DRGANIA I FALE
1. Zapoznaj się z filmami dotyczącymi w/w zagadnienia pod linkami:
https://www.youtube.com/watch?v=TOiv5ZElH4k&t=47s
https://www.youtube.com/watch?v=qROXb3AdSt8
2. Na podstawie uzyskanych wiadomości napisz w zeszycie:
- przykłady ruchu drgającego
- co to jest sejsmograf
- w jaki sposób obliczamy częstotliwość, okres drgań, długość fali
- podaj przykłady źródeł dźwięku
- co to jest natężenie dźwięku i od czego zależy
- gdzie dźwięk może się rozchodzić a gdzie nie
- jakie są jego prędkości w różnych ośrodkach
3. Oblicz i zapisz w zeszycie
Zadanie 1.
Kolejka górska na jeden przejazd potrzebuje 1 minuty i 45 sekund. Do kolejki może wsiąść 14 osób. Jaka jest częstotliwość przejazdu kolejki oraz ile maksymalnie osób może przewieźć ta kolejka w ciągu godziny?
Zadanie 2.
Struna drga z częstotliwością 512 Hz. Dźwięk rozchodzi się w powietrzu z prędkością 340 m/s. Oblicz okres i długość fali akustycznej.
(27.03) Temat: Analiza wykresów opisujących drgania
Myślę, że wszyscy zrobili i powtórzyli sobie materiał z tamtego tygodnia. Dalej będziemy zajmować się drganiami. Zapoznaj się z materiałem podręcznika
Str. 163 – To najważniejsze (dla przypomnienia)
Przeczytaj i przeanalizuj
Str. 165 – Wykres opisujący ruch wahadła sprężynowego
Str. 166 – Odczytywanie informacji z wykresu x(t) ruchu drgającego.
Wykonaj zadanie 2 str 169 z podręcznika.
Prześlij do mnie (do czwartku 2 kwietnia) rozwiązanie tego zadania na adres fizyka.sierakow@interia.pl
Podaj Nazwisko i imię oraz klasę. Można również pisać aby dodatkowo wyjaśnić w razie problemów.
Temat: Dźwięki (17.04)
Odszukaj w podręczniku informacje na temat fali dźwiękowej i odpowiedz na pytania i wyślij pamiętając aby podać imię i nazwisko (do 23.04)
- Co może być źródłem dźwięku? Podaj kilka przykładów.
- Na czym polega rozchodzenie się dźwięków?
- Od czego zależy prędkość rozchodzenia się dźwięków?
- Jaka jest prędkość rozchodzenia się dźwięku w powietrzu, w wodzie, w stali i w diamencie?
- Dlaczego dźwięk nie może rozchodzić się w próżni?
- Od czego zależy wysokość dźwięku?
- Od czego zależy głośność dźwięku?
- Jaki zakres częstotliwości dźwięków jest słyszalny dla człowieka?
- Jak nazywamy dźwięki poza zakresem słyszalnym dla człowieka?
- Jakie natężenie dźwięku jest szkodliwe dla człowieka?
- Rozwiąż zadanie 1 na stronie 191.
Dla zainteresowanych dodatkowo polecam film1 i film2
Temat: Światło (24.04)
Przeczytaj temat 21 w podręczniku. Zastanów się i napisz z czym kojarzy ci się światło oraz optyka. Rozwiąż zadanie 1 i 3 na str. 217/218.
Temat: Cień i półcień (5.05)
Zapoznaj się z tematem 22 w podręczniku. Szczególną uwagę zwróć na schematy na str. 220 z jednym źródłem światła i na str. 221 z dwoma źródłami światła. Do końca tygodnia wykonaj i wyślij zadania: obowiązkowo - zad. 4 str. 223; na ocenę - zad. 3 str. 222, zad. 5 str. 223. Zadanie rozszerzone: wykonaj samodzielnie zdjęcie na którym będzie widoczny oświetlony przedmiot oraz wyraźny cień i półcień.
Temat: Fale i drgania - sprawdzian (8.05)
W ramach lekcji proszę rozwiązać sprawdzian
T: Odbicie i rozproszenie światła (12.05)
Zapoznaj się z t. 23 w podręczniku. W zeszycie wykonaj rysunek przedstawiający schemat zjawiska odbicia światła. Zapisz co to jest normalna, kąt odbicia i kąt padania oraz prawo odbicia.
Wykonaj w zeszycie rysunek przedstawiający schemat rozproszenia światła oraz zapisz co to jest rozproszenie.
W zeszycie wykonaj graficznie rysunki i oblicz miary kątów – zad 1 str. 228
T: Obrazy tworzone przez zwierciadła płaskie (15.05)
Zapoznaj się z tematem od str. 229 do 231. Celem jest konstrukcyjne wykonanie rysunku odbicia światła od zwierciadła płaskiego. Zauważ, że promienie odbijają sie od zwierciadła zgodnie z zasadą odbicia z ostatniej lekcji. Aby powstał obraz należy przedłyżyć promienie odbite, które powinny przeciąć sie w jednym punkcie. Minimalna ilość prowadzonych promieni w konstrukcji geometrycznej to dwa z każdego punktu ale oczywiście dla sprawdzenienia poprawności można robić wiecej. Konstrukcja musi być wykonana przy pomocy linijki a nie odręcznie. W zrozumieniu powstawania obrazów pomocna może być pierwsza część filmu
W zeszycie napisz jakie cechy ma obraz otrzymany w zwierciadle płaskim oraz na całej stronie zrób konstrukcję obrazu trapezu ABCD w zwierciadle płaskim (skorzystaj z przykładu na str 230 dotyczącego trójkąta). Rysunek podpisz (nazwisko i imię) i wyślij na fizyka.sierakow@interia.pl
PRZYPOMINAM O ZADANIACH NA CLASSROOM