28.05.2020r.
Temat: Afisz na konkurs.
Dowiesz się jak:
- łączyć różne elementy w jeden obraz,
- wstawiać warstwy tekstowe do obrazu,
- wypełniać czcionki w tekście dowolnym wzorem,
- stosować maski,
- wyrównywać elementy względem osi pionowej i poziomej obrazu.
Zapoznaj się z tematem lekcji przy pomocy zeskanowanych stron podręcznika:
21.05.2020r.
Temat: Światłem malowane.
Lekcja jest poświęcona obróbce fotografii cyfrowych. Uczniowie dowiadują się, jak poprawiać podstawowe parametry zdjęć, takie jak jasność, kontrast i kolorystyka. Ćwiczą korygowanie niekorzystnych krzywizn obrazu, kadrowanie i usuwanie niepożądanych elementów na zdjęciu. Dowiadują się również, jak należy dobierać parametry zdjęcia do sposobu jego prezentacji.
Uwaga. Dla chętnych, czyli nieobowiązkowo. Wykonane trzy zadania ze strony 121 są na ocenę celującą.
Termin: 28.05.2020r.
14.05.2020r.
Temat: Lekcje w edytorze - powtórzenie i sprawdzenie wiadomości.
Ponieważ kolejnym tematem jest podsumowanie działu - Lekcje w edytorze, poniżej do pobrania jest plik z zadaniami.
Termin: 21.05.2020r.
Powodzenia!
07.05.2020r.
Temat: Portfolio z tekstami.
Przykładowe portfolio tekstów utworzonych na lekcjach (plik PortfolioTekstow.pdf dostępny na stronie zkomputerem.pl)
Na dzisiejszej lekcji dowiesz się jak:
- kopiować i wklejać teksty i ilustracje za pomocą Schowka,
- używać stylów, tworzyć spis treści długiego dokumentu,
- wykonywać zrzuty ekranu i ilustrować nimi dokument,
- tworzyć stronę tytułową i dzielić dokument na sekcje.
Zapoznaj się z tematem lekcji za pomocą podręcznika i wykonaj poszczególne instrukcje według wskazówek.
04.05.2020r.
Temat: Dialog z maszyną.
Podczas tej lekcji uczniowie zastosują większość poznanych technik formatowania tekstu. Ich zadaniem będzie wierne odtworzenie formatowania tekstu według dość skomplikowanego wzorca.
Wymagane oprogramowanie
• W celu realizacji lekcji został użyty edytor Microsoft Word, lecz po drobnych modyfikacjach można ją poprowadzić
w każdym niemal zaawansowanym edytorze tekstu umożliwiającym osadzanie grafiki w dokumencie tekstowym.
• Dowolna przeglądarka internetowa.
• Przeglądarka plików PDF Acrobat Reader do wydrukowania plików wykorzystywanych podczas lekcji.
Zapoznaj się z tematem lekcji korzystając z poniższych stron:
Poniżej link do pliku harel, o którym jest mowa w temacie:
Do przećwiczenia proszę wykonać instrukcję ze str. 106 poniżej "Dialogu" według opisanych zasad.
Lekcja nie jest na ocenę. Proszę nie przesyłać plików.
27.04.2020r.
Temat: Plakat.
W tej lekcji poznajemy różne sposoby łączenia tekstu z grafiką. Polegają one na osadzaniu grafiki w dokumencie tekstowym, a więc na pracy w edytorze tekstu, jak również z edytorem graficznym, Do realizacji lekcji został wykorzystany edytor Microsoft Word, lecz po drobnych modyfikacjach można ją przeprowadzić w niemal każdym zaawansowanym edytorze tekstu umożliwiającym osadzanie grafiki w dokumencie tekstowym. Potrzebna będzie też dowolna przeglądarka internetowa.
Dowiesz się dzisiaj, jak:
- tworzyć listy punktowane i numerowane w edytorze Word oraz używać czcionki o niestandardowym rozmiarze,
- ilustrować tekst gotową grafiką,
- przekształcać i modyfikować proste rysunki obiektowe,
- osadzać w tekście na różne sposoby grafikę obiektową,
- umieszczać rysunek jako tło dokumentu tekstowego.
Zapoznaj się z tematem lekcji korzystając z zeskanowanych stron podręcznika z tematem str. 99-102.
Natomiast na ocenę, korzystając z poznanych umiejętności, wykonaj plakat dotyczący profilaktyki i ochrony zdrowia w trakcie epidemii koronowirusa.
Termin: 04.05.2020r.
20.04.2020r.
Temat: Kształy poezji.
Dzisiejsza lekcja poświęcona jest doskonaleniu umiejętności pracy z edytorem tekstu – uczniowie poznają bardziej zaawansowane sposoby formatowania tekstu.
Zapoznaj się wpierw z formatowaniem tekstu z e-podręcznikiem
A następnie z zaawansowanymi możliwościami formatowania tekstu
Spróbuj wykonać określone ćwiczenia z lekcji.
06.04.2020r.
Temat: Jak to się pisze?
Podczas tej lekcji uczniowie poznają słownictwo informatyczne (w podstawowym zakresie) i wyjaśnienie pojęć, z którymi będą się stykali na zajęciach. Dodatkowo będą ćwiczyć pracę z tabelami w edytorze tekstu.
Wymagane oprogramowanie: Edytor Microsoft Word lub inny zaawansowany edytor tekstu.
Zadanie 1.
Pobierz plik slownik.rtf. W zamieszczonym w nim Słowniku astronomicznym wszystkie litery „l” i „k” zostały zamienione. Znajdź metodę na przywrócenie tekstu do właściwego stanu. Skorzystaj z polecenia Zamień na karcie Narzędzia główne edytora Word. Czy wystarczy użyć tego polecenia w sposób automatyczny? Zapisz plik z poprawionym tekstem w swoim roboczym folderze.
W rozwiązaniu zadania należy zadbać o pierwszą zamianę liter – nie można zamienić wszystkich liter „k” na „l”, gdyż wtedy odwrotna zamiana nie będzie już możliwa. Należy wykonać zamianę pośrednią, np. wszystkie litery „k” zamienić na „xyz” lub inną, nietypową kombinację liter, następnie wszystkie litery „l” zamienić na „k” i na koniec kombinację liter „xyz” zamienić na literę „l”.
Zadanie 2.
Otwórz plik Slownik.rtf poprawiony przez ciebie w zadaniu 1. Sformatuj tekst słownika: dodaj tytuł, wyróżnij odpowiednio hasła, dobierz rozmiar i krój czcionki. Następnie uporządkuj hasła alfabetycznie. Możesz w tym celu zastosować metodę przeciągania lub użyć polecenia Sortuj (od A do Z) na karcie Narzędzia główne edytora Word. Zilustruj Słownik astronomiczny odpowiednią grafiką, rozmieść tekst na jednej stronie i wydrukuj.
Na co musisz zwrócić uwagę podczas automatycznego sortowania akapitów składających się na słownik?
Zaznaczamy wszystkie hasła słownika i wywołujemy automatyczne sortowanie (Narzędzia główne, Sortuj (A...Z). Podczas automatycznego sortowania akapitów należy zaznaczyć do posortowania tylko akapity stanowiące hasła słownika (trzeba pominąć tytuł – w przeciwnym przypadku on też zostanie posortowany).
Zadanie 3.
Przekształć Słownik astronomiczny z pliku Słownik.rtf (sformatowany w zadaniu 2.) w tabelę, tak aby w jej dwóch kolumnach znajdowały się odpowiednio hasła i ich objaśnienia. Użyj do tego polecenia Konwertuj tekst na tabelę... (Wstawianie → Tabela).
Co musisz dodatkowo zrobić, aby uzyskać prawidłowy efekt końcowy?
Aby treść słownika została prawidłowo umieszczona w dwukolumnowej tabeli, należy podczas przekształcania zadeklarować użycie dwukropka jako separatora tekstu (w naszym słowniku oddziela on hasło od objaśnienia).
Powodzenia!
Powyższe ćwiczenia nie będą oceniane. Proszę nie przesyłać plików.
W razie jakichkolwiek problemów i pytań proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny lub email mskrobak@zspsierakow.pl
Zdrowych Świąt Wielkanocnych.
30.03.2020r.
Temat: Pisz sprawnie i ładnie.
Powinna to być lekcja, od której uczniowie zaczną systematycznie i w uporządkowany sposób pracować z tekstem. Nie jest pierwszą lekcją związaną z pisaniem, ale podczas niej powinno nastąpić uporządkowanie zasad związanych z pracą w edytorze tekstu.
Lekcja została przygotowana w oparciu o edytor Microsoft Word, lecz po drobnych modyfikacjach można ją przeprowadzić w każdym niemal zaawansowanym edytorze tekstu.
Zapoznaj się z zasadami formatowania tesktu
Zapoznaj się z kursem szybkiego pisania
Sformatuj tekst według wcześniej zapoznanych zasad
W razie jakichkolwiek problemów i pytań proszę o kontakt poprzez dziennik elektroniczny lub email, który niedługo otrzymasz.
Termin: 06.04.2020r.
Powodzenia. Pamiętaj: Dbaj o zdrowie swoje i bliskich. Zostań w domu.
20.03.2020r.
Temat: Lekcje z algorytmami - powtórzenie i sprawdzenie wiadomości.
Ponieważ kolejnym tematem jest podsumowanie działu - Lekcje z algorytmami, poniżej do pobrania jest plik z zadaniami.
Termin: 27.03.2020r.
Email: mskrobak@zspsierakow.pl