Internet, komputer, smartfon to wspaniałe narzędzia które ułatwiają nasze życie. Jednak wraz z rozwojem pojawiło się wiele niebezpieczeństw. Sprzyja temu wiele czynników np. każdy ma swój komputer, telefon, bardzo dużo się pracuje, ludzie są przeciążeni, mają prostą propozycję zabicia czasu, łatwe jest wejście w świat wirtualny, rodzice często nie rozumieją jakie życie mają nastolatkowie gdyż ich świat bardzo się różni oraz to, że bardzo dużo życia odbywa się w świecie wirtualnym.
Przed rodzicem stoi wiele wyzwań związanych z rozwojem nowych technologii. Przemysł jest nachalny, dziecko samo nie ureguluje sobie tego świata. Podaję kilka propozycji jak ułatwić sobie i dziecku korzystanie ze sprzętu:
- Niech komputer stoi we wspólnym pomieszczeniu.
- Ustal zasady korzystania z telefonu, komputera – ważne są ramy czasowe zarówno w tygodniu jak i w weekend.
- Interesuj się tym co twoje dziecko robi w sieci i rozmawiaj z nim o tym.
- Nie bój się przyznać do niewiedzy.
- Uświadom dziecku, że osoba poznana w sieci nie musi być tym za kogo się podaje, rozmawiaj o tym, czym dziecko się interesuje, na czym gra którą lubi polega, ile czasu trzeba spędzić aby wejść na kolejny poziom i jak można to zrobić, z kim dziecko gra, gdy jest podłączone do sieci.
- Rozmawiaj o aktywnościach, które dziecko podejmuje grając. Zwróć uwagę, że negatywne zachowania mogą być w grze nagradzane, bez konsekwencji wirtualnych czynów w realnym świecie.
- Rodzice muszą wspólnie ustalić granice.
- Spotkania rodzinne w celu wynegocjowania zasad oraz konsekwencji ich łamania. Dzieci mają uczestniczyć w tych spotkaniach.
- Rodzice są przykładem korzystania z sieci z umiarem
- Nie bój się być nieugiętym i nielubianym oraz WYTRWAŁYM.
- Kontroluj czynności dziecka w komputerze.
- Jeśli dziecko będzie większe mobilizuj go jeśli chce odbyć rozmowę to może to zrobić twarzą w twarz lub rozmawiając przez telefon a nie jedynie pisząc.
- Rodzic ma dostęp do historii odwiedzanych stron, haseł z których korzysta dziecko.
- Zakaz jedzenia przed komputerem, z telefonem.
- Wszystkie telefony domowników o określonej godzinie okładamy w jedno miejsce.
- Określenie i egzekwowanie ograniczeń w używaniu komputera/internetu np. nie więcej niż 2 godziny dziennie; gry – nie więcej niż 2 razy w tygodniu; wyłączamy komputer o godz. 21.00; włączenie komputera po odrobieniu lekcji, itp.
- Sprawdzanie treści gier, a także często odwiedzanych przez dzieci stron internetowych.
- Szukanie form wspólnego spędzania czasu z dzieckiem (dziećmi, rodziną), które będą satysfakcjonujące dla wszystkich.
Na początek wybierz kilka. Bądź uważnym rodzicem
Joanna Sroczyńska – pedagog szkolny