21.05.2020
Drodzy Uczniowie klasy 7 ważne dla Was informacje:
1. Jutro o godzinie 10.00 udostępnię Wam karkówkę. Ja z drugiej strony będę patrzyła na to co piszecie. Po wejściu do gry, proszę Was, żebyśćie zapisali swoje imię i pierwszą literę nazwiska oraz cyfrę 7, czyli: AlicjaM.7. Pod koniec zajęć ocena z kartkówki będzię już w dzienniku. Szczegóły jutro o 10.00. Proszę o obecność.
2. Dzisiejsza lekcja jest też na Waszym classroom. Od przyszłego tygodnia, czyli od 28.05 lekcja będzię już online, poprzez właśnie classromm. Dlatego bardzo proszę tych, którzy tego nie zrobili o przyjęcie zaproszenia dla classromm j.niemiecki.
3.Dzisiejsza lekcja będzie też jeszcze dostępna na stronie szkoły.
Thema: Ich habe mein Bein gebrochen.
Na początek przypomnijcie sobie jeszcze raz zadanie 5 str. 103 i napiszcie na co skarżyli bohaterowie tych tekstów.
Peter hat sich erkältet. Jetzt hat er Schnupfen und Fieber.
Frau Weinert hat sich____________verletzt. Jetzt ist ihre Hand _______und ______weh.
Her Steinert ist spazieren gegangen. Herrn Steinert tun die __________weh.
Stefan hat am __________gearbeitet. Jetzt tun ihm die__________weh.
Karin hat gestern_________gegessen. Jetzt tut ihr der ________ weh
Dirk hat _______gegessen. Jetzt tut ihm der__________weh.
Teraz przeczytajcie regułkę Grammatik 6/104 i przyjrzycie się zdaniom poniżej -ja też je zapiszę:
der Chirurg Ich muss den Chirurgen besuchen.
der Internist Ich muss zum Internisten gehen.
der Herr Herrn Steinert tun die Ohren weh.
Niektóre rzeczowniki rodzaju męskiego -der Chirurg, der Internist, der Herr- otrzymują w celowniku-Dativ i bierniku-Akkusativ końcówkę -en (-n)
Spróbujcie teraz robić ćw. 35 str. 64 – jedna rada i uwaga. Jeśli w zdaniu występujeczasownik „sein”-odmieniony przez osoby, to wtedy zdanie jest w minowniku-Nominativ. Jeśli rzeczownik rodzaju męskiego zaczyna zdanie, to on wtedy też jest w Nominativie.
Zadanie 7 str. 105
Wybierzcie sobie jedna z tych dwóch osób-Max lub Katja. Opiszcie co się jej przydarzyło. Pomoga Wam w tym zdania:
Katja ist gestern……….. .
Sie ist ……….. .
……...tut iht weh.
Heute ist sie ………….. .
Ihr Bein………
Sie muss………….
Max ist…………. .
Er hat……………. .
Er hat ……………… .
Heute hat………………..angerufen.
Er hat……………
Er muss………………………. .
Er muss ……………………………. .
Zróbcie teraz ćw. 40 oraz 41 str. 67 w ćwiczeniu. W ćwiczeniu 41 podane czasowniki musicie wpisać w czasie przeszłym. Pamiętajcie, że czasownik „sein i haben” należy wpisać wg odmiany w Imperfekcie. Odmianę tych czasowników macie w notatkach. Pozostałe czasowniki piszemy w czasie Perfekt. Nie musicie też wpisywać czasowników posiłkowych bo są wpisane.
Na koniec zróbcie ćw. 42 str.68 -Dzisiaj mi nic nie odysyłacie.
14.05.2020
Thema: Ich muss zum Internisten gehen.
Zadnie 1 str. 102
Zapoznaj się z nagraniem nr 11/CD 2 i zapisz brakujące słowa w zeszycie( kto nie ma płyty, nic nie szkodzi):
1._________
2._________
3.__________
Zadnie 2 str. 102
Przeczytajcie wypowiedzi Marie i Jochena. Tak rodzą się plotki, bo każdy dodał coś od siebie.
Zadanie 3 str. 103 -wiem, że nie wszyscy macie płyty do słuchania, ale kto ma, proszę posłuchajcie rozmowy Marco i Stefena. Następnie zaznaczcie, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe.
1.Marco ruft Steffen an. R/F
2. Steffen liegt im Krankenhaus. R/F
3. Steffen ist schwer verletzt. R/F
4.Steffen hatte einen Autounfall. R/F
5.Steffen hat sich das Bein gebrochen. R/F
Zadanie 4 str.103
Zapisz zdanie w zeszycie i uzupełnij lukę;
Steffen ist nicht zu Tobias gekommen, denn er hat seine __________________________verloren.
Zadanie 5 str. 103-104
Przeczytajcie wypowiedzi osób i zapiszcie do jakich lekarzy muszą oni pójść.
Frau Weinert muss den_________besuchen.
Peter muss den_________besuchen.
Herr Steinert muss zum ________gehen.
Stefan muss den __________besuchen.
Karin muss zum ___________gehehn.
Dirk muss den_____________besuchen.
Następnie wypisz z wizytówek nazwy lekarzy po niemiecku:
der ___________________-okulista
der ___________________-internista
der ____________________-chirurg
der ____________________-dentysta
der ____________________-laryngolog
Na koniec zróbcie ćwiczenie 36 i 37 str. 65 i odeślijcie je do mnie do wtorku 19.05.2020, do 9.00.
W czwartek napiszemy kartkówkę on-line. O 9.45 podam stronę i numer gry. Wszystkie szczególy podam w czwartek. Powtórzcie części ciała, pytania o samopoczucie, co może powiedziec do Was lekarz, słownictwo związane z chorobami i nazwy lekarzy (dzisiejsza lekcja).
7.05.2020
Proszę spojrzeć do lekcji wcześniejszej, z poniedziałku, jak powinny wyglądać prawidłowo zapisane zdania w czasie przeszłym. Poza tym bardzo proszę przesyłać zadania na czas. I jeśli piszę do Was, abyście coś poprawili i odesłali do mnie do sprawdzenia jeszcze raz, to proszę, abyście to zrobili.
Thema: Was ist passiert?
Uwaga: To co jest na niebiesko przepisujemy do zeszytu:
Zadanie 1 str. 98
Przyjrzycie się obrazkom. Jak myślicie co boli: Sylvia, Michaela und den Fußballer?
Zapiszcie w zeszycie:
Sylvia tut wohl…………………...weh.
Michael tut wohl…………………...weh.
Dem Fußballer tut wohl…………………...weh.
Zwróćcie uwagę na na wyrażenie „weh tun”. Wyrażenie to znaczy boleć. Jego synonimem jest wyrażenie „Schmerzen haben”. Zapiszcie to sobie w zeszycie.
Jeśli chcemy powiedzieć, że coś mnie boli, to mówimy wtedy:
Mir tut …………...(w miejsce kropek wstawiamy część ciała, która nas boli) weh.
Zadanie 2 str. 98
Przeczytajcie dialogi i zapiszcie co boli te osoby:
Paul: Mein………….tut weh.
Frau Weber; Meine………………..tut weh.
Hans: Der……………..tut mir weh.
Susi: Meine …………………...tun weh.
Jeśli boli mnie jedna rzecz mówię:
Mein Ohr tut mir weh.-Boli mnie ucho.
Jeśli bolą mnie dwie rzeczy muszę użyć czasownika w liczbie mnogiej.
Meine Augen tun mir weh.-Bolą mnie oczy.
Zadanie 3 str. 99
Popatrzcie jeszcze raz do zadania 2. Są tam zwroty za pomocą których pytamy o samopoczucie:
Tak pytamy o samopoczucie i dolegliwości;
Was fehlt dir?-Co Ci dolega/
Wie fühlst du dich?-Jak się czujesz?
Was ist passiert?- Co się stało.
Was ist los?-Co się dzieje?
Odpowiadamy w taki sposób:
Ich habe _______________schmerzen.(w lukę wpisujemy tą część ciała, która nas boli.)
Ich habe Ohrenschmerze.-Mam ból uszu./Bolą mnie uszy.
Mein___Bein_________tut mir weh. (tu też wpisujemy część ciała, która mnie boli).
W związku z tym zapiszcie w zeszycie jeszcze zwroty, które mogą się Wam przydać.
Ich gehe zum Arzt.-Idę do lekarza.
Geh zum Arzt!-Idź do lekarza.
Seit gestern habe ich Zahnschmerzen.-Od wczoraj boli mnie ząb.
Seit heute Morgen-Od rana.
Ich habe Fieber-Mam gorączkę.
Untersuchen-badać
Der Arzt hat mich untersucht.-Lekarz mnie zbadał.
Den Oberkörper frei machen-Proszę zdjąć koszulkę.
Ich habe Schnupfen-Mam katar.
Ich habe Husten.-Mam kaszel.
Ich habe eine Erkältung-Mam przeziębienie.
Ich bun erkältet.-Jestem przeziębiona.
Ich habe Magenschmerzen-Boli mnie żołądek.
Zróbcie następujące ćwiczenia: 25, 26, 27oraz 28 str. 60-61.Są bardzo proste.
I jeszcze parę rzeczy które przydadzą się w czasie choroby:
die Medikamente-lekarstwa
die Tabletten-tabletki
die Salbe-maść
der Hustensaft-syrop na kaszel
die Tropfen-krople (die Nasentropfen-krople do nosa)
der Halsspray-sprej do gardła
dreimal täglich nehmen-brać 3 razy dziennie
Zadanie 6 str. 100
Spróbujcie do luk dialogu dopasować odpowiednie zdania, aby powstał dialog lekarza z pacjentem. Zapisz te zdania w zeszycie.
1.
2.
3.
4.
Na koniec zróbcie ćwiczenia 31, 32, 33 str. 62-63
Do sprawdzenia proszę mi przesłać ćwiczenia 27 i 28 str.61 oraz ćw. 31 i 32 str. 63
Na zadania czekam do środy 13.05.2020, do godziny 9.00 i proszę, o przestrzeganie czasu!!! 9.00 to nie 11.00. na adres: niemieckiodpowiedzi@wp.pl
W razie pytań proszę pisać na ten sam adres.
4.05.2020
Thema: Hast du das richtig gemacht?
Dzisiaj wszystko do jednego wora. Będziemy ćwiczyli czas Partizip Perfekt dla wszystkich czasowników. Najpierw poćwiczycie online, różne ćwiczenia. Potem spróbujecie zrobić zdania, zamienić je z czasu teraźniejszego na przeszły. A więc do dzieła:
https://wordwall.net/pl/resource/909992/niemieckim/partizip-perfekt
https://wordwall.net/pl/resource/363361/niemieckim/perfekt
https://wordwall.net/pl/resource/743737/partizip-ii
https://wordwall.net/pl/resource/330763/perfekt
https://wordwall.net/pl/community?localeId=1045&query=partizip%20perfekt
https://wordwall.net/pl/resource/743835/partizip-ii
https://wordwall.net/pl/resource/1018798/infinitiv-perfekt
https://wordwall.net/pl/resource/488181/niemieckim/perfekt-mit-haben-oder-sein
https://wordwall.net/pl/resource/1155721/perfekt-deutsch
https://jezykniemiecki.org/cwiczenia/czasy/przeszly/
1.Das Kleid kostet 10o€.
Das Kleid hat 100€ gekostet– Ta sukienka kosztowała 100€.
2.Ich sehe ihn gestern.
Ich habe ihn gestern gesehen.– Wczoraj go widziałem.
3.Ich komme am Montag zurück.
Ich bin am Montag zuruckgekommen.– Wczoraj wróciłam (w poniedziałek).
4.Ich stehe heute früh auf.
Ich bin heute früh aufgestanden. – Dzisiaj rano wstałem się wcześnie.
5.Er schläft ein.
Er ist eingeschlafen – On zasnął.
6.Er geht zum Arzt.
Er ist zum Arzt gegangen– On poszedł do lekarza.
7.Mein Chef notiert viel.
Mein Chef hat viel notiert.– Mój szef dyktował dużo.
8.Ich lerne in der Nacht
Ich habe in der Nacht gelernt– Uczyłam się w nocy.
9.Sie erzählt lustige Geschichten.
Sie hat lustige Geschichten erzählt .-Ona opowiadała śmieszne historie.
Wyślijcie mi te zdania do czwartku, do 8.00 na: niemieckiodpowiedzi@wp.pl
30.04.2020
Thema: Ich habe gelogen.
Guten Morgen
Wir fangen an-Zaczynamy
Wir machen das Buch auf Seite 94 auf-otwieramy książkę na stronie 94
Posłuchajcie-kto ma oczywiście-płyty 2 z nagraniem nr 5 i połączcie ze sobą pasujące do siebie elementy zdania. Co usłyszeli o swoich dzieciach:
Frau Wadekind
Herr Schürmann
Frau Klute
Herr Pölert
Następnie posłuchajcie nagrania nr i uzupełnijcie puste miejsca miejsca brakującymi słowami.
Jeśli nie ma ktoś płyty: podaję te słowa, spójcie je uzupełnić bez słuchania, tylko czytając.
halb acht, die Klasse, 3, Hausaufgaben, Lehrer, Klassenkameraden, schlechtes, Schule
Teraz uzupełnijcie regułkę Grammatik 5 i zapiszcie te zdania w zeszycie-wszystkie.
Wiecie już co to takiego? Pewnie. Są to czasowniki nieregularne, czas Perfekt. Niestety na czasowniki nie ma żadnej mądrej reguły, trzeba się ich po prostu nauczyć. Tabelka tych czasowników znajdje się na stronie 143.
Zpiszcie te zdania w zeszycie:
np. Ich gehe in die Schule. -teraźniejszość – Idę do szkoły.
Ich bin in die Schule gegangen.- przeszłość- Chodziłan do szkoły.
Czaswonik “gehen” zamienia się w Perekcie na “gegangen”.
Ich esse eine Banane.
Ich habe eine Banane gegessen
Czasownik “essen” zamienia się na “gegessen”
Ich fahre gern Rad.
Ich bin gern Rad gefahren.
Czasownik “fahren” zamienia się na “gefahren”.
Dzisiaj zobaczcie już cały filmik;
https://www.youtube.com/watch?v=G279nhCQLkI-
Na koniec zróbcie ćwiczenia 19, 20 str. 58 oraz ćwiczenie 23 i 24 str. 59-60. Musicie skorzystać z tabelki na stronie 143.
Podpowiem Wam o jakie czasowniki chodzi w ćw. 20. Po kolei:
bekommen
schlagen
tun
schreiben
sehen
sprechen
essen
lesen
trinken
Tym razem nie musicie mi nic odsyłać. Chciałbym jednak, żebyście pouczyli się czasowników nieregularnych ze strony 143.
Na następny raz poćwiczymy zamienianie zdań z czasu teraźniejszego na przeszły.
27.04.2020
Thema: Bettinas Tagebuch.
Hallo!
Lest den Text aus der Seite 93, Aufgabe 6a-Przeczytajcie tekst ze strony 93, zadanie 6a. W tekście na niebiesko zaznaczone są zwroty opisujące emocje Betinny.
Przpiszcie je do zeszytu i przetłumaczcie na język polski:
Es ist/war total langweilig.-Jest/Było strasznie nudno.
Ich bin/war ein bisschen enttäuscht.-
Ich bin/war allein und traurig.-
Ich bin/war wirklich überrascht.-
Ich bin/war sehr böse.-
Ich habe geweint.-
Ich habe gelacht.-
Ich bin/war glücklich.-
Ich freue mich./Ich habe mich gefreut.-
Następnie zróbcie ćwiczenia 15, 16, 17 str. 56-57
Proszę o odesłanie zdjęć do czwartku, 8.00. Proszę też abyście przestrzegali terminów odesłania zadań. Przy okazji bardzo dziękuję tym, którzy systematycznie, tego samego dnia odsyłają mi zadania.
Pozdrawiam Was:)
Pani Ala
23.04.2020
Thema: War oder hatte?
Witajcie:
Przeczytajcie tekst z zadania 4 str. 91
Następnie dopasujcie znajdujące się pod tym tekstem zdania do podanych tam osób.
Rozwiązanie zapiszcie w zeszycie.
Następnie przeczytajcie regułkę Grammatik 4 na stronie 91. Jak się domyślacie dotyczy ona czasowników “haben” oraz “sein” w czasie przeszłym. Jednak nie są one zapisane w czasie Perfekt, tylko w czasie Präteritum. Dlaczego? Ponieważ Niemcy wolą używać tych dwóch czasowników w ich krótszej formie czyli w czasie Präteritum.
A wygląda to tak (przepszcie do zeszytu i obejrzyjcie filmiki).
Odmiana haben w Präteritum
ich hatte
du hattest
er/sie/es hatte
wir hatten
ihr hattet
sie/Sie hatten
Odmiana sein w Präteritum
ich war
du warst
er/sie/es war
wir waren
ihr wart
sie/Sie waren
Ćwiczenia online:
https://www.schubert-verlag.de/aufgaben/uebungen_a1/a1_kap4_haben_sein.htm
Na koniec zróbcie ćw. 14 str. 56
Nie musicie przesyłać rozwiązań, ale nauczcie się ich na pamięć.
20.04.2020
Thema; Eine Überraschung
Guten Morgen
Wir fangen an!
Na początek:
Przeczytajcie tekst z zadania 2 str. 90. To tekst o pewnym przyjęciu wydanym przez panią Weinert Dopasujcie zwroty A-E do odpowiednich luk w tekście.
Nastepnie przeczytajcie regułkę Grammatik 3 str. 90.
Odszukajcie podane zdania w tekście przepiszcie je do zeszytu.
Jak zauważyliście, to czasowniki rozdzielnie złożone w czasie Perfekt.
Do zeszytu:
einkaufen- eingekauft
auspacken-ausgepackt
anzünden-angezündet
aufräumen-aufgeräumnt
Czasowniki rozdzielnie złożone tworzą imiesłów czasu przeszłego trochę inaczej niż czasowniki proste. Przedrostek ge- znajduje się między czasownikiem , a jego przedrostkiem.
https://www.youtube.com/watch?v=G279nhCQLkI- od 6.20 do 8.30-minuty
Następnie zróbcie ćwiczenia: 12,13 str. 55- zdjęcia do gotowych zadań do czwartku do godz. 8.00 na: niemieckiodpowiedzi@wp.pl
16.04.2020
Rozwiązanie zadania 4/88: 1C, 2A, 3B, 4D
Rozwiazanie zadania 5/88:
Eva; Roboter, Frühstück, Haudaufgaben
Max: Tier, Hund, Papagei, Schwein
Karin:Schule, Matheaufgabe, Karten
Michael: Zirkus, Geld, Motorrad
Zadanie 7/89
sich verkleiden- sich verkleidet
schmücken-geschmückt
dauern-gedauert
sich freuen-sich gefreut
fotografieren-fotografiert
trainieren-tainiert
besuchen-besucht
sich verabschieden-sich verabschiedet
weinen-geweint
lachen-gelacht
sagen-gesagt
tanzen-getanzt
hören-gehört
spielen-gespielt
I kto miał wszystko dobrze? Pochwalcie się!
Thema: Ich habe das richtig gemacht!
Wiecie już jak tworzyć czas przeszły czasowników regularnych. Wiecie już, że budując zdanie w czasie przeszłym Perefektczaswonik należy przekształcić I umieścić na końcu. To puste miejsce które pozostało po czasowniku należy zapełnić czasownikiem posiłkowym “haben albo sein”
Czas Perfekt z „haben” czy „sein”? Oto jest pytanie… (przepiszcie do zeszytu)
Czas Perfekt tworzy się głównie z „haben” – chyba, że wyrażamy ruchczy zmianę stanu, wtedy używa się „sein”. Perfekt z „sein” tworzy się zatem z …
- …czasownikami wyrażającymi ruch (np. gehen, fahren, rennen, fliegen itp.) :
„Ich bin nach Berlin gefahren.”/ Pojechałam do Berlina.
„Ich bin schnell gelaufen.”/ Szybko biegłam
-
….czasownikami wyrażającymi zmianę stanu takie jak na przykład sterben (umierać), einschlafen (zasypiać), verwelken (zwiędnąć):
„Ich bin gestern schnell eingeschlafen.”/ Szybko wczoraj zasnęłam. (zmiana stanu: obudzony- zasypiający)
„Er ist vor eine Woche gestorben.” / Zmarł tydzień temu. (zmiana stanu: żywy -zmarły)
-
…z czasownikami „sein”, „werden” i „bleiben”
„Ich bin gestern zu Hause geblieben.” /Wczoraj zostałam w domu
„Ich bin gestern bei Maria gewesen.” /Wczoraj byłam u Marii.
„Was ist mit ihm geworden?” /Co się z nim stało?
Zapoznajcie się z filmem:
https://www.youtube.com/watch?v=fnTKShtke-Q
Poćwiczcie:
https://learningapps.org/7767461
https://www.schubert-verlag.de/aufgaben/xg/xg04_10.htm
https://learningapps.org/2851720
https://learningapps.org/6169406
A teraz zróbcie ćwiczenia. 1, 2 oraz 4 str. 51/52. Zdjęcia zrobionych ćwiczeń proszę mi przesłać do poniedziałku do godziny 9.00: niemieckiodpowiedzi@wp.pl
6.04.2020
Witam Was serdecznie :)
Thema: Worüber haben sie geträumt?
Na początek:
Zadanie 4 str. 88 -połącz co przyśniło się Evie, Maxowi, Katrin Michaelowi. O czym śnili?
Następnie zrób zadanie 5 str. 88 i zapisz brakujące informacje w zeszycie. Rozwiązanie podam na następnym razem.
Następnie poćwiczcie tworzenie czasowników w czasie przeszłym:
https://www.schubert-verlag.de/aufgaben/uebungen_a1/a1_kap5_partizip_zwei1.htm
http://www.edulekcja.pl/tests/gram/perfekt1.htm
https://learningapps.org/2562876
Na koniec zróbcie w zeszycie zadanie 7 str. 89, a właściwie tylko jego część. W niebieskiej tabelce są podane czasowniki. Utwórzcie od nich czas przeszły Perfekt i zapiszcie je w zeszycie:
sich schminken- sich geschminkt
…..
Rozwiązanie następnym razem.
2.04.2020
Thema: Partizip Perfekt
Rozwiązanie zadania: 1D, 2I, 3C, 4G, 5F, 6A, 7B, 8H, 9E-komu się udało?
Perfekt – tak nazywa się czas, dzięki któremu można powiedzieć coś w przeszłości. O przeszłości w języku niemieckim możesz również mówić w czasie Präteritum, ale to właśnie Perfekt jest używany częściej.
Do stworzenia zdania w Perfekt potrzebujesz dwóch czasowników:
-
Jeden czasownik pomaga tylko stworzyć zdanie i nic nie oznacza (Hilfsverb)-odmienia sie przez osoby. Takim pomocnikiem w zdaniu może być „haben” lub „sein„
-
Drugi czasownik jest na końcu zdania i wyraża czynność (Partizip II).
Hilfsverb, czyli „haben” lub „sein” nic nie oznaczają, ale pomagają tylko stworzyć zdanie.
Dzisiaj czasowniki regularne( słabe):
Tworzenie Partizip II czasowników słabych:
Do większości czasowników słabych dodaje się przedrostek ge- do tematu bezokolicznika, a po temacie końcówkę -t lub -et w celu utworzenia imiesłowu czasu przeszłego, np.:
Infinitiv (bezokolicznik) Partizip Perfekt
|
sagen (mówić) |
ge-sag-t |
|
lernen (uczyć się) |
ge-lern-t |
|
warten (czekać) |
ge-wart-et |
|
antworten (odpowiadać) |
ge-antwort-et |
Czasowniki nierozdzielnie złożone (to te które zaczynają sie na: er-, be-, ge-, emp, ent-, zer-) oraz zakończone na -ieren nie otrzymują przedrostka -ge, dodajemy tylko końcówkę -t do tematu bezokolicznika, np.:
|
besuchen (odwiedzać) |
besuch-t |
|
studieren (studiować) |
studier-t |
Zobaczcie filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=G279nhCQLkI - do 6 minuty
Na koniec zróbcie ćw. 5 str.52, ćw. 8 str.53, ćw. 9 str. 53
30.03.2020
Thema: Mensch, haben wir gelacht!
Przepisz podane słowa do zeszytu:
heiraten-ożenić się/wyjśc za mąż
weinen-płakać
taugen-nadawać się, być przydatnym
wissen- wiedzieć
artig sein-być grzecznym
das Erlebnis-przeżycie
schrecklich-straszny
der Ausgang-wyjście
zum Glück-na szczęście
die Entschuldigung-usprawiedliwienie
im Unterricht-na lekcji
Nastepnie przeczytaj tekst ze strony 86 zad.1 i wykonaj polecenie.
Następnie na podstawie tekstu uzupełnij brakujące wyrazy:
heiraten-geheiratet
sagen-___________
kaufen-___________
haben-___________
fehlen-__________
Jak się domyśliliście, a może pamiętacie, napisany tekst jest w czasie przeszłym Perfekt. Ale to już na kolejnej lekcji.
Następnie zróbcie zadanie 2 str. 87. Musicie dopasować zdania ze strony 88 do poszczególnych obrazków na stronie 87. Możecie użyć do tego nagrania. Zapiszcie je w zeszycie. Rozwiązanie podam na następnej lekcji.
26.03.2020
Rozwiąż podane zadania. Gotowe odpowiedzi prześlij na mail: niemieckiodpowiedzi@wp.pl. Zadania przepisz do zeszytu. Możesz mi przesłać zdjęcia gotowych zadań. Możesz też wpisać odpowiedzi w tekst wiadomości maila.
Na rozwiązanie zadań czekam do piątku, do godziny 9.00. W temacie maila wpisz swoje imię i nazwisko.
1.In czy auf? Wpisz odpowiednio.
-
Die Cafeteria ist ……. dem Markt und viele Leute trinken ……. der Cafeteria Kaffee.
-
Unser Haus steht ……. dem Garten.
-
Ich sitze ……. dem Sofa und meine Freundin sitzt ……. dem Sessel.
2.Wo czy wohin? Wpisz odpowiednio.
-
………… setzen Sie sich, Herr Knoll?
-
………… stellt Max sein Mofa?
-
………… ist das Schwimmbad?
-
………… treffen sich die Freunde?
3.Wpisz rodzajnik określony w celowniku.
-
Die Post ist hinter ……. Schule.
-
Die Bushaltestelle befindet sich neben ……. Haus.
-
Über ……. Tisch hängt die Lampe.
-
Zwischen ……. Radio und ……. Lampe steht eine Blume.
4.Który czasownik jest właściwy? Zapisz obok.
-
Das Kind liegt/legt die Puppe auf das Bett. __________
-
Rolf stellt/steht das Fahrrad in den Keller. ___________
-
Wir sind/gehen auf die Post. ___________
-
Die Schüler sitzen/setzen in den Bänken. _________
-
Ich setze/sitze mich auf das Sofa. __________
-
Der Kuli legt/liegt auf dem Tisch. _________
5.Jakie to pomieszczenia? Wpisz ich nazwy.
a .Hier gibt es Platz für die Kleidung. ..........................................
b. Hier spielen die Kinder. ..........................................
c. Hier wäscht man sich. ..........................................
d. Hier isst man zu Mittag. ..........................................
e. Hier schläft man. ..........................................
f. Hier sieht man fern. ..........................................
Witam klasę 7 i zabieramy sie do pracy 
Zad.1: Na podanych stonach poćwicz zastosowanie i użycie przyimków z Akusattivem i Dativem
https://learningapps.org/1717494
https://learningapps.org/7383382
https://learningapps.org/5437728
Zad.2: Celownik (Dativ) czy biernik (Akkusativ)? Przepisz podane zdania do zeszytu i uzupełnij luki.
1. Meine Eltern sind jetzt in _____ Stadt.
2. Stellt ihr das Regal links an _____ Wand?
3. Sie legt die Disketten auf _____ Schreibtisch.
4. Hängst das Bild auf _______ Wand?
5. Unser Auto steht nachts vor _____ Garage.
6. Er setzt sich auf _____ Stuhl.
7. Der Kalender hängt zwischen _____ Bilder.
8. Leg den Löffel neben _____ Teller!
9. Kannst du bitte an _____ Telefon gehen?
10. Bitte stellen Sie den Sessel hinter _____ Bett!
Zad.2: Wstaw w poniższych zdaniach odpowiednie czasowniki we właściwej formie. Zdania przepisz do zeszytu
hängen– liegen– stehen– legen– stellen– setzen– hängen– sitzen
1. Bitte __________ Sie den Koffer neben den Schrank!
2. Ich __________ am Schreibtisch und arbeite.
3. __________ Sie sich bitte in den Sessel!
4. Der Schüler __________ die Landkarte an die Wand.
5. Kinder, kommt in die Küche, das Essen __________ schon auf dem Tisch.
6. __________die Zeitungen immer noch auf dem Fensterbrett?
7. Monika, __________ alle deine Kleider im Schrank?
8. Erik, warum __________ du die Bleistifte nicht in die Schublade?
19.03.2020
Przeczytaj podane teksty. Nastepnie uzupełnij plusy i minusy jakie oni wymieniają. Wypisz je, podaj ich tyle, ile wskazuje liczba w nawiasie. Następnie rozwiązanie prześlij na adres email: niemieckiodpowiedzi@wp.pl , do poniedziałku wieczorem. Zadanie będzię podlegać ocenie.
Mira (27)
Ich wohne wirklich sehr gerne in Salzburg, auch wenn die Mieten ziemlich hoch sind. Hier habe ich viele Möglichkeiten zum Einkaufen, und Ausgehen. Außerdem ist es für mich kein Problem, zu Fuß in die Arbeit zu gehen. Nur die vielen Touristen stören mich manchmal.
Die Nachteile einer Stadt: (2)
-
-
Die Vorteile einer Stady: (1)
-
Fanz (65)
Ich habe mein ganzes Leben in einem kleinen Dorf verbracht. Als ich in die Schule nach Wien musste, war diese Zeit schrecklich für mich! In der Großstadt ist man immer alleine, niemand interessiert sich für den anderen. Hier im Dorf sind wir eine Gemeinschaft, jeder kennt jeden und wir helfen einander. Es ist ruhig und grün.Ich finde es nur schade, dass wir seit kurzer Zeit keine Post mehr haben und auch keinen Supermarkt.
Die Nachteile einer Stadt:(2)
-
-
Die Vorteile eines Dorfs: (2)
-
-
James (43)
Ich habe früher in New York gelebt, jetzt wohne ich in Wien. Das ist überhaupt kein Vergleich! Ich kann mir nicht vorstellen, in einer kleinen Stadt oder in einem Dorf zu leben. In der Stadt ist das Leben bequemer – öffentliche Verkehrsmittel, medizinische Versorgung, viele Kulturplątze, viele Grünanlagen usw. Wenn ich in die Natur will, mache ich am Wochenende einfach einen Ausflug ins Gebirge. Das ist genug für mich.
Die Vorteile einer Stadt: (3)
-
-
-
24.03.2020
Witam Was:)
Powtórzcie raz jeszcze przymki z Dativem i Akkusativem. Ułóż zdania w zeszycie na podstawie zadania 4 str.80 z podręcznika.