22.06.2020

Rozwiążcie ćwiczenia online. Bawcie się dobrze.

 

https://learningapps.org/1502060

 

https://learningapps.org/3153231

 

https://learningapps.org/6897475

 

https://learningapps.org/2828596


15.06.2020

Thema: Das Wald-Quiz

Przeczytajcie podany tekst, a następnie rozwiążcie quiz dotyczący lasów.

Zadanie 1 str. 84

Przeczytajcie podany tekst, a następnie rozwiążcie quiz dotyczący lasów.

Ganz im Norden liegt die Taiga. So heißt der größte Waldkomplex der Erde. Die Taiga gibt es in Kanada, in Alaska, in Nordeuropa, in Russland und in der Mongolei. Hier ist es sehr kalt – die kalte Jahreszeit dauert in der Taiga länger als sechs Monate.

Auf der Welt gibt es mehr als eine Million verschiedene Tier- und Pflanzenarten. Sie leben in Meeren, Seen, Flüssen, in der Luft und auf dem Land. Zwei Drittel davon sind im Wald zu Hause.

In Polen haben wir viele alte Bäume. Die Eiche „Bartek“ ist am ältesten von allen bei uns und ist ca. 1200 Jahre alt. Bäume können aber noch länger leben. In Kalifornien sind viele Kiefern fast 5000 und in Schweden Fichten mehr als 5000 Jahre alt.

Den Regenwald gibt es zum Beispiel in Afrika, in Südamerika und in Asien. Hier regnet es öfter als woanders, darum ist das Klima hier feucht. Viele Pflanzen und Tiere können nur im Regenwald leben. Leider sterben sie aus, denn die Menschen machen den Regenwald kaputt.

Im Norden Asiens gibt es zwei sehr interessante Bäume: die Dahurische Lärche und die Ostasiatische Zwergkiefer. Sie können auch bei einer Temperatur von minus 70 Grad leben. Bei der Kälte wachsen sie aber nicht hoch.

Rozwiązanie: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

Zapiszcie teraz w zeszycie podane słowa:

die Eiche-dąb

die Kiefer-sosna

die Fichte-świerk

die Lärche-modrzew

die Tierart-gatunek zwierząt

die Pflanzenart-gatunek zwierząt

der Waldkomplex-kompleks leśny

zwei Drittel-dwie trzecie

ein Viertel-jedna czwarta

zwei Fünftel-dwie piąte

Zróbcie teraz ćwiczenie 16 na stronie 82.Proszę zwróćcie uwagę na rzeczowniki w tym ćwiczeniu ze słówkiem -art. Samo słówko „die Art” znaczy rodzaj, gatunek. Może on połączyć się z innymi. Wtedy powstają rzeczowniki złożone, które mają inne znaczenie.

np. das Tier (zwierzę) + die Art (gatunek)= die Tierart (gatunek zwierząt)

Popatrzcie, jeśli łączą się dwa rzeczowniki, to ten nowy rzeczownik złożony, ma zawsze rodzajnik tego drugiego rzeczownika.

Zadanie 2 str. 84

Na podstawie informacji z zadania 1 uzupełnijcie zdania i zapiszcie je w zeszytach.

Teraz ułóżcie zdania z rozsypanki w ćwiczeniu 17 str. 83.

Chciałabym Wam teraz zwrócić uwagę na pewne słówko. Jest to słówko „Mal”

Popatrzcie:

Die Tajga ist 20 Mal größer als Deutschland. -co znaczy: Tajga jest 20 razy większa niż Niemcy.

Więc słówko „Mal” w połączeniu z liczba znaczy: razy (jak w mnożeniu).

3 Mal 3 ist 9- 3 razy 3 jest 9

W oparciu o te wiadomości zróbcie teraz ćwiczenie 18 oraz 19 str. 83-84.W ćwiczeniu 19 pamiętajcie o tym, żeby przymiotniki napisać w stopniu wyższym.

Dzisiaj zadań nie odsyłajcie.

 

10.06.2020

 

Thema: Unsere Landschaft ist schön.

Zadanie 1 str.82

Przeczytajcie teksty, a następnie wskażcie ten, który najbardziej pasuje do ilustracji. Nauczyciel nie podaje znaczenia słów-kluczy, uczniowie sami je odgadują dzięki podpisom obok ilustracji.

Pomogą Wam w ty podane słowa: (zapiszcie je w zeszycie)

die Landschaft- krajobraz

das Blatt- liść

die Luft-powietrze

der Teich-staw

der Boden-ziemia,gleba

der Regenwald-las deszczowy

sauber- czysty

frisch-świeży

stark-silny

massiv- masywny

schmeckhaft- smaczne

ohne Chemie-bez chemii

das Trinkwasser- woda pitna

klar-czysty, przeźroczysty,jasny

verseucht- zatruty, skażony

verschmutzzt- zanieczyszczony

früher- wcześniej

aussterben-wymierać

Zróbcie teraz ćwiczenie 10 na stronie 81. Zapiszcie zdania zastępując obrazki słowami. 

Zadnie 3 str. 83

Na podstawie tekstów z zadania 1 przyporządkujcie pasujące do siebie zdania. Rozwiązanie zapiszcie w zeszytach. 

Rozwiązanie: 1_ | 2_ | 3_ | 4_ | 5_ 

Zróbcie teraz ćwiczenie 13 str. 81. Skreślcie zapisane na płatkach kwiatków zbędne słowa. 

Zanim przejdziecie do zadania 4 chciałabym Wam wyjaśnić znaczenie zwrotu „es gibt”.

"es gibt" oznacza „jest, są, znajduje się, istnieje”.Zwrotu nie odmienia się, zawsze występuje w tej formie.Stosuje się go zarówno w liczbie pojedynczej jak i mnogiej. 

Można go użyć, jeśli chcemy powiedzieć, że coś -jest, znajduje się, istnieje 

Wo gibt es eine Toilette? -Gdzie jest toaleta?

Obejrzycie sobie te dwa filmiki:

https://www.youtube.com/watch?v=rMx4Y9-7Jok 

https://www.youtube.com/watch?v=qkdQEvy-BQM 

Forma „es gab” odnosi się do czasu przeszłego. Coś było, istniało, znajdowało się. 

Zadanie 4 str. 83

Znając znaczenie zwrotów „es gibt” und „es gab” odszukajcie właściwe słowa w podanych zdaniach (früher albo heute). Zapiszcie je w zeszytach. 

Na koniec zróbcie ćwiczenie 14 oraz 15 str. 82. 

Dzisiaj zadań mi nie odsyłajcie.



8.06.2020

 

Thema: Auf der Wiese ist viel los..

 

 

Zadanie 1 str. 80

 

Zapoznajcie się z historyjką obrazkową. Następnie przyporządkujcie podpisy do zdjęć. Rozwiązanie zapiszcie w zeszytach przedmiotowych.

 

Rozwiązanie: 1_ | 2_ | 3_ | 4_ | 5_ | 6_

 

Teraz zróbcie ćwiczenia: ćwiczenie 6 str.18. Rozwiążcie rebusy. 

 

Zadanie 2 str.81

 

Na podstawie historyjki obrazkowej z zadania 1 wybierzcie właściwe odpowiedzi. Rozwiązanie zapiszcie w zeszycie:

 

1. Das Wetter ist________________.

 

2. Die Kinder sprechen über____________________.

 

3. Beide Kinder mögen keine____________________.

 

4. Das Mädchen reagiert auf die Spinne___________________.

 

Zróbcie teraz ćwiczenie: ćwiczenie 7 str. 79

 

Zadnie 4 str. 81

 

Posłuchajcie nagrania 13 z płyty nr 2 i rozstrzygnijcie czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe.

 

Kto nie ma płyty, przeczytajcie proszę:

 

– Schön ist der Frühling auf der Wiese! Die Blumen blühen schon. Es ist so bunt!

 

– Stimmt. Und die Vögel zwitschern so schön.

 

* – Achtung, Biene!!!

 

– Na und?

 

– Sie kann dich stechen und dann hast du Schmerzen.

 

– Ich habe keine Angst vor Bienen. Ich mag Bienen. Bienen sind nützlich.

 

* – Oh, eine Fliege! Hässlich! Sie fliegt so schnell und summt so laut.

 

– Ich hasse Fliegen. Weg mit dir!

 

– Warum? Fliegen sind auf der Wiese zu Hause.

 

* – Eine Spinne! Igitt!

 

– Ich finde Spinnen hübsch.

 

– Wie bitte?

 

– Warum nicht? Und Spinnen sind auch noch nützlich.

 

– Was?

 

– Sie fressen doch Fliegen.

 

* – Hast du Angst vor Marienkäfern?

 

– Nein! Marienkäfer sind doch harmlos.

 

– Ja. Marienkäfer stechen nicht. Und sie bringen auch noch Glück.

 

* – Aua!

 

– Was ist denn passiert?

 

– Eine Mücke hat mich gestochen!

 

– Pech gehabt!

 

– Und du hast gesagt, dass Marienkäfer Glück bringen.

 

 

Ich mag Bienen-Lubię pszczoły.

 

Ich hasse Mücken-Nie lubie komarów. Sie sind nervig- One są wnerwiające. 

 

Ich finde, dass die Mücken nervig sind. -Uważam, że komary są wnerwiające.

 

Użyłam tutaj spójnika „dass”-że. Zauważcie, że w tym drugim zdaniu czasownik powędrował na koniec.

 

 

 

Na koniec zróbcie ćwiczenie: ćwiczenie 9 i 10 str. 80 i odeślijcie mi je do środy, do 9.00 




Testu z rozdziału "Ordnung muss sein" nie będzie. Mam wystarczająco dużo ocen, aby wystawić Wam oceny. Ale będą jeszcze zadania do odesłania.

Pozdrawiam


3.06.2020


 

Thema: Weißt du,dass…..

Kochani na ostatniej lekcji pisaliśmy i czytaliśmy o biegunie północnym i południowym. Było tez parę informacji o tym jakie zwierzęta tam żyją.

Dzisiaj chciałabym Wam zwrócić uwagę na konstrukcję zdania ze zwrotami :Weißt du...-czyli „Czy wiesz” oraz „ich weiß, dass...”-czyli „ja wiem, że….”. 

Poz zwrocie tym można użyć zdania podrzędnego, które będzie rozpoczynało się od spójnika „dass”, który znaczy „że”. Co wtedy się dziej z takim zdaniem? Jak buduje się takie zdanie i jaki występuje szyk w takim zdaniu zobaczycie na przykładach. 

Popatrzcie na zdanie pojedyncze: 

Der Eisbär ist am Nordpol zu Hause. -Miś polarny jest na biegunie północnym (u siebie) w domu.

 

Gdybym chciała zapytać Was czy wiecie, że miś polarny jest na biegunie północnym (u siebie) w domu, musiałbym zacząć zdanie od konstrukcji „Weißt du, dass”-czy wiesz, że..

 

Weißt du, dass der Eisbär am Nordpol zu Hause ist?-Czy wiesz, że miś polarny jest na biegunie północnym (u siebie) w domu. 

Zauważyliście, co się stało z czasownikiem? Czasownik po tym spójniku znalazł się na końcu zdania w formie osobowej. Zmienił swoje miejsce w zdaniu.  

Der Eskimo lebt im Iglu.- Eskimos żyje w iglo.

Ich weiß, dass der Eskimo im Iglu lebt.

 

Zobaczcie sobie te dwa krótkie filmiki:

https://www.youtube.com/watch?v=MeZksyrZG7Y

https://www.youtube.com/watch?v=ZT5Gw6bGvhg

 

Spróbujcie zrobić teraz dwa ćwiczenia związane z tym tematem. Są to ćw. 3 oraz 4 str. 77-proszę mi je przesłać do sprawdzenia do poniedziałku, 8.06.2020, do 9.00

Przepiszcie podane słówka i zwroty do zeszytu:

Słówka:

die Wiese-łąka

auf der Wiese- na łące

die Mücke-komar

die Biene-pszczoła

der Marienkäfer-biedronka

die Spinne-pająk

die Fliege-mucha

die Vögel-ptaki

zwitschern-ćwierkać

stechen-użądlić

hässlich-brzydkie

summen- bzyczeć

igitt-fuj!

hübsch-ładna

nützlich-przydatne

fressen-zżerać

harmlos-nieszkoldliwe

blühen-kwitnąć

Zwroty:

Ich habe Schmerzen- Boli mnie.

Ich habe Angst vor(….) - Boję się(…..)- w miejsce kropek wstawiamy to czego się boimy np. Ich habe Angst vor Mäusen-Boje się myszy.

Weg mit dir!- Uciekaj!

Hast du Angst vor...- Boisz się….?

Glück bringen- przynosić szczęście

Pech gehabt- mieć pecha.

 

 


1.06.2020

Obraz znaleziony dla: alles gute zum kindertag


https://www.youtube.com/watch?v=vOe3AYSKB7k


Dzisiaj poćwiczcie sobie poznane słownictwo. Miłej zabawy:

 

https://wordwall.net/pl/resource/1819118/niemieckim/stopniowanie-j%c4%99zyk-niemiecki-klasa-6

 

https://wordwall.net/pl/resource/596496/niemieckim/niemiecki

 

https://wordwall.net/pl/resource/2362201/niemiecki/kt%c3%b3re-zwroty-s%c4%85-o-pogodzie

 

https://wordwall.net/pl/resource/909934/niemiecki/sport

 

https://wordwall.net/pl/resource/2151275/niemiecki/freizeit

 

https://wordwall.net/pl/resource/813463/niemiecki/meine-deutschtour-8-kapitel-iii-einladung-zum

 

https://wordwall.net/pl/resource/596496/niemieckim/niemiecki

 

https://wordwall.net/pl/resource/675990/niemiecki/odmiana-czasownik%c3%b3w

 

https://learningapps.org/11094645

 

https://learningapps.org/2577253


27.05.2020

 

Thema: Weißt du, dass...

Na pierwszej części lekcji, chciałabym abyście zrobili sobie ćwiczenia utrwalające z działu 4. Są to ćwiczenia na stronie 75. Oczywiście korzystacie z podręcznika, ćwiczeń i notatek z zeszytu. Jeśli coś Wam sprawi problem, to piszcie do mnie.

Zadanie 1 str. 78

Przeczytajcie zdania poniżej. Jedno z nich fałszywe. Wiecie które? Myślę, że tak.

Zapiscie w zeszycie:

der Pol-biegun

der Südpol-biegun południowy

am Südpol-na biegunie południowym

der Nordpol-biegun północny

am Nordpol-na biegunie północnym

der Eisbär- niedźwiedź polarny

der Pinguin-pingwin

der Seelöwe-lew morski

der Schneehase- zając śnieżny

der Wal-waleń

leben-żyć

wohnen-mieszkać

zu Hause sein-być w domu ( u siebie)

der Planet-planeta

die Welt-świat 

die Erde-Ziemia

oben- do góry

unten-na dole

rund-okragły

frostig-mroźny

glitzern-błyszczeć, migotać

Die Erde hat zwei Pole-Ziemia ma dwa bieguny. 

Der Eisbär ist am Nordpol zu Hause. -Miś polarny na biegunie północnym jest u siebie w domu. 

Der Pinguin lebt am Südpol- Pingwin żyje na biegunie południowym.

 

Zadanie 4 str. 79

Połączcie pasujące do siebie części zdania i zapiszcie je w zeszycie. Myślę, że nie będzie to trudne zadanie mając wypisane słówka:

Rozwiązanie: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 

Na koniec zróbcie ćw. 1 str.76-nie odsyłajcie mi zadań. W przyszłym tygodniu poinfrmuje Was o teście z działu 4. Zrobimy go online.

 

 



25.05.2020

 

Thema: Muttertag

 

Jutro dzień mamy- Muttertag. Nie zapomnijcie o tym, aby złożyć im życzenia. Własnoręcznie wykonana laurka będzie mile widziana. Możecie też dla mamy zrobić coś wyjątkowego: pozmywać za nią, posprzątać lub upiec jej ciasto.

 

Chciałam tylko przypomnieć w krajach niemieckojęzycznych dzień mamy obchodzony jest zawsze w druga niedzielę maja, czyli w tym roku już był obchodzony 10 maja 2020.

Zadanie1:

Obejrzyjcie filmik, który znajdziecie pod podanym linkiem: 

www.youtube.com/watch?v=r3JhU_FDw2M 

Następnie uzupełnijcie luki podanymi wyrazami:

                        wieder • einfach nicht mehr • echt • extra • ganz schön • nur

 

 

 

[Szene 1] Meine Mama sieht ........................................... müde aus. Ich konnte aber ...................................... schlafen, heute Morgen. Und heute Nacht wollte ich ........................................... sichergehen, dass sie noch da ist. Und das zweite Mal habe ich sie einfach nur vermisst. 

[Szene 2] Ist ........................................... mühsam, mich anzuziehen. Oh, gleich merkt sie, dass ich meinen Handschuh ........................................... verloren habe. Der ist nämlich aus dem Wagen herausgefallen. Ich habe ........................................... lange geschwiegen. 

[Szene 3] Ich werde jeden Tag schwerer. Zum Glück ist meine Mama so stark.

[Szene 4] Ach, wenn ich doch schon sprechen könnte. Dann würde ich ihr sagen: „Mama, ich habe dich sehr lieb!“

 

Zadanie 2:

Przyporządkuj niemieckim wyrazom ich polskie odpowiedniki:

1. wieder                                  A.dość / całkiem / naprawdę / spore 

2. einfach nicht mehr               B. po prostu już nie

3. echt                                      C.tylko

4. extra                                     D. naprawdę

5. ganz schön                           E.znowu/ponownie

6. nur                                        F.celowo/specjalnie

Zadanie domowe: Przygotujcie dla swojej mamy coś ekstra. Gwarantuję, że bardzo się ucieszy.

 


20.05.2020

Thema: Zimmer aufgeräumt?

Zadanie 1 str. 72

Przyjrzyj sie ilustracjom i dobierz do nich właściwe czasowniki:

Rozwiązanie: po lewej: liegen; stehen; hängen | po prawej: legen; stellen; hängen

Czy jest pomiędzy nimi różnica? Jest.

Zapiszcie;

liegen-leżeć

stehen-stać

hängen-wisieć

Te czasowniki wyrażają „gdzie-wo?“ może się coś znajdować. Czyli te rzeczy nie przemieszczają się, Są w jednym miejscu. 


legen-kłaść

stellen-stawiać

hängen-wieszać

Te czasowniki z kolei wyrażają, że coś się przemieszcza, czyli ruch „dokąd-wohin?”. Za ich pomocą określamy, że coś przemieszcza się z jednego miejsca na drugie.

 

Zadanie 2 str. 72

Posłuchajcie nagrania nr 8/CD 2 i ułóżcie zdania z podanych elementów i zapiszcie je w zeszytach.

Dla tych co nie mają płyty:

-Guten Abend, Frau Bauer!

Guten Abend, Jungs.

* – Was ist denn hier passiert? Wie sieht denn euer Zimmer aus?! Was habt ihr denn hier gemacht? Martin!

Oh nichts, Frau Bauer. Wir haben nur gespielt …

Nur gespielt?! Räumt das alles sofort auf! Stefan, deine Jacke liegt hinter dem Bett. Hänge sie in den Schrank. Martin! Und deine Schuhe? Sie liegen unter dem Tisch. Stelle sie unter das Bett!

Ja, Frau Bauer …

Jens, dein MP3-Player liegt neben dem Bett. Lege ihn auf die Kommode. Und du, Artur? Siehst du den Stuhl nicht? Er steht in der Mitte des Zimmers vor der Kommode. Stell ihn an den Tisch!

Aber Frau Bauer …

Jungs, ich bin in 10 Minuten zurück und ich will Ordnung in eurem Zimmer sehen.

Ja, Frau Bauer …

Zadanie 3 str. 72 

Wybierzcie właściwe rodzajniki w bierniku. Następnie posłuchajcie nagrania nr 9/CD 2 i sprawdźcie rozwiązanie. Poprawnie zapiszcie je w zeszycie.

Mein Buch liegt unter dem Schreibtisch. Ich lege es auf _____ Schreibtisch.

Meine Schuhe stehen auf dem Bett. Ich stelle sie unter _____ Bett. 

Das Kleid hängt an dem Kleiderschrank. Ich hänge es in ____Kleiderschrank.

Der Papierkorb steht neben dem Bett. Ich stelle ihn neben ____ Kommode. 

Wniosek; Jeśli używamy czasowników stellen, hängen, legen to wtedy używamy rzeczowników w bierniku- Akkusativ i rodzajniki zmieniają się: derden, die die, dasdas.

Jeśli chcemy powiedzieć, że coś się gdzieś znajduje-już leży, jest-wtedy używamy rzeczownika w celowniku -Dativ i rodzajniki zmieniają się: derdem, die der, dasdem.

Zadnie 4 str. 73

Gdzie Lena daje te reczy? Uzupełnij luki słowami: stellt, legt oraz rodzajnikami

Lena _______den schal in _____Schrank.

Lena _______ die Schuhe unter________Bett.

Lena ________das Buch auf ______Tisch.

Lena legt die Plastikflasche in_______Papierkorb.

Na koniec zróbcie ćwiczenia: 32, 33 oraz 37.  Dzisiaj nic nie odsyłacie.

 

 



18.05.2020

 

Thema: Benimm dich!

Zadanie 1 str. 74

Posłuchajcie piosenki nr 10/CD i wybierzcie odpowiedni dla niej tytuł.

Rozwiązanie: Gutes Benehmen-dobre zachowanie,wychowanie

Benimm dich!-Zachowuj się!

Zadanie 2 str.74

Posłuchajcie ponownie nagrania nr 10/CD 2 i podajcie właściwą kolejność zdjęć. Rozwiązanie zapiszcie w zeszytach.

Rozwiązanie: od lewej: E | A | F | D | B | C

Zadanie 3 str.74

Posłuchajcie tekstu piosenki jeszcze raz i uzupełnijcie podanymi czasownikami. 

Rozwiązanie: 1. waschen, waschen | 2. schlürfen, ablecken | 3. abwischen, putzen | 4. essen, sagen

Zapiszcie w zeszycie ich znaczenie:

waschen-myć się

sagen-mówić

schlürfen- siorbać

ablecken-oblizywać

abwischen-wycierać

putzen-czyścić

schmatzen-mlaskać

Hände waschen- myc ręce

vor dem Essen gründlich waschen-myć dokładnie przed jedzeniem

schmatzen und schlürfen beim Essen-mlaskać i siorbać przy jedzeniu

den Mund abwischen- wytrzeć buzię

Danke sagen- powiedzieć dziękuje

Zadanie 5 str. 75

Dopasujcie zdania wyrażające tę samą treść. Rozwiązanie zapiszcie w zeszytach

Rozwiązanie: 1_ | 2_ | 3_ | 4_ | 5_

Po napisaniu tych zdań zróbcie ćw.41 str.73 Sformułujcie zdania w trybie rozkazującym i zapiszcie je. Pomoże Wam w tym właśnie te zdanie, które zrobiliście .

Zadanie 6 str.76

Udzielcie rad osobom przedstawionym na ilustracjach- ustnie.

Ćwiczenie 42 str. 73

Dopasujcie podane zwroty do zdań; 

….den Mund waschen, …….die Finger nicht ablecken,….nicht beim Essen schmatzen,….., nicht viel vor dem Schlafen essen, ……, beim Trinken schlürfen,…..die Zähne putzen.

Dzisiaj mi nic nie odsyłacie:)

Pozdrawiam

 

 



13.05.2020

 

Temat lekcji: Unordnung im Zimmer

Zadanie 1 str.70

Przeczytajcie tekst i zdecydujcie, czy podane zdania są zgodne z jego treścią, czy nie. 

Zadanie 2 str.70

Spróbujcie przyporządkować przyimki do ilustracji.

I jak Wam poszło? Prawidłowa kolejność to: unter; über; hinter; vor; neben; zwischen

Zapiszcie je w zeszycie: 

unter-pod

über-nad

hinter- za

vor-przed

neben-obok

zwischen-pomiędzy

Tak są to przyimki służące do określenia, gdzie dana rzecz się znajduje. Zapiszcie:

Gdy opisuję miejsce, w jakim znajduje się dana rzecz, używa przyimków unter; über; hinter; vor; neben; zwischen. Rzeczownik oznaczający miejsce występuje wówczas w celowniku (Dativ).

Przypomnienie z rozdziału I, jak zmieniają się rodzajniki w Dativie-celowniku. Zajrzyjcie do regułki gramatycznej Eine Prise Grammatik 2.

Mianownik-Nominativ

der

die

das

Celownik-Dativ

dem

der

dem

 

Zadanie 3 str.71

Posłuchajcie nagrania nr 7/CD 2i wskażciewłaściwe ilustracje. Kto nie ma płyty, proszę przeczytać:

Im Zimmer von den Mädchen ist es immer ordentlich. Also ganz anders als bei den Jungs. Der Tisch steht in der Mitte vor dem Schrank. An dem Tisch stehen die Stühle und der Papierkorb steht in der Ecke neben dem Tisch. Das Bett von Edda steht zwischen dem Schrank und der Kommode. Unter dem Bett stehen ihre Schuhe. Über der Kommode hängt ein schönes Bild und nicht ein Handtuch, wie bei den Jungs. Und hinter den Betten liegen keine Klamotten. Alles ist in Ordnung.

 

Zadanie 4 str.71

Przeczytajcie zdania z tego zadania i wybierzcie właściwe rodzajniki. Następnie sprawdźcie je z nagraniem nr 7. Po wysłuchaniu uzupełnijcie regułkę gramatyczna Eine Prise Grammatik 20.

Zadnie 5 str. 71

Teraz spróbujcie opisać pokój Anniki. Pomogą Wam w tym podane zwroty: 

neben dem Nachtisch-obok stolika nocnego

an der Wand-przy ścianie

neben dem Regal-obok regału

neben dem Schreibtisch-obok biurka

vor dem Bett-przed łózkiem

über dem Bett-nad łóżkiem

zwischen dem Fenster und dem Regal-pomiędzy regałem, a oknem

auf dem Fußboden- na podłodze

liegt-leży

steht-stoi

hängt-wisi

Jeśli jednak ktoś nie będzie umiał tego zrobić, to zostawcie i nie róbcie tego.

 

Na koniec zróbcie ćw, 27, 28 str. 67-proszę mi odesłać zdjęcie, do poniedziałku, do 18.05.2020, do godziny 8.00

 

Dla chętnych ćwiczenie 29 str. 68

Poćwiczcie: 

https://learningapps.org/2565360

https://learningapps.org/5898646

https://learningapps.org/7287844

https://learningapps.org/3860705

 Pozdrawiam 

Pani Ala

11.05.2020

Temat lekcji: Der Kulturbeutel ist total voll

Hallo

Am Anfang schreibt ins Heft.-Na początek zapiszcie w zeszycie podane słówka i napiszcie co one znaczą. W razie problemów skorzystajcie ze słowniczka w książce.

der Kulturbeutel-kosmetyczka

die Handcreme-

das Shampoo-

die Seife-

das Duschgel- 

der Nagellack- 

der Lippenstift-

das Handtuch-

Zadanie 2 str. 66

Wysłuchajcie nagrania nr 6/CD 2 i wskażcie, które przedmioty mają Martin i Anna w swoich kosmetyczkach.

 

Kto nie ma płyty, proszę przeczytać:

 

Transkrypcja

  • Martin, sind das deine Klamotten?

  • Ja, wieso?

  • Du nimmst aber nicht zu viele Sachen mit…

  • Was soll ich denn mitnehmen? Das sind doch nur drei Tage!

  • Ja, aber du bist weg von Zuhause. Alles kann passieren … Zeig mal, was du da hast … Nur ein Duschgel, ein Shampoo, eine Zahnpasta und Zahnbürste?

  • Ja, und ein Handtuch. Das reicht aus. Und du? Dein Kulturbeutel ist total voll!

  • Das stimmt nicht! Ich habe nur die wichtigsten Sachen mitgenommen: Shampoo, Seife, Zahnpasta und Zahnbürste. Dazu noch einen Lippenstift, ein Parfüm, eine Handcreme und einen Kamm. Und natürlich ein Handtuch.

  • Lippenstift????

  • Ja, ich kann mir eine Klassenfahrt ohne Lippenstift nicht vorstellen.

Zapiszcie w zeszycie zwrot i uzupełnijcie je przedmiotami, które Wy zabralibyście ze sobą:

Auf eine Klassenfahrt nehme ich...- na wyczieczkę klasową zabiorę….

W czasie słuchania lub czytania pojawił się czasownik :mitnehmen. Jest to czasownik rozdzielnie złożony, który używany w zdaniu rozdziela się: pamiętacie „chlebusie’? Dodatkowo jest nieregularny, popatrzcie na 2 i 3 osobę liczbypojedynczej. Odmienia się w następujący sposób (przepiszcie do zeszytu).

ich nehme  mit                 wir nehmen  mit

du nimmst  mit                ihr nehmt  mit

er/sie/es nimmt  mit       sie/Sie nehmen  mit

Na koniec zróbcie ćwiczenia: 16, 17 oraz 20 str. 63-64-dzisiaj zadań nie musicie odsyłać.

Jeśli pojawią się jakieś pytania dotyczące tej lekcji lub ćwiczeń piszcie na znany Wam juz adres :)


6.05.2020

Temat lekcji: Zieh eine Regenjacke an!

Hallo!

Zum Anfang-na początek!

Wie ist das Wetter bei euch?-Jaka u Was dzisiaj pogoda? Ja, ja heute sprechen wir über das Wetter.-Dzisiaj porozmawiamy troszkę o pogodzie.

Also-tak więc:

Schreibt ins Heft- przepiszcie do zeszytu:

das Wetter-pogoda

Wie ist das Wetter?-Jaka jest pogoda?

Die Sonne scheint-Świeci słońce.

Es ist sonig-Jest słonecznie.

Es regnet-Pada deszcz.

Es ist regnerisch-Jest deszczowo.

Es ist wolkig-Jest pochmurno.

Es ist (sehr) kalt-Jest (bardzo) zimno.

Es ist (sehr) warm.-Jest (bardzo) ciepło.

Es ist heiß-Jest gorąco.

Es schneit-Pada śnieg.

Es ist windig-Jest wietrznie.

Der Wind weht-Wieje wiatr.

Ich werde nass-Zmoknę

Es wird mir heiß-Będzie mi za gorąco.

Zagrajcie:

https://learningapps.org/7593442

https://learningapps.org/5257690

https://learningapps.org/3085759

https://learningapps.org/1182927

Zadanie 1 str. 68 

Przeczytajcie dialogi i do każdego z nich przyporządkujcie mapę pogodową.. 

Zadanie 2 str.68

Wybierzcie ilustracje pasujące do zdań i zapiszcie je w zeszytach:

Es ist regnerisch. Die Kinder nehmen _____________________ mit. (3 rzeczy)

Es ist kalt. Die Kinder ziehen _______________________ an. (3 rzeczy)

Es ist heiß. Die Kinder nehmen ___________________ mit. (3 rzeczy)

Czytając teksty z zadania 1 pojawił się spójnik „sonst“.

“Sonst“ znaczy w przeciwnym razie i służy do łączenia dwóch zdań. Jeśli łączę ze sobą dwa zdania za pomocą tego spójinika, to wtedy w tym drugim zdaniu czasownik zamienia się z rzeczownikiem miejscami. 

Popatrzcie: (na czerwono zaznaczyłam czasowniki, na zielono rzeczownik-podmiot)

Ich ziehe mich warm an (Ubieram się ciepło).Ich erkälte mich. (Przeziębię się.)

Teraz połączę te dwa zdania ze sobą spójnikiem „sonst“

Ich ziehe mich warm an ,sonst erkälte ich mich. 

Zauważyliście co się stało w zdaniu za spójnikiem sonst? Tak, czasownik pojawił się przed osobą. Spójnik zmienił szyk w tym drugim zdaniu. 

Zadanie 4 str. 69

Przyporządkujcie pasujące do siebie fragmenty zdań. Rozwiązanie zapiszcie w zeszytach. 

Zadanie 5 str.69

Utworzymy teraz zdania wykorzystując podane informacje oraz ilustracje. Zapiszcie je w zeszycie.

Markus zieht sich warm an, sonst wird sie nass. 

Matti zieht eine Winterjacke und eine Mütze an, sonst bekommt er Schnupfen. 

Beate zieht sich leicht an, sonst erkӓltet er sich. 

Silvia zieht eine Regenjacke an, sonst wird es ihr zu heiβ. 

Na koniec zróbcie ćwiczenia 22 str. 65 oraz 24 i 25 str.66

Dzisiaj nie musicie mi przesyłać zdjęć zadania.

Pozdrawiam 

Pani Ala



29.04.2020

 

Temat lekcji: Beim Zahnarzt.

Heute gehen wir zum Zahnarzt-Dzisiaj idziemy do dentysty. Na początek przepiszcie słówka do zeszytu:

Zähne putzen-czyścić zęby

den Mund ausspülen-płukać usta

eine Zahnspange tragen-nosić aparat

den Zahnarzt besuchen-chodzić do dentysty

regelmäβig -regularnie 

ich habe Zahnschmerzen.-bolą mnie zęby

Karies haben-mieć próchnicę

im Zahn bohren-borować ząb

den Zahn plombieren-plombować ząb

eine gute Zahnpasta verwenden-używać dobrej pasty

eine gute Zahnbürste verwenden-używać dobrej szczoteczki

Süβigkeiten essen-jeść słodycze

keine Süβigkeiten essen-nie jeść słodyczy

die Zähne sind krum- zęby są krzywe

 

Teraz; Przeczytajcie zadnie 1 str. 64 i dopasujcie tekst do obrazka. Po skończonym zadaniu nawet nie słuchając tekstu możecie odpowiedzieć na zadanie 2. 

Imke ist__________________________. -przepisz zdanie do zeszytu.

Teraz zróbcie zadanie 3. Macie tutaj tekst nagrania nr 5 z zadania 3. Przeczytajcie lub posłuchajcie jak wolicie. Najlepiej obie rzeczy naraz. Słuchajcie i czytajcie :)

  • Herr Doktor, ich habe Zahnschmerzen.

  • Na dann zeig mal deine Zähne. Öffne den Mund! Jaaa! Naja. Du hast Karies. Ich muss zuerst im kranken Zahn bohren. Dann plombiere ich ihn.

*

  • Imke, du musst deine Zähne regelmäβig pflegen!

  • Was muss ich denn machen?

  • Putze immer nach dem Essen die Zähne. Mindestens zweimal täglich. Verwende dabei eine gute Zahnpasta und eine Zahnbürste. Putze deine Zähne immer 5 Minuten lang! Spüle auch den Mund aus. Du darfst auch nicht so viele Süβigkeiten essen. Besuche auch regelmäβig den Zahnarzt. Und du musst auch eine Zahnspange tragen. Deine Zähne sind krumm.

  • Ich mach das. Versprochen! Vielen Dank, Herr Doktor. Auf Wiedersehen!

  • Auf Wiedersehen!

Teraz odpowiedźcie jakie rady otrzymała Imke. Zaznaczcie obrazki. 

Zapiszcie teraz w zeszycie:

Imke muss die Zähne regelmäβig pflegen, eine gute Zahnpata und Zahnbürste verwenden und eine Zahnspange tragen.

Imke darf keine Süβigkeiten essen

Teraz przypomnie dwóch czasowników modalnych:müssen-musieć i dürfen-mieć pozwolenie

Odmieniją się tak: (przepisz do zeszytu).

ich muss                 wir müssen

du musst                ihr müsst

er/sie/es muss       sie/Sie müssen

 

ich darf             wir dürfen

du darfst            ihr dürft

er/sie/es darf     sie/Sie dürfen

Sa to czasowniki modalne. Czasowniki modalne występują zazwyczaj z bezokolicznikiem innego czasownika i tworzą z nim orzeczenie zdania. Czasownik modalny w takim wypadku podlega odmianie przez osoby, a bezokolicznik stoi nieodmieniony na końcu zdania.

Np.

Ich muss die Zähne putzen. (muss to czasownik który się odmienił, a na końcu zdania towarzyszy mu czasownik putzen-bezokolicznik.)

Na koniec zróbcie ćwiczenia 11, 13,14 str.61-62.

Proszę odesłać mi do sprawdzenian ćwiczenia13 i 14 str. 62 do poniedziałku, 4.05.2020, do godz.9.00

Pozdrawian Was serdecznie :)

Pani Ala

24.04.2020

 

Rozwiązanie poprzedniego zadania:

Tryb rozkazujący dla osoby du; Wasch dich!, Putz dich!, Kämm dich!, Schmink dich!

Tryb rozkazujący dla osoby ihr: Wascht euch!, Putzt euch!, Kämmt euch!, Schminkt euch!

Tryb rozkazujący dla osoby Sie: Waschen Sie sich!, Putzen Sie sich!. Kämmen Sie sich!, Schminken Sie sich!

Kto tak miał?

Thema: Beim Friseur!

Dziewczyny dzisiaj idziemy do fryzjera...przynajmniej tak z książką i z Anniką. Chłopcy Wy też na pewno z przyjemnością się wybierzecie:) 

Also….-Tak więc

Schreibt ins Heft-zapiszcie w zeszycie!

Die Haare sind-Włosy są:

  • lang-długie

  • lockig-kręcone

  • dünn-cienkie

  • kurz-krótkie

  • ungepflegt-zaniedbane

  • strapaziert-zniszczone

Macht das Buch auf! Seite 62 Aufgabe 1-Otwórzcie książkę, str.62, zad.1

Dopasujcie przymiotniki do ilustracji na których są różne fryzurki. Proste? Proste. 

Schreibt das ins Heft!-Przepiszcie do zeszytu:

Jetzt gehen wir zum Friseur!-Teraz idziemy do fryzjera. 

Man kann dort- Tam można;

  • die Haare kürzen-skrócić włosy

  • die Haare waschen-umyć włosy

  • die Haare kämmen-uczesać włosy

  • die Harre föhnen- wysuszyć włosy

  • die Haare stylen- wystylizować włosy

 

  • zuerst-najpierw
  • dann-potem
  • danach-następnie
  • zum Schluss- na koniec

Jetzt machen wir die Aufgabe 2 Seite 62- Teraz robimy zadanie 2 str.62

Przeczytajcie tekst o wizycie Anniki u fryzjera i zapiszcie w zeszycie właściwą kolejność ilustracji. 

Jetzt Aufgabe 3-Teraz zadanie 3

Na podstawie zadania 2 ułóżcie dialog w zadaniu 3 wg właściwej kolejności. Jeśli nie będziecie umieli, to nic, świat się nie zawali.

Schreibt ins Heft-Przepiszcie do zeszytu

Der Friseur braucht: -fryzjer potrzebuje:

  • der Kamm-grzebień

  • das Shampoo-szampon

  • die Schere-nożyczki

  • die Bürste-szczotka do włosów

  • der Föhn-suszarka do włosów

  • das Haargel-żel do włosów

Zum Schluss-na koniec

Zróbcie ćwiczenie 6 str.59 oraz ćw.9 str.61. Wyślijcie mi zdjęcia gotowego zadania na niemieckiodpowiedzi@wp.pl do wtorku, do godziny 9.00.

Einen schönen Tag noch- Miłego dnia

Pozdrawiam Was :)

 

 


22.04.2020

 Thema: April von E.Borchers

Elisabeth Borchers

 April

Es komnmt eine Zeit

mit Regen 

mit Hagel

mit Schnee.

Mit Wind, der um die Ecke stürzt, 

der nimmt dem Mann den Hut vom Kopf.

Ei, ruft der Mann, wo ist mein Hut?

Ei, ruft der Hut, wo ist mein Mann?

Und ist schon ganz weit oben.

Der Hahn auf goldner Kirchturmspitz,

der denkt:

Ich seh nicht recht.

Ein Hut ganz ohne Mann.

Ein Hut, der auch noch fliegen kann

und hat doch keine Flügel an.

Der Mann steht klein und dunkel da.

Der Wind ist längst vorbei.

To wiersz zmarłej już pisarki E.Borchers, która była pisarką także książek dla dzieci. Jej wiersz “April” nawiązuje do miesiąca…..? No pewnie, do kwietnia. I czytając go, trzeba też się zgodzić z przysłowiem “Kwiecień plecie, co przeplata, trochę zimy, trochę lata.-April macht, was wer will”.

I jak to w kwietniu bywa pogoda jest różna. 

Wasze zadanie na dziś: 

Proszę z podanego tekstu wyszukać określenia związane z pogodą. Podpowiem, że jest ich tylko 4. Trzeba je wypisać wraz z rodzajnikiem. Ale to nie wszystko. Do podanego wiersza musicie narysować ilustrację w zeszycie. Pomogą Wam w tym słowa, zdania napisane tłustym drukiem. Na Wasze ilustracje czekam do piątku do godziny 9.00 na: niemieckiodpowiedzi@wp.pl


17.04.2020

 

Thema: Putz dir die Zähne!

Dzisiaj powtórzymy sobie tworzenie trybu rozkazującego, czyli wydawanie rozkazów, taka mała powtórka z klasy piatej!

Obejrzyjcie sobie te dwa filmiki:

https://www.youtube.com/watch?v=Jm9oT0d0Qck

https://www.youtube.com/watch?v=YCkiIXQXcPc

Teraz przekształćcie podane czasowniki na tryb rozkazujący:

sich putzen

sich kämmen

sich waschen

sich schminken

Tryb rozkazujący tworzymy dla wszystkich osób, tak jak w filmiku dla: du, ihr, Sie. 

Do dzieła!!

Na następny raz zobaczycie jak powinno to być zrobione, podam rozwiązanie.

 

 


15.04.2020

 

Thema: Putz dir die Zähne!

Dzisiaj zaczynamy nowy dział: Ordnung muss sein!-Porzeądek musi być!

Na poczatek przepiszcie do zeszytu podane wyrażania: 

sich die Hände waschen-myć ręcę 

sich das Haar kämmen-czesać włosy

sich das Gesicht waschen-myć twarz

sich die Lippen schminken-malować usta

 

Przepiszcie do zeszytu:

Wszystkie czasowniki w języku niemieckim, które wystepują ze słówkiem “sich”-zaimek zwrotny- są czasownikami zwrotnymi. Czasowniki zwrotne, to te, które występują ze słowkiem “się” w jezyku polskim. Po pierwsze musimy odmienić przez osoby sam czasownik, po drugie odmianie podlega także sam zaimek zwrotny sich i jest on różny dla każdej osoby.

ich freue mich                wir freuen uns

du freust dich                 ihr freut euch

er/sie/es freut sich         sie/Sie freuen sich

Powtórzcie to sobie robiąc ćwiczenia:

 

https://www.schubert-verlag.de/aufgaben/xg/xg06_06.htm

 

Teraz zróbcie zadanie 1 str. 60-bardzo proste! Na podstawie tych zdań, z tego zadania zróbcie ćw. 2 i uzupełnijcie luki odpowiednimi czasownikami. Pamietajcie, że mają być odmienione:)

 

Kochani! Przyjrzyjcie sie zdaniu, a szczególnie czasownikowi “waschen”: Anna wäscht sich das Gesicht! Zauważyliście coś? Z pewnością! Nad a pojawił się Umlaut: ä. Czyli czasownik “sich waschen” jest czasownikiem nieregularnym: Przepisz do zeszytu:

 

W czasownikach nieregularnych mamy do czynienia ze zmianą samogłoski w temacie czasownika, 2. (du) i3. (er, sie, es) osobie liczby pojedynczej.

ich wasche mich                    wir waschen uns

du wäschst dich                     ihr wascht euch

er/sie/es wäscht sich             sie/Sie waschen sich

Teraz zróbcie zadanie 2 str. 61. Posłuchajcie płyty nr 2, nagrania nr 1 i połaczcie jakie czynności wykonują Sandra, Patrick, Eva oraz Jens. 

Posłuchajcie nagrania jeszcze raz. Na jego podstawie zróbcie teraz zadanie 3 str.61 i wybierzcie właściwe zaimki dzierżawcze. 

Jak widziecie wygladają troszkę inaczej niż te, które odmieniliśmy wraz z czasownikiem “sich waschen”-szczególnie w osobie “ich” und “du”. Pytacie dlaczego? Ponieważ znaczą coś innego.

Popatrzcie: (przykłady do zeszytu)

 

Ich kämme mir gerade die Haare und Patrick wäscht sich das Gesicht.- Ja czeszę sobie właśnie włosy a Ptrick myje sobie twarz.

Sie wäscht sich die Hände.- Ona myje sobie ręce.

Putzt du dir die Zähne?-Myjesz sobie zęby?

Ich spüle mir den Mund-Ja płuczę sobie usta.

 

https://www.youtube.com/watch?v=mYbgnh5nHns - obejrzyjcie sobie filmik do 2:54

 

Tak w tych przykładach “sich” oznacza “sobie”, ponieważ odpowiada na pytanie: komu?. Komu wykonuję tą czynność? I stoi zawsze po czasowniku.

kto?            - komu?

ich                - mir

du                 - dir

er                 - sich

sie                - sich

Na koniec zróbcie ćwiczenie 3 str. 58 

Powodzenia i miłego dnia :)

 

 


8.04.2020

Thema: Frohe Ostern. Das Gedicht von H.Heine: Der Hase mit der roten Nase.

Przed Wami wiersz H.Heine o pewny zajączku. Przeczytajcie i narysujcie do niego ilustrację. Pomogą Wam w tym słowa podkreślone tłustym drukiem. 

Es war einmal ein Hase

mit einer roten Nase

und einem blauen Ohr.

Das kommt ganz selten vor.

Die Tiere wunderten sich sehr:

Wo kam denn dieser Hase her?

Er hat im Gras gesessen

und still den Klee gefressen.

Und als der Fuchs vorbeigerannt,

hat er den Hasen nicht erkannt.

Da freute sich der Hase.

„Wie schön ist meine Nase

und auch mein blaues Ohr,

das kommt so selten vor!“

Teraz posłuchajcie wierszyka o “Osterhase” i narysujcie w zeszycie jakie “Ostereier”-pisanki schował zajączek.

https://www.youtube.com/watch?v=G_g3umDGwx4

A teraz posłuchajcie piosenek. Uśmiech sam pojawia się na twarzy:

https://www.youtube.com/watch?v=VLgHo4j0n_A

https://www.youtube.com/watch?v=TFfdjkUrrDE

https://www.youtube.com/watch?v=w40Ta5H5MIM

A na koniec:

Ich wünsche euch frohe Ostern. 

Wesołych świąt, radosnych i pogodnych, mimo wszystko, dla Was, Waszych Rodziców i rodzeństwa.


3.04.2020

 

Thema: Das kann ich schon.

 

Odpowiedzi do zadań proszę przesłać mi do środy do godziny 9.00 na mail: niemieckiodpowiedzi@wp.pl. W temacie maila wpiszcie mi swoje imię i nazwisko.

 

Wystarczy, że podacie mi same rozwiazania.Nie musicie tego przepisywać. 

 

Owocnej pracy :)

 

I. Lies das Interview eines Schülers mit einem Sportler. Ordne den Aussagen (1–5) die Fragen (a–f) zu. Eine Frage ist überflüssig. Przeczytaj wywiad ucznia ze sportowcem. Przyporządkuj pytania (a–f) do wypowiedzi (1–5) I zapisz rozwiązanie. Jedno pytanie podano dodatkowo.

 

 

 

Robert Harting ist Diskuswerfer. Er kommt aus Cottbus. 2009 wurde er Weltmeister in Berlin. 2011 hat er wieder eine Goldmedaille gewonnen und 2012 hat er bei den Olympischen Spielen in London gewonnen. Ein Schüler interviewt den Weltklasse-Sportler.

 

 

 

1. Am Anfang war ich ein guter Handballer. Leider habe ich dann einen neuen Trainer bekommen und es war nichts mehr für mich. Darum bin ich zur Leichtathletik gekommen. Ich war damals circa zwölf Jahre alt.

 

 

 

2. Stark, schnell und aktiv. Er muss wirklich fleißig trainieren.

 

 

 

3. Mindestens zwei Mal pro Tag. Manchmal trainiere ich vormittags mehr als normal. Dann darf ich nachmittags auch etwas Freizeit haben.

 

 

 

4. Dann freue ich mich natürlich riesig. Ich bin ein relativ spontaner Typ. Ich weiß nicht, was ich sonst noch mache. Vielleicht gehe ich einfach Hamburger essen? Fast Food esse ich sehr selten, denn es ist nicht gesund. Aber an einem Rekordtag darf ich das wohl…

 

 

 

5. Zum großen Teil aus Europa. Die meisten kommen aus dem Osten Europas. Diskuswerfer aus Estland, Litauen oder aus Polen sind sehr gut.

 

 

 

a) Aus welchen Ländern kommen Ihre Konkurrenten?

 

b) Warum sind Sie Leichtathlet geworden?

 

c) Wie muss ein guter Diskuswerfer sein?

 

d) Was machen Sie, wenn Sie einen neuen Rekord machen?

 

e) Wie oft und wie viel essen Sie?

 

f) Wie oft trainieren Sie?

 

1.____ 2._____ 3._____ 4._____ 5.______

 

 

 

II.Welche Aussage ist richtig? Markiere a, b oder c. Która wypowiedź jest właściwa?

 

Zaznacz a, b lub c. 

 

1. Informujesz, jaki sprzęt sportowy ci się zepsuł 

 

a) Mein Sportplatz ist nicht gut.  b) Meine Skier sind kaputt gegangen.  c)Sport macht mich kaputt.

 

2. Pytasz koleżankę/kolegę o jej/jego kontuzję.

 

a) Wo hast du den blauen Fleck?   b) Wer hat eine Kontusion?   c)Warum hat er Schmerzen?

 

3. Mówisz, że ktoś przegrał.

 

a) Wir haben gewonnen.   b) Sie hat vergessen.   c)Er hat verloren.

 

4. Pytasz koleżankę/kolegę, jakie jest jej/jego marzenie.

 

a) Wie ist dein Raum?    b) Wie ist deine Urkunde?    c)Was ist dein Traum?

 

5. Dajesz komuś sygnał do startu.

 

a) Achtung, hier ist was los!    b) Achtung, fertig, los!     c)Achtung, Start!

 

III.Ergänze die Sätze mit den richtigen Formen der Verben aus dem Kasten. Ein Verb ist überflüssig. Uzupełnij zdania właściwymi formami czasowników. Jedno słowo podano dodatkowo. 

 

laufen    sein    treiben    springen    werfen

 

1. Du________________ Sport. 2. Ich_________________ Körbe.

 

3. Er_________________ für Sport. 4. Ihr __________________hoch.

 

 

IV. Unterstreiche die passenden Wörter. Podkreśl odpowiednie słowa. 

 

– Was ist dein Lieblingssport     Traum ?

 

– Das ist ein Judoraum   eine Sporthalle in meiner Straße. 

 

– Das möchte ich auch haben. Ich bin ein Judofan wie du.

 

– Wie lange springst   übst du schon Judo?

 

– Drei Jahre.

 

– Da bist du wohl älter    besser . Ich trainiere erst ein Jahr lang.

 

V. Verbinde die passenden Satzteile. Połącz pasujące do siebie części zdań. 

 

1. Wir sind höher                                     a) als der Sieger springen

 

2. Er ist in der Sport-AG am                    b) als ihr gesprungen.

 

3. Tina hat länger als                               c) andere Mädchen trainiert

 

4. Klaus möchte höher                            d) aktivsten von allen.

 

VI. Ergänze die Sätze. Verwende die markierten Adjektive (im richtigen Grad der Steigerung) und die entsprechenden Vergleichswörter. Uzupełnij zdania, używając oznaczonych przymiotników (w odpowiednim stopniu) oraz właściwych porównań ( spójników).

 

 

 

1. Boris läuft schnell, aber Andreas läuft___________________ allen.

 

2. Martina ist gut im Skaten, aber du bist noch_______________ Martina.

 

3. Mein Bruder springt 1,35 Meter hoch und ich – 1,50 m. Ich springe _______________mein Bruder.

 

4. Ich trainiere viel, aber du trainierst____________________ ich.

 

5. Mein Tennisschläger ist schon alt, aber der Schläger von Patrick ist am________________ allen.

 

  

1.04.2020

Thema: Er ist am besten von allen. 

Jak na pewno pamiętacie z lekcji, kiedy uczyliśmy się stopniować przymiotniki poznaliśmy też słówka: als-niż oraz so...wie-tak….jak, które służyły do porównywania rzeczy.

Przepiszcie do zeszytu:

Za pomocą “als” porównywaliśmy rzeczy różne, więc przymiotnik był w stopniu wyższym. Za pomocą “so...wie” porównywaliśmy rzeczy podobne lub takie same i używaliśmy przymiotnika w stopniu równym.

Np. Karol ist so großwie Marek.

Paul ist größer als Sebastian.

 

Czasami zdarza się, że chcecmy powiedzieć,że coś jest naj…. Musimy wtedy użyć wyrażenia “von allen”-to znaczy z wszystkich.

 

Katia malt am schönsten von allen-Kasia maluje najładniej z wszystkich. 

Jak zauważyliście, wyrażenie to znajduje się po przymiotniku w stopniu najwyższym. 

Nie jest to trudne. Jak zawsze musimy kierować się czym? Naturalnie stopniem przymiotnika. 

Aby to przećwiczyć zróbcie ćw. 37 oraz 38 str. 54

Kiedy już zrobicie te ćwiczenia, zróbcie zadanie 3 str. 57-posłuchajcie nagrania 31 i sprawdźcie czy dobrze przyporządkowaliście imiona do sklaczen dzieci. 

Na koniec zróbcie ćw. 39 str. 54.


27.03.2020

 

Thema: Eine Beule am Kopf

 

Sport macht fit!-to prawda. Niestety czasami wiąże się to z pewnymi kontuzjami. Ale coż zrobić…

 

Dziasiaj poczytajcie co przydarzyło się Richardowi, Steffi,Jessice oraz Olafowi w czasie uprawiania sportu. W tym celu przeczytajcie tekst z zadania 1str. 56 w podręczniku. Nastepnie zróbcie zadanie 2 str. 57 w podręczniku.

 

 

Przepiszcie do zeszytu nastepujące zwroty:

 

sich verletzen- skaleczyć się

 

eine Beule am Kopf- guz na głowie

 

ein blauer Fleck- siniak

 

ein Kratzer- zadrapanie

 

 

 

Ich habe einen blauen Fleck am Bein- Mam siniaka na nodze.

 

Du hast einen Kratzer am Knie- Ty masz zadrapanie na kolanie.

 

Simon hat eine Beule am Kopf- Simon ma guza na głowie.

 

 




25.03.2020

 

Uczniowie klasy 6B :)

 

Dzisiaj w planie ćw. 35 oraz 36 str.53

 

Rozwiązanie tych ćwiczeń wysyłacie do mnie: niemieckiodpowiedzi@wp.pl wpisując w temacie swoje imię i nazwisko. Na zadanie czekam do czwartku, do godziny 10.00.

 

W ćwiczeniu 35 musicie ułożyć z rozsypanki wyrazy związane z piłką nożną. Należy je dopasować do 6 zdań. Jak bedziecie wpisywać mi odpowiedzi poprzez mail, to napiszcie: luka pierwsza to wyraz:___________. Możecie mi wysłać zdjęcia gotowych ćwiczeń. Pamietajcie o pisowni rzeczowników.

 

 

 

 



Witajcie

Ćwiczenia na dziś: Utrwalamy słownictwo związane z tematem: Reitsport

ćw. 29 str. 50- układanie zdań, przypomnienie stopniowania przymiotników nieregularnych.

ćw. 30 str. 51-czytanie ze zrozumieniem.

 

Przepisz do zeszytu:

Czasownik möchten oznacza chciałbym, chciałabym.

Odmiana czasownika möchten:

ich – möchte

du – möchtest

er/sie/es – möchte

wir – möchten

ihr – möchtet

sie/Sie – möchten

Czasownik ten zazwyczaj z bezokolicznikiem na końcu zdania.

Ich möchte in Zukunft Pferde dressieren.

Zwrotu “in Zukunft-w przyszłości” użyję, jeśli będę chciała kogoś poinformować, żę w przyszłości chciałabym coś zrobić…

Ich möchte in Zukunft ein Pferd haben- Chciałbym w przyszłości mieć konia.

18.03.2020

 

Marion napisała do Daniela e-mail o święcie sportu w swojej szkole.

W e-mailu uwzględniła następujące informacje:

kiedy, i w którym miejscu w szkole odbyło się to święto,

jakie dyscypliny sportowe były rozgrywane i w jakiej ona wzięła udział, 

jaki odniosła sukces sportowy i jak wypadła jej klasa. Jak mógł brzmieć ten e-mail?

Uzupełnij luki w tekście. Możesz skorzystać z podręcznika.

 

Hallo Daniel, danke für deine E-Mail und für dein Foto mit der Siegerurkunde.

Ich kann dir auch viel erzählen.

Am____________________ gab es in meiner Schule_____________________ .

Es war_______________________ . Wir hatten Wettkämpfe in_________________________ . 

Ich war sehr aktiv: Ich________________________ . Meine Klasse__________________ , nicht wahr?

Schreib mir bald wieder!

Liebe Grüße Marion

PS Wie findest du mein Foto?

 

Rozwiązanie zadania proszę przesłać na email: niemieckiodpowiedzi@wp.pl

Zadanie ma być przesłane do piątku, 20.03. W temacie proszę wpisać swoje imię i nazwisko

 

19.03.2020

Zad.1 Dzisiaj praca ze słownikiem. Odszukaj podane słowa. Przepisz je do zeszytu:

der Fußballer-

schießen-

die Mannschaft-

skandieren-

der Mannschaftskapitän-

das Tor-

der Torwart-

pfeifen-

der Elfmeterschuss-

der Schiedsrichter-

das Spiel-

das Spielfeld-

Zad.2. Przetłumacz zdania z zadania 1 str.54-podręcznik i przepisz je do zeszytu.

Zad. 3 Zrób ćwiczenie 32 str.52

23.03.2020

Witajcie:)

Dzisiaj w ramach utrwalenia słownictwa związanego z piłką nożną zróbcie ćwiczenia 33, 34. 

Powtarzajcie słówka. I pobawcie sie nowymi. 

https://deutsch.lingolia.com/de/wortschatz/themen/sport/fussball/uebungen/articles/vokabeltest-1-4770