Witam Wyluzowany (13.05.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Człowiek i sztuka".

* Zapoznajemy się z tekstem "List do brata" w podr. na str. 282.

* W zeszycie wykonujemy ćwicz. 5 na str. 284.

* Proszę zobaczyć wirtualny spacer po muzeum Vincenta van Gogha: https://www.youtube.com/watch?v=BbgrHnbgoDU 

* Proszę powtórzyć na następne zajęcia rozbiór logiczny zdania, czyli części zdania, oraz podział zdań współrzędnie złożonych.

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (12.05.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Sprawdź siebie".

* Zapoznajemy się z tekstem "Żeberka w promocji" na str. 273 w podr.

* W zeszycie wykonujemy ćwicz. 1 na str. 273 w podr. oraz ćwicz. 2a na str. 274 w podr.

* Czytamy tekst "Rozmowa w granicach zdrowego rozsądku" ze str. 274 w podr.

* Wykonujemy zad. 4 ze str. 275 w podr. oraz zad. 13 ze str. 276 w podr.

* W ramach powtórzenia proszę zobaczyć filmik: https://www.youtube.com/watch?v=hyLsrMkoAy0

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (11.05.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Dedykacja artysty".

* Zapoznajemy się z obrazem "Apoteoza wojny poświęcona wszystkim zdobywcom przeszłym, teraźniejszym i przyszłym" na str. 269 w podr.

* Zapisujemy w zeszycie definicję apoteozy: "pochwała osób, rzeczy, wydarzeń, idei bądź wartości, osądzenie istoty ludzkiej jako idealnej, godnej dokonanych czynów".

* Wykonujemy w zeszytach ćwicz. 2 na str. 269 w podr.

* Dla chętnych - do przygotowania ćwicz. 6 na str. 270 w podr. Pracę proszę przesłać do 15.05.2020 r. na mojego maila.

 

Pozdrawiam



Witam Wyluzowany (06.05.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Pamiętnik z powstania warszawskiego - wpływ historii na życie jednostki".

* Zapoznajemy się z tekstem "Pamiętnik w powstania warszawskiego (fragmenty)" na str. 222 w podr.

* W zeszycie opowiadamy na pytania:

- "Kiedy rozgrywają opisane wydarzenia?",

- "Kto i kiedy o nich mówi?",

- "Co jest tematem wypowiedzi narratora?".

* Redagujemy krótką wypowiedź, dotyczącą wpływu historii na życie jednostki ludzkiej. W swoich rozważaniach nawiążcie do słów Mirona Białoszewskiego, podr. ćwicz. 3 na str. 226.

* Warto zapoznać się z streszczeniem całości: https://www.youtube.com/watch?v=9oLCXGKE9FM. Proponuję też obejrzeć film: https://www.youtube.com/watch?v=6ofkuRFX32U.

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (05.05.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Środki stylistyczne - powtórzenie".

* Czytamy wiersz Wisławy Szymborskiej "Radość pisania" ze str. 279 w podr.

* Do zeszytu wpisujemy środki stylistyczne, które znamy. Wykonujemy ćwicz. 1 ze str. 280 w podr.

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (30.04.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Oblicza wojny - człowiek wobec zagrożenia".

* Zapoznajemy się z tekstem na str. 214 w podr. "Stary człowiek przy moście".

* W zeszycie wykonujemy ćwicz. 2 ze str. 216 w podr.

* Redagujemy krótką wypowiedź pisemną na jeden bądź więcej z podanych tematów:

- "Jak wojna wpłynęła na los starego człowieka?",

- "Jakim prawom zagraża każda wojna?",

- "Czego wojna nie zniszczyła w bohaterach opowiadania?".

* Zachęcam do obejrzenia całości filmu "Stary człowiek i morze": https://www.youtube.com/watch?v=fSE-oC9cUoo. Warto się z nim zapoznać.

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (29.04.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Konflikt i pojednanie - przećwicz".

* Zapoznajemy się z tekstem "Piekło i niebo" na str. 212 w podr.

* Wykonujemy ćwicz. 1 i 3 na str. 212 w podr. oraz ćwicz 11, 12a na str. 213 w podr. Odpowiedzi z zadania 11 i 12a wysyłamy na adres mailowy do 01.05.2020 r.

* Redagujemy rozprawkę (ćwicz.15) na str. 213 w podr. do 07.05.2020 r. Wysyłamy na adres mailowy.

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (28.04.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Czytanie ze zrozumieniem - ćwiczenia redakcyjne".

* Zapoznajemy się z tekstem "Cyberprzemoc - charakterystyka zjawiska".

* W zeszytach przedmiotowych wykonujemy ćwicz. 3 ze str. 265 w podr.

* Do 01.05.2020 r. wykonujemy i przesyłamy na maila ćwicz. 5 ze str. 266 w podr.

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (23.04.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Nie przekonać, a pokonać".

* Zapoznajemy się z tekstem "Wojna u Lemurów" ze str. 257 w podr. 

* W zeszycie odpowiadamy na pytania:

- "Kto z kim walczył?",

- "Jakich spraw dotyczył spór?",

- "Co świadczy o tym, że małe i duże Lemury są zainteresowane jedynie udowadnianiem własnych racji?",

- "Które działania średniego Lemura świadczą o tym, że rozwiązanie konfliktu jest dla niego najważniejszą sprawą?".

* Zredagujcie krótką wypowiedź jak, według Was, można zinterpretować czekanie na anioła.

Pozdrawiam

Witam Wyluzowany (22.04.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Opis grafiki".

*Zapoznajemy się z tekstem dotyczącym grafiki w podr. str. 247.

* Po przeczytaniu wykonujemy ćwicz. 1 w podr. na str. 247.

* Redagujemy w zeszycie ćwicz. 4 ze str. 249 w podr.

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (21.04.2020 r.)

* Zapisujemy temat: ""Syzyfowe prace" jako powieść autobiograficzna".

*  W zeszycie przedmiotowym odpowiadamy, korzystając z różnych źródeł, na pytania:

- W jakich latach żył autor "Syzyfowych prac"?

- Gdzie spędził swoją młodość?

- Jak brzmiał jego pseudonim artystyczny?

- Jakie inne utwory napisał autor?

* Przypominamy sobie i zapisujemy, co to jest dziennik - "zapiski wydarzeń, sytuacji, refleksji prowadzone na bieżąco. Powinny być datowanie".

* Sporządzamy krótką notatkę dotyczącą postaci Marcina Borowicza.

* Wnioskujemy, do jakich wydarzeń z własnego życia odwołał się autor w lekturze:

- nieszczęśliwa miłość,

- kłopoty z matematyką,

- wczesna śmierć matki,

- śmierć ojca,

- zamiłowanie do literatury i polowań,

- wyjazd ze wsi do miasta,

- założenie grupy literackiej,

- pochodzenie ziemiańskie.

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (16.04.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Metody rusyfikacji w Królestwie Polskim".

* Wpisujemy do zeszytu definicję rusyfikacji - "proces dobrowolnego lub przymusowego przyswajania języka rosyjskiego i kultury rosyjskiej przez osoby lub zbiorowości funkcjonujące wcześniej w ramach innych kultur".

* Odpowiedzcie, korzystając z lektury "Syzyfowe prace", na pytania:

- "Jakie metody rusyfikacji stosowano w szkole w Owczarach?",

- "Z jakim przykładem metod rusyfikacji mamy do czynienia podczas dostawania się uczniów do gimnazjum?",

- "Jak wyglądały lekcje języka polskiego?",

- "Jakie nowe zarządzenia wprowadzono w późniejszych latach nauki w Klerykowie?".

* Jako pracę przygotowującą do kolejnej lekcji zaznaczcie fragmenty opisujące sylwetkę Marcina Borowicza.

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (15.04.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Świat przedstawiony w lekturze "Syzyfowe prace" - omówienie".

* Rozpoczynamy omawianie lektury. Zacznijmy od rozwiązania quizu na temat wyżej wymienionej książki: https://samequizy.pl/test-z-lektury-syzyfowe-prace/

* W zeszycie przedmiotowym odpowiadamy na pytania:

- "Gdzie toczy się akcja książki?",

- "Kiedy toczy się akcja powieści?",

- "Jacy bohaterowie występują w lekturze?",

- "Jak można wyjaśnić tytuł lektury?".

* Zachęcam również do obejrzenia filmu: https://www.cda.pl/video/151794983

* Proponuję zobaczyć na TVP Kultura dnia 16.04.2020 r. o godz. 13:00 adaptację filmową "Pana Tadeusza"  oraz od 15.04.2020 r. do 17.04.2020 o godz. 16:00 kolejnych odcinków "Quo vadis" celem powtórzenia omówionych lektur.

Pozdrawiam

Witam Wyluzowany (08.04.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Skarbiec języka - archaizm".

* Zapoznajemy się z utworem Jana Kochanowskiego "Zgoda" w podr. na str. 187.

* W zeszycie zapisujemy definicję archaizmu - "wyraz, konstrukcja składniowa lub związek frazeologiczny, który wyszedł z użycia w danej formie języka. Archaizmy to także wyrazy w formie przestarzałej, które są jeszcze w pewnym stopniu używane, lecz postrzegane jako dawne."

* W zeszytach przedmiotowych wykonujemy ćwicz. 2 ze str. 188 w podr.

* Dla chętnych ćwicz. 3 ze str. 188 w podr. do 15.04.2020 r.

Życzę Wam zdrowej i spokojnej Wielkanocy! Śmiech

Pozdrawiam



Witam Wyluzowany (07.04.2020 r.)

* Zapisujecie temat: "Między ideologią a rodziną".

* Zapoznajecie się z tekstem"Złodziejka książek" ze str. 177 w podr.

* W zeszycie wykonajcie zad. 2 ze str. 179 w podr. 

* Zastanówcie się, jakie sytuacje wpływają na poglądy młodych ludzi oraz kiedy można wyznawać proponowane wartości, a kiedy - według Was - należy się wobec nich zdystansować lub się im przeciwstawić. Napiszcie pracę na jeden z wybranych tematów:

- "Co ma wpływ na kształtowanie się młodych ludzi?" (rozprawka)

- "Charakterystyka kogoś, kto - według Ciebie - ma charyzmę i dzięki temu wpływa na innych.".

* Charyzma - to zespół cech charakteru, cechujący osoby o tendencjach przywódczych, potrafiące niejako "porywać tłumy", nakłonić innych do czegoś.

* Termin - 17.04.2020 r.

Pozdrawiam

 

Witam Wyluzowany (02.04.2020 r.)

* Zapisujemy temat: "Perswazja w języku mediów".

* Zapoznajemy się i wpisujemy do zeszytu definicję słowa "perswazja" - "Perswazja to sztuka przekonywania kogoś do własnych racji. Różni się od manipulacji tym, że przekonanie danej osoby do czegoś nie zaszkodzi jej w późniejszym czasie, przy czym metody postępowania, jakie stosowane są w trakcie perswazji, są stosowane też w trakcie manipulacji.".

* Zapoznajcie się z plakatami i zdjęciami ze str. 151 w podr. 

* W zeszycie wykonajcie zad. 1 i 2a, b ze str. 151 w podr. 

* Wykonajcie ćwiczenie 4 ze str. 151 w podr. Wypowiedź prześlijcie na adres iza.weidel@poczta.fm do 08.04.2020 r.

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (01.04.2020 r.)

* Do poprzedniego tematu lekcji wykonujecie ćwicz. 2a,b ze str. 150.

* Napiszcie rozprawkę "Czy wolność jest istotną wartością w życiu człowieka?". Odwołując się do dwóch przykładów z lektur obowiązkowych i innych tekstów kultury. Wasza praca powinna liczyć minimum 200 słów. Wyślijcie ją na iza.weidel@poczta.fm do 08.04.2020 r.

* Informacje dotyczące napisanych przez was ogłoszeń wysłałam indywidualnie do każdego przez dziennik elektroniczny. Tam też będę zamieszczać uwagi na temat rozprawek, które piszecie.

Pozdrawiam


Witam Wyluzowany (31.03.2020 r.)

* Zapisujemy temat: Charakterystyka bohatera fraszki "O doktorze Hiszpanie".

* Zapoznajemy się z treścią fraszki "O doktorze Hiszpanie" w podr. str. 149.

* Przypominamy sobie, co to jest fraszka (cechy gatunkowe), str. 51 w podr.

Pozdrawiam


Informuję, że wszystkie rozprawki i krótkie formy wypowiedzi dotarły do mnie Mrugnięcie Cieszę się, iż tak świetnie się spisaliście! Tak trzymać!


Witam Wyluzowany (26.03.2020 r.)

* Wykonajcie ćwiczenia w tworzeniu wypowiedzi o charakterze publicystycznym:

- przeczytajcie tekst z podręcznika str. 154 "Na wakacjach" Bolesława Prusa.

- w zeszycie wykonajcie ćwiczenie 2 a, b, c, d str. 156.

- napiszcie reportaż o pożarze przedstawionym w utworze Bolesława Prusa (dla powtórzenia wykorzystajcie informacje ze str. 142 w podręczniku).

Pozdrawiam

 

Witam Wyluzowany (25.03.2020 r.)

* Zapoznaj się z utworem Wisławy Szymborskiej "Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej" podr. str. 146.

* W zeszycie wykonaj ćwicz. 1 i 2 ze str. 147.

* Odszukaj w wierszu środki  stylistyczne , które znasz i zapisz je w zszycie.

* Określ, z jakim typem wiersza masz do czynienia - przy okazji powtórzysz typy wierszy.

Pozdrawiam

 

 

Witam na dzisiejszej lekcji Wyluzowany (16.03.2020 r.)

* Zapoznajemy się z materiałem i wykonujemy ćwiczenia:  https://epodreczniki.pl/b/obyczaje-obrzedy-swieta/P5ayIYWLU

* Piszemy  wypracowanie o charakterze argumentacyjnym na podany temat: "Czy zgadasz się ze stwierdzeniem, że literatura jest skarbnicą wiedzy na temat zwyczajów i obyczajów?". Napisz rozprawkę, w której rozważysz podany problem. W argumentacji odwołaj się do dwóch lektur obowiązkowych oraz do innych dzieł kultury. Pracę prześlij na adres e-mail iza.weidel@poczta.fm do 20.03.2020 r. komputerowo lub zdjęcie wersji papierowej.

* Dalej czytamy lekturę "Syzyfowe prace" (https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/syzyfowe-prace/)

* Polecam zobaczyć na TVP Kultura ekranizacje lektur - wszystkie filmy można oglądać online. Piątek, 20 marca o godz. 16:15 "Mały Książę" - powtórka przed egzaminem.

Pozdrawiam

 

Dzień dobry Mrugnięcie Uprzejmie informujemy, (17.03.2020 r.)

że od 16 marca, do środy, 25 marca, codziennie będziemy zawieszali na stronie zadania powtórkowe dla uczniów klasy VIII.

Każdy taki zestaw zadań będzie się składał z:

  • zadań z języka polskiego zorganizowanych wg lektur obowiązkowych w klasie VII-VIII
  • zadań z matematyki zorganizowanych wg kolejnych wymagań szczegółowych podstawy programowej
  • zadań z języka angielskiego – zorganizowanych wg umiejętności. "
zadania znajdziecie na stronie http://www.oke.jaworzno.pl/www2/
 
Witam Wyluzowany (18.03.2020 r.)
 
* Zapoznaj się z materiałem i wykonaj ćwiczenia: https://epodreczniki.pl/a/przecinek-kropka-myslnik-wykrzyknik-pytajnik---co-krok/DREeSJQ4l
 
* Napisz krótką formę wypowiedzi( do 22 marca) i prześlij na e-mail iza.weidel@poczta.fm: "Koło polonistyczne działające w Twojej szkole przygotowuje wycieczkę do Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu. Napisz ogłoszenie o tym wyjeździe. Użyj dwóch argumentów, którymi przekonasz kolegów i koleżanki, że warto pojechać tę wycieczkę.".

Pozdrawiam
 
Witam Wyluzowany (19.03.2020 r.)
 
* Zapoznaj się z materiałem i wykonaj ćwiczenia: https://epodreczniki.pl/a/jak-napisac-sprawozdanie/DQKDDvV0f
 
* Zredaguj w zeszycie sprawozdanie z wycieczki do Zakładu Pracy "Ejot"
 
Witam w pierwszym dniu wiosny Wyluzowany (20.03.2020 r.)
 
* W ramach powtórzenia zobaczcie materiał: https://www.youtube.com/watch?v=JCeXlBWM5ic
 
* Przepisz do zeszytu podane zdania, zrób wykresy i określ rodzaj zdania złożonego współrzędnie:
"Wanda jest zdolna i uczy się dobrze."
" Turyści byli już zmęczeni, ale nie chcieli zrobić postoju."
"Jutro zrobię obiad albo przygotuję kolację."
"Płyty oddam Kasi lub zostawię u sąsiadki."
"Padał deszcz, więc nie mogliśmy iść na boisko."
 
* Polecam w ramach powtórzenia do egzaminu ósmoklasisty zobaczyć w TVP 1 23.03.2020 r. o godz. 21:00 "Zemstę" A. Fredry.
 
Pozdrawiam

Witam Wyluzowany (23.03.2020 r.)
* Zapoznaj się z treścią tesktu "Józek Bryjka z Ochotnicy" podr. str. 92. W zeszycie opisz swoimi słowami historię życia bohatera.
* Pamiętaj o zobaczeniu w TVP 1 godz. 21:00 "Zemsty" w ramach powtórki prze egzaminem.
Pozdrawiam

Witam Wyluzowany (24.03.2020 r.)
* Czytamy lekturę obowiązkową "Syzyfowe prace" celem przygotowania do egzaminu po klasie ósmej.
* Znajdujemy i zaznaczamy w książce fragmenty dotyczące charakterystyki głównego bohatera Marcina Borowicza.
Pozdrawiam