19.06.2020

Witajcie Kochani.

Dziś jedna z naszych ostatnich lekcji w tym roku szkolnym... Jak to szybko minęło....

Proponuję Wam kilka ćwiczeń on-line. Robimy tyle, na ile mamy ochotę :) Trzymam mocno kciuki - oby chciało Wam się jak najwięcej!

 Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

 

 

12.06.2020


 Witajcie :)

 Dziś powtarzamy wiadomości.

 Temat: Powtarzamy wiedzę o słownictwie.

 

 Otwórzcie zeszyty ćwiczeń na stronie 92.

 Wykonajcie ćwiczenia 1-7.

 Przed wami ćwiczenia utrwalające wiedzę. 

Ustalamy, które zdania są prawdziwe lub fałszywe. 

Tworzymy rodzinę wyrazów.

Dopasowujemy wyrazy bliskoznaczne.

Odróżniamy wyrazy o przeciwnym znaczeniu.

Znamy związki frazeologiczne i przysłowia.

 

Pozdrawiam i życzę Wam przyjemnego dnia :)

 


10.06.2020

Witajcie Moi Drodzy :)

Temat lekcji: Sprawdzę się!


Przygotowałam dla Was link, w którym są różne zadania powtórzeniowe.
Na każdym slajdzie są ruchome elementy w które klikamy, aby rozpoznać co należy zrobić. Po wykonaniu zadania klikamy na strzałkę po prawej stronie i przechodzimy do kolejnego slajdu.
Zadania wykonujemy w zeszycie.
Niektóre ćwiczenia będą do wykonania on-line, wtedy tylko klikacie i sami sprawdzacie, czy udało się je poprawnie zrobić.
W razie problemów z zadaniami proszę o kontakt. Starajcie się zrobić je samodzielnie. Wspólnie sprawdzimy z czym dobrze sobie już radzicie, a nad czym musimy jeszcze popracować.

Kliknij, aby otworzyć

Życzę Wam pięknego dnia i pozdrawiam serdecznie :)


09.06.2020

Dzień dobry Kochani Uczniowie :)

Na dzisiejszej lekcji dalszy ciąg powtórzenia.

Dziś przed nami zadania od 8 do 14 strony 388-390 podręcznik.

W zadaniu 8 wybieracie sobie książkę, którą omawialiśmy na lekcji i uzupełniacie na jej podstawie tabelkę.

W zadaniu 9 wybieracie swój ulubiony film i piszecie kilka zdań, aby zachęcić kolegę/koleżankę do jego obejrzenia. 

Teraz przed nami wiersz Joanny Kulmowej "Może"i pytania do jego treści. 

Zastanówcie się do kogo wiersz jest skierowany i jakie wyrazy wskazują na odbiorcę. Jakimi częściami mowy są te wyrazy? 

W zadaniu 12 wybierzcie zdjęcie, które Waszym zdaniem najbardziej pasuje do treści wiersza. Ważne, aby uzasadnić, dlaczego akurat to zdjęcie wybraliście?

Zadanie 13: wybieramy odpowiedź, czy wiersz ma charakter reklamowy i literacki i uzasadniamy dlaczego.

I na końcu piszemy opowiadanie fantasy:)

Aby prawidłowo je napisać zapoznajcie się z cechami literatury fantasy w podręczniku na stronie 333. Pamiętajcie, że przykładem literatury fantasy jest "Hobbit".

Na wszystkie zadania czekam do środy do godziny 20.00 pod adresem wyslijpolski@wp.pl

Życzę Wam pięknego dnia :)

 


05.06.2020

 Witajcie :)

 Moi Drodzy, dziś ćwiczenia powtórzeniowe.

 Temat: W świecie fantazji - sprawdzenie i utrwalenie wiadomości.

 

Przeczytajcie wywiad z Andrzejem Maleszką na stronach 386-387 w podręczniku.

 

Wykonajcie w zeszycie zadania od 1 do 7. 

 Wszystkie nawiązują do przeczytanego tekstu. 

 Pamiętajcie, że cytując wypowiedź umieszczamy ją w cudzysłowie "... ".


 Powodzenia Kochani, życzę Wam dobrego weekendu :)

 

 03.06.2020

Dzień dobry :)

Temat lekcji: Polscy poeci wyróżnieni Nagrodą Nobla.

Otwórzcie podręczniki na stronie 343 - 344. Zapoznajcie się z informacjami dotyczącymi Wisławy Szymborskiej i Czesława Miłosza.

Na ich podstawie ułóżcie 10 pytań dotyczących faktów z życia Noblistów. Po 5 do każdej osoby. 

Następnie przeczytajcie wiersze Wisławy Szymborskiej i spróbujcie wykonać w zeszycie notatkę graficzną na ich temat:

Kliknij, aby otworzyć

Powodzenia!

02.06.2020

Witajcie!

Temat: Trudna droga do poznania siebie ukazana we fragmencie "Córki Czarownic" Doroty Terakowskiej.


Otwórzcie podręczniki na stronie 310. Zapoznajcie się z fragmentem "Córki Czarownic". 

W zeszycie wykonajcie zadanie 1 oraz przerysujcie i uzupełnijcie tabelkę z zadania 2b).

Napiszcie, kim jest Luelle, kto jest za nią odpowiedzialny i co robiła, zanim przybyła na Pustynię.

Na końcu napiszcie wniosek:

Pustynia to dla Luelle miejsce przemiany. Dziewczyna nauczyła się dostrzegać potrzeby innych, nieść pomoc z prawdziwym zaangażowaniem. Dzięki miłości, którą dawała ludziom, odkryła w sobie niezwykłą umiejętność - moc uzdrawiania.

Może znacie kogoś, kto bezinteresownie pomaga innym ludziom? Jeśli tak, napiszcie kilka zdań o takiej osobie.

Pozdrawiam :)


29.05.2020

Dzień dobry :) 

Otwórzcie podręczniki na stronie 322.

Temat:Piszemy dedykacje i podziękowania.

Przepiszcie definicje z ramek ze stron 322 i 323.

Zapoznajcie się formułą oficjalnych podziękowań. 

Wykonajcie ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń ze stron 103-104.

Dla chętnych do wykonania zadanie 4 ze strony 323 z podręcznika. Wyślijcie na mojego maila do poniedziałku.

Na koniec lekcji zapoznajcie się z linkiem:

Kliknij, aby otworzyć

Pozdrawiam i życzę udanego weekendu:)


27.05.2020

Dzien dobry :)

Temat: Husaria - duma Rzeczpospolitej Obojga Narodów.

Otwórzcie podręczniki na stronie 318. Zapoznajcie się z tekstem "Skrzydlaci jeźdźcy".

Na podstawie tekstu wykonajcie w zeszycie zadania: 1, 2, 5, 6, 7.

Pozdrawiam

 

26.05.2020

Witajcie :)

Temat: Nie bądź ludożercą!

Otwórzcie podręczniki na stronie 316. Przeczytajcie wiersz Tadeusza Różewicza "List do ludożerców". Zwróćcie uwagę jak jest zapisany. Aby dobrze zrozumieć treść wiersza i poprawnie go zinterpretować zapoznajcie się z prezentacją i wykonajcie w zeszycie notatkę na temat wiersza, a także ćwiczenia, o których jest mowa:

Kliknij, aby otworzyć

Wybierzcie jeden z tematów, napiszcie pracę i wyślijcie ją do mnie do piątku 29 maja na adres wyslijpolski@wp.pl:

1. Opowiadanie o hejtowanym bohaterze.

W prezentacji macie podpowiedzi w postaci kości opowieści Story Cubes - możecie je wykorzystać.

2. List do "współczesnych ludożerców". 

Pamiętajcie o wszystkich niezbędnych elementach listu i akapitach.

Powodzenia!


22.05.2020

Dzień dobry:)

Ostatnio było sporo czytania, więc dziś szybciutko powtórzymy sobie ortografię, a konkretnie zakończenia wyrazów, z pisownią których wiele osób ma problem.

Temat: Pisownia wyrazów z ą, ę, em, en, om, on.

Otwórzcie kartę pracy, zapoznajcie się z zasadami pisowni i wykonajcie w zeszycie ćwiczenia:

Kliknij, aby otworzyć

 

Dla chętnych do poćwiczenia jeszcze kilka ćwiczeń online:

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

 

Życzę Wam udanego weekendu :)

 

20.05.2020

Witajcie :)

Dzisiejszą lekcję również rozpoczniemy od wysłuchania piosenki. Wystarczy, że posłuchacie klika sekund. Ciekawe kto odgadnie z jakiego filmu pochodzi? Chłopcy z pewnością nie będą mieli najmniejszego problemu...

Kliknij, aby otworzyć

Jak myślicie, w jakich czasach będzie się toczyła akcja tekstu, który dzisiaj poznamy?

Temat: O tym, jak w "Bajkach robotów" maszyna cyfrowa walczyła ze smokiem.

Otwórzcie podręczniki na stronie 302. Zapoznajcie się z tekstem Stanisława Lema "Bajka o maszynie cyfrowej, co ze smokiem walczyła".

Tekst nie jest prosty, więc starajcie się czytać powoli i dokładnie. W trakcie czytania w zeszycie:

1. Określcie czas i miejsce akcji.

2. Zapiszcie w punktach, jak wygląda świat przyszłości przedstawiony w tekście.

3. Wypiszcie elementy fantastyczne, które występują w opowiadaniu.

4. Zapiszcie wyrazy nawiązujące do języka naukowego. Podzielcie je na słowa istniejące oraz wymyślone przez autora.

 

Następnie zapoznajcie się z cechami literatury fantastycznonaukowej. Informacje znajdują się w żółtej ramce pod tekstem. Wypiszcie w skrócie najważniejsze z nich.

Życzę Wam udanego dnia :)

 

19.05.2020

Dzien dobry Kochani:)

Dziś zaczniemy lekcję od piosenki. Zwróćcie uwagę szczególnie na jej refren. Pomyślcie, dlaczego młodzi ludzie żyjący w dobie komunizmu nie mogli być sobą. O co i przeciwko czemu wielu Polaków walczyło. Jak wyglądało życie w tym czasie, na co się narażały osoby protestujące przeciwko władzy.

Kliknij, aby otworzyć

 Otwórzcie podręczniki na stronie 296. Zapoznajcie się z tekstem "Tajemnica człowieka z blizną".

Na podstawie informacji zawartych w tekście odpowiedzcie na pytania i wykonajcie w zeszycie notatkę:

Kliknij, aby otworzyć

Chętne osoby zachęcam do wzięcia udziału w wirtualnym spacerze po Europejskim Centrum Solidarności:

Kliknij, aby wejść

Pozdrawiam serdecznie, miłego dnia :)

15.05.2020

Witajcie :)

Tamat lekcji: Poznajemy najmłodszą laureatkę Pokojowej Nagrody Nobla.

Otwórzcie podręczniki na stronie 292.

Zapoznajcie się z tekstem i prezentacją. Wykonajcie w zeszycie notatkę w formie karty pracy, którą prześlecie do mnie do wtorku na adres wyslijpolski@wp.pl

Prezentacja_kliknij, aby otworzyć

Karta pracy_kliknij, aby otworzyć

Powodzenia, życzę Wam udanego weekendu :)

 

13.05.2020

Dzień dobry

Temat: Kto ratuje jedno życie, ratuje cały świat.


Otwórzcie podręczniki na stronie 287. Zapoznajcie się z tekstem Marcina Szczygielskiego "Ucieczka".

Zróbcie w zeszycie notatkę dotyczącą tekstu.

Rafał powinien zostać w getcie czy uciekać?

Jakie będą konsekwencje gdy wybierze ucieczkę, a jakie gdy jednak zostanie? 

Wypiszcie też z tekstu po trzy znane Wam części mowy.

Pozdrawiam


12.05.2020

Witajcie moi drodzy Szóstoklasiści :)

Mam nadzieję, że weekend minął Wam dobrze. Pogoda dopisała, więc można było korzystać z czasu na świeżym powietrzu. 

Wciąż jesteśmy w tematyce powstańców, bohaterów... Naszą dzisiejszą lekcję rozpoczniemy wirtualnym spacerem po Westerplatte w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku:

Wejdź

Mam nadzieję, że podobały Wam się materiały multimedialne.

Teraz zapisujemy temat lekcji: Bohaterstwo żołnierzy z Westerplatte w wierszu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego.

Proponuję obejrzeć zwiastun filmu "Tajemnica Westerplatte". Doskonale wprowadzi nas w temat lekcji:

Zwiastun filmu

Otwórzcie podręczniki na stronie 285. Zapoznajcie się z tekstem wiersza "Pieśń o żołnierzach z Westerplatte".

Na podstawie wszystkich uzyskanych informacji wykonajcie w zeszycie całe zadanie 2.

Dla chętnych zadanie 3. Jeśli zdecydujecie się je zrobić, rozwiązania wyślijcie mi na maila, którego dobrze znacie :)

Pozdrawiam serdecznie!

 


08.05.2020

Dzień dobry:)

Zapiszcie temat lekcji: Do boju z pieśnią na ustach.

Dzisiejsza lekcja będzie lekcją języka polskiego połączonego z historią i muzyką. 

Partyzantka to walka zbrojna prowadzona najczęściej na tyłach wroga przy wsparciu i udziale ludności cywilnej. W 1939 roku, niedługo po zajęciu Polski przez okupantów hitlerowskich, z rozkazu naczelnych dowódców powołano tajne organizacje, których zadaniem była walka z najeźdźcą.

Otwórzcie podręczniki na stronie 282. Macie tam dwie pieśni partyzanckie. Chciałabym, abyście ich dokładnie posłuchali wczytując się w tekst:

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Następnie, korzystając z tekstu obydwu pieśni, wykonajcie w zeszycie notatkę w formie podobnego schematu:

Otwórz

Jak myślicie, kiedy i w jakich sytuacjach śpiewano te pieśni? Kto był nadawcą, a kto-odbiorcą takich utworów?

Zapiszcie krótką notatkę: 

Pieśni żołnierskie: podtrzymywały na duchu, wyrażały tęsknotę i marzenia, zagrzewały do walki, sławiły bohaterstwo, były momentem wytchnienia, dawały poczucie wspólnoty.

Pozdrawiam Was serdecznie i życzę Wam pięknego weekendu :)

 

 06.05.2020 

Temat lekcji:O tym, jak w "Bajkach robotów" maszyna cyfrowa walczyła ze smokiem.

Otwórzcie podręczniki na stronie 302. Zapoznajcie się z tekstem.

W zeszycie zapiszcie informacje dotyczące:

-czasu i miejsca akcji,

-w punktach, jak wyglada świat przyszłości przedstawiony w tekście,

-elementy fantastyczne, które występują w opowiadaniu,

-wyrazy nawiązujące do języka naukowego.

Zapoznajcie się z definicją literatury fantastycznonaukowej pod tekstem. Wypiszcie jej cechy charakterystyczne.

Powodzenia :)

05.05.2020

Dzień dobry Kochani :)

Temat lekcji: Wykres zdania pojedynczego.

*Otwórzcie zeszyty ćwiczeń na stronach 85-86. Uzupełnijcie 3 wybrane przykłady z ćwiczenia 4. Należy wpisać odpowiednie wyrazy w wykresy zdania.

*Następnie spróbujcie wykonać wykres do jednego wybranego zdania z ćwiczenia 5.

*Teraz przeczytajcie w podręczniku opowiadanie "Relacja staruszka" na stronach 264-266.
Na podstawie przeczytanego tekstu wypiszcie w zeszycie:
-miejsce i czas zdarzeń,
-bohaterów,
-najważniejsze zdarzenia.
 
Wypiszcie też z tekstu po 5 znanych części mowy - znacie ich wiele.

Czekam na zdjęcia wszystkich wykonanych zadań. Prześlijcie je na maila.

Dla chętnych - zadanie 4 na stronie 263 w podręczniku. Może ktoś się zdecyduje... zachęcam :)
 
Pozdrawiam
 
 04.05.2020

Witajcie w maju:)

Temat lekcji: Przydawka i sposoby jej wyrażania.

Znacie już podmiot i orzeczenie. Są to części zdania, które tworzą związek główny.

Dla przypomnienia krótkie ćwiczenia do wykonania:

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Dziś poznamy kolejną część zdania - będzie to przydawka.

Zapoznajcie się z notatką, przerysujcie ją do zeszytu i zapamiętajcie:

Kliknij, aby otworzyć

Następnie otwórzcie podręczniki na stronie 261. Zapoznajcie się z informacjami w ramce. 

Zróbcie kilka ćwiczeń, dzięki którym utrwalicie wiedzę z lekcji:

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Kliknij, aby otworzyć

Teraz otwórzcie zeszyty ćwiczeń na stronie 84. Wykonajcie ćwiczenia 1,2,3. Prześlijcie mi zdjęcia wykonanych zadań na maila.

Powodzenia :) Życzę Wam udanego tygodnia!

 

 30.04.2020

Dzień dobry :) 

Zapiszcie temat lekcji: Rozmawiamy o Mikołaju Koperniku, który "zatrzymał Słońce i poruszył Ziemię".

Na początek przypomnijcie sobie z lekcji historii informacje o Mikołaju Koperniku i odpowiedzcie na pytania:

Kim był?

Czego dokonał? 

Z czego najbardziej jest dzisiaj znany?

Dla przypomnienia postaci słynnego astronoma proponuję obejrzeć krótki filmik:

Kliknij tutaj

Następnie zapoznajcie się z wierszem Władysława Broniewskiego pt. "Kopernik". Znajdziecie go w podręczniku na stronie 259.

Po przeczytaniu wykonajcie w zeszycie zadanie 3 str. 260.

Obok wiersza znajduje się obraz Jana Matejki zatytułowany "Astronom Kopernik, czyli rozmowa z Bogiem". Obraz w większym formacie znajdziecie tutaj:

Kliknij tutaj

Przyjrzyjcie się dokładnie obrazowi, zapoznajcie się też z informacjami w podręczniku obok niego. Teraz spróbujcie opisać ten obraz. Pamiętajcie o akapitach. Przypomnijcie sobie, co powinno się znajdować w każdym z nich. 

Wybierzcie też fragment wiersza, którym można by zatytułować obraz.

Powodzenia :) 

 

28.04.2020

Kochani, otwórzcie podręczniki na stronie 257.

Zapiszcie temat: Jakimi zasadami powinien się kierować harcerz?


Przeczytajcie "Hymn harcerski" i wykonajcie w zeszycie zadanie 1 na stronie 257. Następnie zapoznajcie się z zadaniem 2 na stronie 258. 

Na odpowiedzi do zadania 2 czekam do 30.04. 

Dla chętnych---> zróbcie proszę zadanie 3 na stronie 258 :)

Wykonaliście wspaniałe lapbooki. Jesteście niezwykle pomysłowi :) Przechowajcie je, a po powrocie do szkoły zrobimy z nich piękną wystawę.

Pozdrawiam


27.04.2020

Witajcie:)

Na dzisiejszej lekcji poćwiczymy rozpoznawanie orzeczeń i rysowanie wykresów zdań.

Na początek wykonajcie w zeszycie zadanie. Odpowiedzcie na pytanie: "Kim będziesz za 10, a kim - za 25 lat?" 

Napiszcie 2 zdania pojedyncze z orzeczeniami imiennymi (z dwoma różnymi łącznikami).

Następnie zróbcie w zeszycie zadanie 7 na stronie 256 w podręczniku. Macie tam narysowane wykresy i musicie dopasować do nich zdania. Pamiętajcie, że związek główny tworzy podmiot i orzeczenie. 

Teraz spróbujcie sami wykonać ćwiczenie 5 na stronie 82 w zeszycie ćwiczeń. Należy wykonać wykresy zdań i określić rodzaj orzeczeń. 

Na Wasze zadania czekam pod adresem: wyslijpolski@wp.pl

Dla chętnych kilka ćwiczeń dla utrwalenia:

https://learningapps.org/5352998

https://wordwall.net/pl/resource/1565629/rodzaje-orzeczeń

https://wordwall.net/pl/resource/1685258/polski/rozpoznawanie-orzeczeń

https://learningapps.org/6555484

Powodzenia :)


23.04.2020

Dzień dobry!

Temat: Rodzaje orzeczeń w zdaniu.

Niedawno poznaliście rodzaje podmiotów, dziś bliżej przyjrzymy się rodzajom orzeczeń. 

Przypomnijcie sobie podstawowe informacje dotyczące orzeczenia. Jest to najczęściej czasownik w formie osobowej. 

Na rozgrzewkę robimy w zeszycie zadanie 1 na stronie 254.

Otwórzcie podręczniki na stronie 255 i zapoznajcie się z informacjami w ramce. Macie tam dwa rodzaje orzeczeń: orzeczenie czasownikowe i orzeczenie imienne.

Zróbcie w zeszycie notatkę podobną do tej, którą znajdziecie tutaj:

Kliknij, aby otworzyć

Następnie zapiszcie kilka przykładów. Pamiętajcie, że orzeczenia podkreślamy dwiema liniami.

Orzeczenie czasownikowe:

Nasi piłkarze rozegrali dobry mecz

Szybko wracajcie do domu.

Jutro odrobiłybyśmy zaległości.

Orzeczenie imienne:

jestem pilotem

byłem dobry

było sympatycznie

jesteś interesująca

jest ze stali

stanę się kimś

Pamiętajcie, że orzeczenie imienne składa się z dwóch cześci. Pierwsza część to łącznik - osobowa forma czasowników : być, stać się lub zostać, druga część to orzecznik - różne części mowy.

Dla utrwalenia poznanych wiadomosci wykonajcie w zeszycie zadanie 3 na stronie 255 i ćwiczenie 1 i 2 w zeszycie ćwiczeń na stronie 81.

Powodzenia :)

21.04.2020

Dzień dobry :)

Zapiszcie temat: Zamykamy wszystkie sekrety książki w lapbooku.

Kochani, to nasz ostatni temat z lektury. Zapewne znacie już lapbooki. Dla przypomnienia zapiszcie w zeszycie definicję:

„Lapbook”, czyli „książka na kolanie” to interaktywna teczka lub rozkładana książka, w której znajduje się wszystko, co wiąże się z danym tematem. Może zawierać dowolną ilość schowków, kieszonek, karteczek, zakładek, mapek i rysunków. Im bardziej pomysłowo, tym lepiej!

Chciałabym, abyście w tym tygodniu spróbowali stworzyć lapbook dotyczący książki "Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi".

Przykładowe lapbooki znajdziecie tutaj:

Kliknij, aby otworzyć

Ciekawe realizacje i opisy poszczególnych etapów tworzenia lapbooków znajdują się na stronie :

Kliknij, aby otworzyć

Gotowe szablony można znaleźć na stronie 

Kliknij, aby otworzyć

Na wykonanie lapbooków dotyczących lektury macie czas do 27.04. Wasza praca będzie podlegała ocenie. Czekam na zdjęcia do poniedziałku. Pomyślcie, jak zrobić to pomysłowo i kreatywnie, ale także starannie :)

Powodzenia!


20.04.2020

Witajcie!

Temat dzisiejszej lekcji: Jedna powieść - wiele gatunków. 

Na ostatniej lekcji wspominałam Wam, że nasza lektura łączy w sumie cechy różnych odmian powieści. Dziś chciałabym, żebyście zapamiętali cechy poszczególnych odmian, Macie je wypisane w tabelce. Przerysujcie tabelę do zeszytu i do każdej z cech pdajcie przykład z książki.

Tabela

Tabela_2

Prześlijcie mi dziś Wasze prace na adres: wyslijpolski@wp.pl

Jeszcze jedno zadanie, które będzie podlegało ocenie. Macie czas do piątku, aby napisać wypracowanie na jeden z wybranych tematów. Pamiętajcie, żeby w pracy wykazać się dobrą znajomoscią lektury. Napiszcie starannie.

1. Powieść "Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi" książką o wielkiej przyjaźni. Na czym polega prawdziwa przyjaźń?

2. Powieść "Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi" książką o pasjach i zainteresowaniach – charakterystyka głównych bohaterów utworu.

3. "Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi" książką o niecodziennych przygodach. Czy chciałbym być jednym z bohaterów?

Powodzenia :)


16.04.2020

 Dzień dobry:)

 Temat dzisiejszej lekcji to: Nowoczesny świat tradycyjnych wartości w powieści "Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi".

 Na poczatku zastanówmy się, do jakiego gatunku literackiego możemy przyporządkować naszą lekturę. Zapiszcie sobie notatkę:

 Książka Rafała Kosika "Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi" jest powieścią. To dłuższy utwór narracyjny, w którym występuje wiele wątków i wielu bohaterów, pojawiają się także liczne dialogi i opisy. Przygody ukazane w książce Rafała Kosika to fikcja literacka. Świat przedstawiony powieści jest bardzo różnorodny – składa się z elementów rzeczywistych, prawdopodobnych i fantastycznych.

Elementy rzeczywiste to te, które istnieją w realnym świecie, np. miasto Warszawa.

 Elementy prawdopodobne to takie, które teoretycznie mogłyby istnieć lub się zdarzyć, ale nie mamy dowodów, że było tak naprawdę, np. wyjazd uczniów gimnazjum na wycieczkę w góry.

 Elementy fantastyczne to te, których w naszym świecie nie spotykamy i raczej nie mogłyby mieć miejsca, np. przybycie Świętego Mikołaja saniami zaprzęgniętymi w mówiące renifery.

 Lektura nosi cechy różnych odmian powieści: przygodowej, science fiction, młodzieżowej, fantastycznej, detektywistycznej. Jest przykładem utworu wielogatunkowego.

 W naszej lekturze znalazło się mnóstwo nowych technologii i wynalazków. Jestem ciekawa, które z nich wydały się Wam najciekawsze lub najbardziej przydatne. Waszym zadaniem będzie teraz wybranie jednego i dokładne opisanie go na zamieszczonej karcie pracy.

Kartę pracy znajdziesz tutaj.

Można wydrukować i uzupełnić lub przerysować do zeszytu. Dla ułatwienia podaję strony, gdzie opisane są niektóre urządzenia:19 (zabezpieczenie przed złodziejami kieszonkowymi), 24 (czujnik przechyłu w rowerze), 35 (klucz uniwersalny), 47 (pełzacz), 121 (penetrator), 271 i 279 (latalerz).

Na wypełnione karty czekam do następnej lekcji pod adresem wyslijpolski@wp.pl

Dla chętnych jeszcze jedno zadanie. Wiecie już, że w książce przedstawiono mnóstwo wynalazków. Jestem pewna, że jesteście tak samo kreatywni jak bohaterowie powieści. Macie teraz szansę na pokazanie swojej pomysłowości. Wymyślcie i stwórzcie wynalazek. Możecie go wykonać z czego tylko chcecie. Oczywiście będzie to prototyp - model tego, co ewentualnie mogłoby powstać później. Pamietajcie, liczy się Wasza kreatywność. Gdy tylko spotkamy się w realu, chętnie go zobaczę i ocenię. Możecie mi również wysłać zdjęcie z opisem urządzenia! I oczywiście jego ciekawą nazwą. Czekam.

Powodzenia!

 07.04.2020

Dzień dobry:)

Zapiszcie temat lekcji:Oto MY! Profile bohaterów.

Obejrzyjcie krótki reportaż o adaptacji filmowej książki o Felixie, Necie i Nice, np. tu:
https://www.youtube.com/watch?v=l-wIabEaZvA

Czy tak wyobrażaliście sobie bohaterów?
Pamiętajcie, książkę można czytać on-line https://docplayer.pl/24561909-Felix-net-i-nika-oraz-gangniewidzialnych-
ludzi.html#show_full_text

Spróbujcie stworzyć w zeszycie profile bohaterów:
Zapiszcie imię i nazwisko, wiek, miejsce zamieszkania, rodzinę, zainteresowania osiągnięcia,
uzdolnienia, co jego lub ją wyróżnia, z czym ma problemy?
Możecie stworzyć coś na wzór załączonej karty pracy, ale niech to będzie w Waszych zeszytach.

Zdrowych, radosnych Świąt Wam życzę Kochani. Odpocznijcie :)

 

06.04.2020

Dzień dobry Moi Drodzy:)

Dziś rozpoczynamy przygodę z naszą lekturą:) Mocno wierzę, że wszyscy się z nią zapoznali:) Pamiętam, jak jeszcze czytaliście na przerwach w szkole...., wiem, że wielu osobom przypadła do gustu. Zaraz sprawdzimy, co pamiętacie!

Zapiszcie temat lekcji: Kto wymyślił Felixa, Neta i Nikę?

Zapoznajcie się z autorem książki.
Posłuchajcie wywiadu https://www.youtube.com/watch?v=bbiLs3jIPys

i odpowiedzcie w zeszycie – Co zainspirowało Rafała Kosika do napisania serii o Felixie, Necie i Nice?


Czy uważnie przeczytaliście lekturę? Odpowiedzcie na pytania testowe:
https://wordwall.net/pl/resource/695362/polski/felix-net-i-nika-oraz-gang-niewidzialnych-ludzi

Po sprawdzeniu swoich wiadomości wypełnijcie proszę kartę pracy i wyślijcie mi dzisiaj na adres wyslijpolski@wp.pl

Mogą to być same odpowiedzi.

Miłego dnia!


02.04.2020

Dzień dobry Kochani:)

Zapiszcie temat lekcji: Co zrobić, by obudzić śpiących rycerzy?

Przypomnijcie sobie poznane legendy. Zapiszcie w zeszycie ich tytuły.

Teraz otwórzcie podręczniki na stronie 250. Przeczytajcie legendę "O śpiących rycerzach w Tatrach". 

Napiszcie, kto, komu i o czym opowiada. Wypiszcie bohaterów.

Wymieńcie cechy legendy, które zawiera ten tekst.

Czy wszyscy przeczytali lekturę, nad którą się skupiamy od poniedziałku?

Proszę o informację na adres: wyslijpolski@wp.pl

Pozdrawiam


31.03.2020

Dzień dobry:)

Jak poszło Wam rozpoznawanie podmiotów? Z wiadomości od części uczniów wnioskuję, że część świetnie sobie z tym radzi, niektórzy jeszcze potrzebują kilku ćwiczeń, a od niektórych nie dostałam niestety żadnej wiadomości...

Dla poćwiczenia wykonajcie w zeszycie ćwiczeń zadania 3 i 6 strony 75 i 77.

Zapiszcie temat lekcji: Każdy się czegoś boi - wiersz Joanny Kulmowej.

Otwórzcie podręczniki na stronie 249. Przeczytajcie wiersz, który się tam znajduje, zróbcie to kilkakrotnie. Spróbujcie następnie zapisać z pamięci te wyrazy, które najbardziej utkwiły Wam w głowach.

Zastanówcie się i napiszcie o czym wiersz opowiada? Co jest jego tematem? Kto jest podmiotem lirycznym?

Pamiętajcie, że lęk jest naturalnym uczuciem, które towarzyszy wszystkim ludziom. Nie nalezy się go wstydzić. Trzeba sporej odwagi, żeby umieć mówić o swoich lękach i przyznać się do tego, że się czegoś boimy.

Nastepnie przejdźcie do strony 250. Poznamy dziś nowy środek stylistyczny, anaforę.

Zapiszcie w zeszycie notatkę, żeby każdy z nas zapamiętał, co to pojęcie oznacza.

Teraz czas na praktykę: wykonajcie w zeszycie zadanie 4 str. 250.

Praca domowa:

Poćwiczcie, czy na pewno zapamiętaliscie co to jest anafora i wykonajcie w zeszycie ćwiczeń zadania 1-3 na stronach 78-80.

Powodzenia, na Wasze zadania czekam pod adresem mailowym wyslijpolski@wp.pl


30.03.2020

 Dzień dobry:)

 Dziś zapiszcie w zeszycie temat lekcji: Rodzaje podmiotów w zdaniu.

 Otwórzcie podręczniki na stronie 246. Przypomnijcie sobie, co to jest podmiot? Napiszcie w zeszycie jednym zdaniem - bo na pewno wszyscy to wiemy :)

 Teraz trochę trudniejsze zadanie...

 Na stronie 247 mamy podział na różne rodzaje podmiotów. Poznamy podmiot gramatyczny, logiczny i domyślny. Są to nowe informacje dlatego chciałabym, żeby%C