logopedia [363x139]


LOGOPEDIA W PRZEDSZKOLU  UśmiechUśmiechUśmiech


DRODZY RODICE Uśmiech

Na początku każdego roku szkolnego, prowadzone są przesiewowe badania logopedyczne wszystkich dzieci. Na tej podstawie dzieci  zakwalifikowane są na terapię grupową w zależności od indywidualnych potrzeb. Na  podstawie badań logopedycznych zostaje sformułowana diagnoza logopedyczna i opracowany grupowy i indywidualny plan terapii dla każdego dziecka. Terapia prowadzona jest   w grupach czteroosobowych, raz w tygodniu i trwa 30 minut. Pamiętajcie, że najważniejszym elementem terapii logopedycznej jesteście WY - RODZICE ! Bez codziennych, systematycznych ćwiczeń, same spotkania z logopedą nie przyniosą oczekiwanych efektów. Logopeda bowiem ma za zadanie ukierunkować, wspomagać i wspierać rodziców w terapii dziecka. .Wystarczy kilka minut ćwiczeń, które warto wplatać w codzienne czynności, np.w drodze do przedszkola, podczas spaceru, przed lustrem po umyciu zębów, w czasie podroży samochodem. Dzieci, które uczęszczają na terapię robią widoczne postępy w rozwijaniu mowy, szczególnie te, które mają wsparcie          i pomoc w rodzinie.

W razie pytań proszę o kontakt Uśmiech

TEL: 604 554 989

E- mail: Andzia677@interia.pl

Anna Bodzioch

 

kącik [300x146]

 Logopeda zajmuje się:

  • profilaktyką wad wymowy, m.in. prowadząc grupowe i indywidualne zajęcia logopedyczne i logorytmiczne w przedszkolach;
  • przeprowadzaniem przesiewowych badań logopedycznych;
  • terapią wad wymowy dzieci, młodzieży i dorosłych;
  • terapią zaburzeń mowy;
  • terapią zaburzeń głosu;
  • terapią zaburzeń języka pisanego (dysleksja, dysgrafia, dysortografia);
  • terapią karmienia i połykania.

W czasie terapii logopeda skupia się przede wszystkim na korygowaniu zaburzonej mowy, ale pamięta również o ćwiczeniach usprawniających narządy artykulacyjne, percepcję wzrokową, percepcję słuchową, orientację przestrzenną oraz motorykę dużą i małą. Wprowadza też elementy ćwiczeń ułatwiających naukę czytania i pisania, doskonali rozwój ruchowy i emocjonalny.

Terapia prowadzona jest w grupach czteroosobowych

Ile czasu trwa terapia logopedyczna?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie- każde dziecko jest inne, a terapia dostosowywana jest indywidualnie do rodzaju i ilości wad wymowy. Czas trwania terapii zależy od wielu czynników. Najważniejsze czynniki wpływające na czas trwania terapii to:

  •  rodzaj wady wymowy, rodzaj zaburzenia mowy;
  • wiek pacjenta;
  • jak często i systematycznie pacjent ćwiczy;
  • nastawienie samego pacjenta (pozytywne z pewnością przyniesie szybsze efekty);
  • współpraca z rodzicami lub opiekunami dziecka, pacjenta.

 Musimy zdawać sobie sprawę, że niepoprawna wymowa nie jest chorobą, na którą możemy podać jedno skuteczne lekarstwo. Najlepszą i jedyną metodą na wady wymowy jest ciężka i żmudna praca oraz systematyczne ćwiczenia.

 Terapia logopedyczna obejmuje:

  • wywołanie głoski w izolacji;
  • utrwalanie głoski w sylabach, wyrazach, zdaniach;
  • automatyzację w mowie spontanicznej.

 Przyczyny zaburzeń mowy:

 Dziecko musi się uczyć mowy tak jak wielu innych sprawności, które przeradzają się w umiejętności. Poziom mowy bywa u dzieci bardzo różny. Są takie, które zaczynają mówić wcześnie i ich wymowa jest prawidłowa i takie, które w wieku 7 lat wypowiadają się jeszcze nieprawidłowo, a ich mowa jest niewyraźna, mało komunikatywna.

 Przyczyny zaburzeń mowy, w tym wad wymowy, mogą być bardzo różne, np.:

  • wada zgryzu lub uzębienia,
  • osłabienie słuchu fizycznego (niedosłuch),
  • opóźnienie lub zaburzenie słuchu mownego (tzw. słuchu fonematycznego),
  • mała sprawność narządów artykulacyjnych (warg, języka podniebienia miękkiego),
  • dysfunkcje połykowe,
  • przerost migdałka gardłowego,
  • zaburzenia kinestezji artykulacyjnej (tzn. wzorców ułożeń narządów mownych właściwych dla poszczególnych głosek),
  • nieprawidłowe wzorce mowy (wadliwa wymowa osób z otoczenia, zbyt szybkie tempo mowy rodziców itp.),
  • zaniedbania środowiskowe,                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci:

Wady wymowy czy zniekształcenie mogą dotyczyć każdej głoski. Wśród tych najczęściej spotykanych można wymienić:

  • Seplenienie, czyli zastępowanie głosek szumiących sz, ż, cz, dż syczącymi s, z, c, dz (np. szafa – safa, czapka – capka).
  • Seplenienie międzyzębowe – podczas artykulacji głosek syczących s, z, c, dz, język wsuwany jest między zęby.
  • Rotacyzm, czyli brak artykulacji głoski r, deformacja lub zastępowaniem tej głoski inną (np. rower – jowej, ryba – lyba).
  • Bezdźwięczność (całkowita lub częściowa) – zastępowanie głosek dźwięcznych ich bezdźwięcznymi odpowiednikami (np. woda – fota).
  • Artykulacja zmiękczona głosek syczących (np. sanki – sianki, zupa – ziupa)
  • Wymowa niedbała spowodowana brakiem otwierania ust przy mówieniu, zaciśnięciem szczęk – powoduje to odbiór mowy niewyraźnej i niezrozumiałej.

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

Ćwiczenia żuchwy:

    - opuszczanie i unoszenie;

    - przesuwanie w prawo i w lewo;

    - wysuwanie do przodu;

    - żucie (przy zamkniętych wargach).

Ćwiczenia warg:

    - szerokie otwieranie ust i zamykanie;

    - cmokanie;

    - parskanie (wibracja warg);

    - nagryzanie warg;

    - zakładanie wargi dolnej na górną i górnej na dolną;

    - nadymanie policzków;

    - naprzemienny uśmiech , następnie dzióbek;

    - „Wąsy” – utrzymanie słomki do napojów między nosem a górną wargą;

    - „Rybka”–wargi wysunięte do przodu, powolne otwieranie i zamykanie            

      warg – tworzenie kształtu koła.

Ćwiczenia języka:

- wysuwanie i chowanie języka;

    - unoszenie języka do nosa i opuszczanie go na brodę;

    - wysuwanie do kącików ust;

    - oblizywanie warg ruchem okrężnym;

    - oblizywanie zębów ruchem okrężnym;

    - kląskanie (konik);

    - „Liczymy zęby” – dotykanie czubkiem języka kolejnych zębów (górnych                  

      i  dolnych);

    - wypychanie językiem policzków;

    - malowanie podniebienia czubkiem języka;

 Ćwiczenia podniebienia miękkiego:

    - ziewanie;

    - chrapanie na wdechu i wydechu;

    - pokasływanie (z językiem wysuniętym na brodę);

    - wdech przez nos i wydech przez usta przy szeroko otwartych ustach;

    - naśladowanie odgłosów płukanego gardła;

    - naśladowanie odgłosów gęsi – gęganie.

   Ćwiczenia oddechowe   

    - nadmuchujemy balony – ćwiczymy fazę długiego wydechu

    - dmuchamy na wiatraczki, paski papieru, waciki, piórka, piłeczki, itp.

    - dmuchamy z wykorzystaniem słomki i wody np. robimy w  wodzie

      bąbelki(mocno, słabo), wydmuchujemy bańki mydlane

    - przenosimy za pomocą słomki lekkie przedmioty np. skrawki papieru (rybki)   

    - robimy na kartce, różnokolorowe kleksy za pomocą farby plakatowej, 

      następnie dmuchamy na nie przez słomkę z różną siłą i pod różnym

      kątem. Rozdmuchiwana farba przypomina kolorowe kwiaty.

    - wdmuchujemy piłeczki do bramek – kto strzeli więcej goli.

    - gramy na trąbce, gwizdku, na organkach.

    - przedmuchujemy z jednej strony na drugą papierowe statki, piórka, papierowe kulki,

 Ćwiczenia pionizujące język

Wesoły konik – kląskanie (ważne jest aby buzia była otwarta)

Mycie zębów- czubek języka myje- dotyka wszystkie ząbki na górze (buzia otwarta)

Liczenie górnych ząbków – czubek języka dotyka po kolei wszystkich ząbków na górze (ważne aby buzia była otwarta)

Malarz- język maluje sufit w buzi (podniebienie)

Muchomorek – rysujemy kropki czubkiem języka na podniebieniu

Samochód na parkingu –  język udaje, że jest samochodem, który może zaparkować tylko w jednym specjalnym miejscu: na wałku dziąsłowym. (buzia otwarta)

Młotek – szybkie uderzanie czubkiem języka w wałek dziąsłowy – buzia otwarta (język udaje młotek, który wbija gwoździa)

Winda- przytrzymywanie kilka sekund przyklejonej całej powierzchni języka na podniebieniu, przy szeroko otwartych ustach.

 e logopedia [262x275]


Artykuł dla rodziców.

przykazania [300x200]

kliknji aby pobrać

Propozycje ćwiczeń logopedycznych dla dzieci :

Ćwiczenia logopedyczne:

klknji aby pobrać

Propozycje ćwiczeń dla dzieci  - szereg "syczący", "ciszący", "szumiący" oraz głoska "r"

kliknji aby pobrać

Zabawy z głoską "sz"

ahttps://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo

Uczymy się prawidlowo oddychać i usprawniamy narządy artykulacyjne

https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I

ćwiczenie oddechowe z rękawiczką

https://www.youtube.com/watch?v=jLI4j4TYXBU 

Ćwiczenia z kostką do gry:

ćwiczenia [300x424]

kliknji i drukuj

Jak powstają głoski: sz, ż, cz, dż.

 kliknji i drukuj

Ćwiczenia oddechowe w wykonaniu przedszkolaków z wykorzystaniem rękawiczki, kubeczka i słomki.

Katia Uśmiech

kliknji i pobierz

 MarcelekUśmiech

kliknji i pobierz