DRGANIA I FALE

 1. Zapoznaj się z filmami dotyczącymi w/w zagadnienia pod linkami:

https://www.youtube.com/watch?v=TOiv5ZElH4k&t=47s

 https://www.youtube.com/watch?v=qROXb3AdSt8

 2. Na podstawie uzyskanych wiadomości napisz w zeszycie:

- przykłady ruchu drgającego

- co to jest sejsmograf

- w jaki sposób obliczamy częstotliwość, okres drgań, długość fali

- podaj przykłady źródeł dźwięku

- co to jest natężenie dźwięku i od czego zależy

- gdzie dźwięk może się rozchodzić a gdzie nie

- jakie są jego prędkości w różnych ośrodkach

  3.       Oblicz i zapisz w zeszycie

 Zadanie 1.

Kolejka górska na jeden przejazd potrzebuje 1 minuty i 45 sekund. Do kolejki może wsiąść 14 osób. Jaka jest częstotliwość przejazdu kolejki oraz ile maksymalnie osób może przewieźć ta kolejka w ciągu godziny?

 Zadanie 2.

Struna drga z częstotliwością 512 Hz. Dźwięk rozchodzi się w powietrzu z prędkością 340 m/s. Oblicz okres i długość fali akustycznej.

 

(27.03) Temat: Analiza wykresów opisujących drgania

Myślę, że wszyscy zrobili i powtórzyli sobie materiał z tamtego tygodnia. Dalej będziemy zajmować się drganiami. Zapoznaj się z materiałem  podręcznika

Str. 163 – To najważniejsze (dla przypomnienia)

Przeczytaj i przeanalizuj

Str. 165 – Wykres opisujący ruch wahadła sprężynowego

Str. 166 – Odczytywanie informacji z wykresu x(t) ruchu drgającego.

Wykonaj zadanie 2 str 169 z podręcznika.

Prześlij do mnie (do czwartku 2 kwietnia) rozwiązanie tego zadania na adres fizyka.sierakow@interia.pl

Podaj Nazwisko i imię oraz klasę. Można również pisać aby dodatkowo wyjaśnić w razie problemów.

Temat: Dźwięki (17.04)

Odszukaj w podręczniku informacje na temat fali dźwiękowej i odpowiedz na pytania i wyślij pamiętając aby podać imię i nazwisko (do 23.04)

  1. Co może być źródłem dźwięku? Podaj kilka przykładów.
  2. Na czym polega rozchodzenie się dźwięków?
  3. Od czego zależy prędkość rozchodzenia się dźwięków?
  4. Jaka jest prędkość rozchodzenia się dźwięku w powietrzu, w wodzie, w stali i w diamencie?
  5. Dlaczego dźwięk nie może rozchodzić się w próżni?
  6. Od czego zależy wysokość dźwięku?
  7. Od czego zależy głośność dźwięku?
  8. Jaki zakres częstotliwości dźwięków jest słyszalny dla człowieka?
  9. Jak nazywamy dźwięki poza zakresem słyszalnym dla człowieka?
  10. Jakie natężenie dźwięku jest szkodliwe dla człowieka?
  11. Rozwiąż zadanie 1 na stronie 191.

Dla zainteresowanych dodatkowo polecam film1 i film2

Temat: Światło (24.04)

Przeczytaj temat 21 w podręczniku. Zastanów się i napisz z czym kojarzy ci się światło oraz optyka. Rozwiąż zadanie 1 i 3 na str. 217/218.

Temat: Cień i półcień (5.05)

Zapoznaj się z tematem 22 w podręczniku. Szczególną uwagę zwróć na schematy na str. 220 z jednym źródłem światła i na str. 221 z dwoma źródłami światła. Do końca tygodnia wykonaj i wyślij zadania:  obowiązkowo - zad. 4 str. 223; na ocenę - zad. 3 str. 222, zad. 5 str. 223. Zadanie rozszerzone: wykonaj samodzielnie zdjęcie  na którym będzie widoczny oświetlony przedmiot oraz wyraźny cień i półcień.

Temat: Fale i drgania - sprawdzian (8.05)

W ramach lekcji proszę rozwiązać sprawdzian 

T: Odbicie i rozproszenie światła (12.05)

Zapoznaj się z t. 23 w podręczniku. W zeszycie wykonaj rysunek przedstawiający schemat zjawiska odbicia światła. Zapisz co to jest normalna, kąt odbicia i kąt padania oraz prawo odbicia.

Wykonaj w zeszycie  rysunek przedstawiający schemat rozproszenia światła oraz zapisz co to jest rozproszenie.

W zeszycie wykonaj graficznie rysunki i oblicz miary kątów – zad 1 str. 228

T: Obrazy tworzone przez zwierciadła płaskie (15.05)

Zapoznaj się z tematem od str. 229 do 231. Celem jest konstrukcyjne wykonanie rysunku odbicia światła od zwierciadła płaskiego. Zauważ, że promienie odbijają sie od zwierciadła zgodnie z zasadą odbicia z ostatniej lekcji. Aby powstał obraz należy przedłyżyć promienie odbite, które powinny przeciąć sie w jednym punkcie. Minimalna ilość prowadzonych promieni w konstrukcji geometrycznej to dwa z każdego punktu ale oczywiście dla sprawdzenienia poprawności można robić wiecej. Konstrukcja musi być wykonana przy pomocy linijki a nie odręcznie. W zrozumieniu powstawania obrazów pomocna może być pierwsza część filmu 

W zeszycie napisz jakie cechy ma obraz otrzymany w zwierciadle płaskim oraz na całej stronie zrób konstrukcję obrazu trapezu ABCD w zwierciadle płaskim (skorzystaj z przykładu na str 230 dotyczącego trójkąta). Rysunek podpisz (nazwisko i imię) i wyślij na fizyka.sierakow@interia.pl

PRZYPOMINAM O ZADANIACH NA CLASSROOM