14.05.2020
Thema: Kommunikation unter uns.
Komunikować się można na rożne sposoby. Jak można wiadomości wysyłać i odbierać?
Zadanie 1 str. 104
eine E-Mail schreiben- pisać emalie
im Internet finden- znaleźć w necie
E-Zeitungen lesen- czytać e-gazety
in der Zeitung lesen- wyczytac/przeczytać (coś) w gazecie
aus dem Fernsehen haben-mieć coś z telewizji
telefonieren-dzwonić
simsen- esemesować
chatten-czatować
twitten- umieszczać wpisy na Twitterze, tweetować
einen Brief bekommen- pisać listy
einen Brief schicken- wysyłać listy
Wie kann man Informationen bekommen?-Jak można dostać informacje?
Wo kann man Informationen finden?-Gdzie można znaleźć informacje?
Man kann………… (to co w słupku na pomarańczowo wyżej -pasuje tutaj)
Informationen kann man…….(to co na zielono w słupku wyżej-pasuje tutaj)
Zadanie 2 str. 104
Kto ma w domu płytę słucha nagrania nr 8/CD 2. Ja troszkę Wam pomogę i podpowiem, co kiedy wynaleziono:
die Zeitung-17. Jahrhundert
das Internet- 70er Jahre des 20. Jahrhunderts
das Telefon-1876
das Handy- 80er Jahre des 20.Jahrhunderts
das Radio-1914
die Post-17. Jahrhundert
der Computer-1944
das Fernsehen-1925
Jak czytamy te zapisy?
das Jahr-rok
1944-neunzehnhundertvierundvierzig
das Jahrhundert-stulecie,wiek
15.Jahrhunder- (fünfzehnter Jahrhundert)-piętnasty wiek
im 15.Jahrhundert-( im fünfzehnten-tak czytamy) w piętnastym wieku
80er Jahre der 20.Jahrhunderts- lata 80 XX wieku
in den 80er Jahren des 20.Jahrhunderts-w latach 80 XX wieku
Korzystając z tych informacji i dymku na dole strony 104 spróbujcie zapisać, kiedy te rzeczy zostały wynalezione.
z.B.
In den 80er Jahren des 20.Jahrhunderts haben die Menschen das Hnady erfunden.
haben erfunden-wynaleźli
Wasze zadanie:
Zapiszcie w zeszycie słownie wynalazki z zadania 2 słownie, tak jak ja to zrobiłam w przykładzie.
Po skończeniu odeślijcie mi te zadanie, do poniedziałku 18.05.2020, do 9.00
Na koniec zróbcie ćw. 1 oraz 2 str. 69-70 ( w zadaniu pierwszym musicie skorzystać ze słownictwa, które podałam Wam w notatce). W ćwiczeniu drugim musicie odczytać i zapisać daty, kiedy dane przedmioty zostały wynalezione.
12.04.2020
Na odpowiedzi czekam do 11.30. CZasu jest dużo. W razie problemów piszcie na grupie.
Informacja:
Przypominam, ze jutro na niemieckim rozwiązujemy kartę pracy z działu 4. Udostępnię ją jutro rano o 9.45. Na rozwiązanie i odesłanie bedzięcie mieli dwie godziny lekcyjne. W tym czasie rozwiazanie zadań musi do mnie trafić.
7.05.2020
Moi Drodzy
Dzisiaj do zrobienia tylko dwa ćwiczenia: 36 oraz 37 ze strony 66-67. Utrwalcie sobie słownictwo i gramatykę. Dzisiaj nie musicie mi nic odsyłać.
5.05.2020
Thema: Kompass-Training -powtórzenie wiadomości.
Dzisiaj powtórzenie wiadomości. Zrobimy sobie zadania książki. Są to typowe przykłady zadań egzaminacyjnych.
Zadanie 1 str. 100
Przeczytajcie podane teksty i dobierzcie do nich właściwe pytania:
1.1.
1.2.
1.3.
Zadanie 2 str. 100
Z tekstu usunięto zdania. Proszę przeczytać tekst i dobrać brakujące zdania.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
Zadanie 3 str.101
Zapoznajcie się z tekstem „Die Meerverschmutzung….” i następnie uzupełnijcie luki zgodnie z jego treścią w j.polskim.
3.1.
3.2.
3.3.
Zadanie 4 str.102
Przeczytajcie opisy trzech kursów językowych oraz zdania dotyczące 4 osób. Dla każdej z tych osób dopasuj właściwą ofertę:
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
Zdjęcia rozwiązań zadań z książki proszę przesłać do mnie do czwartku-7.05.2020 do godziny 8.00
Jeszcze jedna rzecz: w przyszłym tygodniu ww wtorek będzie do zrobienia karta pracy, na tych dwóch godzinach. Powtórzcie już sobie małe- co- nieco
Pozdrawiam :)
4.05.2020
Thema: Mach mit!
Uwaga: To co jest pisane na niebiesko, proszę przepisać do zeszytu.
Zadanie 1 str. 96
Posłuchajcie nagrania z płyty nr 2/6 I spróbujcie dopasować do wysłuchanych dialogów zdjęcie.
Dialog 1-
Dialog 2-
Dialog 3-
Zadanie 2 str.96
Wysłuchajcie dialogów jeszcze raz. Zdania od a do h spróbujcie dopasować do poszczególnych dialogów. Mała podpowiedz z moje strony, przeczytajcie najpierw zdania, potem słuchajcie i wyłapujcie poszczególne zdania. Albo skupcie się na jednym zdaniu, wyszukajcie je w tekście słuchanym i zapiszcie do konkretnego dialogu. Już zapisałm Wam gdzie pasuje zdanie a:
Dialog 1-a
Dialog 2-
Dialog 3-
Zróbcie teraz ćwiczenie 30 str. 63
protestieren gegen-protestować przeciwko sein für-być za
Zadanie 4 str. 97
Przeczytajcie tekst „Das Projekt” i odpowiedzcie na zadane pytania krótko. To znaczy-nie musicie układać zdań, wystarczy sama informacja. Odpowiedzi na pytania zapiszcie w zeszycie.
1.
2.
3.
4.
5.
Zadanie 5 str. 98
Przyjrzyjcie się obrazkom-wynikom ankiety i zapiszcie jakimi problemami ekologiczbymi zajmowała się młodzież w projejcie. Uzupełnijcie litery w „wisielcu” i zapiszcie je w zeszycie:
1.A_ _ _ _ _ s_ _ _ _ _ _ _ _
2. W_ _ _ _ _ s_ _ _ _ _
3. E_ _ _ _ _ _ s_ _ _ _ _
Na koniec zróbcie ćwiczenia 31, 33 oraz 34 str. 64-65. Taka informacja: ćwiczenie 31 opiera się na czasie przeszłym Perfekt. Jak się go tworzy: zajrzyjcie do lekcji klasy 7. Akurat go przerabiają. :)
29.04.2020
Thema: Ohne Auto? Wie geht das?
Kochani dzisiaj przewiduję, że postaracie się zrobić tylko parę ćwiczeń. Dotyczą one czytania ze zrozumienim. Myślę, że nie będą one dla Was trudne. Związane sa one ze słownictwem związanym z ochroną środowiska.
W tym celu zróbcie ćwiczenia: 27, 28 oraz 29 str. 62-63
No i przypominam o przesłaniu mi wypowiedzi pisemnej.
Pozdrawiam :)
27.04.2020
Thema: Diese Idee finde ich gut!
Hallo!
Heute-Dzisiaj
Lest den Text aus der Seite 94, Aufgabe 5. Przeczytajcie tekst ze strony 94, zadanie 5.
Macht die Aufgaben dazu. Zróbcie do tego zadanie.
Danach, macht die Aufgabe 6. -Nastepnie zróbcie zadanie 6. Wypiszcie z tekstu te pomysły, które wg Was są dobre, a które uważacie za złe: Wystarczy, że do każdego zdania wypiszecie po 5 przykładów.
Das finde ich gut! Das gefällt mir nicht!
Wyżej wymienione przykłady proszę zapisać w zeszycie. Tym razem nie musicie odsyłać mi zdjęć zadań.
Jednak do czwartku,30.04.2020 musicie przesłać mi zadanie dotyczące wypowiedzi pisemnej na temat:
Co mogę zrobić dla środowiska. Napisz:
*Jak Ty i Twoja rodzina dbacie o środowisko?
*Napisz co mogłabyś zrobić dla środwiska?( Jak ty możesz dołożyć swoja cegiełkę?) Lub co już robisz dla środowiska.
Wasza wypowiedź powinna zawierać przynajmniej 50 słów. Korzystajcie z poznanego słownictwa. Pamiętajcie o zastosowaniu czasowników modalnych.
24.04.2020
Na początek: bardzo dziekuję tym, którzy zrobili ćwiczenie online. 
Thema: “Sonst oder deshalb”
Heute wieder Grammatik.- Dzisiaj znowu gramatyka
Ins Heft-do zeszytu.
Spójniki "sonst-w przeciwnym razie” oraz “deshalb-dlatego, z tego powodu” to dwa spójniki, za pomocą których łą zymy ze sobą zdania podrzędnie złożone. Łącząc dwa zdania za ich pomocą stosujemy szyk przestawny: po spójniku występuje najpierw orzeczenie, a potem podmiot.
1.
Wir müssen die Natur schützen. Die Tiere und Pflanzen sterben. .
Jeśli połaczymy ze sobą dwa zdania, to wtedy:
Wir müssen die Natur schützen, sonst sterben die Tiere und Pflanzen.
2.
Ich bin umweltfreundlich. Ich sortiere die Abfälle.
Łączymy je ze sobą spójnikiem “deshalb”
Ich bin umweltfreundlich, deshalb sortiere ich die Abfälle.
Na bazie tych informacji zróbcie ćwiczenie 22 oraz 23 str. 60
Następnie zróbcie zadanie 4 str.94-podręcznik. Dopasujcie do siebie części zdań z pola niebieskiego i żółtego. Zapiszcie je w zeszycie.
Zdjęcia ćwiczeń i zadania 4 proszę mi odesłać do poniedziałku, do 9.00 na email: niemieckiodpowiedzi@wp.pl
22.04.2020
Thema: Fahre mit der Straßenbahn!
Zadanie 1
Poszukajcie w słowniku nazwy środków lokomocji i pogrupujcie je na te:
a) umweltfreundlich-
b) nicht umweltfreundlich-
Następnie wykonajcie zadanie 1 i 2 ze strony 92- właściwie to jedno zadanie: trzeba teksty polskie dopasować do teksów o niemiecku. Jak zawsze w każdym tekście jest słowo klucz.
Następnie zróbcie ćwiczenie 24 oraz 25 str.61 Należy dopasować tytuły do obrazków i zdjęć.
Na koniec taki eksperyment. Wejdźcie na stronę
joinmyquiz.com
podajcie numer gry: 714365 i zagrajcie w nią. Gra bedzie aktywna do 18.00. Zagrajcie tylko raz. Pdajcie swoje imię i pierwszą literę nazwiska.
Zobaczymy czy uda się to przeprowadzić, tak jak chcę
Pozdrawiam
20.04.2020
Thema: Leben sie umweltfreundlich?
Dzisiaj trochę czytania i pisania.
Nie wszyscy dbaja o środowisko. Ale dzisiaj coraz więcej ludzi zdaje sobie sprawę z potrzeby zadbania o nasz dom Ziemię.
Na poczatek;
Zad.5 str. 90
Przeczytajcie ulotkę na obrazku. Jak myślicie co tam pisze? I co robią Ci młodzi ludzie? O co walczą?
Napiszcie odpowiedź jednym, dwoma zdaniami po polsku w zeszycie.
Zad.6 str. 90
Przyczytajcie tekst ulotki i uzupełnijcie luki wyrażeniami. Jedno podane jest dodatkowo. Po uzupełnieniu zróbcie zad. 7 str. 91 i zapiszcie, które zdanie oddaje cel ulotki z zadania 6. Nieznanych słów szukamy w słoniku.
Na koniec pisanie:
Zad. 4 str.90
Ułóżcie z dialogu nr 2 -rozsypanki cały dialog. Zapiszcie go. Pamietajcie, że czasami trzeba coś dodać, no i koniecznie trzeba odmieniać czasowniki.
Dialog 2
-Warum hast du die Bonbons gekauft?
*
-
*
-
*
Po zakończeniu zadania proszę o wysłanie zdjęcia. Do środy, do godziny 9.00, na niemieckiodpowiedzi@wp.pl
Pozdrawiam Was
17.04.2020
Rozwiązania:
ćw. 17: Holz, Papier, Plastik, Glas, Metall, Porzellan
ćw. 18: unnötig, unverpackt, ungesund, unmodisch, unhöflich, unmöglich
ćw. 19: eine Lise, dem Auto, dem Fahrrad, zu Fuß, Plastikttaschen, eine Stofftasche, verpackte Produkte, unverpackte Produkte, Müll
Zad. 1 str. 88
Verpackte Pralinen kann ich nicht selbst wählen. Unverpackte Pralinen kann ich selbst wählen.
Cola in der Dose schmeckt schlechter. Cola in der Pfandflasche schmeckt besser.
Minneralwasser in der Einwegflasche kostet weniger. Mineralwasser in der Glasflasche kostet mehr.
Die Stofftasche benutzt man mehrmals. Die Plastiktasche benutzt man einmal. Spitzer aus Plastik hält kürzer. Plastik aus Metall hält länger.
Thema: “Weil oder denn”
Na dzisiaj trochę gramatyki. Wielokrotnie na lekcjach mówiliśmy i stosowaliśmy spójnik “weil”
Przypominam:
Przepiszcie do zeszytu:
Pytając o przyczynę, rozpoczynamy zdanie od Warum-dlaczego? Podając przyczynę, używamy często zdań podrzędnych ze spójnikiem weil-bo, ponieważ. Orzeczenie wystepuje wtedy w zdaniu podrzędnym na końcu zdania.
np. Er kommt heute nicht, weil er krank ist.
Jeśli chcemy ułożyć zdanie ze spójnikiem denn-bo, ponieważ, zdanie po tym spójniku ma szyk prosty. : najpierw orzeczenie, potem podmiot.
np. Ich kaufe Obst auf dem Markt, denndas Obstist unverpackt.
Zobaczcie:
https://www.youtube.com/watch?v=5Q6asJ8QRoA
Wiec budując zdania pamiętamy o właściwym umiejscowieniu czasownika.
Robimy ćwiczenia: 14, 15 str. 57 i odsyłamy je do mnie: niemieckiodpowiedzi@wp.pl, do poniedziałku do 8.00. Nie obrażę się jeśli pojawią się już dzisiaj.
15.04.2020
Thema: Kauft mit Verstand ein!
Witam po świetach! Mam nadzieję, że odpoczeliście. A więc do pracy;
Przpiszcie podane zwroty do zeszytu:
weniger-mniej
mehr kosten-więcej kosztują
besser-lepiej
schlechter schmecken-gorzej smakują
mehr Verpackung als Produkt haben- mieć więcej opakowania niż produktu
selbst wählen können- móc samemu wybrać
länger-dłużej
kürzer halten-krócej trzymają
einmal benutzen- raz użyć
mehrmals benutzen-więcej razy użyć
stabiler sein- być stabilniejszym
verpackte Pralinen-zapakowane czekoladki
unverpackte Pralinen-niezapakowane czekoladki
die Einwegflasche- butelka jednorazowego użytku
die Pfandflasche-butelka zwrotna
die Stofftasche-torba z materiału
Teraz zróbcie zadanie 1 str. 88 -Dopasujcie te zwroty do produktów, zwracając uwage na ich wady i zalety. Np.
Joghurt im Plastikbecher kostet weniger. Joghurt im Glas kostet mehr.
Gdyby było coś niejasne-piszcie.
Następnie zróbcie zadanie 2 str.88- uzupełnijcie z czego zrobione są te przedmioty: Hefte, Spitzer, Etui, Lineal.
Na koniec zróbcie ćw. 17, 18 i 19 str. 58
Rozwiązania nastepnym razem:)
8.04.2020
Odpowiedzi do zadania 5 str. 86
Tobias:1,6
Susanne:1,2,3
Birgit:2,3,4
Achim:2,3,4,5,
Odpowiedzi do zadania 6 str. 86:
1. Die Kinder sammeln die Abfälle.
2. Das Mädchen bringt Altpapier in die Sammelstelle.
3. Der Junge wirft eine Coladose auf die Straße
4.Die Frau schaltet das Licht nicht aus.
5.Der Mann kompostiert die Bioabfälle.
6.Der Junge dreht das Wasser nicht ab.
7.Der Junge badet in der Badewanne.
8.Die Frau kauft umweltfreundliche Produkte.
Odpowiedzi do zadania 7 str. 87
1b
2c
3a
4b
Thema; Ich für die Umwelt.
Na dzisiaj przewidziane są dwa ćwiczenia:
Po pierwsze: ćw. 12 str. 56- musicie dobrać odpowiednie dokończenia zdania. Przypominam: müssen-znaczy musieć, a sollen-mieć obowiązek powinność. Wykonajcie to ćwiczenie, rozwiązanie w postaci zdjęcia prześlijcie do mnie; niemieckiodpowiedzi@wp.pl. Z okazji świąt macie na to tydzień.:)
Następnie zróbcie ćw.21 str.59. Z tekstu należy wybrać odpowiednie zdania i podpisać nimi obrazki na str.60.
Na dzisiaj to wszystko!
Życzę Wam wesołych i radosnych świąt.
6.04.2020
Rozwiązanie ćwiczenia 9:
en, en, er, en, e, es, er, em, e, es, en, e, es, en, e, er, er, er, er, em, er
Zadanie 5 str. 86
Zapoznajcie się z tekstami i przyporządkujcie zdania, które są pod tekstem, do odpowiednich osób.
Zapiszcie, które zdania pasują do-
Tobias:
Susanne:
Birgit:
Achim:
Następnie zróbcie zadanie 6 str. 86 i zapiszcie co oni robią:
1. Die Kinder sammeln die Abfälle.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Na nastepny raz podam jak miały brzmieć te zdania, ale teraz spóbujcie sami.
Na koniec zróbcie zadanie 7 str. 87, a dowiecie sie co rodzice zarzucają swoim dzieciom. Rozwiązanie następnym razem.
Powodzenia
3.04.2020
Thema: Sortiert Abfälle!
Zad. 1 str. 84
Przeczytajcie tekst, uzupełnijcie luki odpowiednimi wyrazami, a dowiecie się jak w Niemczech sortuje się śmieci.
Następnie zróbcie zad. 2 str. 84 i spróbujcie sami posortować śmieci do odpowiednich koszy.
Na koniec przeczytajcie i zróbcie zadanie 3 str.85
Pod tekstem są trzy pytania. Prztłumaczcie je i odpowiedzcie na nie całym zdaniem!!!!
Zróbcie ćw. 8 i 9 (w tym ćwiczeniu jest mała podpowiedź-rodzaj rzeczownika jest podany w nawiasie) str.55 (znowu końcówki przymiotnika).
ćw.11 i 13 str. 56-57-banał
Owocnej pracy:)
1.04.2020
Thema: Der Mensch schadet der Umwelt.
Rozwiązanie zadania 2: 1E, 2B, 3A, 4D
Zaczynamy od słowek, które wpiszecie do zeszytu:
die Umwelt-środowisko
die Industrie-przemysł
der Haushalt-gospodarstwo domowe
der Müll-śmieci
die Abgasse-spaliny
das Abwasser-ścieki
verschmutzen-zanieczyszczać
der Umwelt schaden-szkodzić środowisku
Następnie uzupełnijcie podane luki na podstawie schematu ze strony 81. Jedna luka-jedno słowo:
Der Mensch braucht die _______________. Der Mensch/Er entwickelt die________________ und produziert:_______________, ___________________ und ________________.
Der___________, die_____________ und das_______________ verschmutzen die_______________ und schaden der Umwelt.
Następnie przeczytajcie teksty z zadania 5 str. 82 dopasujcie je do obrazków:
1……. 2……. 3……. 4…… 5…… 6……..
Zad.6 str.82
Przeczytajcie wypowiedzi na szarym tle. Myślę, że nie będzie problemu z ich zrozuminiem. Następnie wybierzcie , który tytuł pasuje do wszystkich.
A teraz trochę gramatyki:
Spójnik „wenn” określa warunek. Spójnik „wenn” tłumaczymy jako „jeśli”, „gdy”. Po tym spójniku występuje szyk zdania pobocznego, tzn. podmiot (osoba) + inne części zdania + na końcu zdania orzeczenie (odmieniony czasownik).
Wir gehen in den Park. Das Wetter ist heute schön. Idziemy do parku. Pogoda jest ładna.
Wir gehen in den Park, wenn das Wetter heute schön ist. Pójdziemy do parku, jeśli będzie ładna pogoda.
Wypowiedź można też zacząć od zdania z “wenn” Wtedy w następującym po nim zdaniu stosujemy przestawny szyk wyrazów.
Wenn das Wetter heute schön ist, gehen wir in den Park.
Poćwiczcie: ćw. 3 oraz 4 str. 53
Przetłumaczcie nastepujące słówka i zwroty i odeślijcie mi na adres: niemieckiodpowiedzi@wp.pl , wpisując w temacie swoje imię i nazwisko- do piątku 9.00
die Luftverschmutzung-
die Umweltverschmutzung-
die Umweltprobleme-
der Umweltschutz-
die Plastiktüte-
das Regenwasser-
die Wasserverschmutzung-
das Ozonloch-
Strom sparen-
den Müll kompostieren-
das Altpapier sammeln-
Energiesparlampen kaufen-
die Natur/die Tierarten schützen-
das Wasser abdrehen-
die Abwässer in die Flüsse leiten-
30.03.2020
Thema: Schützt die Umwelt!
Przepiszcie podane słówka do zeszytu:
das Wasser-woda
die Luft-powietrze
Tiere und Pflanzen-zwierzęta i rosliny
die Erde-ziemia
das Feuer-ogień
Nastepnie przyporządkuj do nich natepujące słówka. Skorzystaj z pomocy słownika.
essen-trinken-atmen-wärmen-wohnen
Nastepnie zrób ćwiczenie 1 i 2 str.52
Teraz posłuchaj nagrania nr 1 z płyty nr 2. Napisz w zeszycie bez czego te 4 osoby nie wyobrażają sobie życia. - zad.2 str.80
Przepisz teraz do zeszytu podane zdania:
1.Ohne was kann der Mensch überhaupt nicht leben?- Bez czego człowiek wogóle nie mógłby żyć?
2.Was braucht er noch zum Leben?- Co jeszcze potrzebuje do żcyia?
3.Ohne was kannst du dir dein Leben nicht vorstellen?- Bez czego Ty nie potrafisz sobie wyobrazić życia?
Znajc ich sens, zrób zad. 3 str.80. Odpowiedz na pytania, wpisując w miejsce luk, bez czego Ty nie wyobrażasz sobie życia.
W ramach powtórzenia poćwiczcie jeszcze sobie odmianę rzeczownika z przymiotnikiem i powpisujcie właciwe końcówki ćw. 42 str.49
27.03.2020
W ramach powtórzenia wiadomości rozwiążcie podane zadania i odeślijcie mi do 20.00 (27.03.2020). Zadania są bardzo proste, więc do dzieła. Żeby uporządkować trochę rzeczy, które do mnie napływają proszę je przesłać na mail: niemieckiodpowiedzi@wp.pl.
1. Wpisz odpowiednie końcówki przymiotników.
a. Das ist ein klein Kind. Das klein Kind ist brav.
b. Blond Haare mag ich nicht. Sie hat aber schwarzHaare.
c. Er hat keinen voll Mund, sondern einen schmal Mund.
d. Sie hat eine lang Nase und ein rund Gesicht.
2. Przyporządkuj przymiotnik do rzeczownika.
1. Haar a. gerade
2. Ohren b. abstehend
3. Figur c. mollig
4. Mund d. breit
5. Nase e. halblang
3. Kto to zwykle nosi? Przyporządkuj.
a. Rock
b. Schlips
c. Bluse
d. Kleid
e. Anzug
f. Badehose
ein Junge:
ein Mädchen:
4. Co nie pasuje? Skreśl niewłaściwe słowo.
a. tragen – Klamotten, Auto
b. sich kleiden – gesund, geschmackvoll
c. aussehen – komisch, hell
5.Jak nazywają się te obiekty handlowe? Wpisz ich nazwy.
-
Hier kauft man frisches Obst und Gemüse. – …………………………………………
-
Hier kauft man Bücher. – …………………………………………
-
Hier kann man Kaffee trinken. – …………………………………………
-
Hier kann man Hotdogs essen. – …………………………………………
-
Hier kann man frische Brötchen kaufen. – …………………………………………
6. Co powiesz w opisanych sytuacjach? Zaznacz właściwą reakcję.
1. Chcesz przymierzyć buty.
a. Kann ich die Schuhe anprobieren?
b. Die Schuhe sind zu groß.
c. Die Schuhe drücken.
2. Powiedz, jaki rozmiar nosisz.
a. Ich finde die Hose zuteuer.
b. Die Hose ist zu groß.
c. Meine Größe ist 36.
25.03.2020
Dzisiaj praca z tekstem. Waszym zadaniem jest przeczytanie tekstu o trzech osobach-zad.7 str.75 podręcznik. Wypiszcie na podstawie tego tekstu argumenty przemawiających za robieniem zakupów w sklepie lub w internecie. Po każdej ze stron powino znaleść sie tyle przykładów ile wskazuje liczba w nawiasie.
|
Ich kaufe lieber im Laden (4) |
Ich kaufe lieber im Netz (5-6) |
|
|
|
Zróbcie ćw. 33, 34, 35 str.47
Napisz krótki list do kolegi/koleżanki z Niemiec (50-120) w którym:
-napisz, czy często rozmawiasz przez telefon
-do kogo najchętniej dzwonisz i dlaczego
-napisz, co sądzisz o tym, że ludzie coraz częściej dzwonią do siebie zamiast się spotkać
Zadanie proszę mi przesłać do wtorku, na email, który Wam podałam.
Witam Was serdecznie 
Kolejne zadania do zrobienia
Zad.1:Ćwiczymy odmianę przymiotnia z rzeczownikiem w dalszym ciągu:
https://learningapps.org/1357576
https://learningapps.org/1534382
https://jezykniemiecki.org/cwiczenia/przymiotniki/deklinacja/
Zad.2: Przepisz podane zdania do zeszytu uzupełniając je odpowiednimi końcówkami:
1. Heute habe ich ein schön_____ Mädchen gesehen.
2. Mit brav_____ Kindern arbeite ich gern.
3. Er war immer ein gut_____ Lehrer für sie.
4. Wir helfen immer alt_____ Leuten.
5. Peter ist ein sehr unruhig_____ Kind .
6. Er wohnt jetzt in einer groß_____ Wohnung.
7. Hast du Durst ? Ein kalt_____ Bier steht im Kühlschrank.
8. Ich esse gern warm_____ Speisen.
9. Sie ist eine interessant_____ Frau.
10. Dieser Ford muss einem reich_____ Menschen gehören.
18.03.2020
Dzisiaj parę wiadomości o zaimkach pytających: (przepisać do zeszytu)
welches, welcher, welche was für ein, was für eine…
Znaczą one tyle co:
welcher-który (r. męski)
welche-która (r. żeński)
welches-które (r. nijaki)
welche- które (liczba mnoga)
I są zależne od rodzaju rzeczownika, jak zawsze. :)
Np. Welcher Junge gefällt dir?- Który chłopak Ci sie podoba?
Welche Bluse ist am schönsten?-Która bluzka jest najładniejsza?
Was für ein….- Co za….. (r. męski)
Was für ein….- Co za …..( r. żeński)
Was für ein….- Co za… ( r.nijaki)
Was für (Pl.)….- Co za… (liczba mnoga)
I są zależne od rodzaju rzeczownika, jak zawsze. :)
Np. Was für ein Auto kaufst du? -Co za auto kupujesz?
Was für eine Hose hast?- Co za spodnie masz?
W celu uzupełnienia wiadomości obejrzyjcie filmiki:
https://www.youtube.com/watch?v=GqBNIwdS3b8
https://www.youtube.com/watch?v=UrXULwVZfFA
A na koniec zróbcie dwa ćwiczenia: ćw.27 str.44 oraz ćw.30 str.46

19.03.2020
Rozwiązanie zadania:
1. Heute habe ich ein schönes Mädchen gesehen.
2. Mit braven Kindern arbeite ich gern.
3. Er war immer ein guter Lehrer für sie.
4. Wir helfen immer alten Leuten.
5. Peter ist ein sehr unruhiges Kind .
6. Er wohnt jetzt in einer großen Wohnung.
7. Hast du Durst ? Ein kaltes Bier steht im Kühlschrank.
8. Ich esse gern warme Speisen.
9. Sie ist eine interessante Frau.
10. Dieser Ford muss einem reichen Menschen gehören.
1. Przeczytaj zad. 1 str.72-podręcznik, następnie przeczytaj i zrób zad.2 str.72. Pamiętaj, żeby ułożyć z nich zdania.
Rozwiąż zadania testowe z arkusza próbnego z j.niemieckiego:
http://www.oke.jaworzno.pl/www2/zalaczniki/eo/materialy/2020/20200317_SP_Dzien_2.pdf
http://www.oke.jaworzno.pl/www2/zalaczniki/eo/materialy/2020/20200318_SP_Dzien_3.pdf
http://www.oke.jaworzno.pl/www2/zalaczniki/eo/materialy/2020/20200319_SP_Dzien_4.pdf
24.03.2020
Witam Was serdecznie:)
Na dzisiaj praca ze słownikiem:
Przetłumaczcie zdania z zadania 3 str.73 (podręcznik) na język polski. Następnie ułóż 5 zdań i zapisz je w zeszycie dlaczego lubisz lub nie lubisz robić zakupów w centrach handlowych. Pamiętaj o szyku w zdaniu ze spójnikiem “weil”.
np. Ich mag Einkäufe in den großen Einkaufszentren, weil es Sonderangebote gibt.