dziekujejpg [480x360]

 

Mail kontaktowy  j.krupa2020@gmail.com

 

 (22.06)

T: Graniastosłupy proste

 

obejrzyjcie film

https://www.youtube.com/watch?v=1xmNtfmJh2o 

 

 Na koniec proszę o zrobienie w ćwiczeniach stron 114 i 115


(19.06)

Opis prostopadłościanu

Obejrzyjcie film https://www.youtube.com/watch?v=5h9CyxzieDk

Narysujcie w zeszycie prostopdłościan według wzoru

rysowanie_prostopadloscianu1jpg [500x191]

 oraz podpiszcie

prostopadloscian1jpg [500x130]

 

 Podajcie trzy przykłady przedmiotów, które maja kształt prostopadłościanu


Narysujcie sześcian według wzoru

 

rysujemy kwadrat                    rysujem drugi taki sam kwadrat              łączymy wierzchołki

 

 

rysowanie_szescianujpg [600x214]

Zaznaczcie i podpiszcie, ścinę, wierzchołek, krawędź w sześcianie

Zapiszcie w zeszycie

Sześcian to prostopadłościan, którego wszystkie ściany są kwadratami. 

Podajcie trzy przedmioty, które mają kształt sześcianu.

Poćwiczcie rysowanie prostoadłościanu i sześcianu rysując w zeszycie trzy różnej wielkości sześciany oraz trzy prostopadłościany


(15.06)

Działania na liczbach całkowitych

Zapisz do zeszytu i oblicz

10+ (-4) =                 (-3) - (-4)=

(-9) +2=                    5 - (-26) =

3-7 =                        8 - 56 =

(-2) -5 =                   (-24)+(-35) =

(-6) -3 =                    (-36) + 44 =

(-7)· (-9) =                4 · (-8) =
(-18) · 3 =                 (-6) ·(-8)=
32 : (-2) =                 (-18) : 3 =
(-81) :(-9)=               27 : (-3) =
(-2) · (-3) + 5=          (-12) : (-4) + (-7)=

 (12.06)

Mnożenie i dzielenie liczb całkowitych

Obejrzyjcie dalszy ciąg filmu od 3min

https://www.youtube.com/watch?v=XcEVyUdo_ug

Wykonajcie stronę 112 z ćwiczeń

(10.06)

Mnożenie liczb całkowitych

obejrzyjcie film do 3 min

https://www.youtube.com/watch?v=XcEVyUdo_ug

do zeszytu zapiszcie reguły mnożenia licz całkowitych

mnozeniejpg [495x329]

oraz 

liczymy ile jest liczb ujemnych 

liczba liczb ujemnych w mnożeniu parzysta  to wynik dodatni

liczba liczb ujemnych nieparzysta w mnożeniu to wynik ujemny

Wykonujecie stronę 111 w ćwiczeniach


poniżej zamieszczam odpowiedzi do zadań z (9.06)

prosze sobie sprawdzić czy macie dobrze

odp109jpg [449x512]

str110jpg [566x499]

(9.06)

Odejmowanie liczb ujemnych

obejrzyjcie film

https://www.youtube.com/watch?v=zKhHpYXDbUA

Wykonajcie stronę 109 w ćwiczeniach oraz ćw 4 i 5 str 110.


(8.06)

Dodawanie liczb całkowitych

Obejrzyjcie film

https://www.youtube.com/watch?v=TCZUgM6WS64

Wykonajcie zad 1 str 213 z podręcznika oraz ćwiczenie 1,2 3 str 107.

 

(5.06)

  Liczby całkowite na osi liczbowej. 

Przepiszcie do zeszytu co to są liczby całkowite ze strony 208 w podręczniku.

Następnie przerysujcie poniższe osie do zeszytu i wykonajcie polecenia zawarte w zadaniach

 

os1jpg [400x300]


 

(3.06)

Pojecie liczby ujemnej

Zaczynamy nowy dział "Liczby całkowite". Możecie sobie zrobić nową zakładkę'

Proszę o przeanalizowanie stron 206 i 207 w podręczniku, przerysujcie oś, która jest u samej góry na stronie 207 i zapiszcie tak jak w podręczniku gdzie są liczby dodatnie, a gdzie ujemne. Zapiszcie także, co to są liczby przeciwne.  Teraz proszę o obejrzenie film https://www.youtube.com/watch?v=rW-ZDnbSNkU. Gdy już będziecie wiedzieć, co to liczby ujemne, to proszę wykonać w ćwiczeniach strony 104 i 105.

 (2.06)

Pola wielokątów - podsumowanie wiadomości

Na stronie 200 na zielonej tablicy zebrane są wszystkie wielokaty i wzory na obliczanie ich pola, które musicie znać na pamięć.  Zróbcie sobie z nich taką jakby zakładkę do książki. Narysujcie na karce w kratkę i przyklejcie do kartki z bloku technicznego i zachowajcie na przyszły rok, na pewno się przyda. Proszę jeszcze podać nazwy tych wielkoątów.

A jako zadanie proszę jeszcze wykonać zadanie 3 str 199. Podpowiedź (każda ta figura składa się z wielokątów, których pola powierzchni umiecie policzyć- 1 to trójkat i trapez itd.) 

 Chętni mogą przesłać zadanie

(1.06)

W dniu dzisiejszym zachęcam was do obejrzenia  filmu

Kaczor Donald w krainie matematycznej magii... 

https://www.youtube.com/watch?v=di-eFj42XXY

 

 (29.05)

Pola wielokątów - zadania

Poznaliśmy już wszystkie wzory na pola wielokatów. Dziś będziecie rozpoznawać co to za wielokąt, z którego wzoru skorzystać. Wykonajcie stronę 102 w ćwiczeniach.

Poniżej zamieszczam zdjęcie, jak chciałabym abyście to cwiczenie wykonali

I sposób -  zapisy w ćwiczeniach

podpisujemy wielokąt, podpisujemy gdzie znajdują się odcinki, które bedą nam potrzebne do obliczenia pola tego wielokąta, zapisujemy wzór na pole tego wielokata, zapisujemy obliczenia pola wielokąta wstawiajac do wzoru odpowiednie długości odcinków. W niektórych wielokatach trzeba dorysować pewne odcinki. Robimy zdjęcie i przesyłamy

II sposób - zapisy na kartce

piszemy numer wielokąta- zapisane sa one wćwiczeniach po rzymsku, zapisujemy nazwę wielokata,  zapisujemy wzór na pole tego wielokata, zapisujemy obliczenia pola wielokąta wstawiajac do wzoru odpowiednie długości odcinków. Dodatkowo robimy zdjęcie str 102 z podpisanymi odcinkami potrzebnymi do policzenia pola tego wielokąta oraz dorysowanymi (np. wysokosciami lub przekątnymi)


Wzory na pola wielokątów trzeba znać na pamieć.  Zadanie będzie na ocenę. Proszę przesłać do poniedziałku do 20:00

kl5bfjpg [640x480] 


 

(27.05) 

Pole powierzchni trapezu

Wykonajcie ćwiczenie 3 i 4 str 101. Wzór na pole powierzchni trapezu macie podany na poprzedniej lekcji. Jak  oblicza się pole pokazane jest na końcu filmu też z poprzedniej lekcji.

(26.05)

Pole powierzchni trapezu

Obejrzyjcie film

https://www.youtube.com/watch?v=4mdTOoSc9CY

do zeszytu rysujemy trapez, zapisujemy najlepiej na kolorowo wzór na pole powierzchni trapezu. Wzór należy zapamietać.

pole_trapezujpg [300x83]

Ważne jest, aby wiedzieć, gdie jest wysokość trapezu.

Wykonajcie stronę 100 w ćwiczeniach. Zaznaczamy kąt prosty pomiedzy wysokością a podstawą?

(25.05)

Pole powierzchni trójkąta - zadania

Wykonajcie poniższe zadanie

Proszę kliknać w zdjęcie, następnie klikąć prawy przycisk myszki i można wydrukować 

 Zdjęcie

Jeżeli ktoś nie ma możliwości wydrukowania,proszę aby narysował trójkąty podobne do tych. Zmierzył potrzebne odcinki i obliczył pola powierzchni tych trójkątów.

Robimy zdjęcie i przesyłamy zrobione zadanie dzisiaj.


(22.05) Obliczamy pole powierzchni trójkątów.

Wykonajcie stronę 98 w ćwiczeniach oraz ćw 4 i 5 str 99. Zwróćcie uwagę w ćw 4 aby dobrać odpowiednią podstawę do wysokości.

(20.05)

Pole powierzchni trójkąta

Macie w zeszycie 9 trójkątów, mam nadzieję podobnych do moich i narysowane wysokości. Bierzemy teraz dwa kolory, najlepiej zielony i czerwony. Kolorem czerwonym pociągniecie wysokości, które macie narysowane, a kolorem zielonym odpowiednie boki tak jak na poniższym rysunku. Proszę przepisać na kolorowo wzór na pole powierzchni trójkąta. Na całe szczęście dla wszystkich trójkątów jest jeden. Ważne jest aby wiedzieć którą wysokość i podstawę trzeba wziąć do obliczeń.

pole_trojkatajpg [480x640]


zobaczcie film o polu powierzchni trójkąta do 16min45s. (to zadanie z treścią na razie nie ogladacie)

https://www.youtube.com/watch?v=VLjOP-KYxZg

Wykonajcie do zeszytu zad 1 str 195.



(19.05)

Wysokości w trójkącie

Obejrzyjcie film

https://www.youtube.com/watch?v=QgAMkUW6SAU

Film obrazuje jak rysujemy wysokości w trójkątach. Proszę abyście narysowali 3 takie same trójkąty ostrokątne, 3 takie same trójkaty prostokątne, 3 jadnakowe trójkąty rozwartokątne i w każdym trójkącie narysowali tylko jedną z trzech wysokości (czyli 9 trójkatów). Tak jak poniżej  ja dla trójkąta prostokątnego. 


wysokosci_tprostokatnyjpg [559x166]

(18.05)

Pole rombu i równoległoboku - zadania utrwalające

Proszę wykonać ćwiczenie 3 i 4 str 96. Zapisy obliczeń możecie robić na rysunkach. Podpowiedź do tych rónoległoboków z drugiej lini w ćwiczeniu 3, nie trzeba tych odcinków mierzyć tylko zapisać, że P=n* d.

Wykonujemy jeszcze ćw 1 i 2 str 97.  Robimy zdjęcia i przesyłamy.

(15.05)

Pole rombu - zadania

 

oglądamy film od 7min33s

 

  https://www.youtube.com/watch?v=Wajwv5NRfGw

do zeszytu przepisujemy treść tych dwóch zadań z treścią. Staramy się zrobić tak jak pan na filmie. Jeśli nie dacie rady, to podglądamy jak to zrobić. Staramy się to opanować, bo  zadanie 5 str 192 jest bardzo podobne do tego z filmu. Proszę je wykonać. 

(13.05)

Pole powierzchni rombu

oglądamy film do 7min32s

  https://www.youtube.com/watch?v=Wajwv5NRfGw

do zeszytu rysujemy romb  o przekątnych 3cm x 4cm  (używając przyborów) oraz zapisujemy wzór na pole rombu najlepiej na kolorowo.

Wzór i oznaczenia literowe trzeba się nauczyć.

Jak wiecie romb jest równoległobokiem. Dlatego proszę narysować romb o boku 3 cm, zaznaczyć w nim wysokość i napisać taki wzór na obliczenie pola jak dla równoległoboku z poprzedniej lekcji.  Pole rombu można obliczać korzystając z dwóch wzorów w zależności od tego co jest podane, czy bok i wysokość lub jego przekątne.


Obliczcie proszę pola rombów z poniższych zadań. Nie rysujemy ich do zeszytu. Wypisujemy e=..., f=.... Piszemy wzór na pole rombu i obliczmy pole rombu

rombjpg [640x480]

romb1jpg [600x450]

 (12.05)

Pole powierzchni rówmoległoboku

obejrzyjcie film

(początek filmu jeszcze raz mowi o wysokościach ale to bardzo ważne aby wiedzieć, która wysokość jest nam potrzebna)

https://www.youtube.com/watch?v=BFp_NAC9rAw

do zeszytu rysujemy równoległobok (używając przyborów) oraz zapisujemy wzór na pole równoległoboku najlepiej na kolorowo.

Wzór i oznaczenia literowe trzeba się nauczyć.

 rownoleglobok1jpg [640x139]

Wykonajcie poniższe zadania

Nie rysujecie poniższych równoległoboków. Wypisujemy ile ma wysokość i podstawa równoległoboku tak jak przy pierwszym rysunku. Chciałbym też abyście za każdym razem pisali wzór na pole powierzchni równoległoboku. Po co? Aby go zapamiętać.

rownoleglobok2jpg [500x404]

 

 

 

 

(11.05)

Wysokości równoległoboku

obejrzyjcie film

https://www.youtube.com/watch?v=Xm7tB218Bak

postarajcie sie teraz narysować w  zeszycie takie 3 równoległoboki jak na filmie (używając przyborów) i zaznaczcie w nich wysokości, nastepnie proszę wykonać stronę 95 w ćwiczeniach.

Poniżej podaje odpowiedzi do ćwiczeń z poprzedniej lekcji. Proszę, sprawdźcie czy macie dobrze

 

 jednostkiodpjpg [300x110]

jednostkiodp1jpg [300x134]

(6.05)

Zależności między jednostkami pola

https://www.facebook.com/krolowamatma/videos/%C5%82atwy-spos%C3%B3b-na-zamian%C4%99-jednostek-powierzchni/2615934725187485/

Przepiszcie do zeszytu (można to sobie wydrukować i wkleić)

jednostki_pola_1jpg [390x513]

 

 jednostki_zamianajpg [478x341]

 


Wykonajcie zad 1 i 3 str187 oraz stronę94 w ćwiczeniach. Na następnej lekcji podam odpowiedzi

UśmiechUśmiechUśmiech

  Poniżej rozwiązania zadań. Osobom, które wykonały i przesłały dziękuję. Osoby, którym nie udało sie zrobić tych zadań proszę przepisać i przeanalizować zadania. Oceny wkrótce

pole1jpg [300x188]

 

pole2jpg [315x514]

pole3jpg [309x474]

pole5jpg [300x225]

(5.05)

Obliczamy pola prostokatów (2lekcje)

Wykonajcie zad 1, 3 str183 oraz zad 4,5,6,7 str 184 z podręcznika

Kto da radę zrobic przesyła, wszyscy próbują. Na następnej lekcji podam rozwiązania. Powodzenia

 

(4.05)

Pole prostokąta i kwadratu

O procentach w 5 klasie tylko tyle. Zaczynamy nowy dział (pola powierzchni figur)

Obejrzyjcie film

https://www.youtube.com/watch?v=VxMSpqsH1FA&feature=youtu.be

w zeszycie proszę narysować używając linijki lub ekierki prostokąt o wymiarsch 2cm x3cm  oraz kwadrat o boku 3cm obok proszę napisać wzory na pole prostokąta i kwadratu oraz policzcie ich pola.

prostokatjpg [500x112]

 

kwadratjpg [500x172]


 


W ćwiczeniach wykonajcie str 93

(30.04)

Procenty i ułamki

Przpiszcie proszę to do zeszytu oraz wykonajcie zadania

procentjpg [500x107]

 


procent5ajpg [480x640]

 Zad 2

Zamień procenty na ułamki zwykłe i skróć (według wzoru)

30% = 30/100= 3/10 

80%=                                   40%=                   35%=

70%=                                   60%=                   5%=

 

Zad 3

Zapisz procenty w postaci ułamków dziesiętnych (według wzoru)

65% = 0,65                        27%=                        6%=

91%=                                35%=                         2%=

73%=                                 84%=                        9%=

(29.04)

Zamiana ułamków na procenty i odwrotnie

Obejrzyjcie film

https://www.youtube.com/watch?v=G7rPGEzstfk 

Przeczytajcie z podręcznika wiadomości ze strony 173 i 174

Wykonajcie z podręcznika ćwiczenie C str 175 do zeszytu oraz stronę 91 z ćwiczeń

 

(27.04)

T: Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych

Wykonajcie ćwiczenia 9 i 10 str 89 oraz 11,12,13 str 90. W ćwiczeniu 13 wykonujemy mnożenie np. 1/10 · 15,60zł


(23.04)

T: Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych

Cieszę się, że wiekszość z was podjęła wyzwanie i przesłała zadania. Oceny wpisałam lub wpiszę jutro. No to mam dla was jeszcze jedno wyzwanie. Tym razem z mnożenia i dzielenia.  

W mnożeniu i dzieleniu ułamków korzystniej jest zamieniać ułamki dziesiętne na zwykłe. A jak się mnoży i dzieli ułamki zwykłe to już umiemy. Powodzenia.

Na rozwiązania czekam do piątku wieczora.Uśmiech


ul5_midzjpg [640x514]

(22.04)

T: Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych

Jeszcze w szkole mówiłam wam, ze przyjdzie taki czas kiedy ułamki wrócą ze zdwojoną siłą, to właśnie teraz

Jak zamienia się ułamki zwykłe na dziesiętne i odwrotnie pokazane było na filmach z poprzedniej lekcji. Przyda się także zamiana tych 5 ułamków, które prosiłam abyście nauczyli sie na pamięć. No to do dzieła. Kto nie da rady to ogląda film https://www.youtube.com/watch?v=k8I6gDSwpxk.

Osoby, które poradzą sobie z tymi zadaniami, proszę aby przesłały do mnie rozwiązane zadania dziś do 19-tej. Można dostać dodatkową ocenę


ul5jpg [500x217]

ul51jpg [640x272]

(20.04)

T: Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne i odwrotnie.

 

Obejrzyjcie filmy

 

Zamiana ułamków dziesiętnych na zwykłe

https://pistacja.tv/film/mat00129-zapisywanie-liczb-dziesietnych-za-pomoca-ulamkow-zwyklych?playlist=216

Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne

 

https://pistacja.tv/film/mat00128-zamiana-ulamkow-zwyklych-na-liczby-dziesietne?playlist=216

 

Zapisujemy do zeszytu

 

Ułamek dziesiętny  można zawsze zamienić na ułamek zwykły.

 

Ułamek dziesiętny nie zawsze da się zamienić na zwykły np. 1/3,  1/6, 1/7, 1/9 ...

 

  ulamkijpg [300x337]

Chciałabym, abyście zamiany tych pięciu ułamków nauczyli się na pamięć. Przepiszcie je do zeszytu

 Proszę teraz wykonać str 88  w ćwiczeniach

 

(16.04)

T: Pisemne dzielenie  ułamków dziesietnych - zadania

 

Oblicz sposobem pisemnym w zeszycie. Zrób zdjęcie i wyslij na podanego maila. Na zadania czekam do piatku do 9 rano.

 

3,12 : 0,63                             7,84 : 9,8                          2,961 : 9,87

 

2,98 : 0,4                              0,624 : 0,12                        0,405 : 0,45

 

47 : 2,5                                 2,8 : 0,125                         18,72: 0,3             6,272 : 0,7                   

 

 


(15.04)

T. Pisemne dzielenie ułamków dziesietnych

Wykonajcie  ćw 4 i 5 str 84

Pamiętajcie o zasadzie, że najpierw doprowadzamy aby mieć dzielenie przez liczbę naturalną czyli bez przecinka   np.  0, 36 : 0,9 = 3,6 :9

(7.04)

T: Dzielenie ułamków dziesiętnych

obejrzyjcie film

https://www.youtube.com/watch?v=NmuR91sLyLk&feature=youtu.be

jak się dzieli ułamek dziesiętny przez liczbę było na poprzedniej lekcji, więc kto nie pamięta może sobie przypomnieć oglądając film z poprzedniej lekcji/

Wykonajcie zad 1str 167  oraz zad 2 str 168 (pisemnie) przykłady od a do f 


Occeny za przesłane zadania wpisane są w dzienniku. Świetnie sobie poradziliście Śmiech

(6.04)

Pisemne dzielenie ułamków dziesietnych przez liczby

Obejrzyjcie film

https://www.youtube.com/watch?v=j8bqpWyfOao

 Nasrępnie wykonajcie pisemnie zad 2 str 165 oraz ćw 4,5 str 84


(2.04)

Dzielenie ułamków dziesiętnych przez liczby

Obejrzyjcie film

https://www.youtube.com/watch?v=VykRh-D09yM

nastepnie wykonajcie zad 1str 165 oraz stronę 83 w ćwiczeniach.  Powodzenia

(1.04)

Mam nadzieję,że mnożenie ułamków dzięsietnych opoanowaliście świetnie. Poniższe zadania proszę wykonać w zeszycie, zrobić zdjecie i przysłać na podanego wyżej maila do piątku.  

Zad 1

Oblicz

03 · 0,7                    1,2· 0.3                0,4 · 2,1                    5 · 0.08        1,25 · 10

Zad 2 

Oblicz sposobem pisemnym

26,18 · 4                   0.376 · 6              3,271 · 6

13,7 · 7,9                 17,9 · 0,4              2,14 · 1,3

24,35 · 0,08             235,4 · 2,6            34,67 · 0,28


(30.03)

Proszę przepiszcie do zeszytu  i wykonajcie działania

1,3 · 0,3                 2,4 · 0,2               3.5 · 0,3                     0,5 · 0,7                  0,25 · 3

Obliczcie sposobem pisemny,

23,5 · 2,4             356,27 · 0,7              3,4 ·  3,7               435,68 · 0,08            434,28 · 5,9

(26.03) Mnożenie ułamków dziesietnych sposobem pisemnym

Obejrzyjcie film jak mnożyć ułamki dziesiętne sposobem pisemnym

https://www.youtube.com/watch?v=bxQEflT7cFY&feature=youtu.be

myślę, że poradzicie sobie z zadaniem zad 2 str 163 oraz ćw 6 str 81 i ćw 7 str 82

(25.03 Mnożenie ułamków dziesiętnych

Obejrzyjcie proszę film pokazującu jak mnożyć pamięciowo ułamki dziesiętne

https://www.youtube.com/watch?v=g5iqNuRzLF0

mam nadzieję, że teraz poradzicie sobie z zadaniem zad 1 str 162 w podręczniku. Proszę wykonać je w zeszycie oraz ćw 1,2,3 str 81


(24.03)

Dzisiaj poćwiczcie dzielenie sposobem pisemnym, umiejętnośc ta bedzie bardzo potrzebna w najblizszym czasie. Proszę wykonać w zeszycie.

2473;6               3564:11              20480:80        5640:24             

5973:5              7380:12               7280:40           12075:35 

(23.03) 

Dzisiaj jeszcze poćwiczcie mnożenie sposobem pisemnm. Proszę wykonać w zeszycie

3456 ·  78          2345· 39                  89·  76                    547· 68                  23400·  700

 

6436· 84            7689 · 45                 78·  49                    678· 73                  45000· 3600

  (20.03)

Proszę poćwiczyć mnożenie sposobem pisemnm i wykonać w zeszycie nastepujące przykłady

234  · 35            3245  · 46                     76  · 58                 456 · 86                  5456  · 69

678 ·54             4537  ·87                        89 · 63                  874 ·37                  8745 ·4  9

(19.03)

Proszę wykonać ćwiczenie 4 str 80 zasady wstawiania przecinka takie jak wyżej, więc można jeszcze raz obejrzeć film

(17.03)

Po obejrzeniu filmu proszę wykonać 

Pomnóż sposobem pisemnym w zeszycie

16,2 · 8 

 9,65 · 9 

124,7 · 7 

892,4  · 12

3,234 · 23 

(16.03)

Mnożenie ułamków dziesiętnych  przez liczby- (16.03) obejrzyjcie film

 

https://www.youtube.com/watch?v=9Nw1H59bJXU&feature=youtu.be

(15.03)

Mnożenie, dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10,100,1000

https://learningapps.org/9012837

 

https://learningapps.org/9229851    poćwiczcie