10.06.2020
Thema: Was müsst ihr zu Hause machen?
Zadanie 1 str.80
Przyjrzyjcie się zdjęciom, zwróćcie uwagę na podpisy, oznaczające czynności należące do obowiązków domowych. Dzięki ilustracjom poznacie ich znaczenie i uzupełnijcie w tekstach (1–3) brakujące słowa.
Zapiszcie je sobie w zeszycie:
die Wohnung saugen- odkurzyć mieszkanie
den Tisch abrӓumen-posprzatać ze stołu
den Tisch decken- nakryć do stołu,
die Katze füttern- nakarmić kota
auf die Schwester aufpassen- pilnować siostry
für die Groβeltern einkaufen-robić zakupy dla dziadków
nach dem Essen abwaschen- pozmywać po jedzeniu rozumie
Teraz zróbcie ćwiczenie 36 oraz 37 str. 69
Zadanie 2 str.80
Posłuchajcie nagrania nr 12/CD 2 i podajcie,co chłopcy muszą robić często, czasami lub też czego nie muszą robić wcale. Rozwiązanie zapiszcie w zeszycie przedmiotowym.
Dla tych co nie maja płyty:
Transkrypcja
Dorosła osoba: Leon! Paul! Müsst ihr zu Hause viel tun?
Paul: Ja. Wir müssen oft auf unsere Schwester aufpassen. Sie ist erst sieben Jahre alt und macht nur Stress. Oft müssen wir auch die Katze füttern und die Wohnung saugen.
Dorosła osoba: Müsst ihr auch für die Großeltern einkaufen?
Leon: Manchmal, aber das machen wir gern. Unsere Großeltern sind klasse.
Dorosła osoba: Müsst ihr auch nach dem Essen abwaschen?
Leon: Nein. Das machen wir nie. Wir müssen auch nie den Tisch decken oder den Tisch abräumen. Das machen unsere Eltern.
Przypomnę Wam:
oft znaczy często
manchmal- czasami
nie-nigdy
Rozwiązanie:
oft: __________________ / ____________________ / _____________________|
manchmal: ________________________|
nie: ___________________ / __________________ / ______________________
Przeczytajcie sobie tekst raz jeszcze i zapiszcie co musi robić Leon,a co Paul:
Leon muss:
Paul muss:
Zróbcie teraz ćw. 38 str. 70
Zadanie 4 str.81
Jakie obowiązki mają członkowie tej rodziny? Przyjrzyjcie się ilustracji i zapiszcie je w zeszycie.
Die Kinder müssen: ____________________/________________________/________________ .
Die Eltern müssen:___________________/__________________________/________________ .
Na koniec zróbcie dwa ćwiczenia: 38 oraz 39 str. 70, które sprawdzają odmianę czasownika müssen.
Nie odsyłajcie mi dzisiaj zadań.
3.06.2020
Thema: Wir haben gemeinsam ein Zimmer
Zadanie 1 str. 76
Przeczytajcie tekst i na jego podstawie wskażcie o których elementach z ilustracji nie ma mowy w tekście.
Są to, zapiszcie w zeszycie:
das B_ _ _ _ _ regal
die L_ _ _ _
der Te_ _ _ch
Ćwiczenie 26 str.60 lub 66
Przeczytajcie ponownie tekst z zadania 1 w podręczniku i zaznaczcie, czy zawiera on daną informację, czy – nie.
Zadanie 2 str. 76
Które czasowniki nie pasują do zdań? Przeczytajcie tekst, poprawcie błędy w tych zdaniach i zapiszcie je w zeszycie. W miejsce luki wpiszcie prawidłowy czasownik
In der Mitte steht____liegt_______ein Teppich.
Rechts in der Ecke hängt__________ mein Kleiderschrank.
Daneben liegt_________ mein Schreibtisch.
Auf dem Schreibtisch hängen _________meine Schulhefte.
Daneben liegt________ mein Computer.
Links an der Wand liegt_________ ein Bücherregal.
Mein Bett hängt ________links in der Ecke und an der Wand steht mein Poster von Silbermond – meiner Lieblingsband.
Zadanie 3 str.77
Jak wygląda pokój Emila? Wysłuchajcie nagrania 9/CD2 i zapiszcie po kolei brakujące słowa. Posługujcie się podanymi słówkami.
Etagenbett gemeinsam Computer viel Poster
Zapiszcie w zeszycie w jakiej występują kolejności.
1.
2.
3.
4.
5.
W czasie czytania pojawił się zwrot:
Ich habe wenig Platz für meine Sachen-Mam mało miejsca na moje rzeczy.
Ich habe viel Platz für meine Sachen-Mam dużo miejsca na
Zapiszcie go w zeszycie. Pozostałe zwroty też:
auf dem Schreibtisch- na biurku
auf dem Fensterbrett-na parapecie
n der Wand- na ścianie
in der Ecke- w rogu
in der Mitte- na środku
Na koniec zróbcie ćwiczenia: 27, 28,29 str. 61 lub 67
Do sprawdzenia proszę mi odesłać ćwiczenie 29 str. 61 (lub 67) oraz zadanie 2 str. 76, do poniedziałku 8.06.2020, godz.9.00
27.05.2020
Thema: Mein Zimmer ist groß.
Zadnie 1 str.74
Otwórzcie podręczniki: Przyporządkujcie zdania do ilustracji. Nie powinno być trudne. :) Rozwiązanie zapiszcie w zeszycie.
Zadnie 2 str.74
Przeczytajcie tekst, a następnie wskażcie, które z podanych informacji zostały w nim zawarte, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe.
Zadanie 3 str.75
Dopasowujcie teraz piktogramy do odpowiednich wyrażeń, opisujących położenie czegoś lub kogoś. W razie czego spójrzcie do zeszytu z poprzedniej lekcj.
Zadanie 4 str.75
Posłuchajcie nagrania nr 8/CD 2 i na jego podstawie wskażcie, co i gdzie stoi w pokoju Laury. Jeśli ktoś woli, to może przeczytać:
A: Laura! Ist dein Zimmer groß?
B: Laura: Ja. Ich habe hier viel Platz für meine Sachen. Links stehen mein Bett und mein Kleiderschrank. Rechts sind mein Bücherregal und mein Schreibtisch. Hier steht auch noch ein Stuhl. In der Ecke habe ich eine Lampe. Ich habe auch einen Teppich. Der Teppich ist klein und liegt in der Mitte.
Zum Schluss-na koniec
Zróbcie ćwiczenia: 21,22,23 str.59 lub strona 65 (zależy, kto jakie ma ćwiczenia)- zdjęcie zadań odeślijcie mi do poniedziałku 1.06.2020
20.05.2020
Thema:Mein Zimmer ist groß.
Hallo,
Dzisiaj lekka powtórka z klas młodszych i całkiem sporo pisania:
Wie schreiben ins Heft-piszemy do zeszytu:
das Bett |
łóżko |
der Schrank |
szafa |
die Lampe |
lampa |
der Teppich |
dywan |
das Bücherregal |
regał na ksiązki |
die Wand |
ściana |
das Fenster |
okno |
die Tür |
drzwi |
das Sofa |
kanapa, sofa |
der Sessel |
fotel |
der Tisch |
stół |
der Stuhl |
krzesło |
der Schreibtisch |
Biurko |
die Kommode-komoda
der Fernseher-telewizor
das Bild-obrazek
die Farben-kolory
Die Verben-czasowniki:
stehen-stać (stoją)
steht-stoi
liegen-leżeć (leżą)
liegt-leży
befinden sich- znajdować się (znajdują się)
befindet sich-znajduje się
Wo- gdzie:
rechts-po prawej
links-po lewej
in der Mitte-na środku
in der Ecke- w rogu
daneben-tuż obok
Fertig? Gotowi? Było sporo pisania, to teraz trochę zabawy... poćwiczcie słownictwo.
https://wordwall.net/pl/resource/1055530/kolory
https://wordwall.net/pl/resource/622649/niemieckim/kolory-niemiecki
https://wordwall.net/pl/resource/532973/mein-zimmer
https://wordwall.net/pl/resource/894678/niemieckim/meble
Dzisiaj mi nic nie odsyłacie.
13.05.2020
Thema: Ich wasche mich noch
Moi drodzy
Znamy już rodzaje domów, pomieszczenia w domu. To teraz czas na czynności wykonywane w łazience….Ale tylko niektóre i nie te o o których myślicie :)
Zadnie 1 str.72
Otwórzcie podręcznik. Widzicie zadanie 1? Poszukajcie w plątaninie nitek znaczenia czasowników i zapiszcie je w zeszycie;
sich waschen-
sich rasieren-
sich kämmen-
sich schminken-
Daliście radę? Jestem pewna, że tak.
Zadnie 2 str.72
Teraz posłuchajcie nagrania nr 5 z płyty nr 2. Zaznaczanie jakie czynności wykonywały Felix, Julia und Ben. Zapiszcie je w zeszycie:
Ben:
Felix:
Julia:
Zrobiliście? Jestem pewna, że tak. To teraz parę słów wyjaśnienia. Popatrzcie jeszcze raz na te czasowniki: Zauważyliście coś? Tak, na pewno tak. Przy każdym z tych czasowników jest słówko “sich”. Ciekawe po co? Teraz popatrzcie jeszcze raz na te czasowniki, które przetłumaczyliście.
A mianowicie: golić się, czesać się, malować się, myć się. Już jakiś pomysł? Tokróciutkiesłówko “sich” odpowiada naszemu polskiemu słówku “się”, które występuje z czasownikiem. N a pewno znacie po polsku wiele takich czasowników. Są to czasowniki zwrotne.
Wiecie dobrze jak odmienia się taki czasownik w j.polskim.
Ja myję się, ty myjesz się, on myje się…. Odmienia się czasownik, a słówko „się” mu towarzyszy i nic się z nim nie dzieje. W języku niemieckim “się” się odmienia. To znaczy, że każda osoba ich, du , er, wir ma swoje własne się. Odmienia się czasownik i słówko “sich”.Popatrzcie jak to wygląda.
Tabelkę przepiszcie proszę do zeszytu:
ich |
schminke |
mich |
du |
schminkst |
dich |
er/sie/es |
schminkt |
sich |
wir |
schminken |
uns |
ihr |
schminkt |
euch |
sie/Sie |
schminken |
sich |
Obejrzycie filmik, ale tylko do 2:10 (drugiej minuty i 10 sekund)
https://www.youtube.com/watch?v=FD0P37q2aUw
Po obejrzeniu zróbcie ćwiczenie:
https://www.schubert-verlag.de/aufgaben/xg/xg06_06.htm
Zadanie 3 str.72
Teraz uzupełnijcie luki ołówkiem wpisując tam odpowiednie czasowniki.
Wśród tych czasowników pojawił się także czasownik „sich waschen”.
Zapiszcie w zeszycie zdanie:
Er wäscht sich nicht gern. -On nie lubi się myć.
Kochani! Przyjrzyjcie się czasownikowi “ sich waschen”. Zauważyliście coś? Z pewnością! W 2 i 3 osobie liczby pojedynczej pojawił się Umlaut: ä. Czyli czasownik “sich waschen” jest czasownikiem nieregularnym: Przepisz do zeszytu:
ich wasche mich wir waschen uns
du wäschst dich ihr wascht euch
er/sie/es wäscht sich sie/Sie waschen sich
W czasownikach nieregularnych mamy do czynienia ze zmianą samogłoski w temacie czasownika, w 2. (du) i3. (er, sie, es) osobie liczby pojedynczej.
Na koniec zróbcie ćwiczenia 17,19,20 str. 57-58 lub 63-64-zależy kto jakie ma ćwiczenia i odeślijcie mi zdjęcia zadań do wtorku-19.05.2020, do godziny 9.00.
6.05.2020
Thema: Ich bin in der Küche.
Zad.1 str.70
Na tej stronie jest tekst o pewnym domu. Przeczytajcie teksty, a następnie do każdego z nich dopasujcie ilustrację. Rozwiązanie zapiszcie w zeszycie:
Rozwiązanie: A.- | B.- | C.- | D.- | E.- | F.-
Następnie przepiszcie do zeszytu tabelkę uzupełnijcie tabelkę:
Was?-co? |
Wo?-gdzie? |
die Küche- kuchnia |
in der Küche- w kuchni |
das Wohnzimmer- pokój dzienny |
-w pokoju dziennym |
der Flur-korytarz |
-w korytarzu |
das Schlafzimmer- sypialnia |
-w sypialni |
das Bad-łazienka |
-w łazience |
mein Zimmer- mój pokój |
in meinem Zimmer- w moim pokoju |
|
|
|
|
Zadanie 2 str. 70
Posłuchaj nagrania nr 4 z płyty nr 2. Połącz, co do siebie pasuje i zapisz w zeszycie:
Rozwiązanie: 1. | 2. | 3. | 4.
Przepiszcie do zeszytu podane słówka:
das Abendessen-kolacja
der Tomatensalat-sałatka pomidorowa
das Schinkenbrot-kanapka z szynką
fernsehen-oglądać telewizję
liegen-leżeć
duschen- brać prysznic
frühstücken-j eśc śniadanie
essen-jeść
schlafen gehen- iść spać
zu Mittag essen- jeść obiad
Zadanie 3 str. 71
Na podstawie ilustracji uzupełnijcie tekst – podajcie nazwy pomieszczeń, w których Jacob wykonuje przedstawione czynności. Prawidłowe rozwiązanie zapiszcie w zeszycie.
Rozwiązanie:
6:30 – in seinem_________
7:00 – im _______
7:30 – in der________
7:45 – im _________
13:30 – im ________
16:00 – in seinem_________
18:00 – im _________
21:00 – im _________
Na koniec zróbcie ćwiczenia: ćw. 13, 14 i 15 str. 56 ( niektórzy mogą mieć te ćwiczenia na stronie 62) Skorzystajcie z książki. Na zdjęcia zrobionych zadań czekam do poniedziałku 10.05.2020, do 8.00, na adres: niemieckiodpowiedzi@wp.pl
Gdyby coś było niejasne, to napiszcie mi proszę.
Powodzenia :)
30.04.2020
Thema: Unsere Wohnung
Guten Morgen
Otwieramy książkę na stronie 58. Byłu już rodzaje domów to tea będą pomieszczenia w domu:
Przpisujemy do zesztytu:
das Zimmer-pokój
das Wohnzimmer-pokój dzienny
das Esszimmer-pokój jadalny
das Schlafzimmer-sypialnia
das Kinderzimmer-pokójdziecięcy
das Gästezimmer-pokój gościnny
das Arbeitszimmer-gabinet
das Bdezimmer/das Bad-łazienka
die Küche-kuchnia
der Flur-korytarz
die Toilette- ubikacja
Następnie robimy zadanie 2. Mamy tam dwa opisy mieszkań i 3 obrazki. Przeczytajcie i dopasujcie je do siebie. Pomogą Wam w tym nzwy pomieszczeń oczywiście. Jeden obrazek został podany dodatkowo.
Fertig? Gotowi?
Also-tak więc:
Jetz macht das Arbeitsbuch auf!-otwórzcie ćwiczenia:
Seite 53-54-strona 53-54, Übung- ćwiczenie 6,7,8 (lub strona 59-60 kto ma inne ćwiczenia)
Seid ihr fertig?-Jesteście gotowi?
Jetzt macht ihr wieder das Buch auf!-Otwórzcie znowu książkę
Seite 59, Aufgabe 4-strona 59, zadanie 4.
Posłuchajcie nagrania 3 ze strony 59 I zaznacznie na którym pietrze mieszkają Thomas, Anna, Lukas, Max i Lea.
Teraz zróbcie ćwiczenie 10 str. 55 (lub 10 str.61-zależy od ćwiczeń)
Musicie zapisać na jakich piętrach mieszkaja te osoby. Pamiętacie jak zapisywaliśmy daty swoich urodzin? Spójrzcie do tej lekcji, a szczególnie zapisanych tam liczb, bo pomogą Wam one w słownym zapisaniu pięter.
Mia Schmidt wohnt im____________ Stock.
Sven Saat wohnt im ______________Stock.
Karin Papp wohnt im______________ Stock.
Paul und Klara Weiß wohnen im____________ Stock.
Zpiszcie w zeszycie:
im ersten Stock-na pierwszym piętrze
im dritten Stock- na trzecim piętrez
im zwölften Stock- na 12 piętrze
Na dzisiaj to wszystko, nie musicie mi nic odsyłać.
Schönes Wochenende- Miłego weekendu.
Pobawcie się na dworze, ale bądźcie ostrożni.
Pozdrawiam Was baaaaardzo serdecznie
Pani Ala
28.04.2020
Thema: Hier wohne ich.
Kochani, parę uwag. Niektórzy z Was przysłali mi zdjęcia zadań. Pamiętajcie rzeczowniki przepisujemy z dużej litery. Nie możemy przepisywać z błędami. Po drugie mieliście odszukać rodzajniki tych rzeczwników, mieliście dopisac der, die lub das. Skorzystajcie ze słowników internetowych.
Heute-dzisiaj:
Po pierwsze zróbcie zadanie 1 str.66. Przeczytajcie wypowiedzi Leny, Jonasa i Bena i poszukajcie na obrazkach ich domów.
Następnie posłuchajcie nagrania nr 1 z płyty nr 2 i zapiszcie w zeszycie gdzie oni mieszkają. Pamiętajcie, że rzeczowniki piszemy dużą literą.
Marie wohnt im_______________.
Niklas wohnt im________________.
Tim wohnt im_________________.
Maja wohnt im____________________.
Następnie zapszcie w zeszycie:
die Tischtennisplatte-płyta do grania w ping-ponga
die Kletterwand- ściana wspinaczkowa
der Spielplatz mit dem Basketballfeld-plac zabaw z polem do gry w kosza
der Garten-ogród
eigenes Zimmer-własny pokój
Teraz zróbcie ćw. 1 i 2 str.52 oraz 5 str.53 (lub strona 58 -59)
Dla chętnych ćw. 3 str.52 (lub strona 58). Ci, którzy zrobią zadanie dla chętnych proszę mi je wysłać. Na niemieckiodpowiedzi@wp.pl do czwartku do 9.00
23.04
Temat w podręczniku: Hier wohne ich. Zaczynamy nowy dział. Do dzieła 5b!!
Thema; Das i st mein Haus.
1.Przetłumacz na język polski podane nazwy domów. Podaj ich rodzajnik.
Przepisz je do zeszytu. Korzystaj ze słownika papierowego lub słowników internetowych, których linki podałam niżej.
____Einfamilienhaus -
____Wohnblock -
____Hochhaus -
___Wolkenkrazter-
____Reihenhaus -
____Wohnung-
____Turm-
____Schloss-
____Zelt-
____Wohnwagen-
___Iglu-
____Hütte-
____Bauernhaus-
Naucz się nazw domów na pamięć.
2.Przepisz podane zdania do zeszytu. Uzupełnij zdanie z luką. Napisz w jakim domu mieszkasz.
Wo wohnst du?-Gdzie mieszkasz?
Ich wohne auf dem Lande. - Mieszkam na wsi.
podaj rodzaj domu
Ich wohne im______________________. -Mieszkam w ____________________.
Mein Haus/Meine Wohnung ist groß/klein. -Mój dom/moje mieszkanie jest duży/mały.
Link do słownika: https://pl.pons.com/tłumaczenie lub https://pl.bab.la/slownik/niemiecki-polski
Poćwicz: https://learningapps.org/4772285
Pozdrawiam Was baaaardzo serdecznie :)
Pani Ala
21.04.2020
Thema: Das kann ich schon.
Przed Wami, powiedzmy, karta pracy, z zadaniami z całego działu. Mamy różne zadania, ale myślę, że sobie z nimi poradzicie.
1.Do podanych czasowników dopisz części ciała, które wykonują ta czynności:
denken fassen grüßen tragen riechen
2. Zapisz podane zwroty z (nawiasów) po niemiecku:
a) Das sind(krople)_____________gegen (ból głowy)______________.
b) Das sind (tabletki) ______________gegen (bólowi zębów)______________.
c) Ich gehe zum (lekarz rodzinny)____________.
d) Viele Leute haben Angst vor (zastrzyk)________________.
e) Die Ärztin arbeitet im (szpitalu) .
f) Ich habe Halsschmerzen.Ich gehe zum (laryngologa)_________________.
g) Mein Hund ist krank. Ich gehe zum (weterynarz)_____________________.
h) Die Brüder sind (jednakowi)_______________.
I) Die Zwillinge sehen (troszeczkę inaczej)_________________.
j) (Jej)__________Augen sind blau.
k) (Nasz) _______________Opa ist müde.
l) Er ist (zwinny) __________.
m) Ich wünsche dir (szybkiego powrotu do zdrowia)_______________.
n) Ich nehme die Tabletten ( trzy razy dziennie)_______________________.
o)Ich bin (przeziębiona)__________________.
p) Meine (ręce)_____________ sind lang.
r) Meine (stopy)________________ sind klein.
3.Która reakcja jest właściwa:
I. Pytasz koleżankę/kolegę, jakie ma dolegliwości.
a) Wer fehlt heute?
b) Was fehlt dir denn?
c) Wo hast du Schmerzen?
II. Pytasz, kiedy lekarz przyjmuje pacjentów.
a) Wann hat der Arzt Sprechstunde?
b) Ist der Arzt in der Arztpraxis?
c) Wo arbeitet der Arzt heute?
III.Życzysz komuś powrotu do zdrowia.
a) Keine Krankheit!
b) Gute Besserung!
c) Gesundheit!
IV. Informujesz, że bolą cię uszy.
a) Ich habe Zahnschmerzen.
b) Ich habe Ohrenschmerzen.
c) Ich habe Augenschmerzen.
4.Które wypowiedzi (1–5) pasują do dialogu? Zaznacz a, b lub c.
– Guter Tag, Frau Doktor.
– Guten Tag, Frau Meyer. (1) ..... .
1. a) Was fehlt Ihnen denn?
b) Was fehlt dir denn?
c) Was fehlt euch denn?
– Mir geht es nicht gut. Ich habe Ohrenschmerzen und Fieber.
– Frau Meyer, (2) ..... ?
2. a) haben Sie ein Thermometer?
b) haben Sie sonst noch Fragen?
c) haben Sie sonst noch Schmerzen?
– Ja, Bauchschmerzen.
– Und Fieber?
– (3) ..... .
3. a) Ja, 2 Tabletten.
b) Ja, eine Salbe.
c) Ja, 38 Grad.
– Wie lange schon haben Sie die Schmerzen?
– (4) ..... .
4. a) Husten und Schnupfen.
b) Seit drei Tagen.
c) Halsschmerzen.
– Ich muss Sie untersuchen. Zuerst untersuche ich den Hals. (5) ..... .
5. a) Bitte aaaa sagen!
b) Gute Besserung!
c) Der Sirup ist gut.
Odpowiedzi proszę przesłać do czwartku, do godziny 9.00 na adres: niemieckiodpowiedzi@wp.pl
Owocnej pracy :)
16.04.2020
Thema: Tim ist im Krankehaus.
Na poczatek, w ramach rozgrzewki i powtórki, zróbcie zadanie 4 ze strony 61. Macie ponumerować zdania tak, aby powstał z tego dialog. Rozwiązanie zapiszcie w zeszycie. Zdjęcie gotowego zadania proszę przesłać do mnie, do poniedziałku, do godziny 10.00 na: niemieckiodpowiedzi@wp.pl
Nastepnie zróbcie zadanie 1 ze strony 62 I uzupełnijcie luki podanymi wyrazami. Przepiszcie te słówka do zeszytu. Następnie przeczytajcie tekst o pobycie Tima w szpitalu i ułożcie je właściwej kolejności? Nie powinno być trudne. Wiecie czym musiecie się kierować? Oczywiście dniami tygodnia.
Następnie zróbcie zadanie 3 ze strony 63-dopasujcie pytania do odpowiedzi.
Teraz zróbcie ćwiczenie 48 str.49 oraz ćwiczenie 51 str. 51
W czasie czytania tekstu na pewno napotkaliście czasownik “helfen”. Znaczy on po polsku “pomagać”.
Odmienia się nieregularnie: (przepiszcie do zeszytu)
helfen-pomagać
ich helfe wir helfen
du hilfst ihr helft
er/sie/es hilft sie/Sie helfen
Zauważyliście? W drugiej i w trzeciej osobie w temacie czasownika e zamieniło się na i. Pamietacie co to znaczy? To znaczy, że czasownik “helfen” jest czasownikiem nieregularnym i w 2 os. i 3 os. l.pojedyńczej dochodzi do zamiany samogłoski w temacie. (to co jest tłustym drugiem przepiszcie do zeszytu)
Na koniec zróbcie ćw. 50 str. 50. Podpowiadam: robiąc te zadanie zajrzyjcie do zadania 3 na stronie 63 (w książce) oraz ćwiczenie 52 str. 51.
Do sprawdzenia na adres: niemieckiodpowiedzi@wp.pl proszę mi jeszcze przesłać mi
ćw.50 str. 50.
Na oba zadania czekam do poniedziałku, do godziny 10.00.
Pozdrawiam Was cieplutko :)
Pani Ala
7.04.2020
Thema: Claudia geht zum Arzt.
Wykonaj zadanie 1 na stronie 60. Przepisz następnie te słówka do zeszytu.
Następnie wykonaj zadanie 2 str.60 i zazanacz właściwe odpowiedzi.
Następnie przepisz do zeszytu podane słówka i zwroty:
zum Arzt gehen-iść do lekarza
die Praxis- gabinlekarski
die Sprechstunde-godzina przyjęć (lekarskich)
dreimal täglich nehmen- brać trzy rzy dziennie
morgens und abends-rano i wieczorem
Gute Besserung- Szybkiego powrotu do zdrowia
Następnie zróbcie zadanie 3 str.60- Przeczytajcie tekst historyjki i zaznaczcie czy to co przeczytaliście zgadza się ze zdaniami pod tą historyjką.
Na koniec zróbcie ćwiczenie 43 str. 48
2.04.2020
Thema: Ich gehe zum Hausarzt
Jeśli się jest chorym, trzeba iść do lekarza. Przepisz do zeszytu:
der Arzt-lekarz
der Hausarzt-lekarz rodzinny
der Augenarzt-okulista
der Zahnarzt-dentysta
der Hals-Nasen-Ohren-Arzt-laryngolog
der Tierarzt-weterynarz
Posłuchaj nagrania nr 38-zadanie 4 str. 59 (starsze wydania podręczników moga miec numer 51) i połącz, do jakiego lekarza poszedł ten pacjent i co go bolało.
Następnie zrób ćw. 39 i 40 str.50-51
31.03.2020
Thema; Sabine hat Schnupfen.
Przepisz do zeszytu podane wyrazy i poszukaj co one znaczą:
das Fieber-
der Husten-
die Erkältung-
der Schnupfen-
Ich habe Fieber. Ja mam __________.
Ich habe Husten. Ja mam ___________.
Ich habe Schnupfen. Ja mam ___________.
Ich bin erkältet- Jestem przeziębiona.
Przeczytaj tekst z zadania 2 str.58 w książce. Nastepnie uzupełnij zdania:
Clemens hat ________________ und ____________________.
Die Mutter hat________________ und ___________________.
Der Vati hat _________________.
Sabine hat _________________. Sie hat auch _______________, __________________ und
______________.
Patrick ist ______________ und _______________.
Te zdania, które właśnie uzupełniłeś, prześlij na mojego maila: niemieckiodpowiedzi@wp.pl wpisując w temacie swoje imię i nazwisko.
Jeśli się jest chorym trzeba czasmi wziąć lekarstwa:
die Medikamente-lekarstwa
die Tropfen- krople
die Salbe-maść
die Tabletten- tabletki
Gegen Kopfschmerzen nehme ich die Tabletten-Na ból głowy biorę tabletki.
Gegen Ohrenschmerzen kenne ich die Tropfen-Na ból uszu znam krople.
Gegen Beinschmerzen nehme ich die Salbe.-Na ból nogi biorę maść.
Dokończ zdania:
Gegen Halsschmerzen nehme ich_________________.
Gegen Bauchschmerzen nehme ich________________.
Gegen Fieber nehme ich_______________.
26.03.2020
Przepiszcie do zeszytu:
Thema: Was fehlt dir?
Zrób zadanie 1 str. 56
Następnie przepsz do zeszytu podane zdania:
Was fehkt dir?- Co Ci dolega?
Was fehlt Ihnen?-Co Panu/Pani dolega?
Was fehlt euch?- Co Wam dolega?
Posłuchaj nagrania nr 50 z zadania 2 str.56 i zaznacz właściwe obrazki.
Następnie posłuchaj nagrania jeszcze raz i zrób zadanie 3 str.56. Połącz osoby z ich dolegliwościami, bo jak wiesz dzisiaj mówimy o tym co nas boli.
Przepisz do zeszytu:
die Halsschmerzen-ból gardła
die Kopfschmerzen-ból głowy
die Augenschmerzen-ból oczu
die Ohrenschmerzen-ból uszu
die Zahnschmerzen-ból zęba
die Beinschmerzen-ból nogi
die Bauchschmerzen-ból brzucha
die Rückenschmerzen-ból pleców
Jak widzicie, jeśli chcemy powiedzieć co nas boli, wystarczy do tej części ciała dodać słowo “Die Schmerzen”-czyli ból.
Na koniec zróbcie ćwiczenie 31,32, 33 str.44-45
Powodzenia. W razie wątpliwości piszcie na podanego maila: niemieckiodpowiedzi@wp.pl
Witajcie uczniowie klasy 5b
Na początek obekrzyjcie podany filmik.
https://www.youtube.com/watch?v=7Fyarsq5BOM
Następnie przerysuj do zeszytu nastepującą tabelkę oraz przykłady:
|
NOMINATIV - MIANOWNIK |
|
|
RODZAJ |
RODZAJ ŻEŃSKI |
ich |
mein-mój |
meine-moja |
du |
dein-twój |
deine-twoja |
er |
sein-jego |
seine-jego |
sie |
ihr-jej |
ihre-jej |
es |
sein-jego |
seine-jego |
wir |
unser-nasz |
unsere-nasza |
ihr |
euer-wasz |
eure-wasza |
sie |
ihr-ich |
ihre-ich |
Sie |
Ihr-Państwa |
Ihre-Państwa |
np. er (on), es (ono) ⇒ sein Vater (jego tata),
seine Mutter (jego mama)
ihr (wy) ⇒euer Vater (wasztata)
eure Mutter (wasza mama)
Następnie wykonujemy nastepujące ćwiczenia:
https://learningapps.org/4561505
https://learningapps.org/4561644
https://learningapps.org/1550969
https://learningapps.org/1888505
https://wordwall.net/pl/resource/622670/niemieckim/niemiecki-zaimki-i-przymiotniki-dzierżawcze
Zadanie domowe:
Napisz do kogo należy dana rzecz.
mój pies ………………………………………
twoja klasa …………………………………..
jego rodzice ………………………………….
jej zeszyt ………………………………………
nasza klasa …………………………………..
wasz zeszyt …………………………………..
ich pies ………………………………………..
moi rodzice ………………………………….
twój zeszyt …………………………………..
nasi rodzice ………………………………
Odpowiedzi proszę przesłać do piątku na email: niemieckiodpowiedzi@wp.pl
Zadanie podlegać będzię ocenie. Wysyłając zadanie proszę w temacie emiala wpisać imię i nazwisko .
20.03.2020
Dzisiaj powtarzamy, utrwalamy, ćwiczymy:
https://learningapps.org/2249842
https://learningapps.org/2249708
https://learningapps.org/2632290
https://learningapps.org/4947463
https://learningapps.org/9654999
https://learningapps.org/3133737
https://wordwall.net/pl/resource/927585/niemieckim/possessivpronomina
https://wordwall.net/pl/resource/837953/niemieckim/czasowniki
https://learningapps.org/4370093
https://wordwall.net/pl/resource/847998/niemieckim/pr%c3%a4sens-unregelm%c3%a4%c3%9fig-2
23.03.2020
Witajcie :)
Na początek powtórzcie zaimki dzierżawcze i zróbcie ćwiczenie 23 str. 41.
Następnie zapisz w zeszycie temat:
Thema: Ich bin immer fit.
Przepisz do zeszytu podane słówka I poszukaj w słowniczku w książce co znaczą:
fit-
flink-
schlapp-
müde-
Kolejnie zrób zad. 1 str. 54 (podręcznik)
Jak się domyśliłeś, słowka te określają nasze smopoczucie lub jacy jesteśmy. Jeśli chcę powiedzieć, jak się czuję lub jaka jestem, zacznę od:
Ich bin________+ słówko określające samopoczucie. np. Ich bin flink.
Posłuchaj nagrania 48 z płyty 48.
Melodia piosenki jest bardzo znana. Napisał ją Johann Strauss-ojciec- na uroczysty bankiet, wydany przez habsburski Dom Panujący w Wiedniu 31 sierpnia 1848.
Bankiet i utwór zostały zadedykowane austriackiemu fedlmarszałkowi Josephowi Radetzkiemu (Radeckiemu), dowodzącemu w bitwie pod Custozą.
Posłuchaj orginału w wykonaniu filharmonii wiedeńskiej:
https://www.youtube.com/watch?v=TOWdT6Drvwk
Na koniec zróbcie ćwiczenie: 26, 27 str. 42
Powtarzajcie słówka:)