Mail kontaktowy-   j.krupa2020@gmail.com

   

 pozytywniejpg [300x142]

  

(19.06)

Wodorotlenek wapnia i magnezu

obejrzyjcie film

https://www.youtube.com/watch?v=s_YsIDk41U0

do zeszytu zapisujemy

wzór sumaryczny, strukturalny wodorotlenku wapnia i magnezu

równania reakcji otrzymywania tych wodorotlenków

własciwości wodorotlenku wapnia i magnezu

zastosowanie wodorotlenku wapnia i magnezu

(12.06)

Wodorotlenek sodu i potasu

Obejrzyjcie film 

https://www.youtube.com/watch?v=WvhOWNYI7Ao

do zeszytu na podstawie filmu zapisujemy

wzór sumaryczny i strukturalny wodorotlenku sodu i potasu

równania reakcji otrzymywania tych wodorotleków (1 slajd)

obserwacje i wnioski doświadczenia reakcji sodu z wodą (2 slajd)

właściowści wodorotlenku sodu i potasu

zastosowanie wodorotlenku sodu ipotasu ( po 3 przykłady)

 

(9.06)

Wodorotlenki - budowa i otrzymywanie

obejrzyjcie film tak aby  zrozumieć to co pani tłumaczy

https://www.youtube.com/watch?v=oqaiMzRtrSc


do zeszytu zapisujemy na podstawie filmu ( to co pani zapisała na kartkach)

wzór ogólny wodorotlenków

wzory sumaryczne, strukturalne zapisanych wodorotlenków

reakcje otrzymywaniawodorotlenków z przykładami

Przypominam - zeszyty do chemii zaostawiamy na nastepny rok. Będą one potrzebne, bez wiadomości w nich zawartych   w ósmej klasie nie ruszymy. 


 (5.06)

Wskaźniki kwasowo-zasadowe

obejrzyjcie film od 8 minuty

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-7,chemia-lekcja-1-04052020,47813245


Do zeszytu zapisujemy

 Wskaźniki kwasowo- zasadowe to substancje zmieniające barwę w zalezności od odczynu roztworu. Roztwory magą mieć odczyn kwasowy, zasadowy i obojętny.

Najczęściej używane wskaźniki to: fenoloftaleina, oranż metalowy i uniwersalne papierki wskaźnikowe

wskazniki3jpg [500x278]

 

 

(2.06)

Elektrolity i nieelektrolity

obejrzyjcie film do 8 minuty

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-7,chemia-lekcja-1-04052020,47813245

do zeszytu zapisujemy


Związki chemiczne, których roztwory przewodzą prąd elektryczny nazywamy elektrolitami.

Do elektrolitów zaliczamy

-roztwory wodne kwasów: chlorowodorowego, siarkowego (VI), octowego

-wodne roztwory wodorotlenków: sodu i potasu

-wodne roztwory soli: soli kuchennej, azotanu (V)potasu


Związki chemiczne, których wodne roztwory nie przewodzą prądu elektrycznego nazywamy nieelektrolitami.

Do nieelektrolitów zaliczamy

-woda destylowana,

-wodne roztwory związków organicznych: roztwór wodny cukru (sacharozy), wodny roztwór glicerolu.


 (29.05)

Przechodzimy do nowego działu.  Do zapisu równań reakcji na pewno wrócimy w szkole

Tlenki metali i niemetali

obejrzyjcie film

https://www.youtube.com/watch?v=Jkw_F-eoAZ4

na podstawie filmu lub podręcznika str196 – 199

zapisujemy notatkę do zeszytu

co to są tlenki

wzór ogólny tlenków

nazewnictwo i ustalanie wzorów sumarycznych tlenków

metody otrzymywanie tlenków

zastosowanie wybranych tlenków (tlenku wapnia, tlenku węgla (IV), tlenku siarki (IV), tlenku krzemu(IV), tlenku żelaza (III)

 

(26.05) 

Obliczenia stechiometryczne - zadania

Zapoznajcie się z tematetem lekcji w podręczniku str od 151 do 154. Uważnie przeanalizujecie obliczenia.

Wykonajcie zad 1, 3 str 155

przpiszcie treść tych zadań do zeszytu.

Kto będzie mieć problemy z tymi zadaniami to poniższy film pokazuje jak je wykonać.

https://www.youtube.com/watch?v=ugK8DWl4R8I

(22.05) 

Obliczenia stechiometryczne

obejrzyjcie film

https://www.youtube.com/watch?v=So4J1ruUqcM

do zeszytu zapisujemy treść i rozwiązania 1,2,3 przykładu.

 

(19.05)

Prawo zachowania masy

Prosze zapoznać się z tematem lekcji w podręczniku str 148-150. 

Do zeszytu zapisujemy treść prawa zachowania masy 

Masa substratów jest równa masie produktów reakcji chemicznej 


Proszę wykonać zad 1,2,3 str 150 - zapiszcie treść tych zadań do zeszytu 

Kto będzie mieć problemy z tymi zadaniami to poniższy film pokazuje jak je wykonać.

https://www.youtube.com/watch?v=ck2aCqHxSFU  

(Dziś bedę sprawdzać przesłane równania reakcji chemicznych)


 (15.05)

Utrwalamy równania reakcji

To kolejna lekcja z równań reakcji chemicznych. Przyszedł czas na sprawdzenie czy to umiecie. Poniższe zadanie przsyłamy na ocenę dziś (15.05)

chemia7rjpg [640x480]


oraz zad 5 str 158

prawidłowe zapisy równań reakcji chemicznych dołaczone są przy poprzednich lekcjach.

UśmiechUśmiechUśmiech

Osoby, które przesłały poprzednie zadania i poradziły sobie z nimi świetnie wykonują poniższe zadanie za, które mogą otrzymać 6. Nie wykonują tych dwóch zadań 

rownania_na_6jpg [661x631]

 


(12.05)

Uzgadniamy równania reakcji chemicznych

https://www.youtube.com/watch?v=VVjcOlOTxA4

na filmie przedstawiona jest większość reakcji, których współczynniki rerakcji mieliście dobrać w zadaniach 1 i 2 z poprzedniej lekcji. Kto miał kłopoty z uzgodnieniem tych reakcji odszukuje je i sprawdza czy zrobił dobrze. Osoby, które mi przesłały i miały dobrze dostały oceny.

Przed wami kolejna szansa na ocenę. Proszę wykonać i przesłać poniższe równania reakcji chemicznych

reakcje_chjpg [640x456]

oto prawidłowe zapisy

row7jpg [510x380]

(5.05)

Uzgadniamy równania reakcji chemicznych

Próbujemy zrobić zad 1i 2 str 147

Kto zrobi przesyła zadania. Będzie za nie ocena, kto nie da rady na następnej lekcji podam rozwiązania.

row7rjpg [411x508]

(4.05)

Równania reakcji chemicznych

Obejrzyjcie film (nawet kilka razy)  Przepiszcie te 7 pierwiastków do zapamietania. mamy to już w zeszycie, jednak być może nie wszyscy to pamietają

 

https://www.youtube.com/watch?v=zI6JvcMOG-E

Rekacje wystepujące w filmie zapisujemy do zeszytu

 Spróbujcie  samodzielnie dobierać współczynniki reakcji chemicznych zapisanych w filmie

To jedna z najważniejszych umiejetności w chemii więc proszę abyście uważnie do tego podeszli

 (29.04)

Skład procentowy pierwiastków w związku chemicznym

Obejrzyjcie film 

https://www.youtube.com/watch?v=XEpIpAQ5qKc  

 

 1. Oblicz skład procentowy (procent masowy) pierwiastków w związkach

a) H2O

b) H2S 

c)Cu2O

d)CO2

e)Sb2S3

 

2. Oblicz stosunek masowy pierwiastków w związkach

a) FeO

b) CuO

c) NO

d)CaO

e) SO3 

(zad 2 to wiadomości z poprzedniej lekcji)

Na rozwiązania czekam do czwartku wieczora

 

(27.04) 

Prawo stałości związku chemicznego
Obejrzyjcie film

https://www.youtube.com/watch?v=GcIQmSLJqbY

Do zeszytu zapisujemy prawo stałosci związku chemicznego

W każdym związku chemicznym stosunek mas pierwiastków jest stały i charakterystyczny dla danego związku chemicznego.

Do zeszytu przerysowujemy lub można sobie wydrukować tabelkę i uzupełniamy według podanego wzoru.

prawostaloscijpg [500x448]

 

 

(22.04)


Woda i roztwory wodne - podsumowanie

Proszę przyswoić wiadomości zapisane w zeszycie z tego działu zaczynając od tematu: woda - własciwości i rola w przyrodzie.  Wszystkie te informacje znajdują się tu na stronie. Przeczytajcie także widomości znajdujace się na str 192 i 193 w waszym podręczniku.

(20.04)

Stężenie procentowe roztworu- zadania

 

Zad 1 

Oblicz stężenie procentowe roztworu cukru, jeśli 250 g roztworu zawiera 100 g tej substancji.

Zad 2 

Oblicz stężenie procentowe roztworu chlorku sodu, który powstał po rozpuszczeniu 10 g tej substancji w 250 g wody. Wynik podaj z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku. 

Zad 3

Oblicz, ile siarczanu(VI) miedzi(II) znajduje się w 250 g wodnego roztworu tej substancji o stężeniu 2%.

Zad 4

Oblicz, ile gramów kwasu siarkowego (VI) znajduje się w 300 g, 60% roztworu.

Zad 5

Ile gramów chlorku potasu pozostanie po odparowaniu do sucha 350 g roztworu tej substancji o stężeniu 2%?

 

 Zadania są podobne do zadań z poprzednich lekcji. Kto nie potrafi rozwiazać wraca do filmu.  Proszę przepisać treść zadań do zeszytu. Rozwiązać. Zrobić zdjęcie i przesłać na maila do środy do 9 rano. Zadania będą podlegać ocenie.


(15.04)

Stężenie procentowe roztworu - zadania

 Z podręcznika przepiszcie do zeszytu treść zadań z przykładów 44 str 185, 45str 186, 46 str 157 postarajcie się je zrobić samodzielnie metodą podstawiania i przekształcenia wzoru na stężenie prcentowe. Zadania te macie rozwiązane w ksiażce więc potem sprawdźcie sobie czy dobrze zrobiliście. Teraz dwa zadanka do samodzielnego wykonania

Zad 1

Oblicz stężenie procentowe roztworu wiedząc, że w 600g roztworu znajduje się 15 g substancji

zad2

Ile gramów soli kuchennej potrzeba do sporządzenia 250g 10% roztworu? 

(8.04)

Stężenie procentowe roztworu

Obejrzyjcie film

https://www.youtube.com/watch?v=eicIdphfORE  

 

z filmu przepiszcie: co to  jest stężenie procentowe, 3 wzory - na stężenie procentowe, masę substancji oraz masę roztworu.

Z filmu przepiszcie także treść zad 1,2,4 oraz ich rozwiazania. 

(6.04)

Rozpuszczalność substancji w wodzie

Obejrzyjcie film  (przygotuj waszą ksiażkę do chemii i otwórz na str 178)

https://www.youtube.com/watch?v=3ikjpLRqhV8  


 Notatka do zeszytu

Rozpuszczalność substancji to maksymalna liczba gramów substancji jaką może rozpuścić 

w 100 g rozpuszczalnika  w danej temperaturze i pod stałym ciśnieniem aby otrzymać roztwór nasycony.

 

Zależności między rozpuszczalnością substancji a temperaturą można przedstawić graficznie za pomocą  krzywej rozpuszczalności.

 

Rozpuszczalność większości substancji stałych w wodzie zwiększa się ze wzrostem temperatury

 

Rozpuszczalność gazów w wodzie zmniejsza się ze wzrostem temperatury

Wróć do 7 min filmu. Przepisz do zeszytu treść trzech zadań, które tam są zrobione i spróbuj je zrobić samodzielnie.  Jeśli nie dasz rady to wysłuchaj jeszcze raz jak je zrobić.


(1.04)

Rodzaje roztworów

Przeczytajcie temat z książki str od 170 do 175 następnie przerysujcie lub wydrukujcie do zeszytu nastepujący podział roztworów ze względu na masę substancji rozpuszczonej

 

 roztwory2jpg [600x435]

Mieszanyny można też podzielić ze względu na wielkość cząsteczek substancji rozpuszczonej


                                                           mieszanina


                       roztwór właściwy               koloid                   zawiesina

Jako zadanie, proszę wyjaśnić co to jest roztwór właściwy, koloid, zawiesina (str 176)


(30.03) 

Woda jako rozpuszczalnik

Przeczytaj temat z książki str 165  (2, 3 razy). Doświadczenie 25 możesz jeśli chcesz przeprowadzić w domu. Obserwacje podane są w podręczniku. Aby zobrazować doświadczenie 26 – obejrzyj film. https://www.youtube.com/watch?v=vZzrLm5f4vM 

 

Poniżej podane masz informacje które powinieneś wiedzieć z danego tematu(możeszje przepisać lub wydrukować do zeszytu)

 Woda jest najbardziej rozpowszechnionym rozpuszczalnikiem zarówno w przyrodzie, jak i w laboratoriach.

Nie wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie np. olej, benzyna.

Rozpuszczanie jest procesem fizycznym i polega na wymieszaniu drobin substancji rozpuszczanej z drobinami rozpuszczalnika. 

 dipoljpg [300x80] (rysunek - ksiązka str 166)

 

Szybkość rozpuszczania się danej substancji w wodzie 

  • Wraz z jej wzrostem temperatury rośnie szybkość rozpuszczania
  • Mieszanie przyspiesza rozpuszczanie substancji w wodzie.
  • Im substancja jest bardziej rozdrobniona, tym szybciej ulega rozpuszczaniu 

 

(25.03)

Woda- właściosci i rola w przyrodzie - ksiązka str 160- 164

 Przeczytajcie proszę jeszcze raz wiadomościz  z książki. Podaje wam najważniejsze wiadomości z danego tematu. To trzeba umieć

Woda jest jedną z bardziej rozpowszechnionych substancji w przyrodzie. Powierzchnia Ziemi jest prawie w 71% pokryta wodą. Z tego aż 97% to woda mórz i oceanów. Jedynie 2,5% objętości wód naturalnych stanowią wody słodkie, które są niezbędne do życia wszystkich organizmów. Woda jest jedynym związkiem chemicznym, który na Ziemi występuje w trzech stanach skupienia.

Woda jest nieodzowna do życia roślin, zwierząt i ludzi. Woda jest najważniejszym składnikiem organizmów, na przykład stanowi około 58–65% masy ciała człowieka.

Wody naturalne są narażone na zanieczyszczenia. Są to ścieki komunalneprzemysłowe, odcieki z wysypisk śmieci, rolnicze - spływające z pól podczas opadów roztwory zawierające nawozy i środki ochrony roślin, a także substancje przedostające się do środowiska wodnego podczas rzadkich, ale mających duży zasięg, groźnych w skutkach katastrof morskich i kataklizmów.

Woda

-         woda w temperaturze pokojowej jest cieczą bez barwy i bez zapachu;

-         woda jest związkiem chemicznym zbudowanym z cząsteczek;

-         pomiędzy atomami wodoru i atomem tlenu w cząsteczce wody występują wiązania kowalencyjne spolaryzowane;

-         krążąca w przyrodzie woda tworzy roztwory o różnym składzie chemicznym

-         temperatura topnienia 0° C, temperatura wrzenia 100° C, gęstość w temperaturze 0° C – 0,92 g/cm3

-         największą gęstość woda ma w temperaturze 4° C – 1 g/cm3

-         woda zwiększa objętość podczas zamarzania

 

(18.03)

Proszę przepisać do zeszytu i wykonać nastepujące zadania. Wszystkie reguły macie podane w zeszycie

 wartosciowosc1jpg [644x180]

wartosciowosc2jpg [616x155]