Mail kontaktowy- j.krupa2020@gmail.com
![dziekujejpg [480x360] dziekujejpg [480x360]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54430/zdjecia/orign/dziekuje.jpg)
(22.06)
Pole powierzchni całkowitej ostrosłupa
Obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=kgGXFac09bs
Narysujcie w zeszycie poniższe siatki ostrosłupów używajac przyborów i obliczcie pole powierzchni całkowitej tych ostrosłupów.
![pc_ostroslupajpg [480x640] pc_ostroslupajpg [480x640]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54430/zdjecia/orign/pc_ostroslupa.jpg)
(15.06)
Rodzaje ostrosłupów
Pczeczytaj temat z podrecznika str od 231 do 233, następnie do zeszytu narysuj dowolny ostrosłup i podpisz jak nazywają sie poszczególne elementy ostrosłupa-str 231.
Do zeszytu narysuj ponizsze siatki ostrosłupów używając przyborów i dobierając odpowiednie wymiary.
![ostroslup1jpg [596x288] ostroslup1jpg [596x288]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54430/zdjecia/orign/ostroslup1.jpg)
(10.06)
Powtarzamy wiadomości o graniastosłupach
To ostatnie zadania na ocenę. Proszę przesłać dziś lub w piątek
1. Oblicz ile wynosi suma długości wszystkich krawędzi sześcianu o krawędzi 4 cm
2. Oblicz pole powierzchi całkowitej prostopadłoscianu o wymiarach 5,5dm x 4dm x 10dm
3. Prostopadłościan ma wymary 5dm x 3 dm x 2dm. Oblicz sumę długości wszystkich krawędzi.
4. ile maksymalnie wody zmieści się w prostopadłościennym akwarium o wymiarach 10dm X 6 dm X 8dm
5. Oblicz pole powierzchni całkowitej sześcianu o krawedzi 5cm
6. Naczynie w kształcie prostopadłościanu o długosci 8cm szerokości 3cm i wysokości 4 cm napełniono wodą do 3/4 wysokości. Ile litrów wody znajduje sę w naczyniu.
7. Podstawą graniastosłupa jest romb o boku 5cm i wysokości 4cm. Wyskośc graniastosłupa ma 10 cm. Oblicz pole powierzchni całkowitej i objętość tego graniastosłupa
(8.06)
Objętość prostopadłościanu
Zad 1
Ile litrów zmieści sie w akwarium w kształcie prostopadłościanu, którego wysokość jest równa 40 cm, a podstawą jest kwadrat o boku 6 dm.
(podpowiedź 1l=1dm3, akwarium to prostopadłościan)
Zad2
Ile litrów wody zmieści się w basenie olimpijskim o wymiarach?: długość - 50m, szerokość - 25m, wysokość 3 m.
Zad 3
Oblicz ile litrów wody musimy wlać do basenu o długości 26m, szerokości 8 m i głebokości 2,5m, jesli chcemy go napełnić do 5/8 wysokości?
(4.06)
Objętość graniastosłupa - zadania
Wykonajcie stronę 109 w ćwiczeniach
Bazujemy na poprzednich lekcjach, jak się to robi.
Pozdpowiedź do tabelki V=Pp*H czyli aby obliczyć wysokość H= V:Pp gdy mamy obliczyć Pp= V:H
(3.06)
Objętość graniastosłupa
Obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=S8HrnvYJBN8
do zeszytu zapisujemy wzór na objetość graniastosłupa
V= Pp * H
H- wysokość graniastosłupa
Pp- pole podstawy
chciałabym abyście we wzorze zapisali duże H, na filmie jest małe.
Wykonajcie zadanie. Do zeszytu nie rysujemy tych graniastosłupów, tylko zapisujemy obliczenia. Podpowiedź macie pod rysunkami. Pamietajcie o dużym H dla oznaczenai wysokosci graniastosłupa, tu też mamy małe.
![v6ajpg [647x468] v6ajpg [647x468]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54430/zdjecia/orign/v6a.jpg)
(1.06)
W dniu dzisiejszym zachęcam was do obejrzenia filmu
Kaczor Donald w krainie matematycznej magii...
https://www.youtube.com/watch?v=di-eFj42XXY
Proszę sobie sprawdzić
Odpowiedzi do zad 7
![]()
![zad8jpg [640x397] zad8jpg [640x397]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54431/zdjecia/orign/zad8.jpg)
(28.05)
Jednostki objętości
Przeczytajcie temat z podrecznika str 226 i 227. Przepiszcie do zeszytu, to co jest w chmurce na str 227.
To trzeba zapamietać. Wykonajcie zad 7 i 8 str 229. W zad 8 najpierw policzcie objętość prostopadłościanów, a potem zamieńcie jednostki objętości.
(27.05)
Objętość prostopadłościanu i sześcianu
Obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=SAC3K9zJXc0
do zeszytu rysujemy z ostatniego slajdu filmu prostopadłościan i sześcian oraz wzory na obliczeanie objętości sześcianu i prostopadłościanu. Te wzory trzeba zapamiętać.
Wykonajcie zad 1 i 2 str 228 - podręcznik
(25.05)
Pole powierzchni całkowitej graniastosłupa - zadania
Przechodzimy do zadań z treścią
Przepiszcie treść i obliczcie
Zad 1
Podstawą graniastosłupa jest kwadrat o boku długości 5 cm. krawędzie boczne graniastosłupa maja 7 cm. Oblicz Pc tego graniastosłupa
Zad 2
Podstawą graniastosłupa jest trójkąt prostokątny o bokach długości 6cm, 8cm, 10 cm. Wysokość graniastosłupa ma 10 cm. Oblicz Pc- pole powierzchni całkowitej.
Proszę zrobić jeszcze zad 7 str 225 z podręcznika.
(21.05)
Obliczmy pola powierzchni całkowitej graniastosłupów
Proszę obliczyć i przesłać pole powierzchni całkowitej poniższych graniastosłupów. Zwróćcie uwagę na zapisy, jednostki bo to w matematyce jest bardzo ważne. Jak to się robi macie pokazane na poprzedniej lekcji. Tylko tu mamy modele a nie siatki graniastosłupów. Obliczenia przesyłamy dzisiaj.
![graniastoslup6a4jpg [628x342] graniastoslup6a4jpg [628x342]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54430/zdjecia/orign/graniastoslup6a4.jpg)
(20.05)
Pole powierzchni całkowitej graniastosłupa
obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=4X4U8xkgZx0
do zeszytu zapisujemy wzór ogólny na pole powierzchni całkowitej graniastosłupów
Pc= 2Pp + Pb
Pc- pole powierzchni całkowitej
Pp- pole podstawy
Pb- pole powierzchni bocznej
Przerysujcie proszę poniższy graniastosłup, jego podstawę oraz siatkę do zeszytu używając przyborów. Można narysować jako rysunki pomocnicze. Nie przpisujecie tekstu spod rysunku, tylko oznaczacie sobie ściany boczne jako P1, P2,P3 i obliczacie ich pola powierzchni. Potem obliczacie Pb- czyli pole powierzchni bocznej, no i na końcu Pc- czyli pole powierzchni całkowitej.
![gran6ajpg [640x480] gran6ajpg [640x480]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54430/zdjecia/orign/gran6a.jpg)
Z ponizszego zadania rysujemy obie siatki graniastosłupow do zeszytu jako rysunki pomocnicze. Oznaczamy tak jak na rysunku. Podpisujemy wymiary potrzebnych krawędzi i obliczmy. Mam nadzieję, że dacie sobie radę.
![gran16ajpg [480x640] gran16ajpg [480x640]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54430/zdjecia/orign/gran16a.jpg)
(18.05)
T: Siatki graniastosłupów
https://www.youtube.com/watch?v=PbpoXxkLUE4
do zeszytu rysujemy posługując się przyborami (linijka/ekierka) siatki graniastosłupów. Wymiary trzech macie podane.
Do pozostałych dwóch proszę dobrać wymiary samodzielnie.
![siatki_graniastoslupowjpg [598x435] siatki_graniastoslupowjpg [598x435]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54134/zdjecia/orign/siatki_graniastoslupow.jpg)
(14.05)
T: Graniastosłupy proste
obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=1xmNtfmJh2o
do zeszytu rysujemy poniższe graniastosłupy oraz zapisujemy cechy graniastosłupów i ich nazwy
![graniastoslup_prostyjpg [554x308] graniastoslup_prostyjpg [554x308]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54430/zdjecia/orign/graniastoslup_prosty.jpg)
Następnie wykonajcie stronę 106 z ćwiczeń
Nie wszyscy przesłali mi zadania z wczoraj na ocenę. Proszę to zrobić koniecznie dziś.
(13.05)
T: Prostopadłościan- zadania
1. Narysuj siatkę prostopadłościanu o krawędziach długości 3cm,4cm,5cm
![prostopadloscian3jpg [400x105] prostopadloscian3jpg [400x105]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54430/zdjecia/prostopadloscian3.jpg)
3. Zad 9 str 221(podręcznik)
Te trzy zadania przesyłamy na ocenę
(11.05)
T:Obliczamy pole powierzchni całkowitej prostopadłościanu
![prostopadloscian_pjpg [300x66] prostopadloscian_pjpg [300x66]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54430/zdjecia/prostopadloscian_p.jpg)
oraz wykonajcie ćw 2 str105
Jak obliczmy pole powierzchni całkowitej pokazane jest na filmie z poprzedniej lekcji.
(7.05)
Siatki prostopadłoscianów (1 lekcja)
Obejrzyj film
https://www.youtube.com/watch?v=6WBQAXB6ZAw
w zeszycie narysuj siatki o podanych wymiarach
![siatki_pr_i_szjpg [653x351] siatki_pr_i_szjpg [653x351]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54431/zdjecia/orign/siatki_pr_i_sz.jpg)
Pole powierzchni całkowitej prostopadłościanu (2 lekcja)
obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=NYggdH2QuCI
do zeszytu narysujcie prostopadłoscian i sześcian oraz zapiszcie wzór na pole popierzchni całkowitej sześcianu i prostopadłościanu z ostaniego slajdu filmu
Zad 1
Oblicz pole powierzchni całkowitej sześcianu o krawędzi 4cm
Zad 2
Oblicz pole powierzchni całkowitej prostopadłościanu o wymiarach 3cmx4cmx5cm
robimy zdjęcie i przesyłamy efekt waszej pracy (tego co zapisaliście i narysowaliście w zeszycie)
(4.05)
Opis prostopadłościanu
Obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=5h9CyxzieDk
Narysujcie w zeszycie prostopdłościan według wzoru
![rysowanie_prostopadloscianu1jpg [500x191] rysowanie_prostopadloscianu1jpg [500x191]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54431/zdjecia/rysowanie_prostopadloscianu1.jpg)
![prostopadloscian1jpg [500x130] prostopadloscian1jpg [500x130]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54431/zdjecia/prostopadloscian1.jpg)
Podajcie trzy przykłady przedmiotów, które maja kształt prostopadłościanu
Narysujcie sześcian według wzoru
rysujemy kwadrat rysujem drugi taki sam kwadrat łączymy wierzchołki
![rysowanie_szescianujpg [500x179] rysowanie_szescianujpg [500x179]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54431/zdjecia/rysowanie_szescianu.jpg)
Zaznaczcie i podpiszcie, ścinę, wierzchołek, krawędź w sześcianie
Zapiszcie w zeszycie
Sześcian to prostopadłościan, którego wszystkie ściany są kwadratami.
Podajcie trzy przedmioty, które mają kształt sześcianu.
Poćwiczcie rysowanie prostoadłościanu i sześcianu rysując w zeszycie trzy różnej wielkości sześciany oraz trzy prostopadłościany
(29.04)
Rozpoznawanie figur przestrzennych
Obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=e-foKblrBmg&feature=youtu.be
przeczytajcie wiadomości z podręcznika strony od 212 do 215 oraz wykonajcie zad 1 str 215 do zeszytu
(27.04)
T: Układamy równania do zadań z treścią
Wykanajcie zadania 4,5,6,7 str 205. Należy ułożyć i rozwiązać równanie do zadania z treścią Proszę wykonać jeszcze ćw 1,2 str 101.
(24.04)
T: Układamy równania do zadań z treścią
Przeczytajcie stronę 204 z podręcznika.
Układanie równania do zadania z treścią nie jest łate. przede wszystkim należy przeczytać kilka razy treść zadania. Dobrze dobrać co oznaczymy przez niewiadomą i układamy równanie wynikające z treści.
No to zaczynamy. Postarajcie się ułożyć i rozwiązać równania do zadań 1,2,3 str 205. Kto da radę, czekam na rozwiązania do poniedziałku. Można otrzymać ocenę
(22.04)
T: Rozwiązujemy równania
Wykonajcie ćw 7 i 8 str 100. Zasady macie podane na poprzednich lekcjach.
Poniżej podaję rozwiązania równań z poprzedniej lekcji. Proszę, sprwdźcie sobie.
![rownania6jpg [480x640] rownania6jpg [480x640]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54431/zdjecia/orign/rownania6.jpg)
![rownania61jpg [400x158] rownania61jpg [400x158]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54431/zdjecia/rownania61.jpg)
(21.04)
T: Rozwiązujemy równania
Poniżej przedstawiam ponownie jak rozwiązujemy równania
![rownanie_przykladjpg [831x517] rownanie_przykladjpg [831x517]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54431/zdjecia/orign/rownanie_przyklad.jpg)
Proszę teraz analizując powyższy przykład rozwiązać równania
4x + 5 = 29
2x – 6 =14
2x+8=16
3x + 10 = 37
9x + 8 = 80
2x – 13 = 21
7x – 4 = 38
−12x – 6 = −30
24x + 12 = −60
25 – 2x = 5
Na następnej lekcji przedstawię prawidłowe rozwiązania. Powodzenia
T: Jak rozwiązujemy równania?
Obejrzyjce filmy
https://www.youtube.com/watch?v=Z4SJ0is2ikc
https://www.youtube.com/watch?v=zEcf1xbq1M4
Teraz postarajcie się rozwiązać równania
6x=3 3x=9 12x=48 x+ 75=57
10x +4 = 14 4x-3=9 2x+2= -6 6x+5=4x
oraz wykonajcie ćw 1,2,3,4 str 99
(15.04)
T: Liczba spełniająca równanie - zadania
Wszystkie ćwiczenia ze str 98 (ćwiczenia) oraz zad 2 i 3 str 198 (podręcznik). Sprawdzamy, czy liczba spełnia równanie, tak jak pokazane było na filmie na poprzedniej lekcji. Powodzenia.
Poniżej podaję prawidłowo zrobione zadania, które mi odesłaliście. Większość z was poradziła sobie z nimi świetnie. Oceny wpisane są w dzienniku. Osoby, które nie przysłały mi zadań lub nie dostały ocen proszę, aby przepisały te zadania do zeszytu.
![zad1jpg [377x640] zad1jpg [377x640]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54431/zdjecia/orign/zad1.jpg)
![zad3jpg [430x640] zad3jpg [430x640]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54431/zdjecia/orign/zad3.jpg)
![zad4jpg [461x640] zad4jpg [461x640]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54431/zdjecia/orign/zad4.jpg)
(8.04)
T: Liczba spełniająca równanie
Obejrzyjcie film
początek filmu do 7min56s jeszcze raz pokazuje jak zapisujemy równania
https://www.youtube.com/watch?v=cfx0U50Gg6Q&feature=youtu.be
jeszcze raz wróćcie do 7min56s, tam gdzie zaczyna się temat liczba spełniająca równanie. Przepiszcie przykłady z rozwiazaniami do zeszytu. Uwaga w przykładzie 2x-3=x+2 jest mały błąd, mam nadzieję, że go znajdziecie.
Rozwiazanaia zadań z poprzedniej lekcji. Sprawdźcie sobie czy tak zrobiliście
zad 1 str 194
a+20=25
2*t = 25
1/3*c= 5
3x-x=50
zad 2 str 194
y-125 = 77
2,5*x=12,50
x+0,40=3,20
7+x=24
x+8,47=20
(6.04)
T: Zapisywanie równań
Obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=2J6awLHKZ04
Przeczytajcie wiadomości na ten temat w waszej książce str193, 194.
Spróbujcie zrobić zad 1 i 2 str 194 . Pamiętaj ważna jest treść, czytaj ją uważnie. Nastepnym razem podam prawidłowo zapisane równania do tych zadań. Będziecie mogli sobie sprawdzić czy daliście radę. Powodzenia
(3.04)
1. Zapisz za pomocą wyrażenia algebraicznego liczbę
a)o 17 większą od liczby x
b)8 razy większą od liczby p
c)o 19 mniejszą od liczby m
d)o 5 większą od podwojonej liczby b
e)3 razy większą od sumy liczb y i 8
2. Oblicz wartości wyrażeń algebraicznych
a)x=3 2x +5=
b)x=2 5- 3x + 2=
c)x=4 2· (x+5)=
d)u=(-1) w=2 3u+w-5=
e)x= (-2) y=3 (x+5) ·(y-2)
3. Uprość wyrażenia algebraiczne
a) 5x+7x-3x
b)9m –3m – 4m
c)5p-9p+p
d)(-3a) +6a – 8a
e)13x+7y-10x-4y+5y
f) 5z –2,7z
g) b - 0,7b
4. Wykonaj działania
a)3a · 5
b)(-6) ·2b
c)5a · 6a
d)4x ·0,5
e)16 y : (-4)
f)49 b :7
ukośnik oznacza kreskę ułamkową
g)1/3 ·12x
h) x/4 ·16
i) 21a/7
Proszę przepisać do zeszytu, wysłać do mnie w poniedziałek. ( 6 kwietnia) Będzie za to można otrzymać ocenę
Przdstawiam prawidłowo rozwiazane zadania, które mi odesłaliście. Proszę sobie sprawdzić, które przykłady zrobiliście dobrze.
Oceny wpisane są w dzienniku.
![karol8jpg [640x480] karol8jpg [640x480]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54431/zdjecia/orign/karol8.jpg)
![kl6_zad7jpg [500x387] kl6_zad7jpg [500x387]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54431/zdjecia/orign/kl6_zad7.jpg)
(1.04)
T: Wyrażenia algebraiczne - zadania
Przepiszcie i wykonajcie w zeszycie
1. Zapisz za pomocą wyrażeń algebraicznych
W skarbonce jest x złotych. Ustal ile złotych będzie w skarbonce, gdy
a) wrzucimy do niej 10zł
b) wrzucimy 2zł
c) wyjmiemy z niej 7zł
d) wyjmiemy z niej 20zł
2. Oblicz wartości wyrażenia 3x + 1 dla:
a) x= 2
b) x=1
c) x = (-1)
3. Uprość wyrażenia
a) 2 +3a +1 + 2a=
b) 4y+7+2y-5=
c) 6t+4 +9 -4t=
d) 15+4c-3c-9=
4. Pomnóż lub podziel wyrażenia algebraiczne przez liczby
5 ·4x= 10t:5=
6 · 2a= 49k:7=
3y · 5 = 4s: (-2)=
Powodzenia.
(30,03)
Mnożenie i dzielenie wyrażeń algebraicznych przez liczby
Obejrzyjcie proszę film
https://www.youtube.com/watch?v=ZdO4GAitGnM
Mam nadzieję,że teraz poradzicie sobie z zadaniem 5 str 191(podręcznik) oraz ćwiczenie 6 i 7 str 94. Powodzenia
(27.03) Redukcja wyrazów podobnych
Poćwiczymy jeszcze redukcję wyrazów podobnych. Dla tych którzy jeszcze nie pamiętają jak się to robi obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=baBerVpyqFA
Prosze do zeszytu wykonać poniższe zadania
![redukcjajpg [443x364] redukcjajpg [443x364]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54431/zdjecia/orign/redukcja.jpg)
(25.03)
Utrwalamy wiadomości - liczby całkowite. Proszę wykonać te działania w zeszycie, nastepnie zrobić zdjęcie i przesłać na podany adres mailowy. Koniecznie się podpiszcie. Czekam do piątku
![liczby_wymierne1jpg [539x256] liczby_wymierne1jpg [539x256]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54431/zdjecia/orign/liczby_wymierne1.jpg)
Redukcja wyrazów podobnych
https://learningapps.org/1521372 poćwiczcie
16 .03)
Przepiszcie do zeszytu.
Przeprowadź redukcję wyrazów podobnych
a) 7a +3b+ 4c+5a- 2b - 8c
b) 2a - 4b-5c - 6a - 3b +2c
c) 4a-2b+3-3a+6b-9
d) -4a +5b-7-2a-3b+3
e) 3x+ 5y -4x +6y -7x - 9y
f) -5x + 2y - 4x +5y+6x-3y
g) -2x+3y+3-2y-3x-4+y-4x+2
h ) x-2y-4-2x-5+y-3+2x-6y
(17.03) W ramach powtórzenia
https://epodreczniki.pl/a/dzialania-na-liczbach-calkowitych/DWg7pQJGE
ćw 28 i 30 w zeszycie
(18.03)
Działania na liczbach całkowitych
http://www.math.edu.pl/testy,sp,dzialania-na-calkowitych
Proszę zrobić te przykłady w zeszycie
19.03. Wiecie, że ułamków nigdy nie za dużo. Poćwiczcie
http://www.math.edu.pl/testy,sp,dzialania-na-ulamkach
(23.03) Działania na liczbach wymiernych
Proszę zrbić te przykłady w zeszycie w ramach utrwalenia
![calkowite1jpg [575x187] calkowite1jpg [575x187]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54431/zdjecia/orign/calkowite1.jpg)
![wymierne1jpg [440x287] wymierne1jpg [440x287]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54431/zdjecia/orign/wymierne1.jpg)
(24.03) Nie będzie dziś nowych zadań. Pozdrawiam