22.06.2020
Dzień dobry,
Kochani, przed nami ostatnia lekcja w tym roku szkolnym...
Chciałam Wam bardzo serdecznie podziękować, że w większości świetnie pracowaliście i staraliście się wykonywać zadania na bieżąco, co nie było prostą rzeczą w nauczaniu zdalnym. Dzięki temu bez problemu uda nam się po wakacjach wkroczyć wspólnie w progi klasy 5.
Na dzisiejszej lekcji zrobimy kilka ćwiczeń powtórzeniowych on-line. Klikamy i rozwiązujemy :)
Pozdrawiam Was bardzo serdecznie! Odpoczywajcie i korzystajcie z wakacji spędzając miło czas :)
15.06.2020
Witajcie :)
Kochani, przed nami 2 ostatnie tygodnie i wakacje! Pewnie już nie możecie się doczekać.
Wciąż jesteśmy w świecie baśni...
Otwórzcie zeszyty ćwiczeń na stronie 95. Zapoznajcie się z baśnią "Szklana góra".
Podczas czytania podkreślcie fragmenty dotyczące czasu i miejsca zdarzeń, czyli kiedy i gdzie działa się akcja.
W zadaniu 2 narysowane są ilustracje bohaterów naszej baśni. Na podstawie przeczytanego tekstu napiszcie po 3 cechy każdego z nich.
Następnie spróbujcie odgadnąć, którego z bohaterów można w tekście nazwać pomocnikiem. Uzasadnijcie swoją odpowiedź.
Teraz przypomnimy sobie definicję baśni. Zastanówcie się, które cechy należą do tego gatunku i zaznaczcie je.
Na koniec przypominamy sobie ulubioną baśń i piszemy w zadaniu 5 w kilku zdaniach o czym była.
Dla utrwalenia krótkie ćwiczenie on-line:
Miłego dnia, pozdrawiam Was bardzo serdecznie :)
10.06.2020
Dzień dobry :)
Kochani jak Wam poszło obserwowanie nieba? Niestety przypadł nam kiepski dzień na oglądanie chmur. Nadrobimy, gdy będzie ku temu sprzyjająca pogoda :)
Dziś przeniesiemy się w świat baśni.
Temat: Jaki utwór nazywamy baśnią?
Tytułów różnych baśni z pewnością znacie sporo :) Pewnie każdy z nas ma swoje ulubione.
Otwórzcie podręczniki na stronie 327 i czytając przypomnijcie sobie baśń "Kopciuszek, czyli szklany pantofelek".
Odpowiedzcie ustnie na pytania z zadania 1 strona 332. Należy rozpoznać, które zdania zawierają prawdziwe informacje dotyczące tekstu.
W zeszycie zróbcie zadanie 2,3 i 4 strona 332.
Macie cztery rysunki przedstawiające elementy związane z baśnią. Ułóżcie pytania do tekstu tak, by dotyczyły tych przedstawionych elementów.
Określcie gdzie i kiedy rozgrywały się ukazane wydarzenia, spróbujcie znaleźć elementy fantastyczne (wymyślone) i prawdopodobne (takie, które mogły się zdarzyć).
Napiszcie, dlaczego Kopciuszek została nagrodzona.
Zapoznajcie się też z definicją baśni w żółtej ramce na stronie 332. Przepiszcie ją i zapamiętajcie.
Powodzenia :)
08.06.2020
Witajcie w kolejnym nowym tygodniu czerwca :)
Mam nadzieję, że po weekendzie zostało w Waszych głowach jak najwięcej wyrazów z ó niewymiennym. Na rozruszanie przypominamy sobie wyrazy z ostatniej lekcji i wypisujemy w zeszycie 10 słów - oczywiście z ó, np. żółw, król, jaskółka...
Zapiszcie temat lekcji: Czas na zmiany.
Otwórzcie podręczniki na stronie 308. Zapoznajcie się z wierszem "Dyzio marzyciel".
W zeszycie opiszcie sytuację ukazaną w utworze:
- gdzie znajduje się bohater wiersza i co robi,
- podajcie różne czasowniki, którymi można nazwać to, co robi,
- czym chciałby, żeby były chmury i niebo,
- jakie jest według Ciebie podobieństwo między chmurami i niebem a tym, co sobie wyobraża.
Teraz czas na pracę domową.
Wyjdźcie z domu, spójrzcie w niebo i poobserwujcie chmury. Wybierzcie sobie jedną i opiszcie w zeszycie, co ona Wam przypomina. Możecie także wykonać piękny rysunek.
Życzę Wam przyjemnego dnia i tygodnia. Również idę poobserwować chmury na moim niebie :)
04.06.2020
Dzień dobry Kochani :)
Temat: Wyrazy z literą "ó", których pisownię trzeba zapamiętać.
Na początku roku szkolnego poznaliśmy zasady dotyczące pisowni wyrazów z ó wymiennym. Wyrazy, w których ó wymienia się na o, e, a, np.:
próg - progi
siódmy - siedem
wrócić - wracać
Na dzisiejszej lekcji poznamy wyrazy, w których nie zachodzi wymiana, więc ich pisownię trzeba zapamiętać. Jest ich dość dużo, ale postaramy się wykonać kilka ćwiczeń, aby jak najwięcej tych wyrazów zostało w naszych głowach :)
Otwórzcie zeszyty ćwiczeń na stronach 98-100. Znajdują się tam różne ćwiczenia. Będziemy podpisywać rysunki, odgadywać i odszyfrowywać wyrazy, pisać krótką historyjkę.
Teraz na koniec coś do poczytania dla chętnych. Otwieramy podręczniki na stronie 340 i zapoznajemy się z baśnią "Jak to dawniej bywało". Podczas czytania zwróćcie uwagę na wyrazy wyróżnione kolorem. Zawierają one ó niewymienne, więc warto zapamiętać ich jak najwięcej.
I jeszcze ćwiczenie online do wykonania:
Życzę Wam pięknego dnia!
Pozdrawiam
03.06.2020
Witajcie :)
Dziś dalej powtarzamy wiadomości z naszego rozdziału.
Temat: Sprawdzę się II.
Otwórzcie podręczniki na stronie 302 - 303. W zeszycie wykonajcie zadania 7,8,9,10.
W zadaniu 7 należy wypisać czasowniki i określić ich formy gramatyczne, czyli która to osoba, liczba, rodzaj, czas. Jesli nie pamiętamy, wracamy do stron 237-239, tam znajdziecie wszystkie informacje o czasowniku. Macie je również w Waszych zeszytach.
W zadaniu 8 na podstawie rysunków piszemy plan wydarzeń - co się działo po kolei.
Zadanie 9 - wybieramy sobie obrazek i wymyślamy do niego dialog składający się z co najmniej pięciu wypowiedzi (łącznie). Pamiętamy o poprawnym zapisie dialogu.
Zadanie 10 - piszemy w zeszytach opowiadanie na podstawie rysunków. Ciekawa jestem Waszych pomysłów, co wydarzyło się z piłką w roli głównej. Pamiętamy o akapitach.
Na Wasze odpowiedzi czekam do końca tygodnia pod adresem mailowym wyslijpolski@wp.pl.
Powodzenia :)
01.06.2020
Dzień dobry :)
Moi Drodzy, dziś Wasze Święto! Życzę Wam uśmiechu, radości i pięknego dnia :)
Pozdrawiam :)
28.05.2020
Dzień dobry Kochani :)
Na dzisiejszych lekcjach zajmiemy się powtórzeniem wiadomości z ostatniego rozdziału. Temat dokończymy jeszcze na kolejnej lekcji, żebyście mieli czas na wszystko.
Temat: Sprawdzę się!
Otwórzcie podręczniki na stronie 301. Zapoznajcie się z tekstem "Piłka".
W zeszycie wykonajcie zadania od 1 do 6 na stronie 302.
W zadaniach 1-3 należy odnieśc się do tekstu. Układamy pytania, powtarzamy pisownię wielką literą, korzystamy z informacji.
Zadania 4-6 wykonujemy na podstawie wiersza "Niegrzeczna piłka". Przypominamy sobie środki stylistyczne. Epitet - określamy cechy, porównanie - porównujemy coś do czegoś innego, często za pomocą słowa jak, rymy - podobnie brzmiące zakończenia wyrazów.
W razie wątpliwości sięgamy do informacji w książce lub zeszycie.
Miłego dnia :)
27.05.2020
Witajcie:)
Temat: Opowiadamy legendę o toruńskich piernikach.
Otwórzcie podręczniki na stronie 290. Kierując się kolejnymi numerami zapoznajcie się z obrazkową "Legendą o piernikach toruńskich".
Wymyślcie i zapiszcie w zeszytach dalszy ciąg historii bohaterów. Spróbujcie wprowadzić dialog - czyli rozmowę pomiędzy bohaterami. Pamiętajcie, że dialog zapisujemy od myśliników i od nowej linijki. Na Wasze prace czekam pod adresem wyslijpolski@wp.pl
Wymieńcie też w zeszycie jeden element rzeczywisty i jeden element fantastyczny występujący w legendzie.
Powodzenia :)
25.05.2020
Dzień dobry :)
Temat: Opowiedzieć historię czy przekazać informację? Poznajemy teksty o Dworze Artusa.
Otwórzcie podręczniki na stronie 299.
Zapoznajcie się z tekstami "Dwór Artusa i Neptun" i "Dwór Artusa". Obydwa teksty dotyczą Dworu Artusa z tym, że jeden z nich jest tekstem literackim a drugi tekstem informacyjnym.
Na podstawie przeczytanych informacji zróbcie w zeszycie zadanie 1 na stronie 300. Napiszcie co jest tematem obu tekstów i uzupełnijcie tabelę.
Praca domowa dziś jest tylko dla osób chętnych. Jest to zadanie 3 na stronie 300. Jeśli ktoś zdecyduje się na zrobienie wybranej pracy czekam na nią do 27 maja pod adresem wyslijpolski@wp.pl
Powodzenia!
21.05.2020
Witajcie!
Na dzisiejszej lekcji zapoznamy się z pewną legendą.
Temat:Cecylia Niewiadomska "Piast" - poznajemy legendę.
Na początek zapiszcie w zeszycie definicję:
Legenda - to opowieść zawierająca elementy rzeczywiste (fakty) oraz elementy fantastyczne. Legendy są często związane z historycznymi postaciami, miejscami lub zdarzeniami. Są nasycone cudownością i niezwykłością.
Otwórzcie podręczniki na stronie 278. Zapoznajcie się z legendą. Zwracajcie też proszę uwagę na wyrazy, które są dla Was niezrozumiałe. Większość jest wyjaśniona obok tekstu, więc warto się z tymi wyjaśnieniami zapoznac.
Na podstawie przeczytanego tekstu w zeszycie uzupełnijcie tabelkę z zadania 2 a) ze strony 281. W kilku zdaniach napiszcie co jest tematem opowieści, spróbujcie też znaleźć przykłady elementów rzeczywistych i fantastycznych.
Życzę Wam udanego dnia :)
20.05.2020
Dzień dobry Kochani :)
Temat: Fantastyczny spacer po Krakowie.
Dziś konkretnie poćwiczymy czytanie... Otwórzcie podręczniki na stronie 271. Zapoznajcie się z tekstem Doroty Terakowskiej "Wchodzimy na wieżę mariacką". Wiem, że tekst jest dość długi, ale na pewno sobie poradzicie. Pamiętam ten las chętnych rąk do czytania tekstów w klasie :) Wierzę, że pamiętacie, aby czasem poćwiczyć czytanie, więc może w sumie nie zejdzie Wam tak długo.
Gdy już dobrniecie do końca, zapoznajcie się z żółtą ramką. Macie tam informacje dotyczące fikcji literackiej. Zwróćcie szczególnie uwagę na elementy rzeczywiste (prawdziwe), elementy prawdobodobne (czyli takie, które możemy znaleźć w otaczającej nas rzeczywistości) i elementy fantastyczne (czyli wymyślone, które nie mogłyby się zdarzyć w naszym świecie). Pamiętacie? Mówiliśmy o tych elementach przy okazji baśni o "Trzech małych świnkach".
Teraz przerysujcie do zeszytu ramkę z zadania 2a. Pod ramką macie różne sformułowania. Spróbujcie z nich wybrać po dwa przykłady i uzupełnić nimi elementy rzeczywiste, prawdopodobne i fantastyczne. Po dwa przykłady do każdej kolumny w ramce.
Powodzenia :)
18.05.2020
Witajcie:)
Dziś w dalszym ciągu ćwiczymy ortografię.
Temat: Wyrazy z literą "ż", których pisownię trzeba zapamiętać.
Otwórzcie podręczniki na stronie 282. Zapoznajcie się z tekstem, w którym występują wyrazy z ż niewymiennym. Postarajcie się zapamietać ich jak najwięcej.
Aby poćwiczyć pisownię tych wyrazów wykonajcie ćwiczenia 1-5 na stronach 86-88 w zeszycie ćwiczeń. Do mnie prześlijcie ćwiczenie 5 na adres wyslijpolski@wp.pl
Życzę Wam miłego dnia :)
14.05.2020
Dzień dobry :)
Na dzisiejszej lekcji poćwiczymy pisownię małą i wielką literą.
Temat: Kiedy w wyrazie stosujemy wielką, a kiedy - małą literę?
Otwórzcie podręczniki na stronie 266-267.
Zapoznajcie się z informacjami dotyczącymi zasad pisowni w niebieskich ramkach. Następnie otwórzcie prezentację i postępujcie zgodnie z kolejnymi punktami. Notatkę dotyczącą pisowni wraz z przykładami wykonajcie w zeszycie, ćwiczenia on-line i w zeszycie ćwiczeń (strony 78-80).
Powodzenia!
13.05.2020
Dzień dobry :)
Temat: "Mazurek Dąbrowskiego" - hymn Polski.
Otwórzcie podręczniki na stronie 262. Przerysujcie do zeszytu godło i flagę Polski. Nauczcie się tekstu hymnu na pamięć.
Przepiszcie do zeszytu definicję refrenu.
Refren - to regularnie powtarzająca się część tekstu, najczęściej w utworach przeznaczonych do śpiewania.
Zastanówcie się, w jakich okolicznościach jest śpiewany "Mazurek Dąbrowskiego"? Jak należy się zachowywać podczas śpiewania/słuchania hymnu?
Wykonajcie w zeszycie ćwiczeń zadania 1-5 na stronach 75-77.
Pozdrawiam
11.05.2020
Witajcie w poniedziałek :)
Dziś powtórzymy sobie troszkę ortografię, bo dawno jej na lekcjach nie było. To znaczy przewija się oczywiście cały czas..., ale tak konkretnie dawno się nią nie zajmowaliśmy.
Temat lekcji: Łyk ortografii z ż i rz. Otwórzcie podane zadania, zapoznajcie się z regułami pisowni wyrazów z ż i rz, a następnie wykonajcie ćwiczenia w zeszycie:
Dziś praca domowa dla osób chętnych. Gdy wypiszecie z zadania 4 słowa zawierające ż i rz wybierzcie 5 z nich i ułóżcie z nimi zdania. Następnie w tych zdaniach podpiszcie słowa, które są znanymi Wam częściami mowy. Możecie zaznaczyć strzałkami i napisać pod słowami czy to rzeczownik, przymiotnik, czasownik a może przysłówek. Wszyscy chętni wysyłąją mi zadania na adres wyslijpolski@wp.pl
Powodzenia, życzę Wam pięknego tygodnia i dużo uśmiechu :)
07.05.2020
Dzień dobry:)
Na początek krótka rozgrzewka z przysłówkiem:
Zapiszcie temat lekcji:Przyglądamy się namalowanemu pejzażowi.
Otwórzcie podręczniki na stronie 256. Przyjrzyjcie się dokładnie dziełu Johna Constable "Park Wivenhoe w Essex". Tutaj możecie otworzyć go w większej wersji:
Zapiszcie w zeszycie notatkę: Krajobraz, inaczej pejzaż to rzeczywisty lub fantastyczny widok natury i/lub otoczenia miejskiego.
Wyobraźcie sobie, że macie opisać obraz komuś, kto go nie widzi, ale na podstawie Waszej wypowiedzi ma go rozpoznać spośród innych.
Wykonajcie w tym celu zadania 1-2 na stronie 257. Wykorzystajcie słownictwo z ramki, napiszcie jak najwięcej określeń do zaznaczonych elementów.
Następnie zróbcie w zeszycie zadanie 3, korzystając ze słownictwa z ramki. Pamiętajcie, żeby stosować akapity i pisać pełnymi zdaniami.
Na Wasze prace czekam pod adresem wyslijpolski@wp.pl
Pozdrawiam Was serdecznie :)
06.05.2020
Temat lekcji: Co nazywa przysłówek?
Kochani, dziś poznamy kolejną część mowy.
Otwórzcie podręczniki na stronie 255. Zapiszcie w zeszycie informację z niebieskiej ramki.
Aby dokładniej zapoznać się z przysłówkiem, obejrzyjcie krótki filmik:
Teraz czas na ćwiczenia. Wypiszcie w zeszycie przysłówki z zadania 3 na stronie 256. Zróbcie też zadania w zeszycie ćwiczeń na stronie 73.
Dla chętnych jeszcze gra :)
Powodzenia!
29.04.2020
Witajcie:)
Temat lekcji: Wystarczy odrobina wyobraźni, by....
Otwieramy podręczniki na stronie 249. Zapoznajcie się z opowiadaniem Luca Bessona "Na podwórku". Jest to fragment książki "Artur i Minimki".
Wykonajcie w zeszycie zadanie 1 pod tekstem. Odpowiedzcie pełnymi zdaniami, kto jest głównym bohaterem fragmentu tekstu i co robi.
Następnie wypiszcie w zeszycie z tekstu 3 wybrane rzeczowniki, 3 przymiotniki i 3 czasowniki. Następnie wybrany rzeczownik i przymiotnik odmieńcie przez przypadki... Pamiętacie? Mianownik, dopełniacz.... i tak dalej :) Podpowiedź na stronie 202 w podręczniku.
Wybrany czasownik odmieńcie przez osoby.
I prześlijcie mi Wasze prace na adres wyslijpolski@wp.pl
Powodzenia :)
28.04.2020
Dzień dobry Kochani :)
Temat lekcji: Co to jest rytm?
Otwórzcie podręczniki na stronie 247 i przeczytajcie wiersze, które się tam znajdują.
Następnie wyrecytujcie wybrany wiersz klaszcząc, tupiąc lub stukając jakimś przedmiotem w stół.
Zapoznajcie się z filmem:
Napiszcie w zeszycie ze słuchowiska, co tworzy rytm utworu. Swoimi słowami.
Dla utrwalenia zagadnień wykonajcie w ćwiczeniach zadania 1-4 ze stron 69-70.
Pozdrawiam Was serdecznie :)
24.04.2020
Dzień dobry:)
Dzisiejszy temat lekcji to: Uczymy się udzielać informacji w razie zagrożenia.
Otwieramy podręczniki na stronie 245. Popatrzcie dokładnie na rysunek na górze strony i zapiszcie w zeszycie, jakich sytuacji podwórkowych należy unikać oraz jak organizować zabawę, by wszyscy uczestnicy czuli się bezpiecznie.
Zapiszcie w zeszycie numery telefonów alarmowych, na które należy dzwonić w razie zagrożenia. Zapamiętajcie je.
Następnie zróbcie w zeszycie zadanie 4 na stronie 246. Macie tam pytania od różnych osób, wybierzcie 3 z nich. Należy na nie odpowiedzieć tak, by w przypadku rozmowy z nieznajomą osobą nie narazić się na niebezpieczeństwo. Pamiętajcie, osobie nieznajomej nigdy nie można powiedzieć więcej, niż wymaga tego sytucaja. Postarajcie się podawać przykłady takich odpowiedzi, które będą kulturalne i jednocześnie stanowcze.
Dziś niczego mi nie wysyłajcie, wystarczą odpowiedzi w Waszych zeszytach.
Życzę Wam udanego weekendu, odpocznijcie w pięknym, wiosennym słoneczku :)
22.04.2020
Kochani, zapoznaliście się z opowiadaniem "Baza". Świetnie Wam poszło z odpowiedziami na pytania do tekstu. Dziś trochę pisania. Otwórzcie podręczniki na stronie 244. Zapoznajcie się z zadaniem 3. Przepiszcie jego treść do zeszytu, zachowując schemat z książki, w tym akapity. Na pytania, które są obok, odpowiedzcie pełnymi zdaniami tak, aby powstało spójne opowiadanie. Na całość tekstu czekam pod adresem mailowym: wyslijpolski@wp.pl
Powodzenia i pamiętajcie o starannym piśmie :)
21.04.2020
Witajcie!
Czasowniki macie już w większości w jednym paluszku :) Bardzo mnie to cieszy!
Dziś dla odmiany przeniesiemy się w świat literatury. Zapiszcie temat: Opowiadamy o tym, jak Marcin z przyjaciółmi zakładał bazę.
Otwórzcie podręczniki na stronie 241 i przeczytajcie uważnie opowiadanie, które się tam znajduje. Następnie w zeszycie odpowiedzcie na pytania z zadania 1 na stronie 243.
Kochani, pamiętajcie proszę, aby jak najczęściej doskonalić umiejętność czytania. Bardzo chciałabym, abyście znaleźli kilka minut dziennie, wzięli jakąś książkę z domowej biblioteczki lub podręcznik i czytali głośno po wybranym fragmencie. Sprawdzę postępy jak tylko się zobaczymy!
Jeśli macie ochotę, możecie nagrać przeczytany fragment na telefonie i mi wysłać. Bardzo chętnie posłucham :)
Dla chętnych, którzy chcą poćwiczyć ostatnie zagadnienia z gramatyki, kilka ćwiczeń do wykonania:
https://learningapps.org/8925470
https://learningapps.org/4948512
https://learningapps.org/6620966
https://learningapps.org/9591474
https://learningapps.org/9003107
Pozdrawiam :)
17.04.2020
Dzień dobry :)
Zapiszcie w zeszytach temat lekcji: Czasownik - utrwalenie poznanych wiadomości.
Na początek kilka krótkich ćwiczeń na komputerze, dla powtórzenia wiadomości.
https://learningapps.org/9379665
https://wordwall.net/pl/resource/1122131/polski/odmiana-czasownika
https://wordwall.net/pl/resource/1308465/polski/odmiana-czasownika-przez-osoby
https://wordwall.net/pl/resource/900416/odmiana-czasownika-przez-czasy
https://wordwall.net/pl/resource/745063/odmiana-czasownika-przez-osoby-czas-teraźniejszy
Teraz w zeszycie wykonajcie ćwiczenie dotyczące bezokoliczników. Kręcimy kołem, zapisujemy w zeszycie wylosowany wyraz i tworzymy od niego bezokolicznik, np.
krzyknęła - krzyknąć
Zakręćcie tak 10 razy:
https://wordwall.net/pl/resource/707841/utwórz-bezokolicznik
Następnie odmieńcie w zeszycie przez osoby czasownik czytać. Ale uwaga! Odmieniamy w trzech czasach: przeszłym, teraźniejszym i przyszłym, w liczbie pojedynczej i mnogiej. Kto nie pamięta, zerkamy do zeszytu i podręcznika. Na pewno sobie poradzicie :)
I na koniec wykonujemy jeszcze zadanie 6 ze strony 67 w zeszycie ćwiczeń.
Na zadania z zeszytu i zeszytu ćwiczeń czekam do następnej lekcji pod znanym Wam adresem mailowym: wyslijpolski@wp.pl
W razie pytań czy wątpliwości proszę o kontakt.
Powodzenia :)
15.04.2020
Dzień dobry po Świętach:)
Kochani, działamy dalej! Czasownik nie jest Wam obcy! Wszyscy już wiedzą, kto jest tajemniczą osobowością, która odpowiada na pytania: co robi? co sie z nim dzieje? w jakim jest stanie? :) Znacie już odmianę czasownika, umiecie tworzyć bezokoliczniki:) Super!!
Dziś skupimy się na czasach. Czasownik występuje:
w czasie teraźniejszym: myślę, szukam, czytam
w czasie przeszłym: myślałam, szukałam, czytałam
w czasie przyszłym: pomyślę/będę myśleć, poszukam, przeczytam/będę czytać
Otwórzcie podręczniki na stronie 239. Przeczytajcie informacje z ramki. Powyższą notatkę zapiszcie w zeszycie.
Następnie dla utrwalenia w zeszycie zróbcie zadanie 5 i 8 strony 239/240.
Dla chętnych dodatkowo ćwiczenie 7 na stronie 67 w zeszycie ćwiczeń.
Na efekty Waszej pracy czekam dziś pod adresem emailowym: wyslijpolski@wp.pl
Pozdrawiam:)
8.04.2020
Dzień dobry:)
Wczoraj zapoznaliście się z informacjami dotyczącymi czasownika. Dziś spróbujemy sobie utrwalić najważniejsze rzeczy. Czasownik odmienia się przez osoby i liczby. Odmieńcie w zeszycie czasownik pisać w czasie terażniejszym.
liczba pojedyncza liczba mnoga
1. (ja)................................ 1. (my)..............................................
2. (ty)................................ 2. (wy)...............................................
3. (on,ona,ono)................................ 3. (oni,one)..........................................
Teraz zapiszcie, jakie to rodzaje. Pamiętacie? W liczbie pojedynczej czasownik występuje w rodzaju męskim, żeńskim i nijakim, a w liczbie mnogiej w rodzaju męskoosobowym i niemęskoosobowym.
on pisał -
ona pisała -
ono pisało -
oni pisali -
one pisały -
Czas na powtórzenie, co to są BEZOKOLICZNIKI. Wczoraj pewnie spotkaliście się z tym terminem pierwszy raz. Kto nie zapisał z prezentacji, zanotujcie proszę:
Bezokolicznik to nieosobowa forma czasownika, zakończona na -ć, -c, np. czytać, grać, biec, strzec, gryźć, zanieść.
Teraz utwórzcie bezokoliczniki od podanych czasowników:
mówił -
czytał -
tańczyła -
grała -
przeczytał -
lubiła -
biegł -
piekł -
Zróbcie zadania 1-3 w zeszycie ćwiczeń na stronie 65, aby utrwalić poznane wiadomości.
Wykonane zadania wyślijcie na adres wyslijpolski@wp.pl
I na koniec trochę zabawy:
https://view.genial.ly/5e8afade260c290e39bac680/game-podroz-na-wyspe-wielkanocna?fbclid=IwAR13xS0v6xU2LuECMieHn0QEZDNZG83cT2K5WLF-3aJ7QO0Hyk56INsI5Vo
https://wordwall.net/pl/resource/1232945/wielkanocne-i-owo
https://wordwall.net/pl/resource/1279702/wielkanocne-memory
Życzę Wam zdrowych, radosnych Świąt Wielkanocnych. Odpocznijcie:)
7.04.2020
Dzień dobry:)
Na początek krótkie przypomnienie... jakimi epitetami opisalibyście pogodę za oknem? Zapisujemy w zeszycie, spróbujcie wymyślic ich jak najwięcej.
A teraz czas na kolejną część mowy.
Zapiszcie temat lekcji: Co robi? Co się z nim dzieje? Poznajemy czasownik.
Zapoznajcie się z prezentacją i wypiszcie w zeszycie najważniejsze informacje dotyczące czasownika.
Wiadomości te znajdują się również w podręczniku na stronach 237-240.
Dla utrwalenia pod koniec lekcji zagrajcie w grę:
https://wordwall.net/pl/resource/901670/polski/części-mowy-wskaż-czasownik
Miłego dnia, pozdrawiam.
3.04.2020
Dzień dobry:)
Zapiszcie w zeszycie temat lekcji: Portret ulubieńca.
Po lekcji, na której poznaliśmy historię Dżoka, czas na kolejną również o pieskach. Wiem, że wiele osób lubi te przyjazne zwierzaki. Otwieramy podręczniki na stronie 230. Mamy tam dwa wiersze o psach. Każdy z nich jest jednak inny. Zaraz się przekonacie. Robimy zadanie 3 b) z podręcznika. Przeczytajcie wiersze i napiszcie w zeszycie jakiej rasy są zwierzaki, jak wyglądają i w jaki sposób się zachowują. Zapewne każdy z Was zwrócił uwagę na to, jak bardzo się różnią.
Dla chętnych do zrobienia jeszcze zadanie 3 c).
Praca domowa to zadanie 4 na stronie 232, które będzie na ocenę.
Pozdrawiam i życzę udanego weekendu :)
1.04.2020
Dzień dobry:) Zobaczcie jak ten czas pędzi, dziś już mamy kwiecień i..... prima aprilis :) Kto już zrobił komuś jakiegoś psikusa? Oczywiście takiego śmiesznego, ale nieszkodliwego:)
Na początek chwilka przypomnienia z wczorajszej lekcji i szybkie łączenie w pary:
https://learningapps.org/3890444
Cieszę się, że tak świetnie poradziliście sobie z zadaniem domowym.
Teraz zapiszcie temat lekcji: Porozumienie to podstawa.
Czy ktoś z Was ma w domu jakieś zwierzę? Z pewnością tak. Wiecie, że gdy mamy swojego pupila, to mamy też pewne obowiązki względem niego. Musimy o niego dbać, opiekować się nim. Dziś chciałabym, żebyście przeczytali opowiadanie o pewnym wiernym psie, Dżoku. Otwieramy podręczniki na stronie 227 i....czytamy.
Ponieważ cały czas kształtujemy umiejętność płynnego czytania, postarajcie się przeczytać tekst głośno i wyraźnie. Sprawdzę Wasze postępy w czytaniu, jak tylko się zobaczymy.
Teraz sprawdzamy, czy dobrze zapamiętaliśmy tekst i robimy zadanie 1. Wypiszcie tylko te zdania, które są zgodne z treścią.
Następnie napiszcie kilka zdań o czym tekst opowiadał.
I na koniec do zrobienia zadanie 4 na stronie 229, które chciałbym, żebyście mi wysłali na adres wyslijpolski@wp.pl
Jestem bardzo ciekawa Waszych odpowiedzi.
Udanego dnia:)
31.03.2020
Dzień dobry:)
Witam Was w nowym tygodniu. Dziś zapiszcie w zeszycie temat lekcji: Pobudzić wyobraźnię...-epitet.
Jest to nowe pojęcie, którego jeszcze nie znamy. Zapiszcie w zeszycie najwazniejsze informacje. Epitet należy do grupy środków stylistycznych. Jest to wyraz określający rzeczownik. Tym wyrazem najczęściej jest przymiotnik, np. ładna książka, czerwona róża, drewniany dom. Określa najczęściej cechy i właściwości. Oddziałuje na wyobraźnię odbiorcy. uplastycznia opis.
Przeczytajcie o nim jeszcze kilka informacji w podręczniku na stronie 221.
Następnie przeczytajcie fragment "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza i spróbujcie odnaleźć i zapisać występujące w nim epitety:
siano - ...............(jakie?), ................(jakie?),.................(jakie?)
pręgi - ..................(jakie?)
otwór .........................(jakiej?) strzechy
Teraz spróbujcie znaleźć i wypisać epitety z zadania 5 na stronie 221.
Jak idzie? Z pewnością świetnie sobie radzicie:)
Dla utrwalenia wiadomości wykonajcie 2 ćwiczenia. W jednym z nich powtórzymy sobie także, co to jest porównanie. Pamiętacie?
np. odważny jak lew
czuje się jak ryba w wodzie
https://wordwall.net/pl/resource/1119004/amickiewicz-fr-pana-tadeusza-epitet-i-porównanie
https://wordwall.net/pl/resource/1087793/polski/epitet
Jako zadanie domowe wypełnicjie kartę pracy:
Wykonane prace prześlijcie mi proszę na adres mailowy: wyslijpolski@wp.pl
27.03
Kochani, Wasze baśnie są świetne :) W weekend napiszę do każdej osoby, która przesłała mi swój pomysł :)
Dziś proszę przypomnijcie sobie nasze zdanie: Mama dała cukierka, bo nie miała wafelka :) czyli ćwiczymy odmianę przez przypadki :)
i odmieńcie wyrażenie słoneczny dzień w liczbie pojedynczej i mnogiej :) w zeszytach. A następnie kliknijcie w link i postępujcie zgodnie z wytycznymi.
Udanego weekendu Kochani :)
25.03
Dzień dobry :)
Moi Kochani :) Dziś otrzymałam od Was piękne teksty baśni! Baaardzo dziękuję :) Świetne prace. Czekam na kolejne teksty.
Dziś przeczytajcie na stronach 216-218 tekst. Spróbujcie przeczytać głośno, aby poćwiczyć czytanie.
Napiszcie w zeszycie nazwy bohaterów w nim występujących, spróbujcie napisać co robili i czuli.
Może ktoś miałby ochotę wyrazić swoje zdanie, co Was w tym tekście zaskoczyło, rozśmieszyło, zdziwiło?
Napiszcie też w zeszycie po 3 rzeczowniki i 3 przymiotniki, które znaleźliście w tekście.
Miłego dnia
16.03
Poćwicz odmianę przez przypadki:
https://wordwall.net/pl/resource/242328/odmiana-przez-przypadki
https://wordwall.net/pl/resource/535297/polski/odmiana-przez-przypadki
https://wordwall.net/pl/resource/230724/polski/odmiana-wyrazów-przez-przypadki
https://wordwall.net/pl/resource/423120/odmiana-przez-przypadki
Wylosuj 3 wyrażenia i odmień je w zeszycie przez przypadki:
https://wordwall.net/pl/resource/894101/polski/odmień-przez-przypadki
17.03
Dzień dobry :)
Dziś poćwiczymy rozpoznawanie i odmianę przymiotników. Ale nie tylko.
https://learningapps.org/5007902
https://learningapps.org/5990454
https://wordwall.net/pl/resource/535297/polski/odmiana-przez-przypadki
https://wordwall.net/pl/resource/904981/polski/rodzaje-przymiotnika
https://wordwall.net/pl/resource/342727/rodzaj-przymiotnika-i-rzeczownika
Zadania do wykonania w zeszycie:
https://wordwall.net/pl/resource/423497/polski/przymiotnik
https://wordwall.net/pl/resource/652167/polski/połącz-przymiotnik-z-rzeczownikiem
18.03
Dzień dobry :)
Napisz w zeszycie opis wybranego przedmiotu, który znajduje się w twoim pokoju. Wykorzystaj jak najwięcej przymiotników. Podkreśl je. Narysuj ten przedmiot.
20.03
Witajcie :) Dziś pierwszy dzień wiosny:)
Ułóż dłuższe zdania (6 zdań) z podanymi wyrazami: deszcz, zachód słońca, tęcza, mgła, burza, wiosna. Podkreśl jednym kolorem rzeczowniki, innym kolorem przymiotniki. Wykonaj małe rysunki.
Posłuchaj piosenki i napisz w kilku zdaniach o czym opowiada:
https://www.youtube.com/watch?v=rFxKrl1n550
Udanego, słonecznego weekendu :)
23.03
Dzień dobry Kochani :)
Przeczytajcie z podręcznika tekst "Dzień u Bobrów" na stronach 211-212, następnie wykonajcie w zeszycie zadania pod tekstem ze stron 212-213.
24.03
Dzień dobry Czwartoklasisto!
Podczas naszych lekcji poznaliśmy rozmaite baśnie. pewnie masz wśród nich swoje ulubione. Ale wiesz co? Świat czeka na jeszcze jedną fantastyczną baśń. A kto ją napisze? Właśnie Ty:)
Zaproponuję Ci dwa tematy. Wybierz jeden z nich i spróbuj napisać baśń. Tak jak potrafisz. A oto tematy do wyboru:
1. O sprytnym rycerzu, który pokonał koronawirusa.
2. Jak dzielna królewna wypędziła koronawirusa z królestwa.
Chcę Ci też udzielić kilku porad:
- baśnie zwykle zaczynają się podobnie
Dawno, dawno temu...
Za siedmioma górami....
- zapewne pojawią się w niej fantastyczne istoty i zdarzenia (smoki, wróżki, czarodzieje)
- baśnie na ogół kończą się szczęśliwie
- powinny posiadać morał (pouczenie) dla czytelnika.
Jestem bardzo ciekawa Twoich pomysłów.
Jeśli tylko masz ochotę i ktoś z rodziny pomoże, wyślij mi baśń na adres mailowy: wyslijpolski@wp.pl
Baaardzo chętnie przeczytam :)
Życzę Ci fantastycznych pomysłów i miłego dnia.
Pozdrawiam