Mail kontaktowy- j.krupa2020@gmail.com
![pozytywniejpg [300x142] pozytywniejpg [300x142]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54894/zdjecia/pozytywnie.jpg)
(19.06)
Wodorotlenek wapnia i magnezu
obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=s_YsIDk41U0
do zeszytu zapisujemy
wzór sumaryczny, strukturalny wodorotlenku wapnia i magnezu
równania reakcji otrzymywania tych wodorotlenków
własciwości wodorotlenku wapnia i magnezu
zastosowanie wodorotlenku wapnia i magnezu
(12.06)
Wodorotlenek sodu i potasu
Obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=WvhOWNYI7Ao
do zeszytu na podstawie filmu zapisujemy
wzór sumaryczny i strukturalny wodorotlenku sodu i potasu
równania reakcji otrzymywania tych wodorotleków (1 slajd)
obserwacje i wnioski doświadczenia reakcji sodu z wodą (2 slajd)
właściowści wodorotlenku sodu i potasu
zastosowanie wodorotlenku sodu ipotasu ( po 3 przykłady)
(9.06)
Wodorotlenki - budowa i otrzymywanie
obejrzyjcie film tak aby zrozumieć to co pani tłumaczy
https://www.youtube.com/watch?v=oqaiMzRtrSc
do zeszytu zapisujemy na podstawie filmu ( to co pani zapisała na kartkach)
wzór ogólny wodorotlenków
wzory sumaryczne, strukturalne zapisanych wodorotlenków
reakcje otrzymywaniawodorotlenków z przykładami
Przypominam - zeszyty do chemii zaostawiamy na nastepny rok. Będą one potrzebne, bez wiadomości w nich zawartych w ósmej klasie nie ruszymy.
(5.06)
Wskaźniki kwasowo-zasadowe
obejrzyjcie film od 8 minuty
https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-7,chemia-lekcja-1-04052020,47813245
Do zeszytu zapisujemy
Wskaźniki kwasowo- zasadowe to substancje zmieniające barwę w zalezności od odczynu roztworu. Roztwory magą mieć odczyn kwasowy, zasadowy i obojętny.
Najczęściej używane wskaźniki to: fenoloftaleina, oranż metalowy i uniwersalne papierki wskaźnikowe
![wskazniki3jpg [500x278] wskazniki3jpg [500x278]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54894/zdjecia/orign/wskazniki3.jpg)
(2.06)
Elektrolity i nieelektrolity
obejrzyjcie film do 8 minuty
https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-7,chemia-lekcja-1-04052020,47813245
do zeszytu zapisujemy
Związki chemiczne, których roztwory przewodzą prąd elektryczny nazywamy elektrolitami.
Do elektrolitów zaliczamy
-roztwory wodne kwasów: chlorowodorowego, siarkowego (VI), octowego
-wodne roztwory wodorotlenków: sodu i potasu
-wodne roztwory soli: soli kuchennej, azotanu (V)potasu
Związki chemiczne, których wodne roztwory nie przewodzą prądu elektrycznego nazywamy nieelektrolitami.
Do nieelektrolitów zaliczamy
-woda destylowana,
-wodne roztwory związków organicznych: roztwór wodny cukru (sacharozy), wodny roztwór glicerolu.
(29.05)
Przechodzimy do nowego działu. Do zapisu równań reakcji na pewno wrócimy w szkole
Tlenki metali i niemetali
obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=Jkw_F-eoAZ4
na podstawie filmu lub podręcznika str196 – 199
zapisujemy notatkę do zeszytu
co to są tlenki
wzór ogólny tlenków
nazewnictwo i ustalanie wzorów sumarycznych tlenków
metody otrzymywanie tlenków
zastosowanie wybranych tlenków (tlenku wapnia, tlenku węgla (IV), tlenku siarki (IV), tlenku krzemu(IV), tlenku żelaza (III)
(26.05)
Obliczenia stechiometryczne - zadania
Zapoznajcie się z tematetem lekcji w podręczniku str od 151 do 154. Uważnie przeanalizujecie obliczenia.
Wykonajcie zad 1, 3 str 155
przpiszcie treść tych zadań do zeszytu.
Kto będzie mieć problemy z tymi zadaniami to poniższy film pokazuje jak je wykonać.
https://www.youtube.com/watch?v=ugK8DWl4R8I
(22.05)
Obliczenia stechiometryczne
obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=So4J1ruUqcM
do zeszytu zapisujemy treść i rozwiązania 1,2,3 przykładu.
(19.05)
Prawo zachowania masy
Prosze zapoznać się z tematem lekcji w podręczniku str 148-150.
Do zeszytu zapisujemy treść prawa zachowania masy
Masa substratów jest równa masie produktów reakcji chemicznej
Proszę wykonać zad 1,2,3 str 150 - zapiszcie treść tych zadań do zeszytu
Kto będzie mieć problemy z tymi zadaniami to poniższy film pokazuje jak je wykonać.
https://www.youtube.com/watch?v=ck2aCqHxSFU
(Dziś bedę sprawdzać przesłane równania reakcji chemicznych)
(15.05)
Utrwalamy równania reakcji
To kolejna lekcja z równań reakcji chemicznych. Przyszedł czas na sprawdzenie czy to umiecie. Poniższe zadanie przsyłamy na ocenę dziś (15.05)
![chemia7rjpg [640x480] chemia7rjpg [640x480]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54894/zdjecia/orign/chemia7r.jpg)
oraz zad 5 str 158
prawidłowe zapisy równań reakcji chemicznych dołaczone są przy poprzednich lekcjach.



Osoby, które przesłały poprzednie zadania i poradziły sobie z nimi świetnie wykonują poniższe zadanie za, które mogą otrzymać 6. Nie wykonują tych dwóch zadań
![rownania_na_6jpg [661x631] rownania_na_6jpg [661x631]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54894/zdjecia/orign/rownania_na_6.jpg)
(12.05)
Uzgadniamy równania reakcji chemicznych
https://www.youtube.com/watch?v=VVjcOlOTxA4
na filmie przedstawiona jest większość reakcji, których współczynniki rerakcji mieliście dobrać w zadaniach 1 i 2 z poprzedniej lekcji. Kto miał kłopoty z uzgodnieniem tych reakcji odszukuje je i sprawdza czy zrobił dobrze. Osoby, które mi przesłały i miały dobrze dostały oceny.
Przed wami kolejna szansa na ocenę. Proszę wykonać i przesłać poniższe równania reakcji chemicznych
![reakcje_chjpg [640x456] reakcje_chjpg [640x456]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54894/zdjecia/orign/reakcje_ch.jpg)
oto prawidłowe zapisy
![row7jpg [510x380] row7jpg [510x380]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54894/zdjecia/orign/row7.jpg)
(5.05)
Uzgadniamy równania reakcji chemicznych
Próbujemy zrobić zad 1i 2 str 147
Kto zrobi przesyła zadania. Będzie za nie ocena, kto nie da rady na następnej lekcji podam rozwiązania.
![row7rjpg [411x508] row7rjpg [411x508]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54894/zdjecia/orign/row7r.jpg)
(4.05)
Równania reakcji chemicznych
Obejrzyjcie film (nawet kilka razy) Przepiszcie te 7 pierwiastków do zapamietania. mamy to już w zeszycie, jednak być może nie wszyscy to pamietają
https://www.youtube.com/watch?v=zI6JvcMOG-E
Rekacje wystepujące w filmie zapisujemy do zeszytu
Spróbujcie samodzielnie dobierać współczynniki reakcji chemicznych zapisanych w filmie
To jedna z najważniejszych umiejetności w chemii więc proszę abyście uważnie do tego podeszli
(29.04)
Skład procentowy pierwiastków w związku chemicznym
Obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=XEpIpAQ5qKc
1. Oblicz skład procentowy (procent masowy) pierwiastków w związkach
a) H2O
b) H2S
c)Cu2O
d)CO2
e)Sb2S3
2. Oblicz stosunek masowy pierwiastków w związkach
a) FeO
b) CuO
c) NO
d)CaO
e) SO3
(zad 2 to wiadomości z poprzedniej lekcji)
Na rozwiązania czekam do czwartku wieczora
(27.04)
Prawo stałości związku chemicznegoObejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=GcIQmSLJqbY
Do zeszytu zapisujemy prawo stałosci związku chemicznego
W każdym związku chemicznym stosunek mas pierwiastków jest stały i charakterystyczny dla danego związku chemicznego.
Do zeszytu przerysowujemy lub można sobie wydrukować tabelkę i uzupełniamy według podanego wzoru.
![prawostaloscijpg [500x448] prawostaloscijpg [500x448]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54894/zdjecia/prawostalosci.jpg)
(22.04)
Woda i roztwory wodne - podsumowanie
Proszę przyswoić wiadomości zapisane w zeszycie z tego działu zaczynając od tematu: woda - własciwości i rola w przyrodzie. Wszystkie te informacje znajdują się tu na stronie. Przeczytajcie także widomości znajdujace się na str 192 i 193 w waszym podręczniku.
(20.04)
Stężenie procentowe roztworu- zadania
Zad 1
Oblicz stężenie procentowe roztworu cukru, jeśli 250 g roztworu zawiera 100 g tej substancji.
Zad 2
Oblicz stężenie procentowe roztworu chlorku sodu, który powstał po rozpuszczeniu 10 g tej substancji w 250 g wody. Wynik podaj z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku.
Zad 3
Oblicz, ile siarczanu(VI) miedzi(II) znajduje się w 250 g wodnego roztworu tej substancji o stężeniu 2%.
Zad 4
Oblicz, ile gramów kwasu siarkowego (VI) znajduje się w 300 g, 60% roztworu.
Zad 5
Ile gramów chlorku potasu pozostanie po odparowaniu do sucha 350 g roztworu tej substancji o stężeniu 2%?
Zadania są podobne do zadań z poprzednich lekcji. Kto nie potrafi rozwiazać wraca do filmu. Proszę przepisać treść zadań do zeszytu. Rozwiązać. Zrobić zdjęcie i przesłać na maila do środy do 9 rano. Zadania będą podlegać ocenie.
(15.04)
Stężenie procentowe roztworu - zadania
Z podręcznika przepiszcie do zeszytu treść zadań z przykładów 44 str 185, 45str 186, 46 str 157 postarajcie się je zrobić samodzielnie metodą podstawiania i przekształcenia wzoru na stężenie prcentowe. Zadania te macie rozwiązane w ksiażce więc potem sprawdźcie sobie czy dobrze zrobiliście. Teraz dwa zadanka do samodzielnego wykonania
Zad 1
Oblicz stężenie procentowe roztworu wiedząc, że w 600g roztworu znajduje się 15 g substancji
zad2
Ile gramów soli kuchennej potrzeba do sporządzenia 250g 10% roztworu?
(8.04)
Stężenie procentowe roztworu
Obejrzyjcie film
https://www.youtube.com/watch?v=eicIdphfORE
z filmu przepiszcie: co to jest stężenie procentowe, 3 wzory - na stężenie procentowe, masę substancji oraz masę roztworu.
Z filmu przepiszcie także treść zad 1,2,4 oraz ich rozwiazania.
(6.04)
Rozpuszczalność substancji w wodzie
Obejrzyjcie film (przygotuj waszą ksiażkę do chemii i otwórz na str 178)
https://www.youtube.com/watch?v=3ikjpLRqhV8
Notatka do zeszytu
Rozpuszczalność substancji to maksymalna liczba gramów substancji jaką może rozpuścić
w 100 g rozpuszczalnika w danej temperaturze i pod stałym ciśnieniem aby otrzymać roztwór nasycony.
Zależności między rozpuszczalnością substancji a temperaturą można przedstawić graficznie za pomocą krzywej rozpuszczalności.
Rozpuszczalność większości substancji stałych w wodzie zwiększa się ze wzrostem temperatury
Rozpuszczalność gazów w wodzie zmniejsza się ze wzrostem temperatury
Wróć do 7 min filmu. Przepisz do zeszytu treść trzech zadań, które tam są zrobione i spróbuj je zrobić samodzielnie. Jeśli nie dasz rady to wysłuchaj jeszcze raz jak je zrobić.
(1.04)
Rodzaje roztworów
Przeczytajcie temat z książki str od 170 do 175 następnie przerysujcie lub wydrukujcie do zeszytu nastepujący podział roztworów ze względu na masę substancji rozpuszczonej
![roztwory2jpg [600x435] roztwory2jpg [600x435]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54894/zdjecia/orign/roztwory2.jpg)
Mieszanyny można też podzielić ze względu na wielkość cząsteczek substancji rozpuszczonej
mieszanina
roztwór właściwy koloid zawiesina
Jako zadanie, proszę wyjaśnić co to jest roztwór właściwy, koloid, zawiesina (str 176)
(30.03)
Woda jako rozpuszczalnik
Przeczytaj temat z książki str 165 (2, 3 razy). Doświadczenie 25 możesz jeśli chcesz przeprowadzić w domu. Obserwacje podane są w podręczniku. Aby zobrazować doświadczenie 26 – obejrzyj film. https://www.youtube.com/watch?v=vZzrLm5f4vM
Poniżej podane masz informacje które powinieneś wiedzieć z danego tematu(możeszje przepisać lub wydrukować do zeszytu)
Woda jest najbardziej rozpowszechnionym rozpuszczalnikiem zarówno w przyrodzie, jak i w laboratoriach.
Nie wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie np. olej, benzyna.
Rozpuszczanie jest procesem fizycznym i polega na wymieszaniu drobin substancji rozpuszczanej z drobinami rozpuszczalnika.
(rysunek - ksiązka str 166)
Szybkość rozpuszczania się danej substancji w wodzie
- Wraz z jej wzrostem temperatury rośnie szybkość rozpuszczania
- Mieszanie przyspiesza rozpuszczanie substancji w wodzie.
- Im substancja jest bardziej rozdrobniona, tym szybciej ulega rozpuszczaniu
(25.03)
Woda- właściosci i rola w przyrodzie - ksiązka str 160- 164
Przeczytajcie proszę jeszcze raz wiadomościz z książki. Podaje wam najważniejsze wiadomości z danego tematu. To trzeba umieć
Woda jest jedną z bardziej rozpowszechnionych substancji w przyrodzie. Powierzchnia Ziemi jest prawie w 71% pokryta wodą. Z tego aż 97% to woda mórz i oceanów. Jedynie 2,5% objętości wód naturalnych stanowią wody słodkie, które są niezbędne do życia wszystkich organizmów. Woda jest jedynym związkiem chemicznym, który na Ziemi występuje w trzech stanach skupienia.
Woda jest nieodzowna do życia roślin, zwierząt i ludzi. Woda jest najważniejszym składnikiem organizmów, na przykład stanowi około 58–65% masy ciała człowieka.
Wody naturalne są narażone na zanieczyszczenia. Są to ścieki komunalne i przemysłowe, odcieki z wysypisk śmieci, rolnicze - spływające z pól podczas opadów roztwory zawierające nawozy i środki ochrony roślin, a także substancje przedostające się do środowiska wodnego podczas rzadkich, ale mających duży zasięg, groźnych w skutkach katastrof morskich i kataklizmów.
Woda
- woda w temperaturze pokojowej jest cieczą bez barwy i bez zapachu;
- woda jest związkiem chemicznym zbudowanym z cząsteczek;
- pomiędzy atomami wodoru i atomem tlenu w cząsteczce wody występują wiązania kowalencyjne spolaryzowane;
- krążąca w przyrodzie woda tworzy roztwory o różnym składzie chemicznym
- temperatura topnienia 0° C, temperatura wrzenia 100° C, gęstość w temperaturze 0° C – 0,92 g/cm3
- największą gęstość woda ma w temperaturze 4° C – 1 g/cm3
- woda zwiększa objętość podczas zamarzania
(18.03)
Proszę przepisać do zeszytu i wykonać nastepujące zadania. Wszystkie reguły macie podane w zeszycie
![wartosciowosc1jpg [644x180] wartosciowosc1jpg [644x180]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54894/zdjecia/orign/wartosciowosc1.jpg)
![wartosciowosc2jpg [616x155] wartosciowosc2jpg [616x155]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1390/cms/szablony/54894/zdjecia/orign/wartosciowosc2.jpg)