niedyspozycja zdrowotna ucznia, zasłabnięcie

 

Nagła niedyspozycja zdrowotna ucznia – gorączka, dolegliwości żołądkowe, dolegliwości bólowe, duszności, krótkotrwałe omdlenia i zasłabnięcia

 

  1. 1.      Nauczyciel prowadzący zajęcia lub nauczyciel dyżurujący dokonuje wstępnej oceny sytuacji, zapewnia uczniowi opiekę i udziela pierwszej pomocy, a w razie potrzeby informuje dyrekcje szkoły poprzez wyznaczonego ucznia .
  2. 2.      Dyrektor  powiadamia rodziców/prawnych opiekunów i ustala sposób odebrania dziecka ze szkoły.
  3. 3.      Do momentu odebrania przez rodziców lub przyjazdu pogotowia uczeń pozostaje pod opieką nauczyciela lub innej osoby wyznaczonej przez dyrektora szkoły.
  4. 4.      W przypadku, gdy istnieje obawa, że zagrożone jest zdrowie i życie dziecka nauczyciel wzywa pogotowie ratunkowe, zawiadamia dyrektora szkoły, rodziców ucznia.

 

Używanie przez uczniów substancji odurzających i uzależniających ( nikotyna, alkohol, narkotyki, leki psychotropowe, tzw. dopalacze itp.

 

Postępowanie w sytuacji podejrzenia, że uczeń znajduje się pod wpływem alkoholu lub środków odurzających

 

  1. 1.      Nauczyciel odizolowuje ucznia od innych dzieci .
  2. 2.      Nauczyciel informuje o zdarzeniu pedagoga, wychowawcę lub dyrektora szkoły.
  3. 3.      Pedagog, wychowawca lub dyrektor informuje rodziców ucznia i wzywa do szkoły. W przypadku odmowy przyjazdu rodziców lub niemożności skontaktowania się z rodzicami, zawiadamia policję.
  4. 4.      W przypadku istnienia podejrzenia o zagrożeniu zdrowia i życia ucznia pedagog lub dyrektor szkoły wzywa karetkę pogotowia i policję.
  5. 5.      Pedagog odnotowuje zdarzenie w dokumentacji pedagoga szkoły.
  6. 6.      Wychowawca i pedagog przeprowadzają rozmowy z uczniem i jego rodzicami. Rozmowa obejmuje informacje o ustalonych okolicznościach zdarzenia, konsekwencjach zażywania środków odurzających, formie ukarania ucznia.
  7. 7.      W uzasadnionym przypadku pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły powiadamia policję.

 

Postępowanie w sytuacji posiadania bądź stwierdzenia palenia tytoniu przez ucznia

 

  1. 1.      Nauczyciel nakazuje uczniowi zwrot tytoniu i informuje o zdarzeniu wychowawcę klasy.
  2. 2.      Wychowawca powiadamia o zdarzeniu rodziców ucznia oraz odnotowuje fakt w dokumentacji pedagoga szkoły.
  3. 3.      Wychowawca w porozumieniu z pedagogiem przeprowadza rozmowy z uczniem i jego rodzicami. Rozmowa obejmuje informacje o ustalonych okolicznościach zdarzenia, konsekwencjach palenia tytoniu, formie ukarania ucznia.

 

Ucieczka ucznia ze szkoły w czasie zajęć lekcyjnych i  pozalekcyjnych

 

  1. 1.      Nauczyciel, który stwierdził fakt ucieczki ucznia odnotowuje nieobecność w dzienniku  lekcyjnym i powiadamia telefonicznie rodziców ucznia. O zaistniałym fakcie informuje wychowawcę klasy. 
  2. 2.      Wychowawca przeprowadza rozmowy z uczniem i jego rodzicami i odnotowuje ten fakt w dokumentacji pedagoga szkolnego. Rozmowa ma na celu ustalenie przyczyn ucieczki z lekcji oraz przekazanie informacji  o  konsekwencjach takiego postępowania i  formie ukarania ucznia.
  3. 3.      W przypadku utrudnionego kontaktu z rodzicami ucznia wychowawca wzywa  ich do szkoły listem poleconym, którego kserokopię zachowuje. 
  4. 4.      Jeżeli problem powtarza się, wychowawca informuje pedagoga szkolnego, który przeprowadza ponowną rozmowę z uczniem i jego rodzicami.
  5. 5.      W przypadku braku poprawy zachowania lub braku zainteresowania ze strony rodziców pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły podejmuje inne, przewidziane prawem czynności.
  6. 6.      Powtarzające się ucieczki pedagog zgłasza do sądu rodzinnego. 

 

Oddalenie się ucznia od grupy w czasie wycieczki szkolnej na terenie wsi i poza miejscem zamieszkania

 

          1. Opiekun grupy/ kierownik wycieczki ustala okoliczności oddalenia i podejmuje

               natychmiastowe poszukiwania zaginionego ucznia:

a)      poza miejscem zamieszkania poszukiwanie podejmuje kierownik wycieczki, a grupa z opiekunami pozostaje w ustalonym miejscu

b)      w miejscu zamieszkania opiekun grupy telefonicznie informuje dyrekcję szkoły, która deleguje osobę do doprowadzenia grupy do szkoły, a opiekun podejmuje poszukiwania.

          2. Po odnalezieniu ucznia opiekun grupy/ kierownik wycieczki:

  • wyjaśnia przyczyny, które doprowadziły do takiej sytuacji,
  • uświadamia odnalezionej osobie konsekwencje jej zachowania,
  • jeśli oddalenie było nieświadome, przypomina regulamin wycieczki i udziela uczniowi upomnienia,
  • jeśli oddalenie było świadome – przypomina regulamin wycieczki i informuje ucznia o sposobie ukarania,
  • informuje  rodziców

3. Jeśli  poszukiwania ucznia są bezskuteczne, opiekun/kierownik grupy            informuje policję, dyrektora szkoły i rodziców.

          4. Jeśli oddalenie od grupy będzie się powtarzało, uczestnictwo ucznia w następnej

               imprezie  turystycznej zostaje zawieszone.

 

 

Nieodebrane dziecko ze świetlicy szkolnej przez rodziców i samowolne oddalenie się dziecka ze świetlicy

 

  Samowolne oddalenie się dziecka ze świetlicy   

 

  1. 1.      Nauczyciel świetlicy ustala okoliczności oddalenia i podejmuje natychmiastowe poszukiwania zaginionego ucznia, odnotowuje w dokumentacji jego nieobecność. W przypadku, jeśli pełni opiekę jednoosobowo, powiadamia o fakcie dyrekcję szkoły.         

       2. Po odnalezieniu ucznia nauczyciel udziela mu upomnienia i informuje o

           konsekwencjach złamania zasad regulaminu oraz  informuje o zaistniałym fakcie

           rodzicóworaz wychowawcę klasy.

         3. W przypadku nieodnalezienia dziecka nauczyciel świetlicy informuje o fakcie

   dyrektora szkoły, rodziców.

         4. Jeśli dalsze poszukiwania podjęte przez szkołę i rodziców nie przynoszą            oczekiwanego rezultatu, dyrektor szkoły powiadamia policję.

       5. Jeżeli zachowanie powtarza się nauczyciel świetlicy informuje pedagoga i 

 wychowawcę klasy, którzy w porozumieniu z rodzicami podejmują działania          zapobiegawcze.

 

                                          Uczeń nieodebrany ze świetlicy

          1. Nauczyciel świetlicy kontaktuje się telefonicznie z  rodzicami/opiekunami prawnymi

 dziecka, ustala przyczyny zdarzenia i zapewnia dziecku opiekę do czasu ich     przybycia.

          2. Nauczyciel świetlicy przypomina rodzicom/opiekunom prawnym, że są zobowiązani

               do  punktualnego odbioru dziecka ze świetlicy. 

          3.  W przypadku braku kontaktu z rodzicami nauczyciel

               informuje dyrektora.

4. W przypadku braku kontaktu z rodzicami powiadamia policję, zapewniając dziecku opiekę do czasu jej przyjazdu.

       5. Jeżeli sytuacja powtarza się nauczyciel świetlicy informuje pedagoga i dyrektora

   szkoły, którzy rozpoznają sytuację i podejmują dalsze przewidziane prawem działania.  

 

             Brak kontaktu z rodzicami ucznia

 

    1. W przypadku, gdy rodzic/opiekun prawny nie kontaktuje się z wychowawcą w czasie

wyznaczonym, wychowawca prosi rodzica o przybycie do szkoły, wykorzystując różne formy nawiązywania kontaktu z rodzicem: wpis do zeszytu wychowawczego, kontakt telefoniczny, wizyta w domu. Podjęte działania dokumentuje w dzienniku lekcyjnym.

    2. W przypadku braku reakcji ze strony rodzica wychowawca

        wysyła list polecony za potwierdzeniem odbioru.   

    3. W przypadku, gdy rodzic  nadal nie reaguje na wezwanie,

wychowawca w porozumieniu z pedagogiem i dyrektorem szkoły podejmuje dalsze przewidziane prawem działania.

 

Zachowanie uniemożliwiające prowadzenie lekcji ( wulgarne zachowanie w stosunku do rówieśników i nauczycieli, głośne rozmowy, chodzenie po sali, brak reakcji na polecenia nauczyciela itp.)

 

  1. Nauczyciel prowadzący zajęcia upomina słownie ucznia, przeprowadza z nim rozmowę, a w przypadku braku reakcji, informuje o zachowaniu rodziców ucznia osobiście lub wpisując odpowiednią notatkę do zeszytu korespondencji lub zeszytu przedmiotowego. Na kolejnej lekcji kontroluje fakt zapoznania się rodzica z notatką.
  2.  W sytuacji wymagającej natychmiastowej interwencji innych osób nauczyciel powiadamia pedagoga lub dyrektora szkoły poprzez skierowanie do gabinetu dyrektora  ucznia z klasy.
  3. Nauczyciel prowadzący zajęcia informuje o zdarzeniu wychowawcę  oraz pedagoga i sporządza odpowiednią notatkę w dzienniku lekcyjnym.
  4. Wychowawca i pedagog przeprowadzają rozmowę z uczniem oraz jego rodzicami i wymierza kary zgodnie z WSO.
  5. W przypadku braku poprawy zachowania wychowawca w porozumieniu  i w obecności nauczyciela prowadzącego i pedagoga przeprowadza rozmowę z uczniem oraz jego rodzicami. W przypadkach trudnych konsultuje się z zespołem wychowawczym w celu podjęcia działań zmierzających do zdyscyplinowania ucznia.

 

Postępowanie w sytuacji zachowania agresywnego wobec uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz osób przebywających w szkole

 

Zachowania agresywne uczniów i innych osób nieletnich w stosunku do rówieśników

  

       1. Nauczyciel szkoły przerywa zachowanie agresywne, którego jest świadkiem

            i jeżeli jest taka możliwość przeprowadza wstępną rozmowę z uczniem i ustala

           okoliczności zdarzenia.         

2. Nauczyciel informuje wychowawcę o zdarzeniu i wstępnych ustaleniach, a w

    uzasadnionych przypadkach pedagoga.

3. Wychowawca przeprowadza rozmowę z uczniem, sporządza notatkę w dzienniku lekcyjnym

     i wymierza karę stosowną do zaistniałej sytuacji.

4. Wychowawca informuje poprzez wpis do zeszytu informacyjnego rodziców ucznia o zdarzeniu i formie wymierzonej kary.

5.  Jeżeli zachowania agresywne powtarzają się, wychowawca informuje pedagoga szkolnego, 

     który podejmuje inne działania:

  • przeprowadza rozmowę interwencyjną w obecności rodziców i policjanta ds. nieletnich,
  • wnioskuje o zwołanie zespołu wychowawczego, który ustali dalszą strategię działań. Pedagog sporządza z podjętych działań notatki umieszczone w dokumentacji pedagoga.

 6.  W sytuacji, kiedy  uczeń w dalszym ciągu stwarza zagrożenie dla innych uczniów,

       pedagog szkolny w porozumieniu z dyrektorem szkoły i wychowawcą ucznia kieruje

       wniosek do sądu rodzinnego o zastosowanie środka  wychowawczego zapobiegającego

      demoralizacji ucznia.

 

Postępowanie wobec ucznia - sprawcy czynu karalnego lub przestępstwa, (rozbój, uszkodzenie ciała, itp.)

 

  1. 1.      Nauczyciel niezwłocznie informuje o zdarzeniu  pedagoga oraz dyrektora szkoły i  jeśli   jest to możliwe, zatrzymuje i przekazuje sprawcę. Dyrektor szkoły wzywa policję.
  2. 2.      Nauczyciel zabezpiecza ewentualne dowody przestępstwa lub przedmioty pochodzące z przestępstwa i przekazuje policji. 

     3. Pedagog w porozumieniu z nauczycielem lub wychowawcą ustala wstępnie

      okoliczności czynu, świadków zdarzenia i przekazuje te informacje policji.

4. Pedagog  powiadamia rodziców  ucznia- sprawcy i sporządza notatkę w dokumentacji pedagoga.              

5. Pedagog jest obecny podczas wykonywania czynności przez policję przewidzianych         prawem.

  6. W sytuacjach wyjątkowych( zagrożenie życia, nieobecność dyrekcji i pedagoga w

       godzinach zajęć popołudniowych w szkole, zajęć poza szkołą) nauczyciel

       bezzwłocznie  powiadamia  o przestępstwie ( zdarzeniu) policję.

 

Postępowania wobec ucznia, który stał się ofiarą czynu karalnego

 

 1. Nauczyciel udziela pierwszej pomocy lub zapewnia jej udzielenie w razie konieczności karetkę pogotowia.

 2. Nauczyciel niezwłocznie powiadamia dyrektora szkoły i pedagoga oraz rodziców ucznia. 

 3. Pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły powiadamia policję i ustala okoliczności i ewentualnych świadków zdarzenia. Uzyskane informacje przekazuje policji i rodzicom/prawnym opiekunom. Z podjętych działań sporządza notatkę umieszczoną w dokumentacji pedagoga.

 

Postępowanie w przypadku agresji ucznia wobec nauczyciela, pracownika szkoły, innych osób dorosłych przebywających w szkole.

 

 1. Nauczyciel/ pracownik szkoły/ inna osoba informuje o zdarzeniu pedagoga lub dyrektora szkoły.

2. Pedagog ustala przebieg zajścia i świadków zdarzenia. Sporządza notatkę w    dokumentacji pedagoga.

 3. Pedagog wzywa do szkoły rodziców ucznia, informuje o

     zdarzeniu i dalszym postępowaniu wobec ucznia.

 4. W uzasadnionych przypadkach pedagog szkoły wnioskuje o zwołanie zespołu wychowawczego, który ustali dalszą strategię działań.

 5.  Zawiadomienie policji odbywa się na wniosek poszkodowanego.

 6. W sytuacji wyjątkowej ( zagrożenia życia, nieobecności dyrektora,  w godzinach zajęć

    popołudniowych w szkole) nauczyciel/ pracownik szkoły zawiadamia niezwłocznie o zdarzeniu policję.

 

Postępowanie w przypadku agresywnego zachowania pracownika szkoły wobec ucznia

 

 1. Po uzyskaniu informacji o zdarzeniu od ucznia/rodzica/pracownika szkoły, dyrektor szkoły przeprowadza niezwłocznie postępowanie wyjaśniające.

2. Dyrektor szkoły podejmuje przewidziane prawem działania wobec pracownika i informuje o nich rodziców ucznia.

3. Dyrektor sporządza z podjętych działań notatkę potwierdzoną podpisem rodzica i umieszczoną w dokumentacji zdarzeń.

 

Postępowanie w przypadku agresywnego  zachowania rodziców i innych osób dorosłych

przebywających na terenie szkoły wobec uczniów

 

        1.  Nauczyciel/ pracownik szkoły podejmuje próbę przerwania zachowania  agresywnego

             i wstępnego rozpoznania okoliczności zdarzenia.

  2.  Nauczyciel/ pracownik szkoły powiadamia dyrektora szkoły o zaistniałej sytuacji.

  3.  W przypadku gdy osoba dorosła nie zaprzestała zachowania agresywnego, dyrektor

       szkoły zawiadamia policję.

  4.  W sytuacji wyjątkowej ( zagrożenia życia, braku dyrekcji w godzinach zajęć

       popołudniowych w szkole) nauczyciel/ pracownik szkoły niezwłocznie powiadamia policję.

 

Postępowanie wobec ofiar przemocy fizycznej i psychicznej w rodzinie

 

  1. 1.      Nauczyciel, który podejrzewa, że uczeń jest ofiarą przemocy domowej informuje o tym fakcie wychowawcę, a ten pedagoga.
  2. 2.      Wychowawca w porozumieniu z pedagogiem,  w zależności od sytuacji, przeprowadza rozmowę z dzieckiem, podejmuje inne przewidziane prawem czynności zmierzające do rozpoznania sprawy.
  3. 3.      Pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły przeprowadza rozmowę z rodzicami. Informuje o podejrzeniu stosowania przemocy wobec dziecka i niedostatecznej nad nim opieki oraz o konsekwencjach takiego postępowania i wskazuje formy pomocy.

     4. Pedagog sporządza notatkę z przeprowadzonej rozmowy, którą podpisują również  rodzice dziecka.  

5. Jeżeli  podejrzenia potwierdzają się lub istnieje uzasadniona obawa, że dziecko jest

  ofiarą przemocy,  pedagog informuje  policję i sąd rodzinny. Sporządza notatkę w dokumentacji pedagoga. W przypadku rodziny objętej dozorem, o swoich podejrzeniach niezwłocznie informuje kuratora.

  

 Postępowanie wobec ofiar i sprawców cyberprzemocy

 

  1. 1.      Nauczyciel, któremu zgłoszony został przypadek cyberprzemocy, informuje o zdarzeniu wychowawcę, a ten pedagoga.
  2. 2.      Wychowawca w porozumieniu z  pedagogiem przeprowadza rozmowę z ofiarą

           cyberprzemocy, udziela jej wsparcia i porady, ustala okoliczności zdarzenia i

            ewentualnych świadków.

  1. 3.      Wychowawca i pedagog przy udziale nauczyciela informatyki zabezpieczają dowody i

           jeżeli to możliwe, ustalają tożsamość sprawcy cyberprzemocy.

  1. 4.      Wychowawca w porozumieniu z pedagogiem  informuje o zdarzeniu rodziców poszkodowanego i sprawcy ( jeżeli jest znany i nieletni).
  2. 5.      Jeżeli sprawca cyberprzemocy jest uczniem szkoły, wychowawca postępuje zgodnie z zasadami oceny negatywnego zachowania zawartymi w WSO.

6.  W innych  przypadkach pedagog w  porozumieniu z dyrektorem szkoły zawiadamia policję. Sporządza notatkę przechowywaną w dokumentacji pedagoga.

     7. Wychowawca i pedagog monitorują sytuację ucznia (ofiary), sprawdzając, czy nie są

           wobec niego podejmowane działania przemocowe bądź odwetowe ze strony sprawcy.

 

Postępowanie w przypadku próby samobójczej (usiłowania lub zamiaru samobójczego) ucznia poza terenem szkoły.

1. Pracownik szkoły przekazuje informację wychowawcy klasy.

2. Wychowawca klasy zbiera wstępne informacje o okolicznościach zdarzenia, najlepiej od osób najbliższych, np. rodziców i informuje o zdarzeniu dyrektora szkoły.

3. Dyrektor szkoły zawiadamia organ prowadzący i nadzorujący szkołę. 4. Dyrektor powołuje zespół kryzysowy i wspólnie z zespołem ustala plan dalszych działań:

 § zdiagnozowanie sytuacji,

  • § podjęcie działań interwencyjnych,
  • § podjęcie współpracy instytucjonalnej.

5. Dyrektor zwołuje posiedzenie Rady Pedagogicznej i informuje o zaistniałej sytuacji - pod rygorem tajemnicy Rady Pedagogicznej - w celu podjęcia wspólnych oddziaływań oraz obserwacji zachowania ucznia oraz innych zagrożonych uczniów przez wszystkich nauczycieli.

6. Wychowawcy klasy przeprowadzają rozmowy z uczniami, w razie potrzeby korzystając z pomocy pedagoga szkolnego.

7. Wychowawca/pedagog szkolny wspierają ucznia po zamiarze lub usiłowaniu samobójstwa i jego rodziny poprzez:

  • § udzielenie pomocy w uzyskaniu przez ucznia i jego rodzinę pomocy specjalistycznej,
  • § realizację zaleceń zawartych we wskazaniach specjalistów opiekujących się dzieckiem,
  • § zmobilizowanie rodziny, do udzielenia dziecku wsparcia i zapewnienia bezpieczeństwa,
  • § objęcie ucznia opieką psychologiczno-pedagogiczną.

8. Pedagog/psycholog szkolny udzielają wsparcia uczniom klasy.

9. Wszyscy pracownicy szkoły zobowiązani są do stałego monitorowania zachowania ucznia w szkole (unikając nadmiernej kontroli) oraz niezwłocznego informowania pedagoga/psychologa szkolnego o niepokojących sygnałach.

10. Z mediami kontaktuje się wyłącznie dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba. Należy unikać umedialnienia problemu.

Postępowanie nauczycieli, wychowawców w przypadku próby samobójczej ucznia na terenie szkoły.

  1. Pracownik szkoły nie pozostawia ucznia samego!
  2. Niezwłocznie wzywa pedagoga
  3. Powiadamia dyrektora szkoły, pedagoga szkolnego oraz wychowawcę klasy.
  4. Wychowawca niezwłocznie powiadamia o zaistniałym zdarzeniu rodziców/opiekunów ucznia.
  5. Pedagog szkolny jeżeli zaistnieje taka konieczność, wzywa pomoc (pogotowie ratunkowe, policję).
  6. Dyrektor szkoły powiadamia organ prowadzący i nadzorujący szkołę.
  7. Dyrektor szkoły zwołuje zebranie zespołu kryzysowego i wspólnie z zespołem ustala plan dalszych działań:
  • § zdiagnozowanie sytuacji,

 § podjęcie działań interwencyjnych,

  • § podjęcie współpracy międzyinstytucjonalnej.

8. Dyrektor zwołuje posiedzenie Rady Pedagogicznej i informuje o zaistniałej sytuacji - pod rygorem tajemnicy Rady Pedagogicznej - w celu podjęcia wspólnych oddziaływań oraz obserwacji zachowania ucznia oraz innych zagrożonych uczniów przez wszystkich nauczycieli.

9. Pedagog szkolny wspiera ucznia po zamiarze lub usiłowaniu samobójstwa i jego rodzinę poprzez:

 § pomoc w uzyskaniu przez ucznia i jego rodzinę pomocy specjalistycznej,

  • § otoczenie ucznia opieką,
  • § nadzorowanie realizacji zaleceń zawartych we wskazaniach specjalistów opiekujących się uczniem,
  • § objęcie ucznia opieką psychologiczno-pedagogiczną.

10. Pedagog szkolny podejmuje rozmowy z młodzieżą oraz przygotowują do rozmów wychowawców klas/nauczycieli.

11. Wszyscy pracownicy szkoły zobowiązani są do stałego monitorowania zachowania ucznia w szkole (unikając nadmiernej kontroli) oraz niezwłocznego informowania pedagoga szkolnego o niepokojących sygnałach.

12. Z mediami kontaktuje się wyłącznie dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba. Należy unikać umedialnienia problemu.

Postępowanie w przypadku dokonania przez ucznia samobójstwa.

1. Pracownik szkoły przekazuje uzyskane informacje dyrektorowi szkoły. Zawiadomienie organu prowadzącego i nadzorującego szkołę przez dyrektora szkoły.

2. Dyrektor szkoły powiadamia organ prowadzący i nadzorujący szkołę.

3. Dyrektor szkoły zwołuje zebranie zespołu kryzysowego i wspólnie z zespołem ustala plan dalszych działań.

4. Dyrektor szkoły informuje nauczycieli o zdarzeniu na posiedzeniu Rady Pedagogicznej. 5. Nauczyciele na pierwszych zajęciach w danym dniu informują o zdarzeniu uczniów na forum klasy poprzez odczytanie przygotowanej przez zespół kryzysowy pisemnej informacji.

6. Wychowawca/pedagog szkolny zapewniają pomoc zagrożonym uczniom zgodnie z wymienionymi kategoriami:

  • § osoby najbliższe zmarłemu,
  • § znajomi zmarłego, osoby podobne, które nie musiały znać osoby,
  • § inni uczniowie zagrożeni.

7. Wychowawcy we współpracy z pedagogiem szkolnym podejmują działania profilaktyczne poprzez przekazanie 2-3 razy w ciągu roku szkolnego podczas kilkunastominutowych spotkań informacji o dostępnej pomocy (lista dostępnych placówek psychiatrycznych, poradni zdrowia psychicznego, poradni psychologiczno – pedagogicznej, ośrodka interwencji kryzysowej, organizacji pozarządowych z aktualnymi adresami i numerami telefonów zaufania) z podkreśleniem, że samobójstwu można zapobiec.

8. Z mediami kontaktuje się wyłącznie dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba. Należy za wszelką cenę unikać sensacyjnego rozgłosu i umedialnienia problemu. 9. Komunikaty należy ograniczać do minimum:

  • § nie wspominać, nie opisywać metody samobójstwa i miejsca, w którym je popełniono, § unikać nadmiernych uproszczeń, podkreślać, że do tragedii doszło na skutek interakcji wielu czynników,
  • § unikać przedstawiania samobójstwa jako metody radzenia sobie z problemami osobistymi takimi jak: zawód miłosny, konflikt z rodziną, rówieśnikami, rozwód rodziców, niepowodzenia szkolne, itp.,
  • § unikać gloryfikowani ucznia, przedstawiając go jako męczennika, ofiary. Zamiast tego należy położyć nacisk na żałobę po śmierci samobójcy, cierpienie i trudne emocje u ludzi z najbliższego otoczenia - mniej mówimy o osobie więcej o konsekwencjach dla osób, które pozostały. Śmierć jest tym co przygnębia i obciąża

Postępowanie w przypadku, gdy po dziecko stawi się rodzic będący pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.

 

1. Nauczyciel odmawia przekazania ucznia rodzicowi, będącemu pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.

2. Wzywa w trybie natychmiastowym drugiego rodzica lub opiekuna prawnego ucznia.

3. Zawiadamia wychowawcę ucznia, pedagoga szkolnego lub dyrektora szkoły.

4. Jeżeli nie ma możliwości kontaktu z drugim rodzicem lub opiekunem prawnym ucznia, dyrektor szkoły wzywa policję.

5. Wychowawca wraz z pedagogiem szkolnym w następnym dniu wzywają rodziców ucznia w celu wyjaśnienia zdarzenia oraz omówienia poprawności funkcjonowania rodziny.

6. W przypadku stwierdzenia dysfunkcjonalności rodziny i braku właściwej opieki nad dzieckiem dyrektor szkoły powiadamia sąd rodzinny.