22.06.2020

Dzień dobry,

Kochani, przed nami ostatnia lekcja w tym roku szkolnym...

Chciałam Wam bardzo serdecznie podziękować, że w większości świetnie pracowaliście i staraliście się wykonywać zadania na bieżąco, co nie było prostą rzeczą w nauczaniu zdalnym. Dzięki temu bez problemu uda nam się po wakacjach wkroczyć wspólnie w progi klasy 5.

Na dzisiejszej lekcji zrobimy kilka ćwiczeń powtórzeniowych on-line. Klikamy i rozwiązujemy :)

Kliknij, aby otworzyć

 Kliknij, aby otworzyć

 Kliknij, aby otworzyć

 Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

 

Pozdrawiam Was bardzo serdecznie! Odpoczywajcie i korzystajcie z wakacji spędzając miło czas :)

 

15.06.2020

Witajcie :)

Kochani, przed nami 2 ostatnie tygodnie i wakacje! Pewnie już nie możecie się doczekać.

Wciąż jesteśmy w świecie baśni...

Otwórzcie zeszyty ćwiczeń na stronie 95. Zapoznajcie się z baśnią "Szklana góra". 

Podczas czytania podkreślcie fragmenty dotyczące czasu i miejsca zdarzeń, czyli kiedy i gdzie działa się akcja.

W zadaniu 2 narysowane są ilustracje bohaterów naszej baśni. Na podstawie przeczytanego tekstu napiszcie po 3 cechy każdego z nich.

Następnie spróbujcie odgadnąć, którego z bohaterów można w tekście nazwać pomocnikiem. Uzasadnijcie swoją odpowiedź.

Teraz przypomnimy sobie definicję baśni. Zastanówcie się, które cechy należą do tego gatunku i zaznaczcie je.

Na koniec przypominamy sobie ulubioną baśń i piszemy w zadaniu 5 w kilku zdaniach o czym była.

 

Dla utrwalenia krótkie ćwiczenie on-line:

Kliknij, aby otworzyć

 

Miłego dnia, pozdrawiam Was bardzo serdecznie :)

10.06.2020

Dzień dobry :)

Kochani jak Wam poszło obserwowanie nieba? Niestety przypadł nam kiepski dzień na oglądanie chmur. Nadrobimy, gdy będzie ku temu sprzyjająca pogoda :)

Dziś przeniesiemy się w świat baśni. 

Temat: Jaki utwór nazywamy baśnią?


Tytułów różnych baśni z pewnością znacie sporo :) Pewnie każdy z nas ma swoje ulubione.


Otwórzcie podręczniki na stronie 327 i czytając przypomnijcie sobie baśń "Kopciuszek, czyli szklany pantofelek".

Odpowiedzcie ustnie na pytania z zadania 1 strona 332. Należy rozpoznać, które zdania zawierają prawdziwe informacje dotyczące tekstu.

W zeszycie zróbcie zadanie 2,3 i 4 strona 332.

Macie cztery rysunki przedstawiające elementy związane z baśnią. Ułóżcie pytania do tekstu tak, by dotyczyły tych przedstawionych elementów.

Określcie gdzie i kiedy rozgrywały się ukazane wydarzenia, spróbujcie znaleźć elementy fantastyczne (wymyślone) i prawdopodobne (takie, które mogły się zdarzyć).

Napiszcie, dlaczego Kopciuszek została nagrodzona.

 

Zapoznajcie się też z definicją baśni w żółtej ramce na stronie 332. Przepiszcie ją i zapamiętajcie.

Powodzenia :)

 

 

08.06.2020

Witajcie w kolejnym nowym tygodniu czerwca :)

Mam nadzieję, że po weekendzie zostało w Waszych głowach jak najwięcej wyrazów z ó niewymiennym. Na rozruszanie przypominamy sobie wyrazy z ostatniej lekcji i wypisujemy w zeszycie 10 słów - oczywiście z ó, np. żółw, król, jaskółka...

Zapiszcie temat lekcji: Czas na zmiany.


Otwórzcie podręczniki na stronie 308. Zapoznajcie się z wierszem "Dyzio marzyciel".

W zeszycie opiszcie sytuację ukazaną w utworze:

- gdzie znajduje się bohater wiersza i co robi,

- podajcie różne czasowniki, którymi można nazwać to, co robi,

- czym chciałby, żeby były chmury i niebo,

- jakie jest według Ciebie podobieństwo między chmurami i niebem a tym, co sobie wyobraża.

 

Teraz czas na pracę domową.

Wyjdźcie z domu, spójrzcie w niebo i poobserwujcie chmury. Wybierzcie sobie jedną i opiszcie w zeszycie, co ona Wam przypomina. Możecie także wykonać piękny rysunek.

 

Życzę Wam przyjemnego dnia i tygodnia. Również idę poobserwować chmury na moim niebie :)


04.06.2020

Dzień dobry Kochani :)

 Temat: Wyrazy z literą "ó", których pisownię trzeba zapamiętać.

 Na początku roku szkolnego poznaliśmy zasady dotyczące pisowni wyrazów z ó wymiennym. Wyrazy, w których ó wymienia się na o, e, a, np.:

 próg - progi

 siódmy - siedem

 wrócić - wracać

 Na dzisiejszej lekcji poznamy wyrazy, w których nie zachodzi wymiana, więc ich pisownię trzeba zapamiętać. Jest ich dość dużo, ale postaramy się wykonać kilka ćwiczeń, aby jak najwięcej tych wyrazów zostało w naszych głowach :)

 Otwórzcie zeszyty ćwiczeń na stronach 98-100. Znajdują się tam różne ćwiczenia. Będziemy podpisywać rysunki, odgadywać i odszyfrowywać wyrazy, pisać krótką historyjkę. 

 Teraz na koniec coś do poczytania dla chętnych. Otwieramy podręczniki na stronie 340 i zapoznajemy się z baśnią "Jak to dawniej bywało". Podczas czytania zwróćcie uwagę na wyrazy wyróżnione kolorem. Zawierają one ó niewymienne, więc warto zapamiętać ich jak najwięcej.

I jeszcze ćwiczenie online do wykonania:

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

 Życzę Wam pięknego dnia!

 Pozdrawiam


03.06.2020

 Witajcie :)

 Dziś dalej powtarzamy wiadomości z naszego rozdziału.

 Temat: Sprawdzę się II.

 Otwórzcie podręczniki na stronie 302 - 303. W zeszycie wykonajcie zadania 7,8,9,10.

 W zadaniu 7 należy wypisać czasowniki i określić ich formy gramatyczne, czyli która to osoba, liczba, rodzaj, czas. Jesli nie pamiętamy, wracamy do stron 237-239, tam znajdziecie wszystkie informacje o czasowniku. Macie je również w Waszych zeszytach.

 W zadaniu 8 na podstawie rysunków piszemy plan wydarzeń - co się działo po kolei.

 Zadanie 9 - wybieramy sobie obrazek i wymyślamy do niego dialog składający się z co najmniej pięciu wypowiedzi (łącznie). Pamiętamy o poprawnym zapisie dialogu.

 Zadanie 10 - piszemy w zeszytach opowiadanie na podstawie rysunków. Ciekawa jestem Waszych pomysłów, co wydarzyło się z piłką w roli głównej. Pamiętamy o akapitach.

 Na Wasze odpowiedzi czekam do końca tygodnia pod adresem mailowym wyslijpolski@wp.pl.

 Powodzenia :)


01.06.2020

Dzień dobry :)

Moi Drodzy, dziś Wasze Święto! Życzę Wam uśmiechu, radości i pięknego dnia :)

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Pozdrawiam :)


28.05.2020

Dzień dobry Kochani :)

Na dzisiejszych lekcjach zajmiemy się powtórzeniem wiadomości z ostatniego rozdziału. Temat dokończymy jeszcze na kolejnej lekcji, żebyście mieli czas na wszystko.

Temat: Sprawdzę się!

Otwórzcie podręczniki na stronie 301. Zapoznajcie się z tekstem "Piłka".

W zeszycie wykonajcie zadania od 1 do 6 na stronie 302.

W zadaniach 1-3 należy odnieśc się do tekstu. Układamy pytania, powtarzamy pisownię wielką literą, korzystamy z informacji.

Zadania 4-6 wykonujemy na podstawie wiersza "Niegrzeczna piłka". Przypominamy sobie środki stylistyczne. Epitet - określamy cechy, porównanie - porównujemy coś do czegoś innego, często za pomocą słowa jak, rymy - podobnie brzmiące zakończenia wyrazów.

W razie wątpliwości sięgamy do informacji w książce lub zeszycie.

Miłego dnia :)


27.05.2020

Witajcie:)

Temat: Opowiadamy legendę o toruńskich piernikach.

Otwórzcie podręczniki na stronie 290. Kierując się kolejnymi numerami zapoznajcie się z obrazkową "Legendą o piernikach toruńskich". 

Wymyślcie i zapiszcie w zeszytach dalszy ciąg historii bohaterów. Spróbujcie wprowadzić dialog - czyli rozmowę pomiędzy bohaterami. Pamiętajcie, że dialog zapisujemy od myśliników i od nowej linijki. Na Wasze prace czekam pod adresem wyslijpolski@wp.pl

Wymieńcie też w zeszycie jeden element rzeczywisty i jeden element fantastyczny występujący w legendzie.

Powodzenia :)

25.05.2020

Dzień dobry :)

Temat: Opowiedzieć historię czy przekazać informację? Poznajemy teksty o Dworze Artusa.

Otwórzcie podręczniki na stronie 299.

Zapoznajcie się z tekstami "Dwór Artusa i Neptun" i "Dwór Artusa". Obydwa teksty dotyczą Dworu Artusa z tym, że jeden z nich jest tekstem literackim a drugi tekstem informacyjnym.

Na podstawie przeczytanych informacji zróbcie w zeszycie zadanie 1 na stronie 300. Napiszcie co jest tematem obu tekstów i uzupełnijcie tabelę.

Praca domowa dziś jest tylko dla osób chętnych. Jest to zadanie 3 na stronie 300. Jeśli ktoś zdecyduje się na zrobienie wybranej pracy czekam na nią do 27 maja pod adresem wyslijpolski@wp.pl

Powodzenia!

 

21.05.2020

Witajcie!

Na dzisiejszej lekcji zapoznamy się z pewną legendą.

Temat:Cecylia Niewiadomska "Piast" - poznajemy legendę.

Na początek zapiszcie w zeszycie definicję:

Legenda - to opowieść zawierająca elementy rzeczywiste (fakty) oraz elementy fantastyczne. Legendy są często związane z historycznymi postaciami, miejscami lub zdarzeniami. Są nasycone cudownością i niezwykłością.

Otwórzcie podręczniki na stronie 278. Zapoznajcie się z legendą. Zwracajcie też proszę uwagę na wyrazy, które są dla Was niezrozumiałe. Większość jest wyjaśniona obok tekstu, więc warto się z tymi wyjaśnieniami zapoznac.

Na podstawie przeczytanego tekstu w zeszycie uzupełnijcie tabelkę z zadania 2 a) ze strony 281. W kilku zdaniach napiszcie co jest tematem opowieści, spróbujcie też znaleźć przykłady elementów rzeczywistych i fantastycznych. 

Życzę Wam udanego dnia :)

 

20.05.2020

Dzień dobry Kochani :)

Temat: Fantastyczny spacer po Krakowie.

Dziś konkretnie poćwiczymy czytanie... Otwórzcie podręczniki na stronie 271. Zapoznajcie się z tekstem Doroty Terakowskiej "Wchodzimy na wieżę mariacką". Wiem, że tekst jest dość długi, ale na pewno sobie poradzicie. Pamiętam ten las chętnych rąk do czytania tekstów w klasie :) Wierzę, że pamiętacie, aby czasem poćwiczyć czytanie, więc może w sumie nie zejdzie Wam tak długo.

Gdy już dobrniecie do końca, zapoznajcie się z żółtą ramką. Macie tam informacje dotyczące fikcji literackiej. Zwróćcie szczególnie uwagę na elementy rzeczywiste (prawdziwe), elementy prawdobodobne (czyli takie, które możemy znaleźć w otaczającej nas rzeczywistości) i elementy fantastyczne (czyli wymyślone, które nie mogłyby się zdarzyć w naszym świecie). Pamiętacie? Mówiliśmy o tych elementach przy okazji baśni o "Trzech małych świnkach".

Teraz przerysujcie do zeszytu ramkę z zadania 2a. Pod ramką macie różne sformułowania. Spróbujcie z nich wybrać po dwa przykłady i uzupełnić nimi elementy rzeczywiste, prawdopodobne i fantastyczne. Po dwa przykłady do każdej kolumny w ramce.

Powodzenia :)

 

18.05.2020

Witajcie:)

Dziś w dalszym ciągu ćwiczymy ortografię.

Temat: Wyrazy z literą "ż", których pisownię trzeba zapamiętać.

Otwórzcie podręczniki na stronie 282. Zapoznajcie się z tekstem, w którym występują wyrazy z ż niewymiennym. Postarajcie się zapamietać ich jak najwięcej. 

Aby poćwiczyć pisownię tych wyrazów wykonajcie ćwiczenia 1-5 na stronach 86-88 w zeszycie ćwiczeń. Do mnie prześlijcie ćwiczenie 5 na adres wyslijpolski@wp.pl

Życzę Wam miłego dnia :)

14.05.2020

Dzień dobry :)

Na dzisiejszej lekcji poćwiczymy pisownię małą i wielką literą. 

Temat: Kiedy w wyrazie stosujemy wielką, a kiedy - małą literę?

Otwórzcie podręczniki na stronie 266-267.

Zapoznajcie się z informacjami dotyczącymi zasad pisowni w niebieskich ramkach. Następnie otwórzcie prezentację i postępujcie zgodnie z kolejnymi punktami. Notatkę dotyczącą pisowni wraz z przykładami wykonajcie w zeszycie, ćwiczenia on-line i w zeszycie ćwiczeń (strony 78-80).

Kliknij, aby otworzyć

Powodzenia!

 

13.05.2020

Dzień dobry :)

Temat: "Mazurek Dąbrowskiego" - hymn Polski.

Otwórzcie podręczniki na stronie 262. Przerysujcie do zeszytu godło i flagę Polski. Nauczcie się tekstu hymnu na pamięć.

Przepiszcie do zeszytu definicję refrenu.

Refren - to regularnie powtarzająca się część tekstu, najczęściej w utworach przeznaczonych do śpiewania.

Zastanówcie się, w jakich okolicznościach jest śpiewany "Mazurek Dąbrowskiego"? Jak należy się zachowywać podczas śpiewania/słuchania hymnu?

Wykonajcie w zeszycie ćwiczeń zadania 1-5 na stronach 75-77.

Pozdrawiam

11.05.2020

Witajcie w poniedziałek :)

Dziś powtórzymy sobie troszkę ortografię, bo dawno jej na lekcjach nie było. To znaczy przewija się oczywiście cały czas..., ale tak konkretnie dawno się nią nie zajmowaliśmy.

Temat lekcji: Łyk ortografii z ż i rz. Otwórzcie podane zadania, zapoznajcie się z regułami pisowni wyrazów z ż i rz, a następnie wykonajcie ćwiczenia w zeszycie:

Kliknij, aby otworzyć

Dziś praca domowa dla osób chętnych. Gdy wypiszecie z zadania 4 słowa zawierające ż i rz wybierzcie 5 z nich i ułóżcie z nimi zdania. Następnie w tych zdaniach podpiszcie słowa, które są znanymi Wam częściami mowy. Możecie zaznaczyć strzałkami i napisać pod słowami czy to rzeczownik, przymiotnik, czasownik a może przysłówek. Wszyscy chętni wysyłąją mi zadania na adres wyslijpolski@wp.pl

Powodzenia, życzę Wam pięknego tygodnia i dużo uśmiechu :)


07.05.2020

Dzień dobry:)

Na początek krótka rozgrzewka z przysłówkiem:

Kliknij, aby otworzyć

Zapiszcie temat lekcji:Przyglądamy się namalowanemu pejzażowi.

Otwórzcie podręczniki na stronie 256. Przyjrzyjcie się dokładnie dziełu Johna Constable "Park Wivenhoe w Essex". Tutaj możecie otworzyć go w większej wersji:

Otwórz

Zapiszcie w zeszycie notatkę: Krajobraz, inaczej pejzaż to rzeczywisty lub fantastyczny widok natury i/lub otoczenia miejskiego.

Wyobraźcie sobie, że macie opisać obraz komuś, kto go nie widzi, ale na podstawie Waszej wypowiedzi ma go rozpoznać spośród innych.

Wykonajcie w tym celu zadania 1-2 na stronie 257. Wykorzystajcie słownictwo z ramki, napiszcie jak najwięcej określeń do zaznaczonych elementów. 

Następnie zróbcie w zeszycie zadanie 3, korzystając ze słownictwa z ramki. Pamiętajcie, żeby stosować akapity i pisać pełnymi zdaniami.

Na Wasze prace czekam pod adresem wyslijpolski@wp.pl

Pozdrawiam Was serdecznie :)

 

06.05.2020

Temat lekcji: Co nazywa przysłówek?

Kochani, dziś poznamy kolejną część mowy. 

Otwórzcie podręczniki na stronie 255. Zapiszcie w zeszycie informację z niebieskiej ramki. 

Aby dokładniej zapoznać się z przysłówkiem, obejrzyjcie krótki filmik:

Kliknij, aby otworzyć

Teraz czas na ćwiczenia. Wypiszcie w zeszycie przysłówki z zadania 3 na stronie 256. Zróbcie też zadania w zeszycie ćwiczeń na stronie 73.

Dla chętnych jeszcze gra :)

Kliknij, aby otworzyć

Powodzenia!

 

 

29.04.2020

Witajcie:)

Temat lekcji: Wystarczy odrobina wyobraźni, by....


Otwieramy podręczniki na stronie 249. Zapoznajcie się z opowiadaniem Luca Bessona "Na podwórku". Jest to fragment książki "Artur i Minimki".

Wykonajcie w zeszycie zadanie 1 pod tekstem. Odpowiedzcie pełnymi zdaniami, kto jest głównym bohaterem fragmentu tekstu i co robi.

Następnie wypiszcie w zeszycie z tekstu 3 wybrane rzeczowniki, 3 przymiotniki i 3 czasowniki. Następnie wybrany rzeczownik i przymiotnik odmieńcie przez przypadki... Pamiętacie? Mianownik, dopełniacz.... i tak dalej :) Podpowiedź na stronie 202 w podręczniku.

Wybrany czasownik odmieńcie przez osoby.

I prześlijcie mi Wasze prace na adres wyslijpolski@wp.pl

Powodzenia :)


28.04.2020

Dzień dobry Kochani :)

Temat lekcji: Co to jest rytm?

Otwórzcie podręczniki  na stronie 247 i przeczytajcie wiersze, które się tam znajdują. 

Następnie wyrecytujcie wybrany wiersz klaszcząc, tupiąc lub stukając jakimś przedmiotem w stół.

Zapoznajcie się z filmem:

https://www.youtube.com/watch?v=Mon-rd64rl8&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2nvEPSqtsDzzE9X25iaO37EK-3_h0C8mHSiz2ENqQ7nlZu1ckDoqhuKl0

Napiszcie w zeszycie ze słuchowiska, co tworzy rytm utworu. Swoimi słowami. 

Dla utrwalenia zagadnień wykonajcie w ćwiczeniach zadania 1-4  ze stron 69-70.

Pozdrawiam Was serdecznie :)

24.04.2020

Dzień dobry:)

Dzisiejszy temat lekcji to: Uczymy się udzielać informacji w razie zagrożenia.

Otwieramy podręczniki na stronie 245. Popatrzcie dokładnie na rysunek na górze strony i zapiszcie w zeszycie, jakich sytuacji podwórkowych należy unikać oraz jak organizować zabawę, by wszyscy uczestnicy czuli się bezpiecznie.

Zapiszcie w zeszycie numery telefonów alarmowych, na które należy dzwonić w razie zagrożenia. Zapamiętajcie je.

Następnie zróbcie w zeszycie zadanie 4 na stronie 246. Macie tam pytania od różnych osób, wybierzcie 3 z nich. Należy na nie odpowiedzieć tak, by w przypadku rozmowy z nieznajomą osobą nie narazić się na niebezpieczeństwo. Pamiętajcie, osobie nieznajomej nigdy nie można powiedzieć więcej, niż wymaga tego sytucaja. Postarajcie się podawać przykłady takich odpowiedzi, które będą kulturalne i jednocześnie stanowcze.

Dziś niczego mi nie wysyłajcie, wystarczą odpowiedzi w Waszych zeszytach.

Życzę Wam udanego weekendu, odpocznijcie w pięknym, wiosennym słoneczku :)


22.04.2020

Kochani, zapoznaliście się z opowiadaniem "Baza". Świetnie Wam poszło z odpowiedziami na pytania do tekstu. Dziś trochę pisania. Otwórzcie podręczniki na stronie 244. Zapoznajcie się z zadaniem 3. Przepiszcie jego treść do zeszytu, zachowując schemat z książki, w tym akapity. Na pytania, które są obok, odpowiedzcie pełnymi zdaniami tak, aby powstało spójne opowiadanie. Na całość tekstu czekam pod adresem mailowym: wyslijpolski@wp.pl

Powodzenia i pamiętajcie o starannym piśmie :)


21.04.2020

Witajcie!

Czasowniki macie już w większości w jednym paluszku :) Bardzo mnie to cieszy!

Dziś dla odmiany przeniesiemy się w świat literatury. Zapiszcie temat: Opowiadamy o tym, jak Marcin z przyjaciółmi zakładał bazę.

Otwórzcie podręczniki na stronie 241 i przeczytajcie uważnie opowiadanie, które się tam znajduje. Następnie w zeszycie odpowiedzcie na pytania z zadania 1 na stronie 243.

Kochani, pamiętajcie proszę, aby jak najczęściej doskonalić umiejętność czytania. Bardzo chciałabym, abyście znaleźli kilka minut dziennie, wzięli jakąś książkę z domowej biblioteczki lub podręcznik i czytali głośno po wybranym fragmencie. Sprawdzę postępy jak tylko się zobaczymy! 

Jeśli macie ochotę, możecie nagrać przeczytany fragment na telefonie i mi wysłać. Bardzo chętnie posłucham :)

Dla chętnych, którzy chcą poćwiczyć ostatnie zagadnienia z gramatyki, kilka ćwiczeń do wykonania:

https://learningapps.org/8925470

https://learningapps.org/4948512

https://learningapps.org/6620966

https://learningapps.org/9591474

https://learningapps.org/9003107

Pozdrawiam :)

17.04.2020

Dzień dobry :)

Zapiszcie w zeszytach temat lekcji: Czasownik - utrwalenie poznanych wiadomości.

Na początek kilka krótkich ćwiczeń na komputerze, dla powtórzenia wiadomości.

https://learningapps.org/9379665

https://wordwall.net/pl/resource/1122131/polski/odmiana-czasownika

https://wordwall.net/pl/resource/1308465/polski/odmiana-czasownika-przez-osoby

https://wordwall.net/pl/resource/900416/odmiana-czasownika-przez-czasy

https://wordwall.net/pl/resource/745063/odmiana-czasownika-przez-osoby-czas-teraźniejszy

Teraz w zeszycie wykonajcie ćwiczenie dotyczące bezokoliczników. Kręcimy kołem, zapisujemy w zeszycie wylosowany wyraz i tworzymy od niego bezokolicznik, np.

krzyknęła - krzyknąć

Zakręćcie tak 10 razy:

https://wordwall.net/pl/resource/707841/utwórz-bezokolicznik

Następnie odmieńcie w zeszycie przez osoby czasownik czytać. Ale uwaga! Odmieniamy w trzech czasach: przeszłym, teraźniejszym i przyszłym, w liczbie pojedynczej i mnogiej. Kto nie pamięta, zerkamy do zeszytu i podręcznika. Na pewno sobie poradzicie :)

I na koniec wykonujemy jeszcze zadanie 6 ze strony 67 w zeszycie ćwiczeń.

Na zadania z zeszytu i zeszytu ćwiczeń czekam do następnej lekcji pod znanym Wam adresem mailowym: wyslijpolski@wp.pl

W razie pytań czy wątpliwości proszę o kontakt.

Powodzenia :)


15.04.2020

 Dzień dobry po Świętach:)

 Kochani, działamy dalej! Czasownik nie jest Wam obcy! Wszyscy już wiedzą, kto jest tajemniczą osobowością, która odpowiada na pytania: co robi? co sie z nim dzieje? w jakim jest stanie? :) Znacie już odmianę czasownika, umiecie tworzyć bezokoliczniki:) Super!!

 Dziś skupimy się na czasach. Czasownik występuje:

 w czasie teraźniejszymmyślę, szukam, czytam

 w czasie przeszłym: myślałam, szukałam, czytałam

 w czasie przyszłym: pomyślę/będę myśleć, poszukam, przeczytam/będę czytać

 Otwórzcie podręczniki na stronie 239. Przeczytajcie informacje z ramki. Powyższą notatkę zapiszcie w zeszycie. 

 Następnie dla utrwalenia w zeszycie zróbcie zadanie 5 i 8 strony 239/240.

 Dla chętnych dodatkowo ćwiczenie 7 na stronie 67 w zeszycie ćwiczeń.

 Na efekty Waszej pracy czekam dziś pod adresem emailowym: wyslijpolski@wp.pl

 Pozdrawiam:)

8.04.2020

Dzień dobry:)

Wczoraj zapoznaliście się z informacjami dotyczącymi czasownika. Dziś spróbujemy sobie utrwalić najważniejsze rzeczy. Czasownik odmienia się przez osoby i liczby. Odmieńcie w zeszycie czasownik pisać  w czasie terażniejszym.

liczba pojedyncza                                                                          liczba mnoga

1. (ja)................................                                                         1. (my)..............................................

2. (ty)................................                                                         2. (wy)...............................................

3. (on,ona,ono)................................                                            3. (oni,one)..........................................

Teraz zapiszcie, jakie to rodzaje. Pamiętacie? W liczbie pojedynczej czasownik występuje w rodzaju męskim, żeńskim i nijakim, a w liczbie mnogiej w rodzaju męskoosobowym i niemęskoosobowym.

on pisał - 

ona pisała - 

ono pisało - 

oni pisali - 

one pisały - 

Czas na powtórzenie, co to są BEZOKOLICZNIKI. Wczoraj pewnie spotkaliście się z tym terminem pierwszy raz. Kto nie zapisał z prezentacji, zanotujcie proszę:

 Bezokolicznik to nieosobowa forma czasownika, zakończona na -ć, -c, np. czytać, grać, biec, strzec, gryźć, zanieść.

Teraz utwórzcie bezokoliczniki od podanych czasowników:

mówił -

czytał - 

tańczyła - 

grała - 

przeczytał - 

lubiła - 

biegł - 

piekł - 

Zróbcie zadania 1-3 w zeszycie ćwiczeń na stronie 65, aby utrwalić poznane wiadomości.

 Wykonane zadania wyślijcie na adres wyslijpolski@wp.pl

I na koniec trochę zabawy:

https://view.genial.ly/5e8afade260c290e39bac680/game-podroz-na-wyspe-wielkanocna?fbclid=IwAR13xS0v6xU2LuECMieHn0QEZDNZG83cT2K5WLF-3aJ7QO0Hyk56INsI5Vo

https://wordwall.net/pl/resource/1232945/wielkanocne-i-owo

https://wordwall.net/pl/resource/1279702/wielkanocne-memory

 

Życzę Wam zdrowych, radosnych Świąt Wielkanocnych. Odpocznijcie:)


7.04.2020

Dzień dobry:)

Na początek krótkie przypomnienie... jakimi epitetami opisalibyście pogodę za oknem? Zapisujemy w zeszycie, spróbujcie wymyślic ich jak najwięcej.

A teraz czas na kolejną część mowy.

Zapiszcie temat lekcji: Co robi? Co się z nim dzieje? Poznajemy czasownik.


Zapoznajcie się z prezentacją i wypiszcie w zeszycie najważniejsze informacje dotyczące czasownika. 

Wiadomości te znajdują się również w podręczniku na stronach 237-240.

Dla utrwalenia pod koniec lekcji zagrajcie w grę:

https://wordwall.net/pl/resource/901670/polski/części-mowy-wskaż-czasownik

Miłego dnia, pozdrawiam.

3.04.2020

Dzień dobry:)

Zapiszcie w zeszycie temat lekcji: Portret ulubieńca.

Po lekcji, na której poznaliśmy historię Dżoka, czas na kolejną również o pieskach. Wiem, że wiele osób lubi te przyjazne zwierzaki. Otwieramy podręczniki na stronie 230. Mamy tam dwa wiersze o psach. Każdy z nich jest jednak inny. Zaraz się przekonacie. Robimy zadanie 3 b) z podręcznika. Przeczytajcie wiersze i napiszcie w zeszycie jakiej rasy są zwierzaki, jak wyglądają i w jaki sposób się zachowują. Zapewne każdy z Was zwrócił uwagę na to, jak bardzo się różnią. 

Dla chętnych do zrobienia jeszcze zadanie 3 c).

Praca domowa to zadanie 4 na stronie 232, które będzie na ocenę.

Pozdrawiam i życzę udanego weekendu :)


1.04.2020

 

 Dzień dobry:) Zobaczcie jak ten czas pędzi, dziś już mamy kwiecień i..... prima aprilis :) Kto już zrobił komuś jakiegoś psikusa? Oczywiście takiego śmiesznego, ale nieszkodliwego:)

 Na początek chwilka przypomnienia z wczorajszej lekcji i szybkie łączenie w pary:

 https://learningapps.org/3890444

 Cieszę się, że tak świetnie poradziliście sobie z zadaniem domowym.

 Teraz zapiszcie temat lekcji: Porozumienie to podstawa.

 Czy ktoś z Was ma w domu jakieś zwierzę? Z pewnością tak. Wiecie, że gdy mamy swojego pupila, to mamy też pewne obowiązki względem niego. Musimy o niego dbać, opiekować się nim. Dziś chciałabym, żebyście przeczytali opowiadanie o pewnym wiernym psie, Dżoku. Otwieramy podręczniki na stronie 227 i....czytamy.

 Ponieważ cały czas kształtujemy umiejętność płynnego czytania, postarajcie się przeczytać tekst głośno i wyraźnie. Sprawdzę Wasze postępy w czytaniu, jak tylko się zobaczymy. 

 Teraz sprawdzamy, czy dobrze zapamiętaliśmy tekst i robimy zadanie 1. Wypiszcie tylko te zdania, które są zgodne z treścią.

 Następnie napiszcie kilka zdań o czym tekst opowiadał.

 I na koniec do zrobienia zadanie 4 na stronie 229, które chciałbym, żebyście mi wysłali na adres wyslijpolski@wp.pl

 Jestem bardzo ciekawa Waszych odpowiedzi.

 Udanego dnia:)


31.03.2020

Dzień dobry:)

Witam Was w nowym tygodniu. Dziś zapiszcie w zeszycie temat lekcji: Pobudzić wyobraźnię...-epitet.

Jest to nowe pojęcie, którego jeszcze nie znamy. Zapiszcie w zeszycie najwazniejsze informacje. Epitet należy do grupy środków stylistycznych. Jest to wyraz określający rzeczownik. Tym wyrazem najczęściej jest przymiotnik, np. ładna książka, czerwona róża, drewniany dom. Określa najczęściej cechy i właściwości. Oddziałuje na wyobraźnię odbiorcy. uplastycznia opis. 

Przeczytajcie o nim jeszcze kilka informacji w podręczniku na stronie 221. 

Następnie przeczytajcie fragment "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza i spróbujcie odnaleźć i zapisać występujące w nim epitety:

siano - ...............(jakie?), ................(jakie?),.................(jakie?)

pręgi - ..................(jakie?)

otwór .........................(jakiej?) strzechy


Teraz spróbujcie znaleźć i wypisać epitety z zadania 5 na stronie 221.

Jak idzie? Z pewnością świetnie sobie radzicie:)

 

Dla utrwalenia wiadomości wykonajcie 2 ćwiczenia. W jednym z nich powtórzymy sobie także, co to jest porównanie. Pamiętacie?

np. odważny jak lew

czuje się jak ryba w wodzie

 

https://wordwall.net/pl/resource/1119004/amickiewicz-fr-pana-tadeusza-epitet-i-porównanie

https://wordwall.net/pl/resource/1087793/polski/epitet

 

Jako zadanie domowe wypełnicjie kartę pracy:

Karta pracy - epitety

Wykonane prace prześlijcie mi proszę na adres mailowy: wyslijpolski@wp.pl



27.03

Kochani, Wasze baśnie są świetne :) W weekend napiszę do każdej osoby, która przesłała mi swój pomysł :)

Dziś proszę przypomnijcie sobie nasze zdanie: Mama dała cukierka, bo nie miała wafelka :) czyli ćwiczymy odmianę przez przypadki :) 

i odmieńcie wyrażenie słoneczny dzień w liczbie pojedynczej i mnogiej :) w zeszytach. A  następnie kliknijcie w link i postępujcie zgodnie z wytycznymi.

link

 Udanego weekendu Kochani :)

25.03

Dzień dobry :)

Moi Kochani :) Dziś otrzymałam od Was piękne teksty baśni! Baaardzo dziękuję :) Świetne prace. Czekam na kolejne teksty.

Dziś przeczytajcie na stronach 216-218 tekst. Spróbujcie przeczytać głośno, aby poćwiczyć czytanie.

Napiszcie w zeszycie nazwy bohaterów w nim występujących, spróbujcie napisać co robili i czuli.

Może ktoś miałby ochotę wyrazić swoje zdanie, co Was w tym tekście zaskoczyło, rozśmieszyło, zdziwiło?

Napiszcie też w zeszycie po 3 rzeczowniki i 3 przymiotniki, które znaleźliście w tekście.

 

Miłego dnia

 

16.03

Poćwicz odmianę przez przypadki:

https://wordwall.net/pl/resource/242328/odmiana-przez-przypadki

https://wordwall.net/pl/resource/535297/polski/odmiana-przez-przypadki

https://wordwall.net/pl/resource/230724/polski/odmiana-wyrazów-przez-przypadki

https://wordwall.net/pl/resource/423120/odmiana-przez-przypadki

 

Wylosuj 3 wyrażenia i odmień je w zeszycie przez przypadki:

https://wordwall.net/pl/resource/894101/polski/odmień-przez-przypadki

 

17.03

Dzień dobry :)

Dziś poćwiczymy rozpoznawanie i odmianę przymiotników. Ale nie tylko.

https://learningapps.org/5007902

https://learningapps.org/5990454

https://wordwall.net/pl/resource/535297/polski/odmiana-przez-przypadki

https://wordwall.net/pl/resource/904981/polski/rodzaje-przymiotnika

https://wordwall.net/pl/resource/342727/rodzaj-przymiotnika-i-rzeczownika

 

Zadania do wykonania w zeszycie:

https://wordwall.net/pl/resource/423497/polski/przymiotnik

https://wordwall.net/pl/resource/652167/polski/połącz-przymiotnik-z-rzeczownikiem

 

18.03

Dzień dobry :)

Napisz w zeszycie opis wybranego przedmiotu, który znajduje się w twoim pokoju. Wykorzystaj jak najwięcej przymiotników. Podkreśl je. Narysuj ten przedmiot.

20.03

Witajcie :) Dziś pierwszy dzień wiosny:)

Ułóż dłuższe zdania (6 zdań) z podanymi wyrazami: deszcz, zachód słońca, tęcza, mgła, burza, wiosna. Podkreśl jednym kolorem rzeczowniki, innym kolorem przymiotniki. Wykonaj małe rysunki.

Posłuchaj piosenki i napisz w kilku zdaniach o czym opowiada:

https://www.youtube.com/watch?v=rFxKrl1n550

Udanego, słonecznego weekendu :)

23.03

Dzień dobry Kochani :)

Przeczytajcie z podręcznika tekst "Dzień u Bobrów" na stronach 211-212, następnie wykonajcie w zeszycie zadania pod tekstem ze stron 212-213.

24.03

Dzień dobry Czwartoklasisto!

Podczas naszych lekcji poznaliśmy rozmaite baśnie. pewnie masz wśród nich swoje ulubione. Ale wiesz co? Świat czeka na jeszcze jedną fantastyczną baśń. A kto ją napisze? Właśnie Ty:)

Zaproponuję Ci dwa tematy. Wybierz jeden z nich i spróbuj napisać baśń. Tak jak potrafisz. A oto tematy do wyboru:

1. O sprytnym rycerzu, który pokonał koronawirusa.

2. Jak dzielna królewna wypędziła koronawirusa z królestwa.

 

Chcę Ci też udzielić kilku porad:

- baśnie zwykle zaczynają się podobnie

Dawno, dawno temu...

Za siedmioma górami....

- zapewne pojawią się w niej fantastyczne istoty i zdarzenia (smoki, wróżki, czarodzieje)

- baśnie na ogół kończą się szczęśliwie

- powinny posiadać morał (pouczenie) dla czytelnika.

 

Jestem bardzo ciekawa Twoich pomysłów.

Jeśli tylko masz ochotę i ktoś z rodziny pomoże, wyślij mi baśń na adres mailowy: wyslijpolski@wp.pl

Baaardzo chętnie przeczytam :)

Życzę Ci fantastycznych pomysłów i miłego dnia.

Pozdrawiam