Mail kontaktowy j.krupa2020@gmail.com
(22.06)
T: Graniastosłupy proste
obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=1xmNtfmJh2o
Na koniec proszę o zrobienie w ćwiczeniach stron 114 i 115
(19.06)
Opis prostopadłościanu
Obejrzyjcie film https://www.youtube.com/watch?v=5h9CyxzieDk.
Narysujcie w zeszycie prostopdłościan według wzoru
oraz podpiszcie
Podajcie trzy przykłady przedmiotów, które maja kształt prostopadłościanu
Narysujcie sześcian według wzoru
rysujemy kwadrat rysujem drugi taki sam kwadrat łączymy wierzchołki
Zaznaczcie i podpiszcie, ścinę, wierzchołek, krawędź w sześcianie
Zapiszcie w zeszycie
Sześcian to prostopadłościan, którego wszystkie ściany są kwadratami.
Podajcie trzy przedmioty, które mają kształt sześcianu.
Poćwiczcie rysowanie prostoadłościanu i sześcianu rysując w zeszycie trzy różnej wielkości sześciany oraz trzy prostopadłościany
(15.06)
Działania na liczbach całkowitych
Zapisz do zeszytu i oblicz
10+ (-4) = (-3) - (-4)=
(-9) +2= 5 - (-26) =
3-7 = 8 - 56 =
(-2) -5 = (-24)+(-35) =
(-6) -3 = (-36) + 44 =
(-7)· (-9) = 4 · (-8) =(-18) · 3 = (-6) ·(-8)=32 : (-2) = (-18) : 3 =(-81) :(-9)= 27 : (-3) =(-2) · (-3) + 5= (-12) : (-4) + (-7)=(12.06)
Mnożenie i dzielenie liczb całkowitych
Obejrzyjcie dalszy ciąg filmu od 3min
https://www.youtube.com/watch?v=XcEVyUdo_ug
Wykonajcie stronę 112 z ćwiczeń
(10.06)
Mnożenie liczb całkowitych
obejrzyjcie film do 3 min
https://www.youtube.com/watch?v=XcEVyUdo_ug
do zeszytu zapiszcie reguły mnożenia licz całkowitych
oraz
liczymy ile jest liczb ujemnych
liczba liczb ujemnych w mnożeniu parzysta to wynik dodatni
liczba liczb ujemnych nieparzysta w mnożeniu to wynik ujemny
Wykonujecie stronę 111 w ćwiczeniach
poniżej zamieszczam odpowiedzi do zadań z (9.06)
prosze sobie sprawdzić czy macie dobrze
(9.06)
Odejmowanie liczb ujemnych
obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=zKhHpYXDbUA
Wykonajcie stronę 109 w ćwiczeniach oraz ćw 4 i 5 str 110.
(8.06)
Dodawanie liczb całkowitych
Obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=TCZUgM6WS64
Wykonajcie zad 1 str 213 z podręcznika oraz ćwiczenie 1,2 3 str 107.
(5.06)
Liczby całkowite na osi liczbowej.
Przepiszcie do zeszytu co to są liczby całkowite ze strony 208 w podręczniku.
Następnie przerysujcie poniższe osie do zeszytu i wykonajcie polecenia zawarte w zadaniach
(3.06)
Pojecie liczby ujemnej
Zaczynamy nowy dział "Liczby całkowite". Możecie sobie zrobić nową zakładkę'
Proszę o przeanalizowanie stron 206 i 207 w podręczniku, przerysujcie oś, która jest u samej góry na stronie 207 i zapiszcie tak jak w podręczniku gdzie są liczby dodatnie, a gdzie ujemne. Zapiszcie także, co to są liczby przeciwne. Teraz proszę o obejrzenie film https://www.youtube.com/watch?v=rW-ZDnbSNkU. Gdy już będziecie wiedzieć, co to liczby ujemne, to proszę wykonać w ćwiczeniach strony 104 i 105.
(2.06)
Pola wielokątów - podsumowanie wiadomości
Na stronie 200 na zielonej tablicy zebrane są wszystkie wielokaty i wzory na obliczanie ich pola, które musicie znać na pamięć. Zróbcie sobie z nich taką jakby zakładkę do książki. Narysujcie na karce w kratkę i przyklejcie do kartki z bloku technicznego i zachowajcie na przyszły rok, na pewno się przyda. Proszę jeszcze podać nazwy tych wielkoątów.
A jako zadanie proszę jeszcze wykonać zadanie 3 str 199. Podpowiedź (każda ta figura składa się z wielokątów, których pola powierzchni umiecie policzyć- 1 to trójkat i trapez itd.)
Chętni mogą przesłać zadanie
(1.06)
W dniu dzisiejszym zachęcam was do obejrzenia filmu
Kaczor Donald w krainie matematycznej magii...
https://www.youtube.com/watch?v=di-eFj42XXY
(29.05)
Pola wielokątów - zadania
Poznaliśmy już wszystkie wzory na pola wielokatów. Dziś będziecie rozpoznawać co to za wielokąt, z którego wzoru skorzystać. Wykonajcie stronę 102 w ćwiczeniach.
Poniżej zamieszczam zdjęcie, jak chciałabym abyście to cwiczenie wykonali
I sposób - zapisy w ćwiczeniach
podpisujemy wielokąt, podpisujemy gdzie znajdują się odcinki, które bedą nam potrzebne do obliczenia pola tego wielokąta, zapisujemy wzór na pole tego wielokata, zapisujemy obliczenia pola wielokąta wstawiajac do wzoru odpowiednie długości odcinków. W niektórych wielokatach trzeba dorysować pewne odcinki. Robimy zdjęcie i przesyłamy
II sposób - zapisy na kartce
piszemy numer wielokąta- zapisane sa one wćwiczeniach po rzymsku, zapisujemy nazwę wielokata, zapisujemy wzór na pole tego wielokata, zapisujemy obliczenia pola wielokąta wstawiajac do wzoru odpowiednie długości odcinków. Dodatkowo robimy zdjęcie str 102 z podpisanymi odcinkami potrzebnymi do policzenia pola tego wielokąta oraz dorysowanymi (np. wysokosciami lub przekątnymi)
Wzory na pola wielokątów trzeba znać na pamieć. Zadanie będzie na ocenę. Proszę przesłać do poniedziałku do 20:00
(27.05)
Pole powierzchni trapezu
Wykonajcie ćwiczenie 3 i 4 str 101. Wzór na pole powierzchni trapezu macie podany na poprzedniej lekcji. Jak oblicza się pole pokazane jest na końcu filmu też z poprzedniej lekcji.
(26.05)
Pole powierzchni trapezu
Obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=4mdTOoSc9CY
do zeszytu rysujemy trapez, zapisujemy najlepiej na kolorowo wzór na pole powierzchni trapezu. Wzór należy zapamietać.
Ważne jest, aby wiedzieć, gdie jest wysokość trapezu.
Wykonajcie stronę 100 w ćwiczeniach. Zaznaczamy kąt prosty pomiedzy wysokością a podstawą?
(25.05)
Pole powierzchni trójkąta - zadania
Wykonajcie poniższe zadanie
Proszę kliknać w zdjęcie, następnie klikąć prawy przycisk myszki i można wydrukować
Jeżeli ktoś nie ma możliwości wydrukowania,proszę aby narysował trójkąty podobne do tych. Zmierzył potrzebne odcinki i obliczył pola powierzchni tych trójkątów.
Robimy zdjęcie i przesyłamy zrobione zadanie dzisiaj.
(22.05) Obliczamy pole powierzchni trójkątów.
Wykonajcie stronę 98 w ćwiczeniach oraz ćw 4 i 5 str 99. Zwróćcie uwagę w ćw 4 aby dobrać odpowiednią podstawę do wysokości.
(20.05)
Pole powierzchni trójkąta
Macie w zeszycie 9 trójkątów, mam nadzieję podobnych do moich i narysowane wysokości. Bierzemy teraz dwa kolory, najlepiej zielony i czerwony. Kolorem czerwonym pociągniecie wysokości, które macie narysowane, a kolorem zielonym odpowiednie boki tak jak na poniższym rysunku. Proszę przepisać na kolorowo wzór na pole powierzchni trójkąta. Na całe szczęście dla wszystkich trójkątów jest jeden. Ważne jest aby wiedzieć którą wysokość i podstawę trzeba wziąć do obliczeń.
zobaczcie film o polu powierzchni trójkąta do 16min45s. (to zadanie z treścią na razie nie ogladacie)
https://www.youtube.com/watch?v=VLjOP-KYxZg
Wykonajcie do zeszytu zad 1 str 195.
(19.05)
Wysokości w trójkącie
Obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=QgAMkUW6SAU
Film obrazuje jak rysujemy wysokości w trójkątach. Proszę abyście narysowali 3 takie same trójkąty ostrokątne, 3 takie same trójkaty prostokątne, 3 jadnakowe trójkąty rozwartokątne i w każdym trójkącie narysowali tylko jedną z trzech wysokości (czyli 9 trójkatów). Tak jak poniżej ja dla trójkąta prostokątnego.
(18.05)
Pole rombu i równoległoboku - zadania utrwalające
Proszę wykonać ćwiczenie 3 i 4 str 96. Zapisy obliczeń możecie robić na rysunkach. Podpowiedź do tych rónoległoboków z drugiej lini w ćwiczeniu 3, nie trzeba tych odcinków mierzyć tylko zapisać, że P=n* d.
Wykonujemy jeszcze ćw 1 i 2 str 97. Robimy zdjęcia i przesyłamy.
(15.05)
Pole rombu - zadania
oglądamy film od 7min33s
https://www.youtube.com/watch?v=Wajwv5NRfGw
do zeszytu przepisujemy treść tych dwóch zadań z treścią. Staramy się zrobić tak jak pan na filmie. Jeśli nie dacie rady, to podglądamy jak to zrobić. Staramy się to opanować, bo zadanie 5 str 192 jest bardzo podobne do tego z filmu. Proszę je wykonać.
(13.05)
Pole powierzchni rombu
oglądamy film do 7min32s
https://www.youtube.com/watch?v=Wajwv5NRfGw
do zeszytu rysujemy romb o przekątnych 3cm x 4cm (używając przyborów) oraz zapisujemy wzór na pole rombu najlepiej na kolorowo.
Wzór i oznaczenia literowe trzeba się nauczyć.
Jak wiecie romb jest równoległobokiem. Dlatego proszę narysować romb o boku 3 cm, zaznaczyć w nim wysokość i napisać taki wzór na obliczenie pola jak dla równoległoboku z poprzedniej lekcji. Pole rombu można obliczać korzystając z dwóch wzorów w zależności od tego co jest podane, czy bok i wysokość lub jego przekątne.
Obliczcie proszę pola rombów z poniższych zadań. Nie rysujemy ich do zeszytu. Wypisujemy e=..., f=.... Piszemy wzór na pole rombu i obliczmy pole rombu
(12.05)
Pole powierzchni rówmoległoboku
obejrzyjcie film
(początek filmu jeszcze raz mowi o wysokościach ale to bardzo ważne aby wiedzieć, która wysokość jest nam potrzebna)
https://www.youtube.com/watch?v=BFp_NAC9rAw
do zeszytu rysujemy równoległobok (używając przyborów) oraz zapisujemy wzór na pole równoległoboku najlepiej na kolorowo.
Wzór i oznaczenia literowe trzeba się nauczyć.
Wykonajcie poniższe zadania
Nie rysujecie poniższych równoległoboków. Wypisujemy ile ma wysokość i podstawa równoległoboku tak jak przy pierwszym rysunku. Chciałbym też abyście za każdym razem pisali wzór na pole powierzchni równoległoboku. Po co? Aby go zapamiętać.
(11.05)
Wysokości równoległoboku
obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=Xm7tB218Bak
postarajcie sie teraz narysować w zeszycie takie 3 równoległoboki jak na filmie (używając przyborów) i zaznaczcie w nich wysokości, nastepnie proszę wykonać stronę 95 w ćwiczeniach.
Poniżej podaje odpowiedzi do ćwiczeń z poprzedniej lekcji. Proszę, sprawdźcie czy macie dobrze
(6.05)
Zależności między jednostkami pola
Przepiszcie do zeszytu (można to sobie wydrukować i wkleić)
Wykonajcie zad 1 i 3 str187 oraz stronę94 w ćwiczeniach. Na następnej lekcji podam odpowiedzi
Poniżej rozwiązania zadań. Osobom, które wykonały i przesłały dziękuję. Osoby, którym nie udało sie zrobić tych zadań proszę przepisać i przeanalizować zadania. Oceny wkrótce
(5.05)
Obliczamy pola prostokatów (2lekcje)
Wykonajcie zad 1, 3 str183 oraz zad 4,5,6,7 str 184 z podręcznika
Kto da radę zrobic przesyła, wszyscy próbują. Na następnej lekcji podam rozwiązania. Powodzenia
(4.05)
Pole prostokąta i kwadratu
O procentach w 5 klasie tylko tyle. Zaczynamy nowy dział (pola powierzchni figur)
Obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=VxMSpqsH1FA&feature=youtu.be
w zeszycie proszę narysować używając linijki lub ekierki prostokąt o wymiarsch 2cm x3cm oraz kwadrat o boku 3cm obok proszę napisać wzory na pole prostokąta i kwadratu oraz policzcie ich pola.
W ćwiczeniach wykonajcie str 93
(30.04)
Procenty i ułamki
Przpiszcie proszę to do zeszytu oraz wykonajcie zadania
Zad 2
Zamień procenty na ułamki zwykłe i skróć (według wzoru)
30% = 30/100= 3/10
80%= 40%= 35%=
70%= 60%= 5%=
Zad 3
Zapisz procenty w postaci ułamków dziesiętnych (według wzoru)
65% = 0,65 27%= 6%=
91%= 35%= 2%=
73%= 84%= 9%=
(29.04)
Zamiana ułamków na procenty i odwrotnie
Obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=G7rPGEzstfk
Przeczytajcie z podręcznika wiadomości ze strony 173 i 174
Wykonajcie z podręcznika ćwiczenie C str 175 do zeszytu oraz stronę 91 z ćwiczeń
(27.04)
T: Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
Wykonajcie ćwiczenia 9 i 10 str 89 oraz 11,12,13 str 90. W ćwiczeniu 13 wykonujemy mnożenie np. 1/10 · 15,60zł
(23.04)
T: Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
Cieszę się, że wiekszość z was podjęła wyzwanie i przesłała zadania. Oceny wpisałam lub wpiszę jutro. No to mam dla was jeszcze jedno wyzwanie. Tym razem z mnożenia i dzielenia.
W mnożeniu i dzieleniu ułamków korzystniej jest zamieniać ułamki dziesiętne na zwykłe. A jak się mnoży i dzieli ułamki zwykłe to już umiemy. Powodzenia.
Na rozwiązania czekam do piątku wieczora.
(22.04)
T: Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
Jeszcze w szkole mówiłam wam, ze przyjdzie taki czas kiedy ułamki wrócą ze zdwojoną siłą, to właśnie teraz
Jak zamienia się ułamki zwykłe na dziesiętne i odwrotnie pokazane było na filmach z poprzedniej lekcji. Przyda się także zamiana tych 5 ułamków, które prosiłam abyście nauczyli sie na pamięć. No to do dzieła. Kto nie da rady to ogląda film https://www.youtube.com/watch?v=k8I6gDSwpxk.
Osoby, które poradzą sobie z tymi zadaniami, proszę aby przesłały do mnie rozwiązane zadania dziś do 19-tej. Można dostać dodatkową ocenę
(20.04)
T: Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne i odwrotnie.
Obejrzyjcie filmy
Zamiana ułamków dziesiętnych na zwykłe
Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne
https://pistacja.tv/film/mat00128-zamiana-ulamkow-zwyklych-na-liczby-dziesietne?playlist=216
Zapisujemy do zeszytu
Ułamek dziesiętny można zawsze zamienić na ułamek zwykły.
Ułamek dziesiętny nie zawsze da się zamienić na zwykły np. 1/3, 1/6, 1/7, 1/9 ...
Chciałabym, abyście zamiany tych pięciu ułamków nauczyli się na pamięć. Przepiszcie je do zeszytu
Proszę teraz wykonać str 88 w ćwiczeniach
(16.04)
T: Pisemne dzielenie ułamków dziesietnych - zadania
Oblicz sposobem pisemnym w zeszycie. Zrób zdjęcie i wyslij na podanego maila. Na zadania czekam do piatku do 9 rano.
3,12 : 0,63 7,84 : 9,8 2,961 : 9,87
2,98 : 0,4 0,624 : 0,12 0,405 : 0,45
47 : 2,5 2,8 : 0,125 18,72: 0,3 6,272 : 0,7
(15.04)
T. Pisemne dzielenie ułamków dziesietnych
Wykonajcie ćw 4 i 5 str 84
Pamiętajcie o zasadzie, że najpierw doprowadzamy aby mieć dzielenie przez liczbę naturalną czyli bez przecinka np. 0, 36 : 0,9 = 3,6 :9
(7.04)
T: Dzielenie ułamków dziesiętnych
obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=NmuR91sLyLk&feature=youtu.be
jak się dzieli ułamek dziesiętny przez liczbę było na poprzedniej lekcji, więc kto nie pamięta może sobie przypomnieć oglądając film z poprzedniej lekcji/
Wykonajcie zad 1str 167 oraz zad 2 str 168 (pisemnie) przykłady od a do f
Occeny za przesłane zadania wpisane są w dzienniku. Świetnie sobie poradziliście
(6.04)
Pisemne dzielenie ułamków dziesietnych przez liczby
Obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=j8bqpWyfOao
Nasrępnie wykonajcie pisemnie zad 2 str 165 oraz ćw 4,5 str 84
(2.04)
Dzielenie ułamków dziesiętnych przez liczby
Obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=VykRh-D09yM
nastepnie wykonajcie zad 1str 165 oraz stronę 83 w ćwiczeniach. Powodzenia
(1.04)
Mam nadzieję,że mnożenie ułamków dzięsietnych opoanowaliście świetnie. Poniższe zadania proszę wykonać w zeszycie, zrobić zdjecie i przysłać na podanego wyżej maila do piątku.
Zad 1
Oblicz
03 · 0,7 1,2· 0.3 0,4 · 2,1 5 · 0.08 1,25 · 10
Zad 2
Oblicz sposobem pisemnym
26,18 · 4 0.376 · 6 3,271 · 6
13,7 · 7,9 17,9 · 0,4 2,14 · 1,3
24,35 · 0,08 235,4 · 2,6 34,67 · 0,28
(30.03)
Proszę przepiszcie do zeszytu i wykonajcie działania
1,3 · 0,3 2,4 · 0,2 3.5 · 0,3 0,5 · 0,7 0,25 · 3
Obliczcie sposobem pisemny,
23,5 · 2,4 356,27 · 0,7 3,4 · 3,7 435,68 · 0,08 434,28 · 5,9
(26.03) Mnożenie ułamków dziesietnych sposobem pisemnym
Obejrzyjcie film jak mnożyć ułamki dziesiętne sposobem pisemnym
https://www.youtube.com/watch?v=bxQEflT7cFY&feature=youtu.be
myślę, że poradzicie sobie z zadaniem zad 2 str 163 oraz ćw 6 str 81 i ćw 7 str 82
(25.03 Mnożenie ułamków dziesiętnych
Obejrzyjcie proszę film pokazującu jak mnożyć pamięciowo ułamki dziesiętne
https://www.youtube.com/watch?v=g5iqNuRzLF0
mam nadzieję, że teraz poradzicie sobie z zadaniem zad 1 str 162 w podręczniku. Proszę wykonać je w zeszycie oraz ćw 1,2,3 str 81
(24.03)
Dzisiaj poćwiczcie dzielenie sposobem pisemnym, umiejętnośc ta bedzie bardzo potrzebna w najblizszym czasie. Proszę wykonać w zeszycie.
2473;6 3564:11 20480:80 5640:24
5973:5 7380:12 7280:40 12075:35
(23.03)
Dzisiaj jeszcze poćwiczcie mnożenie sposobem pisemnm. Proszę wykonać w zeszycie
3456 · 78 2345· 39 89· 76 547· 68 23400· 700
6436· 84 7689 · 45 78· 49 678· 73 45000· 3600
(20.03)
Proszę poćwiczyć mnożenie sposobem pisemnm i wykonać w zeszycie nastepujące przykłady
234 · 35 3245 · 46 76 · 58 456 · 86 5456 · 69
678 ·54 4537 ·87 89 · 63 874 ·37 8745 ·4 9
(19.03)
Proszę wykonać ćwiczenie 4 str 80 zasady wstawiania przecinka takie jak wyżej, więc można jeszcze raz obejrzeć film
(17.03)
Po obejrzeniu filmu proszę wykonać
Pomnóż sposobem pisemnym w zeszycie
16,2 · 8
9,65 · 9
124,7 · 7
892,4 · 12
3,234 · 23
(16.03)
Mnożenie ułamków dziesiętnych przez liczby- (16.03) obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=9Nw1H59bJXU&feature=youtu.be
(15.03)
Mnożenie, dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10,100,1000
https://learningapps.org/9012837
https://learningapps.org/9229851 poćwiczcie