14.05.2020

Thema: Kommunikation unter uns.

 

Komunikować się można na rożne sposoby. Jak można wiadomości wysyłać i odbierać?

Zadanie 1 str. 104

eine E-Mail schreiben- pisać emalie

im Internet finden- znaleźć w necie

E-Zeitungen lesen- czytać e-gazety

in der Zeitung lesen- wyczytac/przeczytać (coś) w gazecie

aus dem Fernsehen haben-mieć coś z telewizji

telefonieren-dzwonić

simsen- esemesować

chatten-czatować

twitten- umieszczać wpisy na Twitterze, tweetować

einen Brief bekommen- pisać listy

einen Brief schicken- wysyłać listy

 

Wie kann man Informationen bekommen?-Jak można dostać informacje?

Wo kann man Informationen finden?-Gdzie można znaleźć informacje?

 

Man kann………… (to co w słupku na pomarańczowo wyżej -pasuje tutaj)

Informationen kann man…….(to co na zielono w słupku wyżej-pasuje tutaj)

 

Zadanie 2 str. 104

Kto ma w domu płytę słucha nagrania nr 8/CD 2. Ja troszkę Wam pomogę i podpowiem, co kiedy wynaleziono:

die Zeitung-17. Jahrhundert

das Internet- 70er Jahre des 20. Jahrhunderts

das Telefon-1876

das Handy- 80er Jahre des 20.Jahrhunderts

das Radio-1914

die Post-17. Jahrhundert

der Computer-1944

das Fernsehen-1925

 

Jak czytamy te zapisy?

das Jahr-rok

1944-neunzehnhundertvierundvierzig

das Jahrhundert-stulecie,wiek

15.Jahrhunder- (fünfzehnter Jahrhundert)-piętnasty wiek

im 15.Jahrhundert-( im fünfzehnten-tak czytamy) w piętnastym wieku

80er Jahre der 20.Jahrhunderts- lata 80 XX wieku

in den 80er Jahren des 20.Jahrhunderts-w latach 80 XX wieku

 

Korzystając z tych informacji i dymku na dole strony 104 spróbujcie zapisać, kiedy te rzeczy zostały wynalezione.

z.B.

In den 80er Jahren des 20.Jahrhunderts haben die Menschen das Hnady erfunden.

haben erfunden-wynaleźli

 

Wasze zadanie:

Zapiszcie w zeszycie słownie wynalazki z zadania 2 słownie, tak jak ja to zrobiłam w przykładzie.

Po skończeniu odeślijcie mi te zadanie, do poniedziałku 18.05.2020, do 9.00

 

Na koniec zróbcie ćw. 1 oraz 2 str. 69-70 ( w zadaniu pierwszym musicie skorzystać ze słownictwa, które podałam Wam w notatce). W ćwiczeniu drugim musicie odczytać i zapisać daty, kiedy dane przedmioty zostały wynalezione.

12.04.2020

Na odpowiedzi czekam do 11.30. CZasu jest dużo. W razie problemów piszcie na grupie.    

Informacja:

Przypominam, ze jutro na niemieckim rozwiązujemy kartę pracy z działu 4. Udostępnię ją jutro rano o 9.45. Na rozwiązanie i odesłanie bedzięcie mieli dwie godziny lekcyjne. W tym czasie rozwiazanie zadań musi do mnie trafić.


7.05.2020

Moi Drodzy

Dzisiaj do zrobienia tylko dwa ćwiczenia: 36 oraz 37 ze strony 66-67. Utrwalcie sobie słownictwo i gramatykę. Dzisiaj nie musicie mi nic odsyłać. 

5.05.2020

 

Thema: Kompass-Training -powtórzenie wiadomości.

Dzisiaj powtórzenie wiadomości. Zrobimy sobie zadania książki. Są to typowe przykłady zadań egzaminacyjnych.

Zadanie 1 str. 100

Przeczytajcie podane teksty i dobierzcie do nich właściwe pytania:

1.1.

1.2.

1.3.

Zadanie 2 str. 100

Z tekstu usunięto zdania. Proszę przeczytać tekst i dobrać brakujące zdania.

2.1.

2.2.

2.3.

2.4.

Zadanie 3 str.101

Zapoznajcie się z tekstem „Die Meerverschmutzung….” i następnie uzupełnijcie luki zgodnie z jego treścią w j.polskim.

3.1.

3.2.

3.3.

Zadanie 4 str.102

Przeczytajcie opisy trzech kursów językowych oraz zdania dotyczące 4 osób. Dla każdej z tych osób dopasuj właściwą ofertę:

4.1.

4.2.

4.3.

4.4.

Zdjęcia rozwiązań zadań z książki proszę przesłać do mnie do czwartku-7.05.2020 do godziny 8.00

Jeszcze jedna rzecz: w przyszłym tygodniu ww wtorek będzie do zrobienia karta pracy, na tych dwóch godzinach. Powtórzcie już sobie małe- co- nieco

Pozdrawiam :)

4.05.2020

Thema: Mach mit!

Uwaga: To co jest pisane na niebiesko, proszę przepisać do zeszytu.

Zadanie 1 str. 96

Posłuchajcie nagrania z płyty nr 2/6 I spróbujcie dopasować do wysłuchanych dialogów zdjęcie.

Dialog 1-

Dialog 2-

Dialog 3-

Zadanie 2 str.96

Wysłuchajcie dialogów jeszcze raz. Zdania od a do h spróbujcie dopasować do poszczególnych dialogów. Mała podpowiedz z moje strony, przeczytajcie najpierw zdania, potem słuchajcie i wyłapujcie poszczególne zdania. Albo skupcie się na jednym zdaniu, wyszukajcie je w tekście słuchanym i zapiszcie do konkretnego dialogu. Już zapisałm Wam gdzie pasuje zdanie a:

Dialog 1-a

Dialog 2-

Dialog 3-

Zróbcie teraz ćwiczenie 30 str. 63

protestieren gegen-protestować przeciwko                                        sein für-być za

Zadanie 4 str. 97

Przeczytajcie tekst „Das Projekt” i odpowiedzcie na zadane pytania krótko. To znaczy-nie musicie układać zdań, wystarczy sama informacja. Odpowiedzi na pytania zapiszcie w zeszycie.

1.

2.

3. 

4.

5.

Zadanie 5 str. 98

Przyjrzyjcie się obrazkom-wynikom ankiety i zapiszcie jakimi problemami ekologiczbymi zajmowała się młodzież w projejcie. Uzupełnijcie litery w „wisielcu” i zapiszcie je w zeszycie:

1.A_ _ _ _ _ s_ _ _ _ _ _ _ _

2. W_ _ _ _ _ s_ _ _ _ _ 

3. E_ _ _ _ _ _ s_ _ _ _ _ 

 

Na koniec zróbcie ćwiczenia 31, 33 oraz 34 str. 64-65. Taka informacja: ćwiczenie 31 opiera się na czasie przeszłym Perfekt. Jak się go tworzy: zajrzyjcie do lekcji klasy 7. Akurat go przerabiają. :)


29.04.2020

 

Thema: Ohne Auto? Wie geht das?

Kochani dzisiaj przewiduję, że postaracie się zrobić tylko parę ćwiczeń. Dotyczą one czytania ze zrozumienim. Myślę, że nie będą one dla Was trudne. Związane sa one ze słownictwem związanym z ochroną środowiska.

W tym celu zróbcie ćwiczenia: 27, 28 oraz 29 str. 62-63

No i przypominam o przesłaniu mi wypowiedzi pisemnej.

Pozdrawiam :)



27.04.2020

Thema: Diese Idee finde ich gut!

 

Hallo!

Heute-Dzisiaj

Lest den Text aus der Seite 94, Aufgabe 5. Przeczytajcie tekst ze strony 94, zadanie 5.

Macht die Aufgaben dazu. Zróbcie do tego zadanie.

Danach, macht die Aufgabe 6. -Nastepnie zróbcie zadanie 6. Wypiszcie z tekstu te pomysły, które wg Was są dobre, a które uważacie za złe: Wystarczy, że do każdego zdania wypiszecie po 5 przykładów.

Das finde ich gut!                            Das gefällt mir nicht!

Wyżej wymienione przykłady proszę zapisać w zeszycie. Tym razem nie musicie odsyłać mi zdjęć zadań.

Jednak do czwartku,30.04.2020 musicie przesłać mi zadanie dotyczące wypowiedzi pisemnej na temat:

Co mogę zrobić dla środowiska. Napisz:

*Jak Ty i Twoja rodzina dbacie o środowisko?

*Napisz co mogłabyś zrobić dla środwiska?( Jak ty możesz dołożyć swoja cegiełkę?) Lub co już robisz dla środowiska.

Wasza wypowiedź powinna zawierać przynajmniej 50 słów. Korzystajcie z poznanego słownictwa. Pamiętajcie o zastosowaniu czasowników modalnych.


24.04.2020

Na początek: bardzo dziekuję tym, którzy zrobili ćwiczenie online. Śmiech

 

Thema: “Sonst oder deshalb”

Heute wieder Grammatik.- Dzisiaj znowu gramatyka

Ins Heft-do zeszytu.

Spójniki "sonst-w przeciwnym razie” oraz “deshalb-dlatego, z tego powodu” to dwa spójniki, za pomocą których łą zymy ze sobą zdania podrzędnie złożone. Łącząc dwa zdania za ich pomocą stosujemy szyk przestawny: po spójniku występuje najpierw orzeczenie, a potem podmiot.

 

1.

Wir müssen die Natur schützen. Die Tiere und Pflanzen sterben. .

 

Jeśli połaczymy ze sobą dwa zdania, to wtedy: 

 

Wir müssen die Natur schützen, sonst sterben die Tiere und Pflanzen.

 

2.

Ich bin umweltfreundlich. Ich sortiere die Abfälle. 

 

Łączymy je ze sobą spójnikiem “deshalb”

 

Ich bin umweltfreundlich, deshalb sortiere ich die Abfälle. 

 

Na bazie tych informacji zróbcie ćwiczenie 22 oraz 23 str. 60 

Następnie zróbcie zadanie 4 str.94-podręcznik. Dopasujcie do siebie części zdań z pola niebieskiego i żółtego. Zapiszcie je w zeszycie. 

Zdjęcia ćwiczeń i zadania 4 proszę mi odesłać do poniedziałku, do 9.00 na email: niemieckiodpowiedzi@wp.pl


22.04.2020

Thema: Fahre mit der Straßenbahn! 

Zadanie 1

Poszukajcie w słowniku nazwy środków lokomocji i pogrupujcie je na te:

a) umweltfreundlich-

b) nicht umweltfreundlich-

Następnie wykonajcie zadanie 1 i 2 ze strony 92- właściwie to jedno zadanie: trzeba teksty polskie dopasować do teksów o niemiecku. Jak zawsze w każdym tekście jest słowo klucz. 

Następnie zróbcie ćwiczenie 24 oraz 25 str.61 Należy dopasować tytuły do obrazków i zdjęć.

Na koniec taki eksperyment. Wejdźcie na stronę 

joinmyquiz.com

podajcie numer gry: 714365 i zagrajcie w nią. Gra bedzie aktywna do 18.00. Zagrajcie tylko raz. Pdajcie swoje imię i pierwszą literę nazwiska.

Zobaczymy czy uda się to przeprowadzić, tak jak chcę

Pozdrawiam


20.04.2020

 

Thema: Leben sie umweltfreundlich?

Dzisiaj trochę czytania i pisania.

Nie wszyscy dbaja o środowisko. Ale dzisiaj coraz więcej ludzi zdaje sobie sprawę z potrzeby zadbania o nasz dom Ziemię.

Na poczatek;

Zad.5 str. 90

Przeczytajcie ulotkę na obrazku. Jak myślicie co tam pisze? I co robią Ci młodzi ludzie? O co walczą?

Napiszcie odpowiedź jednym, dwoma zdaniami po polsku w zeszycie.

Zad.6 str. 90

Przyczytajcie tekst ulotki i uzupełnijcie luki wyrażeniami. Jedno podane jest dodatkowo. Po uzupełnieniu zróbcie zad. 7 str. 91 i zapiszcie, które zdanie oddaje cel ulotki z zadania 6. Nieznanych słów szukamy w słoniku.

Na koniec pisanie:

Zad. 4 str.90

Ułóżcie z dialogu nr 2 -rozsypanki cały dialog. Zapiszcie go. Pamietajcie, że czasami trzeba coś dodać, no i koniecznie trzeba odmieniać czasowniki.

Dialog 2

-Warum hast du die Bonbons gekauft?

*

-

*

-

*

Po zakończeniu zadania proszę o wysłanie zdjęcia. Do środy, do godziny 9.00, na niemieckiodpowiedzi@wp.pl

 

Pozdrawiam Was

 

 


17.04.2020

 

Rozwiązania:

ćw. 17: Holz, Papier, Plastik, Glas, Metall, Porzellan

ćw. 18: unnötig, unverpackt, ungesund, unmodisch, unhöflich, unmöglich

ćw. 19: eine Lise, dem Auto, dem Fahrrad, zu Fuß, Plastikttaschen, eine Stofftasche, verpackte Produkte, unverpackte Produkte, Müll

Zad. 1 str. 88

Verpackte Pralinen kann ich nicht selbst wählen. Unverpackte Pralinen kann ich selbst wählen. 

Cola in der Dose schmeckt schlechter. Cola in der Pfandflasche schmeckt besser.

Minneralwasser in der Einwegflasche kostet weniger. Mineralwasser in der Glasflasche kostet mehr.

Die Stofftasche benutzt man mehrmals. Die Plastiktasche benutzt man einmal. Spitzer aus Plastik hält kürzer. Plastik aus Metall hält länger.

Thema: “Weil oder denn”

Na dzisiaj trochę gramatyki. Wielokrotnie na lekcjach mówiliśmy i stosowaliśmy spójnik “weil”

Przypominam: 

Przepiszcie do zeszytu:

Pytając o przyczynę, rozpoczynamy zdanie od Warum-dlaczego? Podając przyczynę, używamy często zdań podrzędnych ze spójnikiem weil-bo, ponieważ. Orzeczenie wystepuje wtedy w zdaniu podrzędnym na końcu zdania.

np. Er kommt heute nicht, weil er krank ist.

Jeśli chcemy ułożyć zdanie ze spójnikiem denn-bo, ponieważ, zdanie po tym spójniku ma szyk prosty. : najpierw orzeczenie, potem podmiot. 

np. Ich kaufe Obst auf dem Markt, denndas Obstist unverpackt.

Zobaczcie:

https://www.youtube.com/watch?v=5Q6asJ8QRoA

Wiec budując zdania pamiętamy o właściwym umiejscowieniu czasownika.

Robimy ćwiczenia: 14, 15 str. 57 i odsyłamy je do mnie: niemieckiodpowiedzi@wp.pl, do poniedziałku do 8.00. Nie obrażę się jeśli pojawią się już dzisiaj.

 

 


15.04.2020

 

Thema: Kauft mit Verstand ein!

Witam po świetach! Mam nadzieję, że odpoczeliście. A więc do pracy;

Przpiszcie podane zwroty do zeszytu:

weniger-mniej

mehr kosten-więcej kosztują

besser-lepiej

schlechter schmecken-gorzej smakują

mehr Verpackung als Produkt haben- mieć więcej opakowania niż produktu

selbst wählen können- móc samemu wybrać

länger-dłużej

kürzer halten-krócej trzymają

einmal benutzen- raz użyć

mehrmals benutzen-więcej razy użyć

stabiler sein- być stabilniejszym

verpackte Pralinen-zapakowane czekoladki

unverpackte Pralinen-niezapakowane czekoladki

die Einwegflasche- butelka jednorazowego użytku

die Pfandflasche-butelka zwrotna

die Stofftasche-torba z materiału

Teraz zróbcie zadanie 1 str. 88 -Dopasujcie te zwroty do produktów, zwracając uwage na ich wady i zalety. Np.

Joghurt im Plastikbecher kostet weniger. Joghurt im Glas kostet mehr. 

Gdyby było coś niejasne-piszcie.

Następnie zróbcie zadanie 2 str.88- uzupełnijcie z czego zrobione są te przedmioty: Hefte, Spitzer, Etui, Lineal.

Na koniec zróbcie ćw. 17, 18 i 19 str. 58

Rozwiązania nastepnym razem:)


8.04.2020

Odpowiedzi do zadania 5 str. 86

Tobias:1,6

Susanne:1,2,3

Birgit:2,3,4

Achim:2,3,4,5,

Odpowiedzi do zadania 6 str. 86:

1. Die Kinder sammeln die Abfälle.

2. Das Mädchen bringt Altpapier in die Sammelstelle

3. Der Junge wirft eine Coladose auf die Straße

4.Die Frau schaltet das Licht nicht aus.

5.Der Mann kompostiert die Bioabfälle.

6.Der Junge dreht das Wasser nicht ab.

7.Der Junge badet in der Badewanne.

8.Die Frau kauft umweltfreundliche Produkte.

Odpowiedzi do zadania 7 str. 87

1b

2c 

3a

4b

Thema; Ich für die Umwelt.

Na dzisiaj przewidziane są dwa ćwiczenia:

Po pierwsze: ćw. 12 str. 56- musicie dobrać odpowiednie dokończenia zdania. Przypominam: müssen-znaczy musieć, a sollen-mieć obowiązek powinność. Wykonajcie to ćwiczenie, rozwiązanie w postaci zdjęcia prześlijcie do mnie; niemieckiodpowiedzi@wp.pl. Z okazji świąt macie na to tydzień.:)

 

Następnie zróbcie ćw.21 str.59. Z tekstu należy wybrać odpowiednie zdania i podpisać nimi obrazki na str.60.

 

Na dzisiaj to wszystko!

 

Życzę Wam wesołych i radosnych świąt.


6.04.2020

Rozwiązanie ćwiczenia 9: 

en, en, er, en, e, es, er, em, e, es, en, e, es, en, e, er, er, er, er, em, er 

Zadanie 5 str. 86

Zapoznajcie się z tekstami i przyporządkujcie zdania, które są pod tekstem, do odpowiednich osób.

Zapiszcie, które zdania pasują do-

Tobias:

Susanne:

Birgit:

Achim:

Następnie zróbcie zadanie 6 str. 86 i zapiszcie co oni robią:

1. Die Kinder sammeln die Abfälle.

2.

3.

4.

5. 

6.

7.

8.

Na nastepny raz podam jak miały brzmieć te zdania, ale teraz spóbujcie sami. 

Na koniec zróbcie zadanie 7 str. 87, a dowiecie sie co rodzice zarzucają swoim dzieciom. Rozwiązanie następnym razem.

Powodzenia

 

3.04.2020

 

Thema: Sortiert Abfälle!

Zad. 1 str. 84

Przeczytajcie tekst, uzupełnijcie luki odpowiednimi wyrazami, a dowiecie się jak w Niemczech sortuje się śmieci.

Następnie zróbcie zad. 2 str. 84 i spróbujcie sami posortować śmieci do odpowiednich koszy. 

Na koniec przeczytajcie i zróbcie zadanie 3 str.85

Pod tekstem są trzy pytania. Prztłumaczcie je i odpowiedzcie na nie całym zdaniem!!!!

Zróbcie ćw. 8 i 9 (w tym ćwiczeniu jest mała podpowiedź-rodzaj rzeczownika jest podany w nawiasie) str.55 (znowu końcówki przymiotnika). 

ćw.11 i 13 str. 56-57-banał

 

Owocnej pracy:)


1.04.2020

 

Thema: Der Mensch schadet der Umwelt.

Rozwiązanie zadania 2: 1E, 2B, 3A, 4D

Zaczynamy od słowek, które wpiszecie do zeszytu:

 

die Umwelt-środowisko

die Industrie-przemysł

der Haushalt-gospodarstwo domowe

der Müll-śmieci

die Abgasse-spaliny

das Abwasser-ścieki

verschmutzen-zanieczyszczać

der Umwelt schaden-szkodzić środowisku

 

Następnie uzupełnijcie podane luki na podstawie schematu ze strony 81. Jedna luka-jedno słowo:

Der Mensch braucht die _______________. Der Mensch/Er entwickelt die________________ und produziert:_______________, ___________________ und ________________. 

Der___________, die_____________ und das_______________ verschmutzen die_______________ und schaden der Umwelt. 

 

Następnie przeczytajcie teksty z zadania 5 str. 82 dopasujcie je do obrazków:

1……. 2……. 3……. 4…… 5…… 6……..

Zad.6 str.82

Przeczytajcie wypowiedzi na szarym tle. Myślę, że nie będzie problemu z ich zrozuminiem. Następnie wybierzcie , który tytuł pasuje do wszystkich.  

 

A teraz trochę gramatyki:

 

Spójnik „wenn” określa warunek. Spójnik „wenn” tłumaczymy jako „jeśli”, „gdy”. Po tym spójniku występuje szyk zdania pobocznego, tzn. podmiot (osoba) + inne części zdania + na końcu zdania orzeczenie (odmieniony czasownik).

Wir gehen in den Park. Das Wetter ist heute schön. Idziemy do parku. Pogoda jest ładna.

 

Wir gehen in den Park, wenn das Wetter heute schön ist. Pójdziemy do parku, jeśli będzie ładna pogoda.

 

Wypowiedź można też zacząć od zdania z “wenn” Wtedy w następującym po nim zdaniu stosujemy przestawny szyk wyrazów.

Wenn das Wetter heute schön ist, gehen wir in den Park.

Poćwiczcie: ćw. 3 oraz 4 str. 53

Przetłumaczcie nastepujące słówka i zwroty i odeślijcie mi na adres: niemieckiodpowiedzi@wp.pl , wpisując w temacie swoje imię i nazwisko- do piątku 9.00

 

die Luftverschmutzung-

die Umweltverschmutzung-

die Umweltprobleme-

der Umweltschutz-

die Plastiktüte-

das Regenwasser- 

die Wasserverschmutzung-

das Ozonloch- 

Strom sparen-

den Müll kompostieren-

das Altpapier sammeln-

Energiesparlampen kaufen-

die Natur/die Tierarten schützen-

das Wasser abdrehen-

die Abwässer in die Flüsse leiten-


30.03.2020

 

Thema: Schützt die Umwelt!

 

Przepiszcie podane słówka do zeszytu:

 

das Wasser-woda

 

die Luft-powietrze

 

Tiere und Pflanzen-zwierzęta i rosliny

 

die Erde-ziemia

 

das Feuer-ogień

 

 

 

Nastepnie przyporządkuj do nich natepujące słówka. Skorzystaj z pomocy słownika.

 

essen-trinken-atmen-wärmen-wohnen

 

 

 

Nastepnie zrób ćwiczenie 1 i 2 str.52

 

 

 

Teraz posłuchaj nagrania nr 1 z płyty nr 2. Napisz w zeszycie bez czego te 4 osoby nie wyobrażają sobie życia. - zad.2 str.80

 

Przepisz teraz do zeszytu podane zdania:

 

 

 

1.Ohne was kann der Mensch überhaupt nicht leben?- Bez czego człowiek wogóle nie mógłby żyć?

 

2.Was braucht er noch zum Leben?- Co jeszcze potrzebuje do żcyia?

 

3.Ohne was kannst du dir dein Leben nicht vorstellen?- Bez czego Ty nie potrafisz sobie wyobrazić życia?

 

Znajc ich sens, zrób zad. 3 str.80. Odpowiedz na pytania, wpisując w miejsce luk, bez czego Ty nie wyobrażasz sobie życia. 

 

W ramach powtórzenia poćwiczcie jeszcze sobie odmianę rzeczownika z przymiotnikiem i powpisujcie właciwe końcówki ćw. 42 str.49



27.03.2020

W ramach powtórzenia wiadomości rozwiążcie podane zadania i odeślijcie mi do 20.00 (27.03.2020). Zadania są bardzo proste, więc do dzieła. Żeby uporządkować trochę rzeczy, które do mnie napływają proszę je przesłać na mail: niemieckiodpowiedzi@wp.pl. 

1. Wpisz odpowiednie końcówki przymiotników.  

a. Das ist ein klein Kind. Das klein Kind ist brav.

b. Blond Haare mag ich nicht. Sie hat aber schwarzHaare.

c. Er hat keinen voll Mund, sondern einen schmal Mund.

d. Sie hat eine lang Nase und ein rund Gesicht.

2. Przyporządkuj przymiotnik do rzeczownika. 

1. Haar                    a. gerade

2. Ohren                  b. abstehend

3. Figur                   c. mollig

4. Mund                  d. breit

5. Nase                    e. halblang

3. Kto to zwykle nosi? Przyporządkuj. 

a. Rock

b. Schlips

c. Bluse

d. Kleid

e. Anzug

f. Badehose


ein Junge: 

ein Mädchen: 

4. Co nie pasuje? Skreśl niewłaściwe słowo.

a. tragen – Klamotten, Auto

b. sich kleiden – gesund, geschmackvoll

c. aussehen – komisch, hell

5.Jak nazywają się te obiekty handlowe? Wpisz ich nazwy.

  1. Hier kauft man frisches Obst und Gemüse. – …………………………………………

  2. Hier kauft man Bücher. – …………………………………………

  3. Hier kann man Kaffee trinken. – …………………………………………

  4. Hier kann man Hotdogs essen. – …………………………………………

  5. Hier kann man frische Brötchen kaufen. – …………………………………………

6. Co powiesz w opisanych sytuacjach? Zaznacz właściwą reakcję. 

1. Chcesz przymierzyć buty.

a. Kann ich die Schuhe anprobieren?

b. Die Schuhe sind zu groß.

c. Die Schuhe drücken.

2. Powiedz, jaki rozmiar nosisz.

a. Ich finde die Hose zuteuer.

b. Die Hose ist zu groß.

c. Meine Größe ist 36.

25.03.2020

Dzisiaj praca z tekstem. Waszym zadaniem jest przeczytanie tekstu o trzech osobach-zad.7 str.75 podręcznik. Wypiszcie na podstawie tego tekstu argumenty przemawiających za robieniem zakupów w sklepie lub w internecie. Po każdej ze stron powino znaleść sie tyle przykładów ile wskazuje liczba w nawiasie.


 

Ich kaufe lieber im Laden (4)

Ich kaufe lieber im Netz (5-6)

 

 

 

 

 

 

 

 

Zróbcie ćw. 33, 34, 35 str.47

 

 

Napisz krótki list do kolegi/koleżanki z Niemiec (50-120) w którym:

-napisz, czy często rozmawiasz przez telefon

-do kogo najchętniej dzwonisz i dlaczego

-napisz, co sądzisz o tym, że ludzie coraz częściej dzwonią do siebie zamiast się spotkać

Zadanie proszę mi przesłać do wtorku, na email, który Wam podałam.

 

Witam Was serdecznie Uśmiech

Kolejne zadania do zrobienia

Zad.1:Ćwiczymy odmianę przymiotnia z rzeczownikiem w dalszym ciągu:

https://learningapps.org/1357576

https://learningapps.org/1534382 

https://jezykniemiecki.org/cwiczenia/przymiotniki/deklinacja/

 

Zad.2:  Przepisz podane zdania do zeszytu uzupełniając je odpowiednimi końcówkami:

1. Heute habe ich ein schön_____ Mädchen gesehen.
2. Mit brav_____ Kindern arbeite ich gern.
3. Er war immer ein gut_____ Lehrer für sie.
4. Wir helfen immer alt_____ Leuten.
5. Peter ist ein sehr unruhig_____ Kind .
6. Er wohnt jetzt in einer groß_____ Wohnung.
7. Hast du Durst ? Ein kalt_____ Bier steht im Kühlschrank.
8. Ich esse gern warm_____ Speisen.
9. Sie ist eine interessant_____ Frau.
10. Dieser Ford muss einem reich_____ Menschen gehören.

 

 

18.03.2020 

Dzisiaj parę wiadomości o zaimkach pytających: (przepisać do zeszytu)

welches, welcher, welche was für ein, was für eine…

Znaczą one tyle co:

welcher-który (r. męski)

welche-która (r. żeński)

welches-które (r. nijaki)

welche- które (liczba mnoga)

I są zależne od rodzaju rzeczownika, jak zawsze. :)

Np. Welcher Junge gefällt dir?- Który chłopak Ci sie podoba?

       Welche Bluse ist am schönsten?-Która bluzka jest najładniejsza?


Was für ein….- Co za….. (r. męski)

Was für ein….- Co za …..( r. żeński)

Was für ein….- Co za… ( r.nijaki)

Was für (Pl.)….- Co za… (liczba mnoga)

I są zależne od rodzaju rzeczownika, jak zawsze. :)

Np. Was für ein Auto kaufst du? -Co za auto kupujesz?

       Was für eine Hose hast?- Co za spodnie masz?

 

W celu uzupełnienia wiadomości obejrzyjcie filmiki:

https://www.youtube.com/watch?v=GqBNIwdS3b8

https://www.youtube.com/watch?v=UrXULwVZfFA

A na koniec zróbcie dwa ćwiczenia: ćw.27 str.44 oraz ćw.30 str.46

Mrugnięcie

 

19.03.2020

Rozwiązanie zadania:

1. Heute habe ich ein schönes Mädchen gesehen.
2. Mit braven Kindern arbeite ich gern.
3. Er war immer ein guter Lehrer für sie.
4. Wir helfen immer alten Leuten.
5. Peter ist ein sehr unruhiges Kind .
6. Er wohnt jetzt in einer großen Wohnung.
7. Hast du Durst ? Ein kaltes Bier steht im Kühlschrank.
8. Ich esse gern warme Speisen.
9. Sie ist eine interessante Frau.
10. Dieser Ford muss einem reichen Menschen gehören.

 

1. Przeczytaj zad. 1 str.72-podręcznik, następnie przeczytaj i zrób zad.2 str.72. Pamiętaj, żeby ułożyć z nich zdania.

 

Rozwiąż zadania testowe z arkusza próbnego z j.niemieckiego:

http://www.oke.jaworzno.pl/www2/zalaczniki/eo/materialy/2020/20200317_SP_Dzien_2.pdf

http://www.oke.jaworzno.pl/www2/zalaczniki/eo/materialy/2020/20200318_SP_Dzien_3.pdf

http://www.oke.jaworzno.pl/www2/zalaczniki/eo/materialy/2020/20200319_SP_Dzien_4.pdf

24.03.2020

 

Witam Was serdecznie:)

 

Na dzisiaj praca ze słownikiem:

 

Przetłumaczcie zdania z zadania 3 str.73 (podręcznik) na język polski. Następnie ułóż 5 zdań i zapisz je w zeszycie dlaczego lubisz lub nie lubisz robić zakupów w centrach handlowych. Pamiętaj o szyku w zdaniu ze spójnikiem “weil”.

 

np. Ich mag Einkäufe in den großen Einkaufszentren, weil es Sonderangebote gibt.